Nybörjare, nytt akvarium. Inredningstips.

#1 - 22 mars 2021 17:37
Hej
Fått ett 240 liter akvarium (begagnat) i födelsedagspresent. Innan haft ett 17-liters och 54-liters. Började efter årsskiftet så är amatör och känner mig bara mer förvirrad ju mer jag förkovrar mig i denna hobby...

Skulle gärna få lite tips hus jag ska tänka kring inredning så jag inte behöver göra om nu när det är så ”stort”.

Är sugen på mörkt typ svart eller mörkgrått fint grus. Var kan man köpa större mängder billigt? Försökte på Hornbach men han i affären sa att den var ”vass”, resten fanns bara på typ 5-10 kg-påse. Eller borde jag ändå köpa sand? Fått för mig att växterna vill ha syre till rötterna och att sand inte är bra då?

Sen önskar jag tips på hur man ska inreda med växter, stenar och rötter så det inte blir så stökigt utan ändå stilrent och naturligt. ”Less is More” har jag hört... ni får gärna visa inspirationsbilder.

än så länge föredrar jag ändå ”små fiskar” så har inte planerat ciklider eller diskus utan snarare stim-fisk tillsammans med bottenlevande fiskar. Har just nu Kuhli ålar, sewellia lineota, guppys/endlers samt några skänkta pansarmalar+pygmepansarmalar och neontetror+falska neontetror. Därtill finns skräpräkor och diverse snäckor.

Alla inredningstips tas emot, typ färgkombinationer etc! Och bilder uppskattas. Helst inga komplicerade DIY trick men limma/snöra på rötter kan jag nog klara av ;-)

#2 - 23 mars 2021 15:10
Vad man gillar är ju högst personligt men om man håller sig till en sorts sten och en sorts rötter (leta inte efter den perfekta roten utan tänk att man kan bygga ihop flera mindre istället) och inte blandra för många olika växter. Då har man förutsättningarna att få till en inredning som inte ser så stökig ut. Att integrera stenarna med rötterna brukar se naturligt ut istället för en hög med rötter och en hög med sten.
Gäst
#3 - 23 mars 2021 16:46
Tja... vad botten material du har är en smaksak... Jag använde en tid grus från "gården". Det var grus som använts till halkbekämpning och som sopades upp, rengjordes och hamnade i akvariet. Jag har haft grus från en lekplats. Från en strand. Lika så färgat köpt krus. Allt behöver ju heller inte vara samma. Nu har jag billigt grus i botten, för att kunna plantera växter, med ett täcklager med en passande struktur, färg.
Av 60 kilo grus totalt så är 5 fint köpegrus som man ser. Resten är billigt men fungerande grus som skapar nivåer och plats för rötter. Så någon centimeter "bra för rötter" grus i botten och någon millimeter som syns ovan på det. Blir ytlagret missfärgat, fyller jag på lite eller byter 5 millimeter bara. Finns liksom inget skäl att ha fint grus sand mer än det som syns,
Syre till rötterna. Du har säkert en pump, filter i karet som rör om vattnet det gör att vattnet är i rörelse och syre och näringssalter är i praktiken lika i karet och i gruset. Det ska mer till en någon centimeter grus eller sand för att göra skillnad i hur syre och näring fördelar sig. Så vad du har i botten, vart du placerar näringen till växer osv spelar egentligen exat ingen roll. Vattnet fördelar det lika även ner i någon centimeter grus. I praktiken är det ju så att skapa en syrefri miljö i botten (för att bryta ner nitrat) är nära nog omöjligt med de djup på sand, grus som är aktuella. Dvs syret kommer ner i gruset då vattnet syresätts och är i rörelse vara sig du vill eller inte.

Rötter... jag .. tycker man helt kan skippa dom om man inte har fisk som behöver en träbit. Jag har två små nu i mitt men långt bak så dom är ur synfältet. Dom fyller funktion främst. Gömställen och trädbit att gnaga på för malar. Finns inte behovet av rot.. ingen rot ;) ”Less is More” Det samma gäller döskallar, kistor, malgrottor osv. Behövs dom som funktion, gömställen, så bör man ha dom om inte ... ”Less is More”. Kort så utgå från de behov dina planerade fiskar har först. När det är ok så bara det som ögat gillar.
Jag kan ta vad som helst som fungerar, en sten från gården, en leksak, ett prydnadsföremål osv. Behöver ju inte vara köpt i en zoo affär för att fungera och se bra ut.

Växter. Jag har växter, för jag tycker om miljön dom skapar och för funktionen, dom renar vattnet.

Jag skulle dock börja planeringen med bakgrund, belysning, teknik. Dvs en "bra" bakgrund. Bra belysning och hur jag gömmer tekniken. Jag föredrar ytterfiler för att dom inte syns. Lika med värmare. Slipper jag se den.. är den bra ;) . Tekniken bakom en bakgrund? Kan du offra lite synligt djup är det en bra lösning. Men med en volym på 240 så kanske det tar för mycket av det synliga djupet.
Färger.. tänk på att både fisken och inredningen påverkas väldigt mycket av olika belysning. Jag köpte för en tid sedan fisk på Hornbach och när jag kom hem så har den helt annan färg. Alltså olika belysning. Det du väljer ska ju fungera med den belysning du har i karet och ge rätt nyanser. Vilket är... en smaksak,.,
Med det på plats så planera resten av inredningen. ;)
Gäst
#4 - 25 mars 2021 10:09
Jag ska ge bilder på ytterligheter.
Här har väl less is more gott lite till överdrift,
Facebook
Hugga ner en skog och stoppa i karet blir kanske lite väl mycket?
Scalarer i ett 540 liters kar - Zoopet

Inget av dom två är fel men personligen föredrar jag något åt detta håll (jag skull vilja ha en lite lugnare bakgrund och större fiskar
Betta sorority - ett akvarium på www.zoopet.com

Blir du guldmedlem så kan du nog se många fina som inspiration här på zoopet.

Stilmässigt så är less is more stilen mycket mer vanlig i asien än i Sverige. Jag har sett många akvarier i asien som har några fiskar, en eller två växter, lite grus i botten, kanske en "prydnad" och .. inget mer. Inte ovanligt är en ensam guldfisk, modell större, i att kar som står fritt och kan ses från alla håll.
En film från en tävling i "guldfisk" .. Denna typ av kar finns även under icke tävling. Ett kar en fisk och mitt på ett golv.
The wonderful and wacky world of goldfish beauty pageants | Goldthread (goldthread2.com)

I Sverige så är ju tankegången skapa en "naturlig miljö" med stenar rötter växter mycket mer vanlig. Å så in med ett fiskstimm...

#5 - 25 mars 2021 11:32
Hej! Vad roligt med ett nytt kar!

När det gäller inredning ska den ju i första hand passa fiskens behov. En bra plan kan därför vara att först fundera på vilka fiskar du vill ha, läsa på om dem så de passar med varandra och vattenförhållandena där du bor och sedan välja inredning utifrån vad just dina tänkta fiskar behöver. Ska du ha Corydoras behöver du ha ett bottenmaterial som är finkornigt och utan vassa kanter. Då är grus eller vass sand alltså inte ett alternativ eftersom det skadar deras skäggtömmar. Ska du ha Kuhli, som ju gräver ned sig, gissar jag att du också måste ha fin sand med runda kanter. Vill du ha en grottlekande dvärgciklid så behövs rötter/stenrösen/grottor som kan funka för det behovet. Vissa fiskar lever naturligt bland tät växtlighet, andra inte. Och så vidare...

När du identifierat fiskarnas behov är det, utifrån vad du själv tycker är fint, bara att testa dig fram med inredningen. Gör detta i lugn och ro innan du köper/tillsätter fisk i karet. Det är mycket lättare så. Titta på många bilder/filmer innan och se om du hittar en stil du tilltalas av och försök få till ditt kar åt det hållet. Alla gillar ju inte samma stil och det är därför vanskligt att ge några råd i den delen tycker jag (som tydligen har huggit ned en skog och stoppat i karet men själv är mycket nöjd över resultatet ;)).

Lycka till!
Gäst
#6 - 25 mars 2021 13:21
[QUOTE=Nando;n2428955].Titta på många bilder/filmer innan och se om du hittar en stil du tilltalas av och försök få till ditt kar åt det hållet. Alla gillar ju inte samma stil och det är därför vanskligt att ge några råd i den delen tycker jag (som tydligen har huggit ned en skog och stoppat i karet men själv är mycket nöjd över resultatet ;)).

Lycka till![/QUOTE]
Finns ju fler som gillar stilen en skog i karet. Inget fel på den utan jag tittar på den och tycker det är fint. Men jag skulle inte göra så själv.
Här är ett till exempel på virkesavfall i ett kar. Inte så jag ogillar det, det är fint. Men inget jag skulle göra själv.
Akvariestugan - Zoopet
Vackert ja onekligen. ”Less is More” inte alls.
Akvariet är ju en levande tavla och hur en fin sådan är är helt och hållet en personlig smaksak.

Det grundlägga är dock fiskens behov först som Nando säger. Behov av något att gnaga på. Gömställen, strömmande eller stillastående vatten. Vid är bra för fisken?
Skaffar man en sönderavlad knapp simkunnig slöjskärt så går ju strömmande vatten bort helt. Mycket växter med då dom äter upp dom. Å andra sidan så har dom inga uttalade miljökrav så lite "vad som helst" fungerar.
Låt det ta lite tid som sagt och finn din still till de fiskar du planerar för.

Här är ett ”Less is More” exempel enligt mig.
Facebook

#7 - 25 mars 2021 13:48
Man kan ju också vända på frågan och och inreda akvariet så som man vill ha det, och skaffa lämpliga fiskar utifrån det. Allt beror ju på fokus, är fisken det som är det primära eller är det akvariet som helhet. En del info finns på : https://tropica.com/en/inspiration/
#8 - 25 mars 2021 13:50
För inspiration kan du ju leta i akvarielistan här på Zoopet https://zoopet.com/akvarium/

Om du specifikt är ute efter akvarier med mycket växter har Tropica ett fint register https://tropica.com/en/inspiration/

Edit: Haha Sleaper ovan postade precis samma länk 4 minuter före.
#9 - 25 mars 2021 15:41
[QUOTE=Sleaper;n2428964]Man kan ju också vända på frågan och och inreda akvariet så som man vill ha det, och skaffa lämpliga fiskar utifrån det. Allt beror ju på fokus, är fisken det som är det primära eller är det akvariet som helhet. En del info finns på : https://tropica.com/en/inspiration/[/QUOTE]

Precis, så kan man naturligtvis göra om man har en klar bild över hur man vill att karet ska se ut och tycker det är det viktigaste. Så gjorde jag i princip med ett av mina kar (det jag kallar svartvattenkaret) och blev helnöjd.
Gäst
#10 - 25 mars 2021 18:09
Kan ju till och med vara så att karet inte är primärt och en egenskap som att fisken skiter mycket är önskvärt.
Lärdomar från aquaponics - Hemmaodlat
#11 - 26 mars 2021 05:57
Jag tycker inte att det skall vara nödvändigt att ta omvägen via klickbar länk till min tråd "Akvariestugan" för att se härliga exempel på virkesavfall.
Jag slänger in en bild här istället.

Attachment
(Bild lånad på nätet)
Gäst
#12 - 26 mars 2021 06:42
Hitta en till ”Less is More” tank Facebook som åtminstone på bild skapar en god helhet.
Sedan ser jag Mats har hittat grundmaterialet för nästa tank ;) Blir säkert en härlig tank det med med lite pyssel.
#13 - 26 mars 2021 07:56
Hej igen
Akvariet är här men jag har inte haft tillgång till bil så inte kommit igång ännu. Kanske utelämnade information förut men det jag fått med är alltså nån slags ”ytterpump” Eheim med olika ”filter/substrat” i. Enl säljaren hade den kapacitet till det dubbla eller tredubbla?

Försökt googla i timmar men blir inte klokare på vad jag vill ha. Tycker mycket är fint men allt går ju inte att kombinera då det känns som det skulle bli spretigt. Tycker växtlighet är fint, typ aquascaping men vill inte ge mig på det i ett så stort kar och orkar nog inte hålla på med CO2 och substrat och gräsmattor även om det är fint. Så mer lättskötta växter...

Tycker rötter är fint och skulle kanske vilja försöka mig på att klä dom i nån lämplig växt, typ mossa. Har anubias på rötter i de små karen nu. Tycker ni de är växt att köpa lim eller duger tråd gott? Kan limmet skrapas bort om man vill göra om?

Det jag inte riktigt fattar med vissa som har mycket stora rötter är att de ser ut att sticka upp ovanför akvariet. Mitt akvarie har ju lock och det tänkte jag nog behålla på då det är sagt att kuhli kan hoppa ut.

Jag vill fortsätta ha kuhli, sewellia lineata (även om de är ganska små för ett stort kar) men kanske också köpa nån/några mindre storlekar fint mönstrade/färgade pleco/ancistrus (aldrig fatta skillnaden på de 2?) men de kanske alltid blir för stora i slutändan oavsett sort?

Jag gillar guppys/endlers men har dålig erfarenhet av sjukdomar och är orolig att ny smitta ska introduceras i ett så stort kar, men kanske går om jag använder de små som karantän först. Andra fiskar jag tycker är fina är Danio tinwini.... så generellt sett verkar jag föredra små fiskar än så länge, men det kan ju ändras.

Angående bakgrund tänkte jag nog använda enfärgad, kanske mönstrad affisch i början för jag har nog inte råd med Back to nature bakgrund till så ”stort”...

Till tanken fick jag också nån slags vattenfläkt, streamer antar jag? Vet inte om den behövs....

En annan fundering jag har; vi testade pumpen bara för att se att den funka så nu är akvariet fyllt med lite vatten, borde jag tömma ut det och ta nytt sen? Pumpen är just nu stillastående och fylld med vatten. Borde jag köra den en stund utanför karet innan jag börjar? Kan det ruttna där inne beroende på hur länge det står? Borde jag tömma ur vattnet ur pumpen så länge? Säljaren sa att jag INTE skulle skölja filtren?
#14 - 26 mars 2021 10:07
Du kan väl ta ur pumpen om du vill och tömma den. Skölja filter skadar väl inte, det behöver man ju göra då och då när man gör rent senare. Om det är helt nya filter hade jag sköljt ur dem lite i vilket fall. När du sätter i växter kan du börja med några lätta. Jag använder ofta Hygrophila Polysperma som växer fort utan nån speciell gödsling, så tar inte algerna över med en gång.
#15 - 27 mars 2021 02:51
Om man har klorat kranvatten kan det vara onödigt att skölja filtret med det.
#16 - 27 mars 2021 08:37
Det är väl alltid klorerat vatten om det är kommunalt. Jag sköljer i det, inget konstigt har hänt vad jag vet.
#17 - 27 mars 2021 10:52
Praktiskt
Gäst
#18 - 27 mars 2021 11:19
Ytterfiltret du har heter väl mer Eheim? Det har väl en modell betäckning. Om du sedan dessutom behöver streamer beror ju på filtrets kapacitet, hur du placerar in och utlopp och vilka fiskar du har. Klart du ska öppna och rengöra filtret. Om du hade flyttat filtret OCH driftsatt det inom en tidsrymd på 6 kanske upp till 12 timmar så hade nog en del nyttiga bakterier överlevt. Dvs inte rengöra. Men ett filter som står stilla längre tid blir ju syrelöst, de goda bakterierna förbrukar syret sedan dör dom och det som blir kvar efter det vill du inte ha i karet. Töm rengör och se det som nytt.
Akvarier är ju som hem. Oftast rent estetiskt för mycket i. Om man ska sälja en bostad och gör hemstyling så innbär det oftast att plocka bort en massa saker och förhöja miljöns estetik med få men välplacerade saker. ”Less is More” som du skrev i ts. Gäller hemmet i stort så väl som ett akvarium. Varken en hög med rötter stenar växer eller en massa olika fisk är ”Less is More” utan dess motsats. Det gäller lite bestämda sig vad man faktist gillar. Oftast blir det för mycket av allt. Som i våra hem.
#19 - 27 mars 2021 22:35
Tack för alla tips, jag tar åt mig av er alla!

Ursäkta om jag framstår som velig. Jag har på omvägar i andra trådar uppsnappat en viss jobbig stämning som härletts till länkade bildexempel jag fått i min tråd, det har inte varit MIN avsikt. Jag tycker ”virkesavfall”-karet var häftigt och kommer absolut ha rötter i mitt kar.

För övrigt menade jag nog inte att JAG ville ha less is more utan mer att det är tips jag läst om tidigare...

Jag har iaf kommit en bit på väg nu och gjort en del inköp idag (jord, sand, rötter, bakgrund) och ska komplettera imorgon (växter) och planera att börja planera och fylla upp imorgon. Vi får se hur det blir!

Har också insett att detta är ett ”work in progress” och det är tillåtet att göra misstag och ångra sig på vägen...
#20 - 27 mars 2021 23:24
/vagt relaterat filosoferande/
Ja, och även med grundliga förberedelser vet man ju inte alltid vilka oväntade möjligheter och komplikationer som dyker upp. En växt man köpte av misstag trivs så bra och är så snygg; en sten som sprack var oväntat just vad som passade bäst, man fick aldrig tag i rätt grus och upptäckte en bättre lösning osv. Det är alltid roligt och en smula knepigt att planera för estetik och funktion samtidigt, särskilt när man som dödlig inte vet allt om något. Misstagen längs vägen är ofta förgreningar och påvisar nya vägar lika mycket som de bromsar eller sätter stopp.[:-175]

Kanske är det lätt hänt att tänka fel. Typ: "Oj, nu blev det himla tomt i mitten, jag tar mer xx där!" istället för "Oj, nu blev det tomt i mitten! Intressant...". Alltså man rättar till och förbättrar innan man egentligen har värderat vilka effekter och kvaliteter som kanske finns. (Jag menar inte med exemplet att less alltid är more, ibland är more definitivt more. "Oj, nu blev det lite rörigt... intressant!").
Gäst
#21 - 28 mars 2021 01:38
Tre gånger skrev jag i inlägget som blev så surande runt berömmande. 1 "tycker det är fint" 2 "det är fint" 3 Vackert ja onekligen. Men ändock så .. går det tydligen se som kritik. Tråkigt att man lyckas tolka det till kritik av karet. Med tanke på vad som nu skrivs så träffa jag nog ändock rätt väl med inspirationsbilderna så det är bara att önska dig lycka till och jobba vidare. Ett kar blir ju aldrig klart och är ju aldrig statiskt som tur är.
Gäst
#22 - 28 mars 2021 01:55
[QUOTE=Darkg;n2429099]/vagt relaterat filosoferande/". Alltså man rättar till och förbättrar innan man egentligen har värderat vilka effekter och kvaliteter som kanske finns. (Jag menar inte med exemplet att less alltid är more, ibland är more definitivt more. "Oj, nu blev det lite rörigt... intressant!").
[/QUOTE]
Givetvis finns två sidor av allt. Men jag tror dom flesta ändock fördrar ett mindre antal fiskarter i stället för fisksoppa som ett exempel på att less is more.
Tankegången, vad kan jag ta bort för att förhöja intrycket är lika viktigt som vad ska jag lägga till. Muser konsthallar osv är ju sparsamt inredda av någon anledning så less is more kan ju tillämpas rätt bra i många sammanhang. Många väljer att ha en fiskart och sparsamt med inredning och ofta är det dom karen som vinner vårt gillande. Se bara på hypen runt diskus som ofta har det. Bara diskus med sparsam inredning.
(1) Facebook
Man kan hitta mänger med kar med den rätt sparsamma stilen och diskusar och det fingerar givetvis med vilken fisk som helst.
#23 - 9 april 2021 09:18
Hur lång tid tar det innan mina spiderwood rötter slutar slemma? De är för stora för att koka...
#24 - 10 april 2021 00:22
[QUOTE=snikke;n2429041]Det är väl alltid klorerat vatten om det är kommunalt. Jag sköljer i det, inget konstigt har hänt vad jag vet.[/QUOTE]

Nej, inte alltid. Bra att du inte haft några problem! Klorets uppgift är att ta kål på mikroorganismer, så det är ju ingen långsökt tanke att det kan gå snett.
#25 - 10 april 2021 00:35
[QUOTE=Bernt G;n2429101]
Less is more
[/QUOTE]

Om man själv eller någon man vill imponera på föredrar det sparsmakade och stilrena så är det givetvis vettigt att sträva ditåt.

Vi kan, tror jag, enas om en sak: Risken finns att man utan avsikt hamnar i ett resultat som är stökigare än man tycker vore idealiskt.
#26 - 10 april 2021 08:51
[QUOTE=Farsot;n2429556]Hur lång tid tar det innan mina spiderwood rötter slutar slemma? De är för stora för att koka...[/QUOTE]

Det tar ett tag men det ger med sig :)
#27 - 12 april 2021 13:28
[QUOTE=Saya;n2429612]

Det tar ett tag men det ger med sig :)[/QUOTE]

Jobbigt att vara otålig ;-)
#28 - 24 april 2021 14:26
Så här ser mitt nystartade kar ut för tillfället, tar gärna emot lite feedback på ommöblering, känner mig inte riktigt nöjd...en del växter fick ryka, andra åkte in tillfälligt mest för att få balans. Mossan har inte riktigt tagit sig än men rötterna har slutat slemma iaf. Det är 4 rötter ihop som går att ta isär, vet inte riktigt om jag ska ta bort nån eller arrangera om...
Så som sagt, lite konstruktiv feedback skulle va trevligt!
#29 - 24 april 2021 14:29
Lite fler bilder...
#30 - 24 april 2021 15:38
Enligt min smak har du lyckats väldigt bra!
bra med gömställen och ändå lyckats hålla ”less is more” om du frågar mig
Gäst
#31 - 24 april 2021 16:07
Bra.
Det har du jobbat med lite. ;) på ett bra sätt.
#32 - 25 april 2021 08:22
Inte så tokigt men bjuder på min konstruktiva kritik:)

1. Skulle ta bort den vita Stenhögen
2. Skulle täcka keramikröret med sten så det inte syntes alls och sen lite växter runt ingången.
3. Ta bort keramikringen och kuben
4. Skulle bygga ut med rötter till hö.och vä. Längs bakglaset och så att de är en del av det fina rotsystemet i mitten

Men det ser trevligt ut som det är också[:-106]
#33 - 25 april 2021 09:10
1 Stenhögen (kokta flintastenar från trädgården) lades dit i desperation för att skydda växterna, nån av invånarna (misstänker kuhlisarna) grävde upp dom varje natt.
2 Keramikröret ska ner mer, du föreslog stenröse över? Bra idé, inte kommit så långt i tanken ännu, hade nog bara tänkt gräva ner det delvis...
3 Keramikringen fick mest följa med för mat/biofilm/nyttobakterier, den kom med en planta för länge sedan. Kuben vet jag inte riktigt, jag och fiskarna gillar den men placeringen är inte färdig, hade kanske delvis gräva ner den lite också
4 Rötterna är svårast tycker jag, mest kanske för att det avgör var växter kan vara. När jag arrangera dom på land hade jag en annan möblering, sen blev det knas när jag la i dom. Kämpat med dom på många sett, den största vägrade sjunka, så till slut fick jag limma fast en sten i botten på den och trycka ner. De andra slemmade i en evighet kändes det som. I bakgrunden har jag en crinum calanistratum samt en röd tigerlotus, de syns nog inte då de ännu är små. Har svårt att förställd mig om de ska växa upp bakom eller framför rötterna.

Mycket av inredningen är just nu bara utplacerat, rötterna mest för att få mossan att växa fast, kommer nog ta bort och möblera om, därför jag ber om feedback...känns svårt att föreställa sig hur det kommer se ut som uppväxt (och då menar jag alla växter). En del av mina ursprungliga växter sumpades då vissa invånare som sagt grävde upp och förstörde mina ursprungliga planer ;-) så mycket just nu känns lite kaotiskt!

Känns som jag är missnöjd med typ 75% av innehållet, haha! [:-55]
Gäst
#34 - 25 april 2021 12:37
[QUOTE=åheim;n2430085]Inte så tokigt men bjuder på min konstruktiva kritik:)

1. Skulle ta bort den vita Stenhögen
2. Skulle täcka keramikröret med sten så det inte syntes alls och sen lite växter runt ingången.
3. Ta bort keramikringen och kuben
4. Skulle bygga ut med rötter till hö.och vä. Längs bakglaset och så att de är en del av det fina rotsystemet i mitten

Men det ser trevligt ut som det är också[:-106][/QUOTE]

Har du inget att säga som är vettigt så är det bättre att låta bli ;)...
#35 - 25 april 2021 13:01
Bernt, nu måste du ta och bli lite vuxen, du kan inte skriva sånt här i andras trådar överallt!
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 25 april 2021 13:17
[QUOTE=Bernt G;n2430102]

Har du inget att säga som är vettigt så är det bättre att låta bli ;)...[/QUOTE]
??????????????????????????????
Tycker att åheim har en hel del konstruktiva synpunkter.
Däremot så fanns det absolut inget vettigt i ditt inlägg. Skärp dig om du vill vara kvar.
Gäst
#37 - 25 april 2021 14:25
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2430110]
??????????????????????????????
Tycker att åheim har en hel del konstruktiva synpunkter.
Däremot så fanns det absolut inget vettigt i ditt inlägg. Skärp dig om du vill vara kvar.
[/QUOTE]

Jag klippte in den kommentar jag fick tidigare av honom.. Hans egna ord till mig i retur.

Tidigare har han haft en andra lika "fina" omdömen ..
"Du kan fara och flyga Bernt! Stolpskott! Du kan ska ge fan i och blanda dig i mina inlägg, förstår du?!" "Nu har du nog tittat för djupt i flaskan " och inlägg han tagit bort.. Blir jag bemött så .. ger jag svar på tal.. Inte mer med det.

Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 25 april 2021 14:39
[QUOTE=Bernt G;n2430111]

Jag klippte in den kommentar jag fick tidigare av honom.. Hans egna ord till mig i retur.

Tidigare har han haft en andra lika "fina" omdömen ..
"Du kan fara och flyga Bernt! Stolpskott! Du kan ska ge fan i och blanda dig i mina inlägg, förstår du?!" "Nu har du nog tittat för djupt i flaskan " och inlägg han tagit bort.. Blir jag bemött så .. ger jag svar på tal.. Inte mer med det.

[/QUOTE]
Samma regler gäller för alla. Om någon anser sig vara utsatt för smutskastning eller liknande så kan man anmäla inlägget och vi agerar. Du har inte anmält dessa angrepp på dig.
#39 - 28 april 2021 07:20
[QUOTE=Farsot;n2430038]Så här ser mitt nystartade kar ut för tillfället, tar gärna emot lite feedback på ommöblering, känner mig inte riktigt nöjd...en del växter fick ryka, andra åkte in tillfälligt mest för att få balans. Mossan har inte riktigt tagit sig än men rötterna har slutat slemma iaf. Det är 4 rötter ihop som går att ta isär, vet inte riktigt om jag ska ta bort nån eller arrangera om...
Så som sagt, lite konstruktiv feedback skulle va trevligt!
[/QUOTE]

Jag älskar vit akvariumram!
#40 - 29 april 2021 06:48
[QUOTE=Taftarat;n2430167]

Jag älskar vit akvariumram![/QUOTE]

Tack så mycket! Spännande att följa din tråd också!

#41 - 13 maj 2021 13:34
Kommer det någon mer bild på akvariet?
#42 - 13 maj 2021 14:32
Javisst, kan fota imorgon. Har lite problem med växter som inte vill ta sig och som får en brun beläggning (brunalger). Har fått lite fler invånare men är inte helt nöjd ännu.
#43 - 14 maj 2021 07:32
Som utlovat lite nya bilder. Översikt och lite från sidorna. Möblerat om lite med rötterna och stenhögen.
#44 - 14 maj 2021 07:34
Malgrottan är gömd under ett löv. Här är också växterna som inte riktigt tar sig som jag hoppats och som fått ful beläggning.
#45 - 14 maj 2021 07:35
Mitt gamla kar har jag inga problem med, växterna där ser frodiga ut utan alger.
#46 - 14 maj 2021 07:38
Till nya karet skulle jag vilja ha nåt långt böljande gräs i bakgrunden, bakom rötterna då jag tycker affischen är så ful men har inte råd med annan bakgrund. Inte hittat nån vallesneria i butik, just nu finns lite cryptocoryne i bakgrunden men jag misstänker att jag behöver mycket mer snabbväxande växter i mitt nya kar....men vill inte ha sessiflora

Här är lite nya invånare också. Bolivianska fjärilsbebisar, citrontetror, gula fjärilsciklider
#47 - 15 maj 2021 15:22
Vallisneria spiralis 'Tiger' är ganska trevlig om man gillar gräsaktiga blad som når och flyter ovanpå vattenytan, samt växer som ett ogräs. Tar av den anledningen upp mycket av ljuset dock om man inte har tid att klippa ner den, och jag har avvecklat mina just därför. De är dock kvar i min mors akvarium om du vill att jag skickar en planta via brev till självkostnadspris=frakt.
#48 - 15 maj 2021 16:43
Tycker du fått till det riktigt häftigt med mossa på rötterna, blir väldigt avis på det! Kuhlin ser glad och välmående ut. Bakgrund? Jag har solfilm från biltema, hyffsat pris men kostar ju också en del såklart, vet att vissa målar men det blir väl kanske inte jättelätt med fisk och vatten i! ;)
#49 - 16 maj 2021 08:52
[QUOTE=Fiskburken;n2430445]Vallisneria spiralis 'Tiger' är ganska trevlig om man gillar gräsaktiga blad som når och flyter ovanpå vattenytan, samt växer som ett ogräs. Tar av den anledningen upp mycket av ljuset dock om man inte har tid att klippa ner den, och jag har avvecklat mina just därför. De är dock kvar i min mors akvarium om du vill att jag skickar en planta via brev till självkostnadspris=frakt.[/QUOTE]

Köper gärna lite mot självkostnadspris! Skickar PM till dig!
#50 - 16 maj 2021 09:00
[QUOTE=Munin;n2430448]Tycker du fått till det riktigt häftigt med mossa på rötterna, blir väldigt avis på det! Kuhlin ser glad och välmående ut. Bakgrund? Jag har solfilm från biltema, hyffsat pris men kostar ju också en del såklart, vet att vissa målar men det blir väl kanske inte jättelätt med fisk och vatten i! ;)[/QUOTE]

Tack för mosskomplimangen! Jo den verkar ju överleva. Samtidigt ser den juni ge alls ut som på”Google”. Men har har inte heller CO2 eller nån avancerade belysning etc. Lite orolig för hur jag ska göra med tillförsel av växtnäring då jag fått de där bruna beläggningarna på bladväxterna, vågar inte göda mer nu. Hade helst velat att det såg ut som bilden nedan ;)

Ja bakgrunden ska jag fixa nån gång, jobbigt bara att komma åt bakom och det är ju en tung pjäs att flytta på....[:-48]

admin
Christian Alfredsson
#51 - 16 maj 2021 09:40
Zoopet har ett algbekäpningsschema som kan vara bra att kolla på

https://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf
#52 - 16 maj 2021 17:58
[QUOTE=admin;n2430456]Zoopet har ett algbekäpningsschema som kan vara bra att kolla på

https://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf[/QUOTE]

Tack, känner till det!
Tycker jag gör det mesta rätt, byter vatten nästan 2 ggr i veckan. Har siameser, amanoräkor, iofs inga ancistrus. Hade belysning på 8 h i början, nu har jag ökat lite för misstänkte att växterna behövde lite mer ljus (kanske var fel).
Har kanske lite för mycket fiskar/utfodring men 8 bebis bolivianer ska flytta så då blir det en bättre balans. Misstänker själv att jag behöver mer snabbväxande växter så tänkte lägga krutet där. Och avvakta med växtnäring men kanske stoppa ner lite rotnäring i stället. Lite biofilm gör mig inget så jag har mina sewellior som ju tycker om sånt, det är just att jag vill att mina växter ska spraka igång. Men karet är ju fortfarande nystartat så det kanske inte så konstigt.

Hoppas lite fler snabbväxande växter hjälper!
#53 - 25 maj 2021 07:39
Enligt min erfarenhet så leder täta vattenbyten till obalans och algtillväxt. När jag minimerar vattenbytena och låter allt få vara ifred så har jag haft minst med alger. Har man mycket fisk så kan det ju dock vara tvunget med mycket vattenbyten. Tycker man ska testa sitt vatten för att kontrollera när det är dags och lägga intervallerna efter det.
#54 - 27 maj 2021 04:55
Jag har testat pH och ammoniak med dropp test, övriga värden med sticka, och allt ser alltid ”bra” ut.
#55 - 7 juni 2021 22:03
Hur går det här? :)
#56 - 9 juni 2021 08:00
[QUOTE=Farsot;n2430566]Jag har testat pH och ammoniak med dropp test, övriga värden med sticka, och allt ser alltid ”bra” ut.[/QUOTE]

För att få fram hur ofta du behöver göra vattenbyten så kollar du nitrat nivån. När den börjar stiga för högt typ 50 så är det dags att byta
#57 - 14 juni 2021 08:12
[QUOTE=åheim;n2430700]

För att få fram hur ofta du behöver göra vattenbyten så kollar du nitrat nivån. När den börjar stiga för högt typ 50 så är det dags att byta [/QUOTE]
Tror jag tenderar att byta vatten när jag ser skiten på sanden, ska nog reducera antalet fiskar lite, vissa har varit svårmatade så har nog övermatat med för många sorters mat för att locka dessa fiskar till käk och då blir det ju grums på botten, nackdelen med sand, skiten syns. Men vattnet kanske inte fått så högt nitrat innan jag gör dessa städningar….
Tacka vet jag fiskar som äter det dom får….
#58 - 14 juni 2021 22:45
Fina bilder, gillar nanokaret. Vad blöir det för fiskar som ryker om du ska reducera, så många fiskar tycker jag nog förvisso inte det ser ut att vara?
#59 - 15 juni 2021 05:20
Det är tyvärr bolivianbebisarna. De är så kinkiga med maten. Äter knappt en bloodworm. Rädda för siameserna och citrontetrorna eller hinner i vart fall inte ta för sig av maten. De var lite mindre blyga i början innan citronerna kom in. Övermatar jag så det ligger mat mitt framför näsan på dom så ser de mest skeptiska ut och kanske slurpar i sig 1-2 bloodworm. 3 har redan svultit ihjäl, det är 5 kvar. Fick dom i ett byte så de är hemmaodlade. En annan ville ta dom men han har inte hört av sig så får se…
#60 - 15 juni 2021 05:26
De invånare jag har just nu (exklusive bolivianerna)

1 fjärilsciklidpar (nya)
10-11 citrontetror
1 pleco oklart L-nummer
4 sewellia lineota
5 kuhli
4 siameser
5 cory sterba (nya)
oklart antal pygme cory kvar (de tenderar att dö därför jag bytt till sterba)
3 amanoräkor (jag tror banne mig de ynglat av sig trots att det står att det inte går)
lite skräpräkor

Vet inte om det är för mycket eller om man kan ha mer.
#61 - 26 juni 2021 09:14
Kul! jag tycker absolut du ska yngelsäkra insuget på en gång! Det skulle vara en standard i alla akvarier för det skapas mycket smått smått liv i karet som blir naturlig mat och onödigt att ha en dödsfälla:rolleyes:
#62 - 26 juni 2021 18:24
[QUOTE=åheim;n2430995]Kul! jag tycker absolut du ska yngelsäkra insuget på en gång! Det skulle vara en standard i alla akvarier för det skapas mycket smått smått liv i karet som blir naturlig mat och onödigt att ha en dödsfälla:rolleyes:[/QUOTE]

Funderade lite att byta till svampfilter i stället för ytterfilter just pga det samt att jag hört att det ska va enklare/bättre. Jag skicka ett PM till dig angående det eftersom jag tycker det är en djungel att förstå vilken pump och vilken svampskogen i så fall. Men nån annan kanske också har tips…
Tycker det så sjukt jobbigt med dessa stela hårda slangar och rör att ta isär och få ihop, har redan orsakat några mindre översvämningar med ytterpumpen. Tänker att räkor och malar gillar att sitta på en svamp och mumsa?

Äggen åts för övrigt upp, oklart om det var päronen eller corysarna som mumsade i sig dom.
#63 - 27 juni 2021 08:10
[QUOTE=Farsot;n2431000]

Funderade lite att byta till svampfilter i stället för ytterfilter just pga det samt att jag hört att det ska va enklare/bättre. Jag skicka ett PM till dig angående det eftersom jag tycker det är en djungel att förstå vilken pump och vilken svampskogen i så fall. Men nån annan kanske också har tips…
Tycker det så sjukt jobbigt med dessa stela hårda slangar och rör att ta isär och få ihop, har redan orsakat några mindre översvämningar med ytterpumpen. Tänker att räkor och malar gillar att sitta på en svamp och mumsa?

Äggen åts för övrigt upp, oklart om det var päronen eller corysarna som mumsade i sig dom.
[/QUOTE]

Du får byta slangar efter en tid så blir det lättare :)
admin
Christian Alfredsson
#64 - 27 juni 2021 10:32
Jag tyckte att ytterfilter var jobbiga innan jag köpte dubbelkran så man enkelt kan ta loss själva pumpen utan att krångla med slangarna.

Exempel på koppling:
https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.72.4041/eheim-dubbelkran-1216-mm-4004412
#65 - 27 juni 2021 10:36
[QUOTE=admin;n2431003]Jag tyckte att ytterfilter var jobbiga innan jag köpte dubbelkran så man enkelt kan ta loss själva pumpen utan att krångla med slangarna.

Exempel på koppling:
https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...216-mm-4004412[/QUOTE]

Ja dom är bra om man inte har Eheim Pro ytterfilter där man tar loss slangkopplingen från filterkammaren då behöver man inte dessa.
#67 - 28 juni 2021 06:48
[QUOTE=Sleaper;n2431015]Finns ju annars Eheim - Förfilter till ytterfilter - 4004320 - CyberZoo[/QUOTE]

Den har jag i alla mina akvarier och gör rent vid varje vattenbyte,sparar ytterfiltren mycket som inte behöver göras rent under en väldigt lång period.
#68 - 28 juni 2021 16:43
Och det är yngelsäkert? Toppen! Tack för tipset! Det är precis sånt jag vill lära mig!
#69 - 30 juni 2021 10:29
Har det hänt något med ynglena? :)
#70 - 30 juni 2021 18:06
Haha! Det glömde jag säga, de blev uppätna inom 24 h i äggstadiet, men känns ändå bra att yngelsäkra inför framtiden, då slipper man kanske hitta räklingar i ytterfiltret igen också ????

Honan ser redan tjock ut om magen men nåt har hänt med hanen, han ser hängig ut och har bara släpat sig fram mot botten i 2 dagar. Han äter dock. Kan det va simblåsan?
#71 - 30 juni 2021 20:16
[QUOTE=Farsot;n2431000]

[/QUOTE]
Jag är väldigt sent ute med ett svar men skulle du vilja konvertera till luftdrivna svampfilter så kan jag tipsa om att köpa två av dessa filter https://www.shrimps.se/sv/luftfilter...er-xy-380.html dessa har inbyggda luftfördelare och ingen lufsten används alltså och det ger ett maximalt flöde genom filtret!

Dessa två kan drivas av en eheim 200 eller om man vill ha mer drag i filtren så kan man gå på en fluval Q2 https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...al-q2-luftpump
och för ett sjujäkla drag en Aqua forte v-10 https://dammtrivsel.se/produkt/luftp...v-10-komplett/

Dem här tre pumparna är alla tystgående (eheim 200 är tystast) och kan användas i lite mer tysta miljöer! Jag har efarenhet av många olika märken och de flesta låter mer än jag kan acceptera, så de här tipsen är nåt jag önskat hade varit tillgängligt för mig så jag hade sparat pengar!
#72 - 30 juni 2021 21:27
[QUOTE=Farsot;n2430421]Malgrottan är gömd under ett löv. Här är också växterna som inte riktigt tar sig som jag hoppats och som fått ful beläggning.[/QUOTE]

Snyggt karet o har också vit juwel 240 liter o har köpte den nyligen i torsdags.. Ska fylla den först köp sand grus o innefilter o saker växter o rötter mm o tänker ska ha Asien fiskar i karet kör utan dropvärm...
#73 - 1 juli 2021 14:00
[QUOTE=åheim;n2431079]
Jag är väldigt sent ute med ett svar men skulle du vilja konvertera till luftdrivna svampfilter så kan jag tipsa om att köpa två av dessa filter https://www.shrimps.se/sv/luftfilter...er-xy-380.html dessa har inbyggda luftfördelare och ingen lufsten används alltså och det ger ett maximalt flöde genom filtret!

Dessa två kan drivas av en eheim 200 eller om man vill ha mer drag i filtren så kan man gå på en fluval Q2 https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...al-q2-luftpump
och för ett sjujäkla drag en Aqua forte v-10 https://dammtrivsel.se/produkt/luftp...v-10-komplett/

Dem här tre pumparna är alla tystgående (eheim 200 är tystast) och kan användas i lite mer tysta miljöer! Jag har efarenhet av många olika märken och de flesta låter mer än jag kan acceptera, så de här tipsen är nåt jag önskat hade varit tillgängligt för mig så jag hade sparat pengar!
[/QUOTE]
PS: Jag valde att svara här i stället för ett PM utifall någon fler kan ha nytta av informationen:)![IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]
admin
Christian Alfredsson
#74 - 11 september 2021 15:29
Väldigt fina fiskar. Jag gillade Påfågelsgoby. Har inte haft dem själv någon gång.
#75 - 13 september 2021 15:24
[QUOTE=admin;n2431400]Väldigt fina fiskar. Jag gillade Påfågelsgoby. Har inte haft dem själv någon gång.[/QUOTE]

Hade inte hört talas om dom heller men blev förtjust när jag såg dom och snabbgooglade lite och förlitade mig på säljarens omdöme.

De är väldigt lugna och lite timida, de verkar bli lämnade ifred och bråkar inte med andra. De är inte direkt skygga vid glaset utan accepterar att fotas. De verkar dock inte överförtjust i mat-alternativen ännu, har smakat lite men verkar lite skeptiska. Får prova lite fryst mat imorgon…

Har också införskaffat en dvärgsynodontis för ca 2 v sedan men vet inte om det är lucipinnis eller petricola. De skiljer sig lite åt på beskrivningen här på Zoopet gällande pH-preferens samt att den ena beskrivs som stimfisk. Det har verkligen blivit lite av en fisk-soppa av mitt kar men jag gillar alla fiskarna. Synodontisen har varit ganska skygg och hittat sin hörna. Idag såg jag dock (på avstånd) den simma längs framrutan, både upp och ner så kanske den gjort sig hemmastadd och mer trygg nu. Osäker på den låter sig fotas dock….
#76 - 13 september 2021 23:02
Vad fina dina nya fiskar (och bilder) är! Jag har inte testat någon av de sorter du nyss köpt. Ska bli roligt att se hur de utvecklas hos dig!
#77 - 14 september 2021 06:31
[QUOTE=Nando;n2431451]Vad fina dina nya fiskar (och bilder) är! Jag har inte testat någon av de sorter du nyss köpt. Ska bli roligt att se hur de utvecklas hos dig![/QUOTE]
Tack! Fjärilscikliderna har lekt tre gånger som jag sett men äggen rövas bort, inte så konstigt med tanke på hur många bottenlevande äggjagare jag har…vet inte heller om fjärilarna själva är skyldiga.
#78 - 14 september 2021 11:17
Du har sannerligen samlat på dig ett gäng intressanta fiskar! Själv hade jag nog använt de som förevändning för att fixa ytterligare ett akvarium om möjlighet fanns haha, vilka skulle du säga är favoriterna just nu?
#79 - 17 september 2021 08:43
Hanen ser ju pigg ut iaf, väldigt fin fisk! Gobysarna också för den delen, vet du något om hur länge dessa fiskar lever? Är väl det som gör att jag drar mig lite för killis då de i min hjärna har ganska korta livsspann, kalla mig blödig men jag fäster mig för mycket vid fisk för att vilja skaffa några som man kan räkna med försvinner efter bara ett år eller liknande. Om jag skulle orka med det i längden så skulle jag nog skaffa en bläckfisk haha.

Men det är ju som sagt så pass fina att det är helt klart lockande alldeles oavsett.
#80 - 17 september 2021 17:41
[QUOTE=Munin;n2431509]Hanen ser ju pigg ut iaf, väldigt fin fisk! Gobysarna också för den delen, vet du något om hur länge dessa fiskar lever? Är väl det som gör att jag drar mig lite för killis då de i min hjärna har ganska korta livsspann, kalla mig blödig men jag fäster mig för mycket vid fisk för att vilja skaffa några som man kan räkna med försvinner efter bara ett år eller liknande. Om jag skulle orka med det i längden så skulle jag nog skaffa en bläckfisk haha.

Men det är ju som sagt så pass fina att det är helt klart lockande alldeles oavsett.[/QUOTE]

Upp till 3 år ska inte va ovanligt iaf men det finns ju olika killi, årstid och ej årstid.

#81 - 19 september 2021 11:40
[QUOTE=åheim;n2431079]

[/QUOTE]

Sen fråga men; Eheim 200 har ju 2 utlopp. Betyder det att man kan ha en svamp i ett kar och andra svampen i ett annat kar?

#82 - 20 september 2021 09:01
Jäklar vad häftigt! Jag har inga tips men följer detta med stort intresse!
#83 - 20 september 2021 22:05
Uppdatera gärna om hur det går, verkar lite malaktigt! :D
#84 - 24 september 2021 16:47
Du är inte töntig! Du är klok! Klart du behöver fler kar ;)
#85 - 27 september 2021 08:42
Ok
Så jag har köpt 4 beggade odlingskar (säljaren ska tömma och rengöra så inom några dagar), tror de är på runt 40 liter. Tänkte ha dom i Ikeas Bror (hylla i plåt som tål vikt).

Det som inte ingår är belysning. Nån som testat billig led från Amazon? Har kollat på dessa (se länk nedan), nån som kan hjälpa mig i denna djungel. Tänker mig en ramp som ligger över flera kar samtidigt..

https://www.amazon.se/hygger-Akvariebelysning-LED-belysning-soluppgång-tidsinställning/dp/B091L916TB/ref=mp_s_a_1_10?dchild=1&keywords=hygger%2Bled&qid=1632731890&sr=8-10&th=1&psc=1

https://www.amazon.se/Suszian-akvariebelysning-utdragbar-vattenväxtlampa-fiskhållning/dp/B083TJPMQY/ref=mp_s_a_1_60?crid=2OITM36RUF3D4&dchild=1&keywords=led+akvarium+belysning&qid=1632732008&sprefix=led+a&sr=8-60

#86 - 1 oktober 2021 18:44
Ser jättebra ut, blir också allt bra sugen på en ställning med flera mindre akvarium men frågan är ändå om inte ett modell större lockar ännu mer(fast jag vet inte, lär väl sluta upp med både och! ;) Vad ska du ha i akvariena? Kanske en sammanställning vore på plats? Ett med kampfisk, mellanstorlek med killis(?) och vad det är det mera exakt i det stora? Kul höstprojekt iaf, har du tänkt köra alla med en större luftpump med flera uttag?
#87 - 1 oktober 2021 19:01
[QUOTE=Munin;n2431982]Ser jättebra ut, blir också allt bra sugen på en ställning med flera mindre akvarium men frågan är ändå om inte ett modell större lockar ännu mer(fast jag vet inte, lär väl sluta upp med både och! ;) Vad ska du ha i akvariena? Kanske en sammanställning vore på plats? Ett med kampfisk, mellanstorlek med killis(?) och vad det är det mera exakt i det stora? Kul höstprojekt iaf, har du tänkt köra alla med en större luftpump med flera uttag?[/QUOTE]

Jag hade nog helst kört med stor luftpump kopplat till alla men när jag köpte de fyra begagnade karen fick jag med 4 olika sorters luftpumpar, så börjar väl med dom, kanske 1 pump till 2 kar. Är ju inte så haj på det här med luftpump så vet inte riktigt vilken kapacitet som behövs till 40 liter x 4.

En av luftpumparna heter bl.a Resun air 1000, de andra 3 är Sera och Jbl.

Fick med en drös med massa andra pumpar, verkar vara mycket kina importerat, och doppvärmare, har en kasse full med adaptrar och grejer nu [:O]

Tänkte låta påfåglarna få leka i fred i nåt kar och se om jag kan få yngel. Och noterat att sterbai börjat leka, men mitt flytt av 240 liters karet idag störde dom nog. Men kanske man få lite ägg/yngel från dom i nåt kar där också. Och sen vill jag nog försöka mig på men nån mer killi-sort och se om de vill leka. Kanske man till och med kan få fjärilscikliderna till framgångsrik lek nån gång, vet dock inte om 40 liter duger för det. Vi får se helt enkelt, ett sorl in progress helt enkelt.

#88 - 1 oktober 2021 19:07
Glömde sammanställningen i nuläget

40 liter: 1 kampfisk med röda rökor
54 liter: 1 killipar (ska köpa fler honor när jag kommer iväg), ca 10 pygmecorys, 6 ottosar, blå räkor, (3 guppy yngel som gömde sig när jag skänkte bort mina gamla)
240 liter: 1 fjärilciklidpar, 5 cory sterbai, ca 10 citrontetror, 3 kuhli, 4 sewellia lineota, 1 synodontis petricola, amanoräkor, skräpräkor som hela tiden dyker upp, 1 påfågelpar som då kanske ska få flytta så småningom

Tror inte jag missat nån invånare…
#89 - 1 oktober 2021 19:09
Kul med en sammanställning och nya kar!
#90 - 1 oktober 2021 19:44
Tror 40 liter är perfekt för ett par fjärilsciklider om du vill försöka med det, låter som massor skoj små projekt(och det är väl fördelen med att ha fler mindre akvarier, finns ju så otroligt mycket intressant småfisk).

Haha här är det omvänt "problem" har ingen doppvärmare och behöver starta upp karantän, är en termometer kort osv. Nåja det sägs ju att fler prylar inte gör en lycklig men ibland undrar jag om det stämmer! Klassiska uttrycket brukar väl vara att man hellre gråter i ferrari än saab, själv gråter jag hellre i ett akvarierum.
#91 - 5 oktober 2021 18:08
Tråkigt med kampfisken men ser ut att bli bra! Blir kul att se hur mossväggen eventuellt utvecklar sig, är det en sötpotatis på roten i stora? :)
#92 - 5 oktober 2021 19:25
Haha! Fatta inte vad du mena först! Nej det är bara en tegel-ring, den kom med nån växt om jag minns rätt, fungerade nog som tyngd runt rötterna. Den har liksom hängt med sen dess, gillar tegel av nån konstig anledning…och allt gött med nåt som det kan växa lite alger på åt algätarna
#93 - 8 oktober 2021 17:03
Tråkigt med kampfisken men skoj med flera kar!
#94 - 9 oktober 2021 16:56
Vad roligt att du fått igång karen! Det kommer bli jättebra!
#95 - 9 oktober 2021 21:26
Du jobbar snabbt!

Det är ju annars (guppy)auktion på just Södermalms akvarieaffär i slutet(den 24e tror jag) av månaden om jag inte har fel? Ska nog dit nämligen! ;) Inte varit i huvudstaden på säkert fem år, om något ska dra mig dit så är det såklart akvariefisk.
#96 - 11 oktober 2021 16:58
[QUOTE=Munin;n2432189]Du jobbar snabbt!

Det är ju annars (guppy)auktion på just Södermalms akvarieaffär i slutet(den 24e tror jag) av månaden om jag inte har fel? Ska nog dit nämligen! ;) Inte varit i huvudstaden på säkert fem år, om något ska dra mig dit så är det såklart akvariefisk.[/QUOTE]

Är det SGS som håller i det? Lite ledsen att jag missade killi-showen som nyss var där. Helt klart festande att gå men risken är väl att man köper på sig nåt dyrt fint som man sen inte lyckas hålla vid liv [:-5]

Nåväl, rumsterat om lite. Köpte en kampfisk idag (lite blyg på kortet så inzoomat med dålig bildkvalité). Han fick sällskap av mina blå räkor och pygmecorys.
#97 - 11 oktober 2021 19:08
Fina färger på kampfisken, koppling till LHC? ;)

Ja det är SKS som håller i det, någon "utställning" på lördagen och sedan auktion på söndagen, får se om jag lyckas ta mig iväg jag har väl egentligen ingen plats för guppy just nu(men kan ju alltid ha de i en plastbalja med svampfilter så länge).. slutar väl med att jag köper en rot eller två haha.

Hur ser man skillnad på en plakat(heter det så?) och en hona?
#98 - 11 oktober 2021 19:20
[QUOTE=Munin;n2432265]Fina färger på kampfisken, koppling till LHC? ;)

Ja det är SKS som håller i det, någon "utställning" på lördagen och sedan auktion på söndagen, får se om jag lyckas ta mig iväg jag har väl egentligen ingen plats för guppy just nu(men kan ju alltid ha de i en plastbalja med svampfilter så länge).. slutar väl med att jag köper en rot eller två haha.

Hur ser man skillnad på en plakat(heter det så?) och en hona?[/QUOTE]

Haha, fattar nada? LHC? Menar du hockey? Är det deras färger? Jag vet ärligt talat inget om kampfiskar, så plakat säger mig inget heller. Det stod hane, och nåt mer jag glömt, typ halfpipen kanske? Köper det som är snyggt och ”billigt”. Vissa kostar ju typ 400, det tycker jag är pricey, denna var inte så dyr, förvånad egentligen, tyckte han såg likadan ut som de andra dyrgriparna. Han gör sig nog bättre i annat ljus, får se om han vill visa upp sig mer imorgon.
#99 - 11 oktober 2021 19:30
Haha ja jag menar hockey och ja det är färgerna. Plakat tror jag är hanar med korta fenor om jag förstått det hela rätt, 400kr för en kampfisk vet jag inte heller om jag skulle ge(inte ens för en lhc-färgad!). Det finns någonting som heter "halfmoon" och jag tror det är en plakat så kanske "halfmoon plakat" och jag antar att "halfmoon" syftar på stjärtfenan? (Jag gissar bara här)
#100 - 11 oktober 2021 19:35
Jaha där ser man, jag kanske är lite undermedvetet patriotisk till min hemstad då :rolleyes:
Jo jag har förstått att det finns olika kampfiskar, min gamla var väl med traditionell men tänkte att jag provar en ny sort som är flerfärgad, och tyckte han var söt i affären, sötare än hans dyrare bröder haha

Köpte också smaragdrasboror men de hade bara 7 inne så fotar när jag fått ihop lite fler. Tycker de påminner lite om laser green corysarna, men billigare och mindre såklart ;)
#101 - 11 oktober 2021 19:47
Haha det var lite det jag tänkte men det är nog något som ligger latent i så fall då! Jag tycker nog kortfenade är finare dessutom har jag fått för mig att de ska vara friskare då de inte är avlade lika hårt samt att de helt enkelt inte har lika mycket att släpa runt på.

Är det "microrasbora kubotai"? Alltid varit lite sugen på dem och funderade lite på att ha de som stimfisk med de gröna corysarna. Ser fram emot bilder hur som helst.
#102 - 12 oktober 2021 16:05
Vilken snygging!
#103 - 20 oktober 2021 16:30
Vilken häftig fisk! Sådana har jag aldrig sett tidigare.
#104 - 29 oktober 2021 22:28
Mitt tips är väl att byta om du känner att du stör dig haha ;) Väldigt fina corys ja!
#105 - 10 november 2021 01:26
Dags för uppdatering?
#106 - 11 november 2021 05:16
Tråkigt att du är sjuk, hoppas det snart går över! Killin på bilden ser jättefin ut! Roligt att du ska testa sådana.
#107 - 13 november 2021 12:04
Då kanske det är syskon(?) till mina CW009 då :) Väldigt fina fiskar, kongotetror är jag också intresserad av men vet inte om jag har någon plats för dem just nu- vet du hur många hanar/honor du har?
#108 - 15 november 2021 13:47
Jag hade nog också kunnat tänka mig att köpa 30 för det priset, speciellt om jag haft ett lagom stort akvarium, med andra ord så tycker jag din bror låter som en klok man! ;) Men ja få upp de ur baljan kan nog vara svårt.

Har du gjort en riktig jordbotten eller hur menar du? Tycker hur som helst det ser riktigt trevligt ut, om du tycker citrontetror är snabba ska du akta dig för colombiatetror haha efter det känns mina citroner som sniglar.

#109 - 15 november 2021 16:58
Nej tvärtom, hade riktig jordbotten förut under sanden men hatade det!!! Varje gång jag flyttade en planta virvlade upp jord och skit och karet var grumligt i en dag minst, upplevde att det ledde till mer alger på rutorna. Sen la sig den uppvirvlade jorden fult ovanpå sanden och gick inte att ta bort med hävert då sanden var så fin och lätt att den virvlade med in i sugen men inte sanden.

Så nu är det bara vanlig Jula sand uppblandat med lite Råda för mer struktur. Ska ta fler bilden sen, vattnet blev glasklart på mindre än 1 dygn utan vattenbyte.
#110 - 30 november 2021 18:40
Det ser fint ut!
#111 - 2 december 2021 21:32
Vilken sand köpte du?
#112 - 7 december 2021 19:26
Snygga fiskar, det blandade bottensubstratet ser också fint ut men på sikt lär väl sanden bara hamna överst?
#113 - 8 december 2021 16:00
[QUOTE=Munin;n2433546]Snygga fiskar, det blandade bottensubstratet ser också fint ut men på sikt lär väl sanden bara hamna överst? [/QUOTE]

Jo kanske det, men då har jag halva säcken råda kvar att fylla på med
#114 - 11 december 2021 12:03
Fjärilarna ser välmående ut! Har det blivit någon lek?
#115 - 19 december 2021 07:05
Ja, om hanen jagar honan mycket i det mindre karet är det nog bäst att flytta tillbaka dem så honan har mer platser att komma undan på. Det blir säkert fler tillfällen till lek.
#116 - 28 december 2021 16:00
De flyttade tillbaka samma dag jag skrev inlägget, nu är de kompisar igen.

Hade en smärre incident i samband med vattenbyte. Råkade ha ner termometer som är av glas och den landade på en stenhög och sprack. Små röda oljepärlor läckte ut och trots så lite mängd kunde jag tydligt känns bensin/petroleum lukt. Bytte så mycket vatten jag orka/hann, dvs typ 70% 2 ggr, kom på att jag nog borde stängt av pumpen efter några minuter för att inte gå skiten där. Nu har det gått några dagar och inga dödsfall ännu, håller tummarna.

Gjort så många tabbar på sistone…märkte att jag klämde luftslangen till luftpumpen i ett kar varje gång jag öppna luckan så den pumpen har ju i princip inte vart igång…när jag började va nog med det så märkte jag några veckor senare att samma pump också råkade sitta på timern som lamporna är kopplade till så den var ju avstängd varje natt haha! Men nu när det är fixat så är karet mycket fräschare igen. Inga fiskar verkar ha tagit skada iaf…
#117 - 28 december 2021 17:23
Vad bra att fjärilarna trivs ihop igen! Tråkigt med olyckor m.m men skönt ändå att ingen fisk har strukit med.
#118 - 15 januari 2022 18:36
Tycker att kongotetrona ser ut att stortrivas :) Toffsalger är verkligen blä. Tycker stora karet verkligen ser trevligt ut, de lite mindre är svårare att få grepp om, kanske en helhetsbild på platsen de står vore något?
#119 - 17 februari 2022 17:06
Ser jättesnyggt och välgenomtänkt ut! :) Kanske att de mindre karen är lite liknande i stilen men o andra är sidan väldigt fina allihopa. Hur går det med invånarna?
#120 - 17 mars 2022 16:57
Hej i tråden! Hur står det till med dig och dina kar?
#121 - 20 april 2022 13:27
Dags för ny uppdatering kanske? Hoppas allt är bra med dig.
#122 - 18 juli 2022 17:33
Blev det fisk av yngel? :)

Annons