Nybörjare, men glad ändå.

#1 - 10 april 2008 20:58
Vi har precis gjort om i akvariet.

Bytte från grus till Sand, vilket vi har trånat efter länge, gjort oss av med plast atteraljer och skippat halvuppätna växter. Och reslutatet kan ni se nedan!

Detta är vårt första akvarium, och vi lär oss något nytt varje dag.
Jag tycker att det blev himla fint. Men, vi kanske ska försöka hitta något mer att lägga i?

Vi ska iaf köpa en öron ål rätt snart. :)

Nu ska vi luta oss tillbaka och titta ett tag, och vara nöjda med cirka 50 cinkar vatten i armarna. :D Pump skall inhandlas!
#2 - 10 april 2008 21:01
Kunde inte se nån bild :( Tyvärr..
Bilagor:
#3 - 10 april 2008 21:08
Nina82 skrev:
Kunde inte se nån bild :( Tyvärr..

Testa en gång till.
Ändra länken.. Hur kan man annars lägga upp bilder?
#4 - 10 april 2008 21:12
Jo, nu kan jag se. Men bilden är liten (ca. 1x2cm) så jag ser ändå inte så bra.
#5 - 11 april 2008 05:47
Ejja skrev:
Testa en gång till.

Ändra länken.. Hur kan man annars lägga upp bilder?

Ifall bilden är större så kan du ladda upp den här så ska det nog gå bättre:
http://allyoucanupload.webshots.com/
#6 - 12 april 2008 21:01

Nu har jag fattat vinken.
Det här ska vara en fullstor bild.

:)
#7 - 14 april 2008 08:13
Rent spontant skulle jag vilja säga att ni har alldeles för lite inredning!
I med en eller ett par stora rötter och väldigt mycket mer växter!
#8 - 14 april 2008 08:19
Med tanke på att dom enda "växter" jag ser är dom på fönsterbrädet bakom akvariet så PLANTERA MERA!!!

Gå in på www.plantswap.se
#9 - 14 april 2008 09:35
Vi har haft en mängd med växter, men dom blir uppätna.
Så, det funkar inte.

Mer rötter har vi redan haft i åtanke.
#10 - 14 april 2008 09:47
Såg att det tydligen var ciklider ni har och då kan det som sagt vara svårt med växter.
Istället går det ju att fixa med stenar och rötter, för det såg väldigt torftigt ut.
#11 - 14 april 2008 09:49
Prova att mata fiskarna så kanske ni får behålla växterna, eller skaffa ordentlig belysning och gödning så får ni en ordentlig gräsmatta för växtätarna att sätta tänderna i, klart billigare än att köpa en massa rötter..
#12 - 14 april 2008 09:49
funkar inte du får vell sätta in syre pump och ta lite andra växter fiskar behöver något att göra det ska finnas mycket växter kanske någon grotta och lite späning det ska finnas så de är stimmulerade har jag fått göra mina växter blir med uppättna men det är nu ganska lungt de ä inte jäte finna men nya ska i snart endå
#13 - 14 april 2008 10:02
Det är inte så lätt att ha växter till Malaviciklider och rötter är inte så lämpliga heller eftersom dom sänker Ph och det gillar inte cikliderna, mitt tipps är att du skippar växter o rötter och lägger i mer sten i form av rösen o gömställen se bara till att stenarna ligger stadigt på frigolit eller liggunderlag så dom inte ramlar ner o krossar bottenglaset eftrsom cikliderna gillar att gräva.
#14 - 14 april 2008 11:31
Man kan silikona fast stenarna så det blir ett röse ;) Men frigolit eller liggunderlag är ändå att rekomendera.
#15 - 15 april 2008 16:33
Nina82 skrev:
Man kan silikona fast stenarna så det blir ett röse ;) Men frigolit eller liggunderlag är ändå att rekomendera.

Nu har vi plockat en massa sten, och nån till rot.
Växtern som vi haft i får sitta så länge den lever. (dom har lagt rom i den nu)
Menm dom verkar trivas. Mycket gömställen och skrymseln.
#16 - 16 april 2008 13:01
Rekommenderar massor av Vallisneria och några Anubias som ni snurrar fast på stenar mm.
#17 - 16 april 2008 13:07
Jens A. skrev:
Rekommenderar massor av Vallisneria och några Anubias som ni snurrar fast på stenar mm.

Ja, min tanke också.. Skifferplattor skulle vara snyggt tänker jag till sanden och lätt att lägga upp på sten så det inte kan trilla ner om man inte har lagt frigolit inunder...

Väldans tjusigt iaf!!! :D

Men står det vid fönstret??? Lyser solen in i karet??? För då kan du få algblomning så persien rekommenderas isf... [:-174]
#18 - 16 juli 2009 18:10
Ejja skrev:

Vi ska iaf köpa en öron ål rätt snart. :)

hur stort akvarium har ni?? öronål kräver ganska rikligt med plats.
och mycket växter som dom kan fjösa runt i.

300-400 liter är väl i minsta laget tror jag.
Bilagor:
#19 - 31 juli 2009 21:58
Öronålar vill ha många gömställen. Gärna grottor. Växter går att ha hos malawisar så länge man har mycket växter eller snabbväxande så de inte hinner mörda dem.

Annons