jag är vilse i akvarievärlden! trodde aldrig att det fanns så mycket man skulle tänka på! haha
jag har nyligen köpt ett 54 l akvarie med pump och doppvärmare (köpte det nytt från en djuraffär som ett paket)
jag startade igång det med två olika medel, det ena aquatan och det andra i samma serie fast med röd kork, kommer inte ihåg vad det hette.
jag köpte några dagar efteråt (hade lite bråttom) fem stycken guppies, varav två dog, jag hittade dem i insuget på pumpen.. tror ni att det var pumpen som dödade dem, eller dog dem innan och sedan sögs in ?
sedan gav jag bort resterande tre guppies då jag inte ville ha fler liv på mitt samvete! fick istället ta hand tre stycken slöjstjärtar på genomresa i ca en vecka, dom levde och mådde bra och skitade ner akvariet nått så otroligt!!!
då fick de stå tomt några dagar, medans jag sakta gjorde rent det.. jag virvlade skiten mot pumpen och tvätta filtret flera gånger och gjorde små vattenbyten. (tvättade även filtret och gjorde nått vattenbyte innan också)
när vattnet var klart och fint så bildades det självklart en massa alger istället, så jag åkte till djuraffären och köpte mig en algätare och kunde då inte motstå att köpa två platys och en liten dvärgklogroda!
dom verkade må bra så köpte några fler platys och två svärdbärare inom ett par dagar. de senaste igår! alla mår bra och verkar trivas!
nu undrar jag lite om fortplantingen... jag har mycket växter och även en porös sten,med massor av gömställen i, kommer blivande yngel ha en chans att överleva ,eller måste man ha yngelkasse? jag hade tänkt att starta ett till akvarium såsmåningom för att även spara lite yngel...
borde jag ställa ner pumpens hastighet så att dom inte sugs in som guppysarna ? även grodan har fastnat i insuget med bakbenen, men jag hann rädda honom! ska jag göra fler vattenbyten då?
hur ofta borde jag göra vattenbyten och hur ofta rengöra pumpen.. nu är vattnet kristallklart, och vill gärna att det är det i fortsättningen också!
hur länge är platys dräktiga och hur går leken till?
hörde att svärdbärare och platys kunde korsas, gör dom det även om det finns partners av samma art?
var det jättefel av mig att köpa platys i massa olika färger?? jag skulle hälst vilja ha tio olika sorters fisk i akvariet, men min sambo ville ha bara ett fåtal, så då valde jag platys just för deras mångfald, men färgerna kanske blir "orena" eller nått sånt om man blandar olika färger? hur är det egentligen med sånt? !
alla tips är välkomna då jag är helt och hållet nybörjare!!