Nybörjare med frågor ang. gömställen och bakterier.

#1 - 30 december 2007 19:24
Hej!

Inte helt ny på akvarier men helt ny på att veta vad det handlar om. När jag var ung tryckte jag bara ner fiskar i vatten o såg dom leva o dö. Jag visste inte ens hur man skulle göra med vattnet och gjorde många onödiga fel.

Tack vare internet har jag nu fått möjligheten att läsa på.

Fick ett akvarium på ungefär 40 liter och tänkte testa o se om det var något för mig med akvaristik.

Har kommit så långt att där är grus, innerfilter, 3 växter och en rot.
Termometern visar stadiga 24,5 grader.

Jag har haft i vattenberedare.

En fråga jag har rör bakteriekultur. Är det nödvändigt att tillföra bakteriekultur eller räcker det med att låta akvariet stå några dagar/en vecka innan jag tillsätter de första fiskarna?

Jag har tänkt 4 st sebrafisk till att börja med eftersom dom är tåliga.

På grund av att akvariet är så otroligt litet har jag sedan tänkt mig endast ett fåtal fiskar till, lite fler sebrafiskar, någon form av otocinclus, kanske en mini-ansistrus - men jag är osäker då den växer sig ganska stor efter ett tag.

Jag är tacksam för förslag på ytterligare fisk som passar som INTE är en stimfisk.

Vad jag läst så är det viktigt för fiskarna att ha gömställen, dessutom gör det akvariet lite roligare att titta på om det är lite bättre inrett än det jag har just nu som ser torftigt ut. Tänkte sätta ytterligare ett par växter.

Jag undrar vad det finns för saker man kan använda som gömställen för fiskarna som är billiga. kan man använda krukskärvor? andra saker man hittar i hemmet? Kan jag hitta i naturen?

Tacksam för hjälp!

MVH
Umbriel
#2 - 30 december 2007 19:37
Börja med 2 fiskar o låt dom starta bakteriekulturen ... måste finnas amonium för att bakterierna ska föröka sig. samt har du i massa bakterier utan näring så dör dom också

Enklast är o börja med 1-2 fiskar o sen vänta några v o tillsätta fler efter tid.

ett tomt akvarium bildas de inga bakterier i nästan
#3 - 30 december 2007 19:38
mayday skrev:
Börja med 2 fiskar o låt dom starta bakteriekulturen ... måste finnas amonium för att bakterierna ska föröka sig. samt har du i massa bakterier utan näring så dör dom också

Enklast är o börja med 1-2 fiskar o sen vänta några v o tillsätta fler efter tid.

ett tomt akvarium bildas de inga bakterier i nästan

tack för inlägget!
är amonium något jag ska tillsätta? <edit: läste precis att det kommer från fiskarna själva - det visste jag inte innan men nu har jag iafl svaret =))>

Jag undrar också om någon kan rekommendera en billig webshop för testkit o dyl. < Edit: Hittade själv =) Nån som kan rekommendera bra testkit? Behöver jag verkligen mäta kH och dH (vet inte riktigt vad det är ens) nitrit vet jag, behöver jag nitrat? något annat jag inte tänkt på? >

edit: Lite nya frågor har tillkommit oxå! - Hur gör jag rent praktiskt när jag byter vatten? Jag har en ganska kort slang till nån slags ?hävert som jag läst man inte ska köra ner för djupt i gruset utan bara översta cm. Sen har jag en 10 L hink.

Ska jag hälla i vattenberedare i vattnet i hinken och sen röra runt o sen i akvariet eller ska jag hälla vattenberedare i akvariet efter att jag bytt? Om jag har 42 L är det lagom att byta säg. 8 L / vecka? Vad jag förstått ska jag vänta 4 veckor innan jag börjar med detta - om jag inte får för höga värden av nitrit.

/Umb
#4 - 30 december 2007 21:36
Platy är en bra lite större fisk att sätta i senare

Många brukar byta ca 30% per vecka (ca 12liter).

Kokade stenar kan man bygga spännande landskap av.
#5 - 30 december 2007 21:46
_Lena_: Tack för inlägget! Går det bra att ha bara en eller två Platy? Ska ut o leta sten men vet bara inte var jag kan hitta i närheten, bor mitt i Lund. :)

/Umb
#6 - 30 december 2007 22:33
Kul att du har hittat denna underbara hobby. Tyvär har du gjort ett misstag många gör när de ska börja och det är att skaffa ett litet akvarium. Det är mycket mer kännsligt med ett litet och kräver mer skötsel. Men, så länge du inte ger upp bara för att det går lite fel och sköter det bra så lär allt lösa sig :)

Igentligen behöver du inte mäta kh eller gh för ett vanligt sällskapsakvarium. Vattnet där nere har om jag inte minns fel någorlunda kh, vilket gör att ph inte går bergodalbana på samma sätt det kan göra här. Men ph test brukar ändå vara bra att ha. Sen är det igentligen bara nitrit som behövs. Nitrat-test är mest användbart när du inte byter vatten med jämn intervall, utan byter efter nitratnivån.

När du ska använda din hävert behöver du inte stoppa ner den i gruset mer än att den suger upp alla lösa partiklar och slamm, vilket brukar räcka med att ha den alldeles ovanför gruset.

Eftersom du använder hink är det lika bra att hälla i vattenberedningsmedlet redan i hinken. Det vattenberedningsmedlet gör är att binda skadliga metalljoner. Vissa har även viss stressreducerande effekt, men detta gör mest nytta vid flytt m.m. Igentligen tror jag inte du behöver använda vattenberedningsmedel alls med det vattnet du har, men det skadar absolut inte och det går ändå inte åt så mycket till ett så litet kar :)

Anledningen till att man inte ska byta vatten för mycket i början är att lite av nyttobakterierna ofta dör när man byter vatten. I ett inkört kar är det marginelt och påverkar inte direkt, men i ett nystartat gör detta att det tar längre tid om man byter vatten i onödan. Men som sagt, är det nitrit måste det bytas ändå och då är det bäst att göra små byten ofta än stora sällan. Kan mycket väl göra så små som 4l byten två gånger om dagen när nitriten kommer.

När det gäller platy så tycker jag själv att karet är lite för litet, men det finns nog de som inte håller med :P Av egen erfarenhet fungerar det bäst om man har ganska många. Skulle jag rekomendera ett minimum skulle jag nog säga en hane och tre honor.
#7 - 30 december 2007 22:51
Shagrat skrev:
Kul att du har hittat denna underbara hobby. Tyvär har du gjort ett misstag många gör när de ska börja och det är att skaffa ett litet akvarium. Det är mycket mer kännsligt med ett litet och kräver mer skötsel. Men, så länge du inte ger upp bara för att det går lite fel och sköter det bra så lär allt lösa sig :)

Det var ju inte direkt så att jag skaffade det, det snarare damp ner i mitt knä, blev tillfrågad om jag ville ha det gratis så jag tackade ja :D Om jag gillar hobbyn blir det större nån gång i framtiden =)

Igentligen behöver du inte mäta kh eller gh för ett vanligt sällskapsakvarium. Vattnet där nere har om jag inte minns fel någorlunda kh, vilket gör att ph inte går bergodalbana på samma sätt det kan göra här. Men ph test brukar ändå vara bra att ha. Sen är det igentligen bara nitrit som behövs. Nitrat-test är mest användbart när du inte byter vatten med jämn intervall, utan byter efter nitratnivån.

När du ska använda din hävert behöver du inte stoppa ner den i gruset mer än att den suger upp alla lösa partiklar och slamm, vilket brukar räcka med att ha den alldeles ovanför gruset.

Eftersom du använder hink är det lika bra att hälla i vattenberedningsmedlet redan i hinken. Det vattenberedningsmedlet gör är att binda skadliga metalljoner. Vissa har även viss stressreducerande effekt, men detta gör mest nytta vid flytt m.m. Igentligen tror jag inte du behöver använda vattenberedningsmedel alls med det vattnet du har, men det skadar absolut inte och det går ändå inte åt så mycket till ett så litet kar :)

Anledningen till att man inte ska byta vatten för mycket i början är att lite av nyttobakterierna ofta dör när man byter vatten. I ett inkört kar är det marginelt och påverkar inte direkt, men i ett nystartat gör detta att det tar längre tid om man byter vatten i onödan. Men som sagt, är det nitrit måste det bytas ändå och då är det bäst att göra små byten ofta än stora sällan. Kan mycket väl göra så små som 4l byten två gånger om dagen när nitriten kommer.

Toppen med information! Tack så mycket!

När det gäller platy så tycker jag själv att karet är lite för litet, men det finns nog de som inte håller med :P Av egen erfarenhet fungerar det bäst om man har ganska många. Skulle jag rekomendera ett minimum skulle jag nog säga en hane och tre honor.

Ah då kanske det inte är så bra? Har du några andra fiskar att rekommendera? Jag tror inte jag kan ha fler än 8 fiskar om man räknar 1L - 1cm-fisk - som jag läste i en guide här på forumet. Fast när jag surfat runt på folks akvarier så verkar det vara många som inte följer den regeln...

/Umb
#8 - 30 december 2007 23:15
Endlers guppy är en trevlig fisk som inte kräver så stort kar, men även med den så brukar det fungera bäst med några stycket. Visst fungerar det med ett par eller så, men risken är att honan blir ihjälstressad av hanen. Har själv inte så stor erfarenhet av just endlers så jag vet inte om de är lugnare än andra ungfödare. Det med 1cm fisk per liter får man ta med en nypa salt. Visst kan man ha så mycket eller tom. mer när det gäller vissa arter, men då gäller det att ha ett stort biologiskt filter som klarar av det. Nackdelen med små kar är bland annat att filltren är väldigt små och saknar nästan helt biologisk filtrering. Så jag skulle rekomendera att vara ganska försiktig med att stoppa i för mycket.
#9 - 30 december 2007 23:24
Aha så jag ska alltså ha _färre_ än 8 fiskar... Det är ju knepigt att ha olika sorters då eftersom alla trivs i grupper så som jag har förstått det hela.
Jag får se hur det blir =)

/Umb
#10 - 30 december 2007 23:35
Sebrafisken är en otroligt snabb och duktig simmare som gillar att sträcka ut och jag hade ett tag ett litet stimm i ett 54 liters men flyttade dem ganska snart då jag såg att de inte trivdes på den lilla ytan! passar bättre med fisk som ínte simmar så långa sträckor i stöten som te.x neontetra!
#11 - 31 december 2007 00:17
Vad jag har förstått så är neontetra lite känsligare fisk. De fiskar jag läst om som passar mig som nybörjare är i så fall sorgmanteltetran kanske, fast jag vet inget om hur den simmar.

Dom som jag fick akvariet av hade sebrafiskar, guldfiskar och en groda i det vad jag vet.

Jag väljer nog en annan fisk men frågan är vilken?

/Umb
#12 - 31 december 2007 00:35
Ang 1/L per 1cm fisk, man ska följa den regeln så gått det går, gör man inte det så går det nog illa eftersom har man för mycket fisk så kommer det bli massa skit i karet och man måste byta vatten oftare, nitrit spikar osv.. Men sen är det lite jobbigt att ha ett kar med 3 guppi i när man ser att det är för tomt... zebrafiskar kan du nog ha i 8-10 st tillsammans SÅ SMÅNINGOM men börja med 2-3 fiskar som dom sagt i tråden... tillsammans med en mal som inte blir stor... Och lyssna inte på vad dom säger i affären, d flesta vill ba ha pengar :D dom sa till mig att man kunde ha 30 guppy i ett 36 liters kar... aa visst kan man det, min lillasyster får plats där med men inte fan ska jag lägga i henne :D
#13 - 31 december 2007 10:24
Umbriel skrev:
_Lena_: Tack för inlägget! Går det bra att ha bara en eller två Platy? Ska ut o leta sten men vet bara inte var jag kan hitta i närheten, bor mitt i Lund. :)

/Umb

Det finns nästan inga fiskar som vill vara ensamma. 1hane + 2 honor borde funak utmärkt i ditt kar tillsammans med ett stil sebrafiskar. När karet väl är inkört altså.
#14 - 31 december 2007 10:32
Men nu pratar ni om sebrafiskar igen :D åheim sa att dom ville ha längre akvarium dvs mer plats att simma på. Håller ni inte med? Jag blir osäker... Funderar på endlers guppy istället eller kopparbarb. Vad gäller LITEN mal? Vilken är det jag ska välja då? har läst lite om Pitbull-pleco. Är det något för mig? Annars tänkte jag mig dvärgotocinclus eller liknande (randig otocinclus).

/Umbis
#15 - 31 december 2007 10:36
Umbriel skrev:
Men nu pratar ni om sebrafiskar igen :D åheim sa att dom ville ha längre akvarium dvs mer plats att simma på. Håller ni inte med? Jag blir osäker... Funderar på endlers guppy istället eller kopparbarb. Vad gäller LITEN mal? Vilken är det jag ska välja då? har läst lite om Pitbull-pleco. Är det något för mig? Annars tänkte jag mig dvärgotocinclus eller liknande (randig otocinclus).

/Umbis

Jag läste visst lite snabbt :)

Jag tycker iaf ett gäng småfisk och några lite större skulle vara snyggt. Platys äter dessutom yngel så det blir ingen yngelinvasion :)

Jag skulle rekomendera äpplesnäckor och räkor istället för mal som algätare för malar blir ofta stora eller är känsliga.
#16 - 31 december 2007 10:39
Ang 1/L per 1cm fisk, man ska följa den regeln så gått det går, gör man inte det så går det nog illa eftersom har man för mycket fisk så kommer det bli massa skit i karet och man måste byta vatten oftare, nitrit spikar osv.. Men sen är det lite jobbigt att ha ett kar med 3 guppi i när man ser att det är för tomt... zebrafiskar kan du nog ha i 8-10 st tillsammans SÅ SMÅNINGOM....

Jag har bara 42 L vilket blir 7 sebrafiskar om jag nu inte vill ha nåt annat än just sebrafiskar... jag vill gärna ha åtminstonde 2 helst flera olika sorters fisk.
Men det blir ju svårt när de flesta blir kring 5-6 cm.

/Umbis
#17 - 31 december 2007 10:41
_Lena_ skrev:

Jag skulle rekomendera äpplesnäckor och räkor istället för mal som algätare för malar blir ofta stora eller är känsliga.

Va roligt! Är det några speciella som rekommenderas? Måste jag mäta kH först då jag läst att äppelsnäckor vill ha minst 7. (vet inte om det stämmer)

Tack för svaren =) Det känns bra att ha ett forum för att bolla idéer med mer erfarna =)
#18 - 31 december 2007 16:07
Det finns en del trevliga småfiskar, som inte blir mer än 3 cm. Du kan t.ex. titta på dvärgkardinal och smycketetra. Finns säkert fler som jag inte känner till.;) Om du söker på fiskarter mellan 0-5 cm här på Zoopet, borde du hitta fler.:)

Umbriel skrev:
Jag har bara 42 L vilket blir 7 sebrafiskar om jag nu inte vill ha nåt annat än just sebrafiskar... jag vill gärna ha åtminstonde 2 helst flera olika sorters fisk.

Men det blir ju svårt när de flesta blir kring 5-6 cm.

/Umbis
#19 - 31 december 2007 17:16
Lilibet: tack det var bra tips =) Jag hittade ingen under 4 cm dock eftersom jag vill ha lättskötta fiskar till en början, känner mig väldigt osäker och har litet akvarium så jag vill vänta o se hur det går först... Funderar på rosentetror. Då kan jag ha hela .. 10-11 fiskar =) kanske har ett stim på 7 sådana och 2-3 små otocinclus eller annan form av algätare. Är inte så sugen på räkor eftersom dom var svåra att ta hand om och vet inte om jag kan ha äppelsnäckor. Ska man räkna in sådana i cm/l-regeln?

/Umbis
#20 - 31 december 2007 17:29
En äppelsnäcka kan du säkert ha, har själv 2 till ett 63L å de mår då bra. Annars finns ju posthornssnäckor, förökar sig inte kaotiskt å blir inte lika stora.

Vill du ha lätta fiskar så kanske en kampfisk, ett stim neontetror på runt 5 (Fler än 3 är stim enligt definition). Sorgmantalar avråder jag från, de blir ganska stora med tiden och ser dessutom trista ut som gamla.
#21 - 31 december 2007 17:56
Metalmaid skrev:
En äppelsnäcka kan du säkert ha, har själv 2 till ett 63L å de mår då bra. Annars finns ju posthornssnäckor, förökar sig inte kaotiskt å blir inte lika stora.

Vill du ha lätta fiskar så kanske en kampfisk, ett stim neontetror på runt 5 (Fler än 3 är stim enligt definition). Sorgmantalar avråder jag från, de blir ganska stora med tiden och ser dessutom trista ut som gamla.

Toppen med information! Tack så mycket! Kampfisk verkar rolig, men den har svårighetsgrad 3. Funkar den med alla fredliga fiskar? (är det siamesisk du menar?)

Du vet inte om det stämmer att äppelsnäckor måste ha kh 7 eller mer? (jag har inte mätt på mitt vatten än, har inga tester)

/Umb
#22 - 31 december 2007 18:06
Umbriel skrev:
Toppen med information! Tack så mycket! Kampfisk verkar rolig, men den har svårighetsgrad 3. Funkar den med alla fredliga fiskar? (är det siamesisk du menar?)

Du vet inte om det stämmer att äppelsnäckor måste ha kh 7 eller mer? (jag har inte mätt på mitt vatten än, har inga tester)

/Umb

Själv tar jag aldrig tester, men jag har mjukt vatten som inte ska funka till varken snäckor eller räkor. Har ändå 3 former av posthorn, 2 former av äpplen och malaysiska sandsnäckor. Möjligen att de eroderar snabbare hos mig, kan märka skillnad i skalet efter ett halvår ungefär. Ligger på 3,7 kH enligt vattenverket...inte optimalt hos mig mao, men har du högre så borde det funka ännu bättre.

Jo, kampar funkar med andra fredliga fiskar. Min erfarenhet är dock att de andra inte bör ha stora fenor, käkat upp stjärten på en av mina guppies som exempel.
#23 - 31 december 2007 18:41
Cycklande (stv?)

Jag har tråkigt eftersom det är stängt i alla affärer så länge så jag har inte kunnat handla saker till mitt nystartade akvarium. Så jag läste
http://www.algone.com/fishless_cycling.php <-- här att jag kan slänga i lite fiskmat. Har en rot från akvariets tidigare ägare som jag la i från början den borde ju ha lite bakterier på sig, så jag la i pyttelite fiskmat. Ska köpa testkit så fort jag kan (onsdag) och se hur det fungerar.

Filtret har fått en rostig färg på ena hörnet - vad kan detta vara? Om det är farligt märker jag väl när jag köpt dropptester =)

/Umbis
#24 - 31 december 2007 19:55
Här är lite bilder jag tog nyss.

Jag vet inte exakt hur jag ska göra för att lägga in dom snyggt - det stod inte under FAQ vad jag kunde se :confused:

På sista bilden ser man det järnfärgade som sitter på och i filtret.

Ska som sagt tillsätta lite växter och har skaffat små lerkrukor jag har i blöt just nu, ska bygga lite gömställen med dom.

Beroende på vilken fisk jag skaffar kanske jag skaffar några flytande växter också. Det står att viss fisk trivs med det.

Jag var ute o letade sten men det gick inte så bra, dels var det för mörkt och dels bor jag mitt i stada...

Grästuvan till vänster vet jag inte vad det är alls, någon som vet? Svår att ta hand om?

jag vill gärna lära mig lägga in bilderna här i miniatyr fast ändå så man kan klicka på dom vidare... hrm?

/umbis
#25 - 1 januari 2008 01:13
Ser inte riktigt vad det kan vara för "gräsväxt". Känner viss misstanke om att den kanske kan vara någon sumpväxt, men det är inte alls säkert. Funderade lite på om det kunde vara en Echinodorus tenellus eller någon form av sagittaria. Oavsett, så plantera isär plantorna om det går. Står de tätt ihop så växer de inte alls till sig lika bra.
Skulle vilja föreslå att du skaffar någon typ av snabbväxande och inte allt för ljuskrävande växt. Som tex Hygrophila polysperma. Har man mycket fisk är det bra att ha mycket växter för de hjälper till att ta hand om avföringen från fiskarna. Dessutom är det ju snyggt med mycket växter ;)
#26 - 1 januari 2008 01:16
Kom på att du funderade på otocinclus. Visst kräver de inte så stora kar kanske, men de kraver en hel del alger. Tre stycken skulle inte få nog mat, förmodligen inte en heller, så skaffar du några så får du se till att stödmata dem mer eller mindre dagligen. De är inte direkt kännsliga när det gäller vattnet, men jag har märkt att de lätt svälter. En otocinclus mår bra när den har en stor tjock mage :P
#27 - 1 januari 2008 11:05
Shagrat: Tack! Ska köpa mer växter definitivt! Jag är fortfarande sugen på otocinclus så jag ska tänka på att mata dem ifall det blir såna till slut =)

Har varit ute o samlat på mig lite sten som jag lagt i blöt, sen ska jag koka den. Tanken är att jag ska bygga nåt litet med den. Har också ett par lerkrukor men det räcker nog med en.

/Umbumb

Edit: Ingen som kan hjälpa mig med de frågor jag inte fått svar på än?
#28 - 2 januari 2008 10:51
Hej, grästuvan säljs av många affärer som "ciklidgräs", men det är en växt som egentligen är en sumpväxt och inte är lämplig för akvarium - den kommer att ruttna och dö efter 1-3 månader tyvärr. Har du tagit ut alla växter ur de krukor de kommer i, och tagit ut allt "ludd" från krukan? Alla vet inte att man ska det nämligen, så jag ville påminna. Man kan även klippa av rötterna någon centimeter, så sporrar man dem att utvecklas på nytt i den nya sanden de kommer till. Det är också jätteviktigt att skölja av växterna noggrant för de odlas ovanför ytan med besprutningsmedel och liknande.

Min första reaktion på akvariet är MERA VÄXTER, men du skrev ju att du ska köpa fler. Jag tycker det kan vara finare att göra ett litet "buskage" med växter än att sprida ut dem en och en, det kan se lite konstigt ut. Och så tycker jag att en bakgrund behövs, fiskarna blir lugnare om en sida av akvariet är täckt.

Det bruna verkar ju vara inuti pumpen, det är ju vanligt smuts som ska finnas i pumpar :) Om det är utanpå så är det nog alger, och inget farligt. Den "gegga" som bildas i filtret är ju väldigt viktig. Där sitter de flesta nyttobakterier som hjälper till att bryta ner ammonium och nitrit. Du behöver endast göra rent filtret när vattenflödet från pumpen har minskat i styrka, och då kan man skölja av filtret i lite halvljummet vatten (ej för varmt för då dör bakterierna). Man kan krama ur den värsta smutsen och sen snabbt sätta tillbaka filtret. Det ska aldrig vara kliniskt rent - lite gegga kan få vara kvar :) Jag tror inte du kommer behöva göra rent filtret alls de första 3 månaderna.

Nu minns jag inte vilka fler frågor du hade - men jag tycker du verkar vara på god väg med akvariet. Om du bara köper 2 fiskar sen när du köper fiskar så kommer allt gå bra, så kan du fylla på med fler senare.

Enligt mig är neontetror inte känsliga fiskar, men det gäller att köpa fiskar som inte har skador eller ser konstiga ut, för de är ofta i jättestora stim i väldigt små akvarier i affären. Annars skulle jag ha satsat på rosentetra, de är fina :)
#29 - 2 januari 2008 11:22
toccata: Tack för inlägget! Synd om grästuvan jag ska ta tillbaka den till affären om den dör och be att få en annan - det är ju inte snällt av dom att sälja växter under falska premisser.

Jag har tagit bort krukan och luddet - men inte sköljt av dom. Hur kan jag lösa det nu? Vattenbyte? Har ju inte köpt några fiskar än. Ska iväg idag och köpa lite mer växter och test-kit. Ska hitta en bakgrund också.

Ska försöka med "fishless cykling" då jag läst att det är skonsammare mot fiskarna och snabbare och att fler borde använda sig av den metoden.

Tack för all information! Jag uppdaterar efter jag varit o handlat =)

/Umb
#30 - 2 januari 2008 15:01
Nu har jag varit o köpt tester. Blev ett kit för det var billigast. pH ligger på 7.7. Nitrit 0.3. Ammoniak/ammonium 0. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det men men.
Hällde i bakteriekultur också för att vara på den säkra sidan.
Satte en någorlunda oK bakgrund (fanns tyvärr inte så mycket att välja på :/) Det var svårt att få ut luftbubblorna men ganska snyggt. Satte fast med matolja då jag läst det här på forumet.

Jag satte en snabbväxande fluffig Cabomba i ett stort knippe bakom roten och en javaormbunke mellan grästuvan och den andra till höger.

Matade bakteriekulturen med lite fiskmat som jag läst om att man kan göra.

Var lite sugen på små kräftor i affären men dom var ganska dyra (75,- /st) vågar man? Är dom svåra att få att överleva?

Har bestämt mig för ett stim rosentetror. Dom var billigast om man köpte 10 st men jag satsar på 7 så att jag kan ha lite annan fisk/kräftor också.

Vågar inte ge mig på äppelsnäckor för jag tyckte det lät dumt att dom "mjuknar" av för mjukt vatten.

/Umbis
#31 - 2 januari 2008 18:28
Här är en bild, inte bra ljus, inte bra kamera, men man ser iafl lite =)

/umb
#32 - 2 januari 2008 21:19
Mycket finare nu :) Men är det inte bara en vanlig pappersbakgrund? Trodde man satte sådana utanpå glaset, det gör iallafall jag, men vissa kanske har dem inne i själva vattnet.

Låter bra med rosentetror! Men köp bara 2-3 stycken till en början nu då. Vänta sedan 3-4 veckor innan du släpper i fler, så kommer nog allt gå bra.

Jag tycker filtret ser lite litet ut, men det kan nog fungera. Tyvärr är de filter som ofta säljs med i akvariepaket rätt så små. Du kommer att märka om det är för litet, genom att det i så fall sätts igen med mycket gegga/smuts på bara några få veckor. Ett större filter ger också bättre balans i akvariet i och med att fler nyttobakterier ryms där i.

Men ingen mening att justera detta förrän du märker OM det blir ett problem :)

Lycka till nu!
#33 - 2 januari 2008 21:31
toccata skrev:
Mycket finare nu :) Men är det inte bara en vanlig pappersbakgrund? Trodde man satte sådana utanpå glaset, det gör iallafall jag, men vissa kanske har dem inne i själva vattnet.

Jag har satt den på utsidan, baksidan.

Låter bra med rosentetror! Men köp bara 2-3 stycken till en början nu då. Vänta sedan 3-4 veckor innan du släpper i fler, så kommer nog allt gå bra.

Även om jag kör med fishless cykling? Jag har ju börjat ta tester nu för att se när akvariet har cyklat. Tricket var som jag förstod det att man då kan sätta i alla fiskarna samtidigt.

Jag tycker filtret ser lite litet ut, men det kan nog fungera. Tyvärr är de filter som ofta säljs med i akvariepaket rätt så små. Du kommer att märka om det är för litet, genom att det i så fall sätts igen med mycket gegga/smuts på bara några få veckor. Ett större filter ger också bättre balans i akvariet i och med att fler nyttobakterier ryms där i.

Men ingen mening att justera detta förrän du märker OM det blir ett problem :)

Det är för upp till 60 L och jag har 42, hade ett större tidigare och tyckte att det störde för mycket. Får se om det blir ett problem när jag har i fiskar.

Lycka till nu!
Tack! Jag tycker det är roligt att ha något att pilla med lite då och då =) Och det ska bli roligt att se om jag kan få levande saker att överleva där i ;D

/Umb
#34 - 3 januari 2008 00:24
Ett litet tips är Amano-räkor.
Käkar alger och är riktigt trevliga att titta på när dom går omkring i akvaiet.
Har själv ett gäng sånna. I både små och stora akvarier.
#35 - 3 januari 2008 10:05
Jag har själv aldrig prövat fishless cycling, jag tycker det verkar svårt att veta hur mycket mat man ska lägga i åt bakterierna. Men kanske kan du släppa i fler fiskar då, det är ju så det är tänkt, att bakterierna ska ha hunnit föröka sig så mycket att det går. Men jag vet inte så mycket om det, därför skrev jag 2-3 fiskar. Du får göra som du vill :)

Jag har själv ett 42-liters-akvarium som ett litet extra-akvarium och jag måste säga att det är väldigt svårt att få en bra balans där i. Jag göder med PMDD (du kommer upptäcka att de allra flesta växter behöver extra gödning för att må bra) och tyvärr lyckas jag inte hitta exakt rätt nivå utan har en massa alger i akvariet. Mitt akvarium är väl inkört och jag har inga problem med nitrit, mycket "filtergegga" osv, men alger kan tyvärr bli ett problem ändå om det finns för mycket näring.

Efter 2-3 veckor skulle jag börja byta 30% en gång i veckan. Det funkar bra med sughävert. Man behöver inte röra runt så mycket på botten, bara suga upp sådant som ligger löst och ser fult ut. Resten kommer att brytas ner av bakterierna i botten :)

Lycka till!
#36 - 3 januari 2008 12:17
Ah tack för tipsen ang litet akvarium. Jag har inte gett mig på PMDD (vad står det för?) har inte lyckats hitta någon bra nybörjarguide på området. Hittils har jag lite lerkulor med näring från butiken som jag stoppar ner i bottnen.

Hur ser man på växterna om dom behöver näring? Just nu ser dom lite övergödda ut (gul/brunt längst ut i topparna på bladen).

Ha det bra!

/umbis
#37 - 3 januari 2008 12:37
PMDD står för Poor Mans Dupla Dropps. Det man har är de olika gödningsämnena i separata flaskor man blandat själv (kan "torrgöda" också). Det viktigaste är Kväve som man får genom KNO3, fosfor KH2PO4 och mikrogödning tex. NutriSI eller Tropica master growth.
Finns flera andra ämnen som behövs också, men dessa brukar oftast bara behövas om man ochså tillsätter kol i någon form.

Växterna blir i princip aldrig övergödda, utan det är någon form av bristsymptom. Är det gamla eller nya blad som blir missfärgade?
#38 - 3 januari 2008 13:06
Shagrat skrev:

Växterna blir i princip aldrig övergödda, utan det är någon form av bristsymptom. Är det gamla eller nya blad som blir missfärgade?

Gamla blad. Dom är nyplanterade också, det kanske kan ha med det att göra.

........................................................................................................

Jag har oxå tagit tester idag. Ammoniak 0. Nitrit 0.2 - Förväntade mig mer skillnad eftersom jag haft i bakteriekultur. Men får snällt vänta ett tag till innan jag köper fisk =)

Tack för tipset om amanoräkor, jag var intresserad av crystal red - enl artbeskrivningen snäppet svårare än amanoräkor. Men jag är osäker.

Har några dar på mig att fundera =)

/Umbs
#39 - 4 januari 2008 10:50
Hej igen!
PMDD är alltså pulver man beställer i färdigblandade påsar på till exempel denna sida. Man lägger innehållet i varje påse i vanligt kranvatten i en separat 50cl-flaska av plast (sån man köper ramlösa i). Till slut har man alltså tre flaskor med tre blandningar i. Av dessa blandningar tillsätter man litegrann en gång i veckan i akvariet. Om man har ett 100-litersakvarium tillsätter man 10 ml av varje vätska. (Ofta kan man öka på detta när man märker vad växterna behöver). Har man ett mindre akvarium tar man mindre av varje vätska helt enkelt.

Men som jag sade så är det lite kruxigare att få balans på näringsämnena i ett litet akvarium, det blir lätt mycket alger.

Apropå dina växter så kan du inte se på dem ännu hur de mår, det tar flera veckor innan de har rotat sig och börjar tillgodogöra sig näringen i akvariet. Ofta förlorar de några blad av "chocken" att komma till en ny miljö, men förlora inte hoppet! När de börjar rota sig kan de börja växa igen och DÅ är det viktigt att alla ämnen de behöver finns i akvariet. Därför är det bra att börja göda med PMDD eller annan gödning (pmdd är billigast i längden) så fort som möjligt.

Ofta får man en invasion av alger i böjan när akvariet är nystartat, men man bör fortsätta med regelbunden gödning och delvattenbyten. När växterna börjar trivas och faktiskt VÄXER så kommer algerna att konkurreras ut.

Har man efter 1-3 månader fortfarande problem med mycket alger så är det troligen så att man göder för mycket eller matar för mycket, eller helt enkelt har för få växter för den gödning man häller i. Då kan man prova att mata mindre samt att plantera fler och snabbväxande växtarter.

Om du vill kan du strunta i gödning nu och komma igång med själva akvariet, om du tycker det verkar vara mycket att lära sig. Men efter några månader kommer du troligen upptäcka att växterna inte trivs så bra. Det är oftast så att man köper de växter man tycker är fina, men alla passar inte i alla akvarier! En del kräver mycket näring och ljus. Jag har struntat i dessa växter och kör på dem jag tycker fungerar bra i just mitt akvarium (Javaormbunke och Anubias). Så tro inte att alla dina växter kommer att trivas, man får prova sig fram :)
#40 - 4 januari 2008 11:48
Jag ska investera i PMDD nästa gång jag har råd, men jag tror det klarar sig till slutet av månaden.

Dagens mätningar: Ammoniak - 0. Nitrit - 0.8 (wee :D mer nitrit = mer bakterier om jag försått det rätt. Och jag vill ju att bakterierna ska räcka till fisken jag stoppar i så jag ser det här som ett gott tecken än så länge)

/Umb
#41 - 4 januari 2008 15:16
Nja, om du har höga värden av nitrit (0,8 är ju rätt högt eftersom halten ska vara på noll) så betyder det att du inte har tillräckligt många nyttobakterier ännu. Men du kanske menade att du måste få lite nitrit innan de börjar bildas? Troligen har du matat för mycket så att antalet nyttobakterier inte har hunnit föröka sig i samma takt som maten de får. Då kan de inte bryta ner maten och då bildas det giftiga ämnet nitrit.

Så jag skulle avvakta lite innan jag matade mera, men jag vet inte riktigt hur det är tänkt med fishless cycling.
#42 - 4 januari 2008 17:24
Jag har inte lagt i mer ammoniak / mat. men eftersom ammoniak är på 0 så betyder det väl att bakteriarna som gör ammoniak -> nitrit har vuxit sig tillräckligt många eller hur man ska uttrycka det. Jag väntar spänt för o se om nitriten har sjunkit till imorgon =)

/Umbis

ps. om det misslyckas får jag väl byta vatten o cykla med fiskar istället.
#43 - 4 januari 2008 19:04
Sorgmantlar hade jag en gång i ett lika litet akvarium, så stora blir de inte, och under de år som jag hade akvariet bodde tillsammans med både guppy och molly, helt utan problem. I ett så litet kar funkar randig otocinclus perfekt! Liten, liten fisk som är en hyfsad algätare. Du kan kanske ha 2-4 av dem, då de inte heller vill vara ensamma. Otocinclus har jag fortfarande, mycket trevliga små krabater faktiskt :D
#44 - 4 januari 2008 20:38
Jag har bestämt mig för otocinclus - dom äter mkt alger och i små kar får man tydligen mycket sånt :) Hoppas jag kan hitta dom hos min handlare, eller nån annan i närheten.

Sen ska jag ha rosentetror. 7 st. och 3 otocinclusar om det finns antingen randig eller dvärgotocinclus. Sen om jag kan kanske jag har 3 platys med. men det har jag inte bestämt mig för än. Och möjligt att jag byter ut otocinclus mot räkor. Fast jag vet inte tillräckligt mkt om räkor för att bestämma mig där.

Tack för inlägget Olfi!

/Umb
#45 - 5 januari 2008 09:19
Jag kan varna dig för att otocinclus är mycket känsliga fiskar, ofta viltfångade. De vill ha mycket alger när man köper dem så att de kan börja äta genast. IBland har de svårt att lära sig att äta fodertabletter och svälter ihjäl. Ibland kan de också sätta sig fast på de andra fiskarna och försöka gnaga på dem (det gjorde mina), troligen för att de är hungriga eller stressade. Förutom detta kräver de en perfekt vattenkvalitet och är mycket känsliga för nitrit och liknande..

Jag skulle ha valt räkor, eller en annan mal som heter "Pitbull pleco" (latinskt namn Parotocinclus Jumbo). Bilder här. Den är mycket tåligare. Men det gäller att hitta rätt mal i affären, för djuraffärerna har ibland inte koll på vilka malar de har och skriver ut fel namn. Ibland står det bara "algätare" eller "pleco", och det finns andra sorter som kallas pleco som blir 10-30 cm.... Så det gäller att gå till en seriös akvariebutik som kan sina grejer.
#46 - 5 januari 2008 10:30
Kan någon rekommendera en seriös butik i Malmö/Lund regionen? Jag har sökt här på forumet men inte hittat någon information. Kan bero på att jag inte kan sök-maskinen tillräckligt bra ännu.

Pleco har jag läst om tidigare och även nämnt längre upp i tråden. Om otocinclus är så känsliga är det absolut inget för mig! Jag vill ha svårighetsgrad 1 på alla fiskar =) Är räkor svåra?

Jag har försökt titta på bilder på pleco så att jag inte ska få fel i affären men det är svårt. Dom ser lite olika ut på bilderna och det kan ju finnas snarlika malar i affären med.. .

Dagens värden: Ammoniak 0. Nitrit 0.8 (som igår alltså)

/Umb
#47 - 5 januari 2008 17:01
Självklart finns det de som lyckas få otocinclus att trivas och inte dö, men jag tycker inte det är en bra nybörjarfisk och särskilt inte till ett litet akvarium.

De som bara kallas "pleco" kan vara de som blir stora, tycker jag jag har märkt i djuraffärerna här. Jag vet tyvärr inget om affärer i din region.

Försök åtminstone hitta en djuraffär som har informationsrutor med det latinska namnet på fiskarna. Då kan du titta på fisken i akvariet och gå hem och söka på det latinska namnet (ta med papper och penna till affären).

Du kan också skriva ut fakta om just "parotocinclus jumbo" och ta med en bild och namn och till affären, med fakta om hur lång den blir och be att de försäkrar att det är just den fisken du köpt, och säga att du annars kräver att du får lämna tillbaka den.

Ja, det kan ta ett tag innan nitritvärdet går ner. Jag tycker det verkar så krångligt med fishless cycling, det är ju så enkelt att köpa 1-3 fiskar och låta de gå i akvariet en månad, då vet man att man har kommit över den kritiska perioden sen (så länge man inte gör rent för mycket, och gör rent filtret eller något). Man kan även pytsa i bakteriekultur för att vara på den säkra sidan, när man till slut köper lite fler fiskar...
#48 - 5 januari 2008 17:06
Bra tips ang att skriva ut information. Det kändes som om dom hade ganska bra koll där jag var sist, men har läst i trådar här att dom inte har koll (å andra sidan var det en ganska gammal post så det kan ju ha ändrats). (handat på zoogiganten utanför lomma).

/Umbis
#49 - 5 januari 2008 21:20
Generellt tycker jag ingen djuraffär jag varit i har bra koll. De vill bara sälja och de har ofta felaktiga skyltar utanför akvarierna. De kan sälja en fisk som "algätare" "snäll stimfisk" osv när man frågar och de struntar helt i hur stora akvarier fiskarna vill ha. Självklart finns det undantag... Men VET man redan att en fisk är okej så kan man ju köpa den i en sådan vanlig zooaffär. Men man ska inte lita på råd från dem.

Så har man möjlighet ska man hitta en renodlad akvarieaffär som endast säljer akvariefisk. Jag har tur, det finns en sådan här. Men jag måste säga att när det gäller att hitta info om bra fiskar så är detta forum på Zoopet den allra bästa källan till kunskap, särskilt när de "gamla forumrävarna" som hållt på med akvarium i mer än 10-20 år svarar. Själv har jag haft akvarium när jag var liten och tonåring men gjorde sedan ett uppehåll, och nu har jag haft det igen i 1,5 år. Allt jag vet har jag lärt mig av många exempel här på forumet eller av egen erfarenhet. Så fortsätt läs i forumen och fråga om fiskar här så går nog allting bra :)
#50 - 7 januari 2008 14:57
nu har jag nitrit på 1.6 - förstår inte varför det inte blir mindre utan bara mer och mer. Hoppas ju att det ska vända snart. Har inte lagt i mer mat/ammoniak trots att jag läst att man ska det.
Har haft i massa bakteriekultur men det verkar inte göra nåt?

funderar på att skaffa ett filter till men hittar inget som inte även syresätter vattnet.
Någon som kan tipsa?
Har aquael uni 280l/h och det blåser på rätt bra när det gäller syresättning men nu funderar jag på ifall filtervolymen är för liten. Eller är det bara jag som är otålig?

/um
#51 - 8 januari 2008 09:46
Det är nog du som är otålig, eller har matat för mycket så att nyttobakterierna inte hinner med. Om jag vore du skulle jag vänta tills nitriten är på noll och sen släppa i kanske endast 2 fiskar, och börja med vanlig "cycling"... Men vill du fortsätta så gäller det väl att läsa på. Verkar konstigt om det står att du ska mata mer, med så mycket nitrit i vattnet. Fråga annars i akvarievattenforumet om hur du ska göra, för där finns det nog fler som läser som kan det där med fishless cycling.

Lycka till!
#52 - 8 januari 2008 11:47
Ah, kanske en bra idé att starta en ny tråd där. Jag har läst allt jag kommit över men där kanske dom kan tipsa med fler bra länkar. har även beställt en bok från adlibris som kommer om en vecka :)

/uMbis
#53 - 8 januari 2008 15:34
Nu är det någon annan som precis har startat en tråd om fishless cycling i vattenforumet, läs den först :)
Men jag tycker du ska posta dina nitritvärden och hur länge du haft allt igång, och hur du gör, så får du nog bra tips av de personerna i det forumet.

Annons