Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

#1 - 22 september 2008 12:02
Tanken med den här tråden är att berätta om mitt lilla akvarieäventyr. Jag har försökt lära mig en del innan jag sätter igång men tar gärna emot tips på vad jag kan göra bättre. Förhoppningsvis gör jag inga katastrofala fel :p.

Jag är en glad nybörjare (nåja hade akvarium som liten men då var det ju inte jag som skötte det) som började mina akvarieplaner för ungefär ett år sedan. Då stupade allt på att det enda lämpliga platsen i lägenheten occuperades av en kökssoffa.

Nu ett år senare blev det ett akvarium liksom av en slump eftersom det var rea i affären och kökssoffan kunde flytta hem till sambons föräldrar. Så då var det bara att börja läsa på och planera igen. :D

Saker jag köpt hittills:
[LIST]
[*]Akvariumpaket AquaEl 102 L med välvd framruta, pump, ljusramp och värmare
[*]Blästersand från Jula
[*]Lite grövre sand och engelsk sjösten
[*]En rot
[*]Liggunderlag
[*]Håv
[*]Bakgrund
[*]2 hinkar 10L
[/LIST]Det här har gjorts:
Sambon har med lite hjälp av mig byggt ett bord 120x60 cm, lite stort kan tyckas men jag vill ha möjligheten att ställa ett större akvarium på det i framtiden (studerar just nu så budgeten är något begränsad). Roten ligger i blöt i en av hinkarna. En stor och några mindre stenar har plockats i naturen. Kommer att komplettera med stenar jag har sedan tidigare, är ju lite av en samlare [:o]
Jag har klippt till liggunderlaget så att det passar under och i akvariet.

Just nu väntar jag på att lacken på bordet ska bli hård nog. Imorgon är det nog dax att börja inreda :D
#2 - 22 september 2008 14:06
Kul att du återkommer till hobbyn! :)

Om du inte har gjort det redan, läs gärna på om akvarieuppstart innan du drar igång. Det sparar både pengar och fiskliv!

Bra tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#3 - 23 september 2008 18:01
Jo, den har jag läst och läst igen :D Väldigt bra guide!
Har även läst nybörjar guider på ett par andra ställen och i en bok.

Kramfors Koiklubb har en väldigt omfattande guide för den som orkar där dom även tipsar om att man ska kolla på Zoopet :)

http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm

Hoppas kunna undvika dom vanligaste nybörjarfelen.

Igår kokades stenar och grus och grov sand sköljdes. Har efter att läst både för och emot på forumet bestämt att inte skölja blästersanden. Det är helt enkelt för jobbigt :p

Nu står akvariet på plats och är redo att inredas :D
#4 - 23 september 2008 18:09
#5 - 24 september 2008 06:51
Inredning

Igår kväll var det dags för inredning.

Först lyftes akvariet på plats, torkades rent med en trasa och kontrollerades med vattenpass så att det var rakt. (Det var det)
Sen la jag ner en bit liggunderlag i botten och prövade ut var jag skulle ha roten och min största sten. Är så nöjd med min rot som har en naturlig tunnel :)

Placeringen blev tvärtom mot vad jag tänkt i början. Sen var det bara att fylla på sanden. Jag har valt att ha lite grövre sand i hörnen där jag vet att jag kommer ha växter som ska planteras i sanden. Vet att det kommer blanda ut sig så småningom men då kanske växterna redan fått en bra start.

När all sanden var på plats satte jag dit pumpen och värmaren. Efter det var det dags för lite engelsk sjösten och övriga stenar som jag plockat själv. Såhär blev resultatet:

[ATTACH]17772[/ATTACH]

:confused:Är lite osäker på placering av värmaren. Instruktionen sa bara att den skulle sitta där det var bra cirkulation. Tips någon?

Fyllde akvariet till hälften. Hällde vattnet på en tallrik för att inte göra kratrar i sanden. Det grumlades inte ett dugg :D

För att se allt i bilder gå till:
http://www.pixbox.se/alb915505

Idag är det dags för en ny inköpsrunda. På listan står:
[LIST]
[*]Växter
[*]Näring
[*]Vattentester
[*]Vattenberedning
[*]Nitrivec
[*]Termometer
[*]Hävert
[/LIST]
#6 - 24 september 2008 08:27
Jag brukar sätta värmaren bredvid pumpen. Även om den inte hamnar i "blåset", så passerar ju sannolikt mest vatten förbi just där. på in- eller utväg.
Tycker också det är bra att samla all teknik på ett ställe, så kan man gömma den senare bakom en växt eller något. :)

AquaEl's-Fanpumpar är ganska bra, men de behöver rengöras ganska ofta. Det går att "trimma" dem genom att köpa en bit filtersvamp med lite grövre hål. De där magnetfästena de har är dessutom rena drömmen..aldrig mera trassel med att pumparna lossnar. Kan varmt rekommendera det tillbehöret.
#7 - 24 september 2008 08:41
måste ju fråga...vilka invånare är planerade.....??
#8 - 24 september 2008 17:15
Växter

Jens A.: Tack för tipsen, värmaren är nu flyttad. Glömde titta efter magnetfäste idag. Får bli nästa gång [:o]

Kensa: Just nu är inget helt spikat förutom att jag ska ha ett par platy från början. Men har sett amanoräkor och blev väldigt förtjust, så det blir kanske såna som algätare fast otocinklus verkar ju också väldigt trevliga:p
Sen blir det kanske några tetror och ev snäckor.

Idag har jag köpt och planterat växter:
[LIST]
[*]Anubias
[*]Javaormbunke (var väldigt pillrig att knyta fast på roten)
[*]Hygrophila stricta tai
[*]Hygrophila dwarf
[*]Limnophila sessiliflora
[/LIST]Så här blev det i alla fall:
[ATTACH]17774[/ATTACH]

Måste säga att jag är rätt nöjd :D

Har återupptäckt ett fenomen som jag kommer ihåg från när jag var liten: Den vandrande termometern :p
#9 - 24 september 2008 19:06
Ser fint ut! :)
#10 - 24 september 2008 19:23
Snyggt kar! :)
#11 - 24 september 2008 20:27
TACK! :D

Har någon något tips på hur man får termometern att sluta vandra runt?
Den står helst vid filtret och där är den ju lite svår att läsa av...
#12 - 24 september 2008 20:59
hm
#13 - 25 september 2008 00:45
Det finns sugkoppar att köpa till termometrar, alt använder du en standard eheim sugkopp och sätter dit en liten bygel som passar termometerns omkrets.
#14 - 25 september 2008 07:34
Gaffel skrev:
Det finns sugkoppar att köpa till termometrar, alt använder du en standard eheim sugkopp och sätter dit en liten bygel som passar termometerns omkrets.

Den har en sugkopp men den sitter inte så länge. Har bytt plats på termometern i akvariet och där verkar den inte röra på sig :)
#15 - 25 september 2008 07:47
Jag tycker du har fått till en väldigt fin och naturlig komposition i karet! Roten, växterna och framför allt den fina och, återigen, naturtrogna blandningen av mindre och större sandkorn samt adderingen av stenar gör att ditt kar ser otroligt snyggt och välplanerat ut!:)

Har du funderat på någon bakgrund? en mörk, kanske helsvart bakgrund gör att man ser allt du har i karet tydligare och med bättre kontrast - och helhetsuntrycket får en mer harmonisk prägel.

Som sagt, mycket snyggt kar - lycka till med dina fiskar!
:)
#16 - 25 september 2008 08:06
MaxB:Tack så mycket! [:I] Målet var just att få det att se naturligt ut. Det tog sin lilla tid att få till det. Bakgrund är på gång, har bara inte haft tid. Det blir en ganska mörk bakgrund med rötter och stenar. Jag hoppas att det kommer att se bra ut.
#17 - 25 september 2008 08:33
ToveTott skrev:
MaxB:Tack så mycket! [:I] Målet var just att få det att se naturligt ut. Det tog sin lilla tid att få till det. Bakgrund är på gång, har bara inte haft tid. Det blir en ganska mörk bakgrund med rötter och stenar. Jag hoppas att det kommer att se bra ut.

En motivbakgrund med andra ord... ja, det kan i vissa fall faktiskt vara helt OK. Jag hade själv en riktigt "utskälld", här på zoopet, bakgrund i ett av mina kar, bestående av en vaxduk med ett fotomotiv av stenar... ja, jösses - jag som i 36 år alltid har haft svarta bakgrunder i mina kar... Jag såg ju själv hur tokigt det blev och bytte sedermera ut den mot en homogent svart bakgrund.

Men jag tycker dock du kan pröva en motivbakgrund - om du känner att du tycker att det kan bli snyggt - det är du som bestämmer!:)
Men, prova alternativt med en helt svart också - så märker du vilken som känns rätt för dig.
Med en homogen bakgrund lyfts det man har i karet fram och accentueras - ögat går till innehållet i karet och inte till själva bakgrunden.
Trots detta kan det faktiskt finnas tillfällen då en motivbakgrund lyfter helhetsbilden i ett kar - men då är karen ofta mediokert inredda, och det är verkligen inte ditt!!!
Men, som sagt, testa gärna båda varianterna - min högst personliga åsikt är dock att jag tror att en svart, eller mörk, homogen bakgrund skulle passa perfekt till ditt fint inredda kar!:)
#18 - 26 september 2008 12:19
Har satt dit bakgrunden provisoriskt och det ser rätt bra ut. Den har ganska neutrala färger. Ska pröva svart också. Bilder kommer senare...
#19 - 26 september 2008 12:35
ser bra ut.....
#20 - 26 september 2008 16:08
Hej

Du har en bra grund med inredningen men behöver fylla på omgående med fler växter. Man ska mycket växter redan från början, främst snabbväxande annars är risken stor att du får mycket alger. Ser att du bor i Uppsala så då borde du kunna få en massa växter av någon annan akvarist i Uppsala. Jag rensar mitt akvarium var 14:e dag och får kasta en massa växter, borde vara likadant för många tycker jag.

Mvh UB
#21 - 28 september 2008 18:26
ubjs skrev:
Hej

Du har en bra grund med inredningen men behöver fylla på omgående med fler växter. Man ska mycket växter redan från början, främst snabbväxande annars är risken stor att du får mycket alger. Ser att du bor i Uppsala så då borde du kunna få en massa växter av någon annan akvarist i Uppsala. Jag rensar mitt akvarium var 14:e dag och får kasta en massa växter, borde vara likadant för många tycker jag.

Hmm...du har kanske rätt. Javaormbunken har fått lite alger på några av bladen. :( Men dom flesta växter jag har är ganska snabbväxande och har växt flera centimeter sen bilden togs i onsdags. Får ta mig en funderare...
Bilagor:
#22 - 29 september 2008 06:29
Bakgrundsfunderingar...

Har nu provat tre olika bakgrunder...

Motivbakgrund med rötter:
[ATTACH]17775[/ATTACH]

Motivbakrund med växter:
[ATTACH]17776[/ATTACH]

Inte allvarligt menad men den var på baksidan av föregående så jag kunde inte låta bli att testa :p

Neutral mörk bakgrund (här med liggunderlag eftersom det fanns hemma):
[ATTACH]17777[/ATTACH]

Lite svårt att få till bra bilder eftersom bakgrunderna bara är ditställda och köket ville spegla sig i glaset.Vet inte riktigt vad jag ska välja förutom att det inte blir den med växter.

Idag ska dom första fiskarna få flytta in...kanske blir det någon mer växt också :)
#23 - 29 september 2008 18:15
Det blir sällan som man tänkt sig...

Idag skulle vara stora fiskköpar-dagen med platy som högsta prioritet. Men efter att ha varit på Akvarielagret i lördags (tyvärr ej med möjlighet att få med fiskar hem) och blivit totalförälskad i deras knallröda korallplatys så kändes inte dom något blaskiga sunset som Akvariehobby hade hemma så roliga.

Det blev i stället ett par fantomtetror som just nu koppas in i akvariet. Som sällskap har dom två amanoräkor och tre små malaysiska sandsnäckor. Det blev också mer växter av dom sorter jag redan skaffat.

Höll nästan på att glömma att köpa mat till firrarna och glömde helt att köpa nitrittest. Får klara mig med stickor tills jag får tid att ta en ny runda till affären.[:o]

I bakgrundsfrågan lutar det åt den med rötterna. Det är ju den jag har hemma och den är även sambons favorit.

Näe nu är det dags att ha i mer vatten i påsen :)
#24 - 30 september 2008 15:16
I morse när jag tände lampan gömde sig tetrorna i det mörka hörnet bakom pumpen och räkorna i det andra hörnet fullt med Limnophila. Efter ca en timme vågade dom sig fram och efter två hade dom tagit sig över till andra änden av akvariet. En av räkorna har ömsat skal under natten.

Tyvärr verkar det ha varit ett dödsfall bland snäckorna. En ligger uppochner i ett hörn och har inte rört sig. Den största snäckan satt på värmaren i morse.

När jag kom hem från skolan var det full fart på fiskarna. :) Jag köpte lite flytväxter på vägen och dom jagade bitarna som rörde sig i strömmen. Gav dom lite mat som do snabbt åt upp.

Räkorna ser jag inte så mycket av just nu...dom har hittat algerna på baksidan av roten och sitter där och mumsar.

Här är en bild på hur det ser ut just nu. Bakgrunden är fortfarande bara provisoriskt ditsatt.
[ATTACH]17770[/ATTACH]
#25 - 4 oktober 2008 06:29
Verkar som om jag kanske var lite för försiktig med fiskmängden i början så idag ska fantomerna och räkorna få lite mer sällskap :D. Enda problemet är att jag är osäker på vilket kön mina fantomer har. Ska vara en av varje men jag är lite osäker, svårt att se någon större skillnad. Ibland tror jag att det kan vara två honor eller två hanar :confused:

Här kommer bild på en av dom:
[ATTACH]17768[/ATTACH]

Han/hon står oftast utanför "tunneln" i roten. Har simmat fram till öppningen och vänt i flera dagar nu men ännu inte vågat sig igenom :p
Tunneln är för övrigt räkornas favoritställe. Dom duktiga rackarna har ränsat bort alla alger från javaormbunken. Önskar att dom tog tag i att ränsa anubiasen nu.

En räkbild:
[ATTACH]17769[/ATTACH]
#26 - 4 oktober 2008 08:21
Snyggt akvarium :)
Vad är det för växter du har till vänster om doppvärmaren?
#27 - 5 oktober 2008 09:21
mikey13 skrev:
Snyggt akvarium :)

Vad är det för växter du har till vänster om doppvärmaren?

Tack! :)
Växten heter Hygrophila stricta tai.
#28 - 5 oktober 2008 09:32
Igår flyttade två nya fantomtetror in. Förhoppningsvis är det verkligen honor den här gången. Den första "honan" visade sig vara en hane när han började slåss så att fenorna rök med den större hanen. Tur att dom läker så fort för han fick rejält med stryk.

Hoppas att fantomerna ska komma bättre överens nu när dom är 4. När jag tände ljuset i morse stod dom tillsammans men for snart åt olika håll.
Anubiasen som växer på en stenhög verkar utgöra en revirgräns men den vaktas bara i bland. Konstiga fiskar :p

Två nya räkor blev det också och dom började direkt att jobba. Räkorna verkar trivas med att vara flera och sitter gärna tillsammans. Roten är nu helt ren på synliga alger :D
#29 - 5 oktober 2008 09:46
Förrvirring!

Eller är alla fantomerna honor??? :confused:
Har en tråd om könsskillnader hos fantomtetror där jag la upp bilden på min lilla "hane". Fick svar att det var en hona (dom sa att det var det i affären också). Men han/hon har ju revirstrider med en andra "hanen"???

Förvirringen är total. Får kanske skaffa en hane som verkligen ser ut som en hane och se hur han beter sig mot dom andra...(suck)
#30 - 6 oktober 2008 16:04
Efter mycket stirrande i akvariet kom jag fram till att det förmodligen är 4 honor. Idag cyklade jag iväg och skaffade två stiliga hanar till dom med långa svarta fenor. Ingen tvekan den här gången :p

Totala djurbesättningen är nu alltså 6 svarta fantomtetror, 4 amanoräkor och okänt antal snäckor. Hoppas att det inte blir för mycket på en gång. Nu ska i alla fall inga nya invånare i på minst två veckor. Har köpt nitrit-test så att jag kan hålla ordentlig koll. Ingen nitrit än så länge [:)]

Kollade pH också men blev inte klokare än med stickor. pH värdet är mellan 7.5 och 8. Jobbade som labbassistent i våras och blev bortskämd med pH-meter som visade värdet med två decimaler [:)]

Innan dom nya tetrorna kom i satte jag också dit bakgrunden ordentligt. Jisses vilket pillande det blev men nu är det bakgrund på baksidan och ena kortsidan.

Nu är det full rulle i akvariet när rangordningen ska bestämmas. Alla simmar runt och spänner fenorna. Det är väldigt lätt att bli sittande och titta...
#31 - 9 oktober 2008 08:06
Ruttna växter

Har fått ta bort två av mina hygrophila dwarf. Såg att dom hade massa "trådar" på sig och när jag tog i dom var dom helt slemmiga och liksom upplösta. :( Undrar om det beror på att dom har suttit för tätt och blivit skuggade av dom större hygrophilorna.

Växterna fick i samband med att fantomhannarna kom i lite näring i form av tabletter i sanden men det kan väl knappast ha med saken att göra?

I övrigt verkar allt vara i sin ordning. Nytt nitrittest i går visade fortfarane på värden under 0,3 :) En av hanarna är fortfarande väldigt skygg och håller sig helst i hörnet vid pumpen. Hoppas att han börjar komma fram lite mer snart så att han får i sig lite mat. Försökte med att stänga av pumpen och mata precis ovanför honom men honorna tog det mesta innan det kom ner til honom så jag vet inte om han fick i sig något. Har lagt i ett löv till räkorna men dom är ännu ganska ointresserade.

Hoppas att jag slipper fler ruttna växter nu. Längtar tills det är dags för nya fiskar. Undrar vad det ska bli då...:)
#32 - 9 oktober 2008 08:12
Nitriten börjar visa sig, alltså börjar din nitrifiering starta. Mata ytterst sparsamt nu, och jag menar varannan / var tredje dag och då ytterst lite. Nitrit är aldrig bra.

Tycker förövrigt ditt kar ser härligt naturligt ut, riktigt snyggt!
#33 - 9 oktober 2008 11:17
Johanski skrev:
Nitriten börjar visa sig, alltså börjar din nitrifiering starta. Mata ytterst sparsamt nu, och jag menar varannan / var tredje dag och då ytterst lite. Nitrit är aldrig bra.

Tycker förövrigt ditt kar ser härligt naturligt ut, riktigt snyggt!

Ok. Ska mata försiktigt. Vet inte exakt hur mycket nitrit men dropptestet är gult (<0,3 mg/l) vilket är det lägsta det kan visa. Har provstickor också, dom visar ingen nitrit alls. Gör dropptest varannan dag för att hålla koll. Pytsar i Nitrivec också.

Vad kul att du gillar karet! :D
#34 - 9 oktober 2008 15:38
Ah, det lägsta alltså. Då har du nog ingen nitrit :) Mitt nitrittest har en färgskala för 0, därför jag blev lite förvirrad.
#35 - 9 oktober 2008 16:40
Ny bild

Så här ser akvariet ut just nu. Inte världens snyggaste bild med taklampan som speglar sig men men...

[ATTACH]17771[/ATTACH]
#36 - 11 oktober 2008 09:30
&quot;Flytväxter&quot;

Två nya Hygrophila dwarf drabbades av dom konstiga trådarna. Tog upp dom och tog bort alla ruttna blad, bara något enstaka blad blev kvar så vi får se om dom klarar sig.

Dom flyter nu omkring tillsammans med alla andra av samma sort. Hoppas på att dom på så sett ska få maximalt med ljus och börja växa lite. Ser lite konstigt ut men fiskarna vill ju ha flytväxter så dom borde gilla det.

Flyttade även om bland mina H.stricta tai så att alla ska få lite ljus. Fiskarna verkar gilla det och pilar omkring i sin nya glesare skog. :)
Ska nog köpa bättre belysning när jag får tid men det är ju inte så lätt att veta vad man ska ha.

När vattnet klarnat lite får jag ta en bild på hur det ser ut efter omplanteringen...
#37 - 17 oktober 2008 16:12
Akvariet under lupp

Pust...mycket att göra så här i tentatider :( Det har hänt några saker sen sist även om jag haft fullt upp.

Nästan alla hygrophilorna är planterade igen. Lät två flyta som blivit av med nästan alla blad, en flyter fortfarande men den den andra dog. En av dom som planterades har också strukit med...håller tummarna för att resten klarar sig.

En av fantomerna har blivit skadad och saknar lite av "överläppen". Hon står mest och trycker i ett hörn men när det är matdags är det full fart så jag vet inte hur orolig jag ska vara.

Nu till vad som har hänt idag och är anledningen till rubriken. Det började med att jag satte upp aluminiumfolie som provisorisk reflektor, det blev faktisk skillnad :) Men ja såg hur smutsig framrutan var och när jag tittade närmare upptäckte jag en minisnäcka..och sen en till :) Och sen såg jag två små prickar på bara drygt en mm. Det var bara att ta fram luppen och visst var det två småttingar till [:-65]

Upptäckte även andra saker i luppen. Två små vita larver som jag inte vet var det är men dom verkade äta alger och det är ju trevligt. Dessutom upptäckte jag att det växer någonting som ser ut som små vita kvastar på rutan. Någon som vågar gissa vad det är?

Hade tänkt att rengöra rutan men den verkar ju så populär hos snäckorna :p Fast det är ju trevligt att kunna se in också...

Imorgon blir det nog ett första litet vattenbyte och nästa helg är det kanske dags för nya invånare. Fast vilka??? Det tål ju att funderas på...
#38 - 18 oktober 2008 07:16
Åh nej!

Idag ville den skadade fantomen inte äta. Hon bara stod kvar i sitt hörn och "flämtade" :( Ser ut som om hon fått en liten vit prick vid skadan också. Svamp? Vad ska jag göra???? :confused:
#39 - 19 oktober 2008 08:43
Första dödsfallet

Flyttade ut den skadade fisken i går em eftersom jag blev varnad för att det kunde var munröta som är väldigt smittsamt. Jag fick lite panik ett tag men tror att det var svamp i såret. Fick rådet att avliva i vilket fall eftersom det är dyrare att behandla än att skaffa en ny. Men medans jag velade så dog hon :(

Får väl försöka bli lite mindre blödig så att fiskar slipper lida i onödan i framtiden. Men det är ju så svårt att bedöma om fisken kan klara sig när man inte är van...
#40 - 19 oktober 2008 16:27
Två till tetror har fått avlivas. :(
Vet inte om övriga tre kommer klara sig heller. Jag får hålla noga koll. Dom är skyggare nu när dom är så få.

Räkorna verkar däremot gilla att det är mindre fiskar som far runt. Dom är framme och simmar mycket mer nu.

Får ingen ordning på "trådarna" heller. Såg idag att javaormbunken var angripen. Tog upp den och klippte bort alla sjuka blad och passade samtidigt på att skura rent roten. Hoppas att den klarar sig. Just nu verkar snäckorna och räkorna var dom enda som trivs.
#41 - 22 oktober 2008 18:38
Inga sjuklingar än så länge men jag vågar inte börja hoppas än. Honorna har lite bleka fenor men jag vet inte om det beror på sjukdom eller om det är för att hanen jagar dom så. Nästa vecka kommer det flytväxter och javamossa. Får försöka rensa bort alla trådangripna blad innan dess men det kommer inte bli lätt.

Upptäckte en skojig filur som kröp omkring på glaset idag. Tror det är någon slags snäcka...den har liksom toppigt skal som en liten hydda över sig. Fotade den idag. Får lägga upp en blid och se om någon kan hjälpa mig...
#42 - 24 oktober 2008 12:52
Dom tre återstående fiskarna är fortfarande vid liv :) Men två till hygrophilor håller på att ruttna bort. Är rätt säker på att trådarna logiskt nog är trådalger :p

Har massor med planer på ommöbleringar nu. Tror inte att många av dom växter jag har kommer gilla flytväxterna. Skulle vilja ha en till liksom spretig rot och en till javaormburke. Dessutom skulle jag vilja ha en stor anubias och hornsärv som jag läst ska klara låga ljusnivåer.

Längtar tills mina växter kommer :)
#43 - 25 oktober 2008 10:03
Vattenbyte

Idag var det dags för andra vattenbytet. Mätte pH och nitrit innan. pH fortfarande mellan 7.5 och 8 och ingen mätbar nitrit :)

Tog också bort alla dvärg-hygrophila eftersom dom verkar vara dom mest känsliga mot trådalger. Misstänker att det är främst på dom som trådalgerna växer till sig och sen sprider sig till andra växter.

Måste beställa växtnäring. Flera växter har börjat få hål i bladen vilket jag misstänker beror på brist på något näringsämne.

Idag ska det bli en tur till affären. Vågar inte skaffa några fler fiskar förrän jag är helt säker på att det inte är någon fara men ska nog skaffa några till räkor :D
#44 - 26 oktober 2008 06:58
Ommöblering

Igår blev det ommöblering i karet :D Kunde inte låta bli att köpa ett par nya växter och en liten rot. Så här blev resultatet:
[ATTACH]17778[/ATTACH]

Ett av lysrören är utbytt mot ett philips aquarelle, kommer nog att byta det andra också. Nästan hela rampen är täckt med aluminiumfolie för att reflektera så mycket som möjligt.

I affären hade dom neontetror för 5kr styck. Blev väldigt sugen men vågade inte eftersom jag inte är helt säker på att mina fantomer är fullt friska. När ska jag våga köpa nya fiskar :confused:

Tre amano fick i alla fall följa med hem och dom kilar nu glatt omring med dom andra även om dom blev lite skrämda i början när jag rotade runt för fullt :)

Har anmält mig som [COLOR=orange]goldmedlem[/COLOR] så snart blir det bilder direkt i tråden :D
#45 - 26 oktober 2008 09:56
Att jag inte kan hålla fingrarna borta!

Nu var jag där igen med ett "tänk om" och var så klart tvungen att prova [:o] Tror inte att det var ett så lyckat infall den här gången. Blir kanske att försöka flytta tillbaka igen. Så här ser det ut i alla fall:

[ATTACH]17779[/ATTACH]

Edit: jämförde bilderna och tycker att det var mycket bättre innan senaste förändringen [B)] Och det beror inte bara på att det är olika kameror (suck)
#46 - 26 oktober 2008 10:35
Yes!

Var nere och fixade runt igen...ingen lugn och ro för invånarna i mitt akvarium [:o]

Jag bytte plats på nya roten och stenen igen och vände på stenen så att det som tidigare var baksida blev framsida. Sidan som är framåt nu är randigare och riktigt snygg :)

Tror att jag fick till det den här gången :D - fast vi får väl se hur länge det håller :p

Tänker inte lägga upp någon bild förrän sambon kommer hem med systemkameran som kan göra akvariet rättvisa...
#47 - 26 oktober 2008 19:58
Jag vet hur det känns när man aldrig blir riktigt nöjd, oerhört frustrerande. Fast det är kul när man väl lyckas enligt en själv. Ska bli kul att se hur det blev sen :)
#48 - 26 oktober 2008 20:35
Johanski skrev:
Jag vet hur det känns när man aldrig blir riktigt nöjd, oerhört frustrerande. Fast det är kul när man väl lyckas enligt en själv. Ska bli kul att se hur det blev sen :)

Ja, just nu är jag ganska nöjd men det finns risk för ommöblering igen i veckan när jag får flytväxter och javamossa :p Har en vision om en spretig rot med mossa på men har inte hittat någon passsande än. På sikt kommer väl hygrophilan och limnophilan tas bort. Får se hur dom klarar sig när dom blir skuggade. Det är alltid kul att ha planer även om bara en liten del någonsin blir verklighet..

Imorgon ska det i lite boklöv som jag var ute i regnet och mörkret och plockade idag. Tror att räkorna kommer bli glada :)
#49 - 26 oktober 2008 20:44
Menar du javamossa på roten?

Du får ge mer beskrivning hur du går till väga sen då, för jag har inte fattat riktigt. Bara binder man fast den vid roten eller?
#50 - 26 oktober 2008 21:09
JojjeN skrev:
Menar du javamossa på roten?

Du får ge mer beskrivning hur du går till väga sen då, för jag har inte fattat riktigt. Bara binder man fast den vid roten eller?

Vet faktiskt inte riktigt men det var så jag hade tänkt...har aldrig prövat förut. Först ska jag försöka binda fast på roten jag redan har. Kan nog bli ganska pilligt. Svor en hel del innan jag fick dit javaorbunken fast då försökte jag ju göra det under vattnet vilket kanske inte var det smidigaste :p Den andra javaormbunken band jag fast innan jag stoppade ner roten i akvariet vilket var väldigt mycket lättare :).

Frågan är om jag ska ta upp den stora roten när javamossan ska dit. Blir ju skitigt i akvariet och vatten på golvet. Fast vatten på golvet har jag ju för jämnan känns det som, tur att det är plastmatta :D

På sikt skulle jag vilja få till lite "sagoskogskänsla" om det är någon som förstår vad jag menar
#51 - 27 oktober 2008 13:24
Idag kom mina flytväxter Pistia stratiotes och Limnobium laevigatum, det blev riktigt mysigt :) Kokade och stoppade i några boklöv också och ett par räkor var genast framme. Boklöven har sån himla fin färg!
Dom flesta flyter fortfarande men det ordnar sig väl snart.

Ska fota och lägga upp bilder när det blir mörkt ute. Försökte nu men det blir för mycket reflexer.

Har nu gått över en vecka sen jag avlivade dom sjuka fiskarna. Snart borde jag väl våga köpa fler?

Honorna verkar lite stressade av den ivriga uppvaktningen och jag tror att dom skulle må bättre med lite mer sällskap.
#52 - 27 oktober 2008 16:40
Bild!

Här kommer en bild på hur det ser ut just nu. Vad tycks?

Är väldigt sugen på att skaffa några neontetror imorgon men vet inte om jag ska våga. :confused: Skulle vilja ha fler fantomer också men dom har slut i affären närmast och jag har inte tid att cykla en timme till andra sidan stan. Imorgon borde det komma javamossa i brevlåda, undrar vad jag ska sätta den?
#53 - 28 oktober 2008 06:25
Tyckte denhär placeringen såg bäst ut:

http://archive.pixbox.se/arkivet/syn...0/24350298.jpg

Lite väl mycket nu tycker jag, speciellt det som hänger uppifrån och ner på vänstersidan.
#54 - 28 oktober 2008 07:21
JojjeN skrev:
Tyckte denhär placeringen såg bäst ut:

http://archive.pixbox.se/arkivet/syn...0/24350298.jpg

Lite väl mycket nu tycker jag, speciellt det som hänger uppifrån och ner på vänstersidan.

Hmm...jo det såg bra ut på bild men i verkligheten såg det lite hoptryckt ut. Det var därför jag möblerade tillbaka. Kan hålla med om att det är lite mycket nu men flytväxterna är där för fiskarnas skull. Ska väl bort med lite växter så småning om... Tar gärna emot förslag på vilka.

Akvariets invånare verkar nöjda i alla fall vilket är väldigt viktigt för mig. Räkorna verkar våga vara framme på sanden mycke mer nu och fantomhonorna har lite lättare att komma undan hanens väldigt påträngande uppvaktning.
#55 - 28 oktober 2008 08:17
Till vänster tycker jag du röjer upp helt och sätter svärdsplantor. :)
#56 - 28 oktober 2008 08:44
Mycket trevligt och fint akvarium, tycker du maximera karets potential.

*Visst är det svårt att låta bli att pilla, och göra små modifieringar. Det är ju så roligt!
#57 - 31 oktober 2008 11:24
JojjeN skrev:
Till vänster tycker jag du röjer upp helt och sätter svärdsplantor. :)

Svärdsplantor är ett klart intressant alternativ :)
Just nu tycker jag högra sidan är snygg men vänstra är en enda röra...ska röja lite idag...
#58 - 31 oktober 2008 11:28
JonasN skrev:
Mycket trevligt och fint akvarium, tycker du maximera karets potential.

*Visst är det svårt att låta bli att pilla, och göra små modifieringar. Det är ju så roligt!

Tack!
Jo...har hållit mig i skinnet ett par dagar nu men nu ska jag dit och pilla igen :) Måste fästa javamossan som just nu bara ligger som en klump. Är inte riktigt säker på var ännu. Kanske blir det lite ommöblering också...
#59 - 31 oktober 2008 17:44
Nu har jag tagit bort all limnophila. Var inte speciellt förtjust i den från början och den var rätt brun och tråkig nedtill. Roten är nu uppställd på diagonalen med tussar av javamossa fastknutna. Hörnet under roten är ganska tomt nu med bara lite javamossa på en sten men det kanske blir nån växt där senare.

Just nu koppas sex neontetror in...eller det är bara fem som koppas in...en smet ut när jag skulle släppa in vatten i påsen. Hoppas att den klarar sig ändå.

Det är otroligt vad bra räkorna är på att gömma sig. Efter ommöbleringen kunde jag bara hitta fyra. Jag vet att dom andra tre är där någonstans men det är stört omöjligt att få syn på dom :p
#60 - 31 oktober 2008 19:54
Bild

Tände lampan lite snabbt så att sambon fick ta en bild. Flytväxterna vill inte riktigt hålla sig till hörnet där jag vill ha dom och rutan behöver rengöras. Vet inte om det blev bättre men det var skönt med lite förändring :p
Roten går ju alltid att lägga ner igen om jag skulle ändra mig :D

Vad tycker ni? Var det bättre förr? ;)
#61 - 31 oktober 2008 20:45
Mycket bättre, men ändå är det något starkt som saknas. Tycker inte växterna är så gröna som jag gillar det. :)
#62 - 1 november 2008 12:44
Det är grönare i verkligheten än vad det ser ut på bild. Min belysning med 2x18W Philips Aquarelle gör det också mer rödaktigt. Men det är väldigt bra för växterna :)

Tror inte att mitt akvarium någonsin kommer bli riktigt i din smak JojjeN eftersom du mest verkar gilla stilrena asiatiska kar medan det här är lite mer av en murrig djungel. Men det skulle ju bli väldigt tråkigt om alla hade samma smak :p

Idag har jag tillsatt PMDD, hoppas att växterna ska börja må lite bättre.

En av neontetrorna har en vit fläck på en skada på stjärtfenan som jag misstänker är svamp [B)] Prövade att ge den ett saltbad med en matsked salt i 1 L vatten. Instruktionen jag läste sa att den skulle vara i badet ca 15 minuter eller tills den la sig på sidan. Men min neontetra la sig på sidan och flämtade efter ca 1-2 minuter så det blev ett väldigt kort bad. Vet inte om jag vågar pröva igen :( Den verkar pigg och stimmar med sina kompisar i skydd av växterna.

Den öppna ytan patrulleras av en svart fantomtetre-hona. Så länge det inte är mat på gång håller hon alla på avstånd. Hoppas att övriga fiskar ska våga komma fram lite mer efter ett tag.
#63 - 1 november 2008 13:31
ToveTott skrev:
Det är grönare i verkligheten än vad det ser ut på bild. Min belysning med 2x18W Philips Aquarelle gör det också mer rödaktigt. Men det är väldigt bra för växterna :)

Tror inte att mitt akvarium någonsin kommer bli riktigt i din smak JojjeN eftersom du mest verkar gilla stilrena asiatiska kar medan det här är lite mer av en murrig djungel. Men det skulle ju bli väldigt tråkigt om alla hade samma smak :p

Idag har jag tillsatt PMDD, hoppas att växterna ska börja må lite bättre.

En av neontetrorna har en vit fläck på en skada på stjärtfenan som jag misstänker är svamp [B)] Prövade att ge den ett saltbad med en matsked salt i 1 L vatten. Instruktionen jag läste sa att den skulle vara i badet ca 15 minuter eller tills den la sig på sidan. Men min neontetra la sig på sidan och flämtade efter ca 1-2 minuter så det blev ett väldigt kort bad. Vet inte om jag vågar pröva igen :( Den verkar pigg och stimmar med sina kompisar i skydd av växterna.

Den öppna ytan patrulleras av en svart fantomtetre-hona. Så länge det inte är mat på gång håller hon alla på avstånd. Hoppas att övriga fiskar ska våga komma fram lite mer efter ett tag.

Nejdå, jag gillar många sydamerikanska och andra akvarium, bara det att jag gillar när det är växter [mellanrum]växter i akvariumet, så inte växter överallt hela vägen, utan mer [Massor av växter-Bara där bak-Massor av växter]
#64 - 1 november 2008 15:17
JojjeN skrev:
Nejdå, jag gillar många sydamerikanska och andra akvarium, bara det att jag gillar när det är växter [mellanrum]växter i akvariumet, så inte växter överallt hela vägen, utan mer [Massor av växter-Bara där bak-Massor av växter]

Aha...tror jag förstår hur du menar. Jo det är snyggt men tyvärr verkar inte mina fiskar vara förtjusta alls i öppna ytor. Men det kanske bara beror på den ettriga honan som jagar dom :p

Själv är jag nog lite av en djungelfantast...i alla fall när et gäller det här akvariet :D
#65 - 6 november 2008 16:27
Lyckades hålla mig från zoopet ett hel dygn :p Har inte hänt så mycket sen senast. Jag har klippt bort en massa angripna blad från den gamla javaorbunken, den har växt fast vid roten nu.

För att hålla koll på flytväxternas utbredning har jag spänt en fiskelina över vänstra hörnet. Då kan jag bestämma lite mer var jag vill att flytväxterna ska hålla till. Måste säga att det fungerar väldigt bra :)

Vet inte vad som ska bli nästa steg i fiskväg. Just nu har jag ju 3 svarta fantomtetror, 6 neontetror, 7 amanoräkor och X antal snäckor av åtminstone 4 olika arter. Speciellt en liten platt snäcka som förökar sig i massvis och kryper omkring på glaset. Jag lägger upp en blid så kanske någon vet var det är. Tyvärr är bilden underifrån men ovansidan ser ut som en platt oval med en topp i mitten.

Slänger upp en bild på hela akvariet också.
#66 - 6 november 2008 16:33
Tror att jag måste byta bakgrund till en helsvart. Det har kommit in vatten mellan glas och bakgrung och som man kan se är resultatet inte precis snyggt [B)] Var ju så pilligt att få dit den så jag ser inte fram emot att göra det igen...suck
#67 - 6 november 2008 19:26
Ditt nästa steg borde vara att utöka tetra stimmen, dom mår mycket bättre om dom får vara 7 fantomtetror och 6 neontetror till.,
#68 - 6 november 2008 22:49
JojjeN skrev:
Ditt nästa steg borde vara att utöka tetra stimmen, dom mår mycket bättre om dom får vara 7 fantomtetror och 6 neontetror till.,

Utökning av stimmen är planerad :D
Svarta fantomtetror är inte så utpräglade stimfiskar som många andra tetror men dom ska bli åtminstone tre till. Hade ju sex stycken förut men förlorade tre av dom. Tror att jag ska börja med att skaffa fler neoner så kanske dom känner sig lite tryggare när fantomerna sätter igång att slåss...
#69 - 17 november 2008 13:29
Jag tyckte burken var väldigt snygg i början men efter diverse bakslag och pillande är det inte riktigt lika snyggt längre. Men bara för det är det ju inte "fult" heller. Bra gjort med inredningen :D
#70 - 17 november 2008 14:14
#71 - 22 november 2008 13:23
Vimsa skrev:
Jag tyckte burken var väldigt snygg i början men efter diverse bakslag och pillande är det inte riktigt lika snyggt längre. Men bara för det är det ju inte "fult" heller. Bra gjort med inredningen :D

Tack - tror jag. Kan hålla med om att det var snyggt i början när allting var välordnat och alla växterna fina. Nu är det värre än någonsin. Flytväxterna håller på att ta över helt och hållet och hygrophilorna ser hemska ut. Vid nästa rensning ska jag nog ta bort dom helt.
#72 - 22 november 2008 13:31
JojjeN skrev:
Här var det som snyggast tycker jag.:)

Ja, där såg det riktigt välordnat ut :) Men växter växer ju och fiskarna jag har trivs bättre med lite tätare växtlighet. Hur det ser ut just nu vill jag inte änns visa. Planer på total ommöblering finns men jag har varit sjuk den senaste veckan så det dröjer nog ett tag till.
#73 - 22 november 2008 13:49
Suck!

Har varit sjuk den senaste veckan och tyvärr verkar det gälla för fiskarna också. Har avlivat en neontetra och tror tyvärr att övriga fem kommer gå samma väg :(. Dom har vita fläckar på fenorna och på någon även vid munnen. Hoppas att det inte är columnaris. Fast då hade de kanske gått fortare? Har fått för mig att den sjukdommen har ett ganska snabbt förlopp :confused:. Dessutom har den svarta fantomhanen matvägrat i tre dagar [B)]. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt eländet.

Räkor och snäckor verkar trivas finfint liksom flytväxter och anubias. Javaorbunkarna börjar se lite bättre ut igen men hygrophilorna ser hemska ut och jag tror jag helt enkelt slänger ut dom. Vill gärna hitta en till rot och möblera om igen men det får nog vänta ett tag till.
#74 - 23 november 2008 15:36
Vad kalt det blev!

Gjorde vattenbyte idag och tog bort alla hygrophila. Det blev väldigt kalt och fiskarna verkar inte riktigt veta var dom ska ta vägen. Vill skaffa en till rot och andra växter men vet inte när jag ska få tid!
#75 - 17 januari 2009 11:04
Uppdatering

Ojoj...verkligen dags för en uppdatering!

Precis som jag trodde blev neontetrorna bara sämre så jag bestämde mig för att avliva dom :(

Istället utökade jag antalet svarta fantomtetror till 10 (2+8) och vilken fart det blev! :d

Under julen var jag bortrest och gav fiskarna någon slags kaka som skulle räcka länge men den år dom inte av så det var magra fiskar jag kom hem till. En tetra låg tyvärr och flöt på ytan. För ett par dagar sedan dog ena hanen, troligen av ett sår han fått.

Nuvarande invånare är 8 fantomtetror, 7 amanoräkor och massa snäckor.

När det gäller växterna är det inga hygrophila kvar. Istället har jag skaffat fler anubias och en till javaorbunke. Flytväxterna förökar sig som tusan så det blir att ränsa ofta. När jag har tid får en del följa med till föräldrarnas sköldpaddor. Där överlever dom inte så länge men det blir ju grönt och fint ett tag i alla fall :).

Jag har skaffat tre mindre rötter och ställt framför pump och värmare. På en har jag satt fast en anubias och på dom två andra javamossa. Hoppas på att dom ska bli helt täckta av mossa på sikt.

Får lägga upp någon bild i kväll när jag har bytt vatten och rensat lite.

Nästa fisk på tur att flytta in är några riktigt snygga gula svärdbärare. Tyvärr har dom fått vitaprick i affären så jag måste vänta på att dom blir friska :(
#76 - 18 januari 2009 15:59
Det blev ingen bild igår eftersom jag fick för mig att möblera om och grumlade till vattnet nåt fantastiskt. Det slutade med att allt hamnade ungefär där det var från början. Den stora roten och stenen flyttade jag aldrig på. Här kommer i alla fall en bild på hur det ser ut just nu. Jag är inte så nöjd med mina Pistia stratiotes. Jag tycker inte att rötterna är så snygga och dom tar lätt över hela akvariet. Men akvarieinvånarna verkar gilla dom och dom blir kvar åtminstone till sommarn när mina föräldrar ska få dom till sin damm. "Svärmor" vill också ha några till en kruka i trägården.
#77 - 18 januari 2009 18:55
Jag tycker om det, flytväxternas rötter skymmer dock sikten lite ;) Jag tycker du ska skaffa palettciklider ist. för svärdbärare ;) Köp en kokosnöt, karva ur den och borra ett hål, sätt ner i sanden och paletterna blir övetlyckliga. Paletter har ju lite intressantare yngelvård är svärdbärarna :p
#78 - 10 februari 2009 12:54
Vimsa skrev:
Jag tycker om det, flytväxternas rötter skymmer dock sikten lite ;) Jag tycker du ska skaffa palettciklider ist. för svärdbärare ;) Köp en kokosnöt, karva ur den och borra ett hål, sätt ner i sanden och paletterna blir övetlyckliga. Paletter har ju lite intressantare yngelvård är svärdbärarna :p

På bilden är det helt nyrensat. Du ska se hur det ser ut efter en vecka :d
Tack för tipset om palettcikliderna. Den här gången hade jag ju förälskat mig i dom gula svärdbärarna men det är alltid bra att få idéer för framtiden.
Jag har köpt en kokosnöt i alla fall :) Jag har en kruka i akvariet nu som jag inte är nöjd med så den ska bytas ut mot kokosnöten. Ovanpå ska en javaorbunke få växa fast.
#79 - 10 februari 2009 13:00
Det blev 5 svärdbärare för ett par veckor sedan fyra gula och en orange "koi". Dom gula trodde jag var honor alllihop, det var därför det blev en orange också. Nu har det visat sig att en av gulingarna är en hane. Varken han i affärn tittade så noga tydligen. Den orangea hanen är ännu liten och ej könsmogen och än så länge verkar allt gå bra. Men det blir väl att ta tillbaka honom till affären om dom börjar slåss, fast han är ju så söt [:o]
#80 - 16 februari 2009 16:15
Förra veckan inhandlades 4 st amanoräkor så nu är det totalt 11 som springer runt :) En mossboll blev det också.

Har som skrivits köpt en liten kokosnöt som sambon hjälpt mig såga upp och borra ett hål i. Det var inte helt utan komplikationer, jag glömde nämligen nöten i kassan på första gången. Kändes lite fånigt att gå dit dagen efter och säga:
"Ursäkta, men jag tror att jag glömde en kokosnöt i kassan igår" :p

Killen i kasssan såg lite förvånad ut men han tittade i en pärm och sa:
"Ja, det står här, en kokosnöt". Sen fick jag gå och hämta en "ny", fast det blev samma som jag tog dagen innan. :)

Sågandet och borrandet gick väldigt lätt eftersom jag inte behövde göra något :d Att pilla ur fruktköttet var lite pilligt men det gick bra. I kväll ska den kanske ner i akvariet.
#81 - 16 februari 2009 17:52
Börjar det inte bli ganska fullt nu? Med rot, växter, flytväxter, kruka, mossboll m.m? :p Kan du slänga upp nån bild på svärdbärarna?
#82 - 17 februari 2009 12:23
Vimsa skrev:
Börjar det inte bli ganska fullt nu? Med rot, växter, flytväxter, kruka, mossboll m.m? :p Kan du slänga upp nån bild på svärdbärarna?

Nejdå, det finns fortfarande lite fri yta kvar att simma på. Men flytväxterna måste gallras ofta. Ska försöka få något hyfsat kort på svärdbärarna och hela karet i kväll. Önskar att det gick att säga åt dom att stå stilla :p
#83 - 17 februari 2009 18:24
Bilder!

Okej, här kommer några bilder. Dom är tagna med sambons kamera som jag inte riktigt kan hantera så bilderna kunde nog ha blivit bättre om jag hade haft andra inställningar.

Tre av de gula
[ATTACH]17610[/ATTACH]

Alla fyra på samma bild
[ATTACH]17611[/ATTACH]

Lillkillen med räkor
[ATTACH]17612[/ATTACH]

Gul hona smyger bland flytväxterna
[ATTACH]17613[/ATTACH]

Hela akvariet
[ATTACH]17614[/ATTACH]

Dags att rensa flytväxter igen(!) Rensade ut lite senast i lördags. Längtar till våren/sommaren när Pistia stratiotes ska flytta ut.
#84 - 18 februari 2009 09:57
Hmm... ska nog ta bort eller åtminstone flytta växten framför stenen. Den lossnar och åker upp hela tiden. Verkar inte trivas där den sitter nu, kanske blir rötterna för inklämda bland stenarna.
#85 - 18 februari 2009 10:30
Fy s*tan vad snyggt du har fått det sen jag tittade in senast! WOW!!!
#86 - 18 februari 2009 10:37
ToveTott skrev:
Hmm... ska nog ta bort eller åtminstone flytta växten framför stenen. Den lossnar och åker upp hela tiden. Verkar inte trivas där den sitter nu, kanske blir rötterna för inklämda bland stenarna.

Alternativt att du låter den sitta kvar, så rötterna får en chans att etablera ett grepp så den sätter sig (det är en Anubias du har där, va?). Det kan ta ganska lång tid - och jag tror att Anubiasen "tröttnar" om du flyttar den för ofta. Jag skulle låtit den sitta där den sitter, kanske trycka till den lite så att den verkligen fastnar - sedan låta den vara.:)
#87 - 18 februari 2009 10:43
JojjeN skrev:
Fy s*tan vad snyggt du har fått det sen jag tittade in senast! WOW!!!

Tack, vad kul att du gillar det :D
#88 - 18 februari 2009 10:48
MaxB skrev:
Alternativt att du låter den sitta kvar, så rötterna får en chans att etablera ett grepp så den sätter sig (det är en Anubias du har där, va?). Det kan ta ganska lång tid - och jag tror att Anubiasen "tröttnar" om du flyttar den för ofta. Jag skulle låtit den sitta där den sitter, kanske trycka till den lite så att den verkligen fastnar - sedan låta den vara.:)

Det är det jag försökt göra, tror att rötterna blir för inklämda bland stenarna för dom bara ruttnar bort. Just nu lossnar den så fort jag tex byter vatten. Hade nästan gett upp den ett tag men nu har den fått ett nytt blad och en ny rot. Får ta mig en funderare på hur jag vill ha den.
Den är i alla fall köpt som en anubias men den har väldigt ljusgröna blad i jämförelse med mina andra.
#89 - 19 februari 2009 17:04
Kokosnöt, konstiga svärdbärare och klåda

Nu är äntligen kokosnöten i karet :)

Eftersom jag inte har varken grottlekande fiskar eller några som vill gömma sig i grottor är den mest till för mig och för att räkorna ska ha ett till ställe att krypa undan på. Dom verkar gilla den mycket bättre än krukan som var där förut. :)

Anubiasen framför stenen tryckte jag ner på plats igen, kanke den sitter kvar den här gången :p

Mina gula svärdbärare har ett lite konstigt beteende när dom ibland står vid ytan och "snappar" luft och gör luftbubblor. Ibland blåser dom ut luften genom gälarna. Syrebrist???

På något sätt har jag svårt att tro det eftersom lillkillen inte har samma beteende och tetrorna verkar helt oberörda. Dessutom höll dom på massor alldeles nyss efter att jag gjort ett vattenbyte med ganska svalt vatten vilket ju borde göra akvarievattnet mer syrerikt?

Suck, får klåda och utslag på armarna av akvarievattnet :(. Fiskarna har som tur e inte detta problem ;). Kanske är det bra för balansen i akvariet eftersom jag har armarna i vattnet så lite jag kan :p
#90 - 23 februari 2009 11:02
Köpte en plastback på IKEA i helgen att ha som behandlings/karantänsakvarium. Jag vill skaffa några till fantomtetror men vågar inte riskera att dom tar med sig några sjukdommar. Nu behöver jag fundera över pump och doppvärmare. En liten pump är ju inte så dyr men jag funderar på att byta pump i akvariet och kanske använda den för karantän. Pumpen jag har är på 450l/min och jag funderar om den har lite klent filter för mina 102L. Bäst är väl egentligen att skaffa ett ytterfilter men det kostar ju lite extra.
Bilagor:
#91 - 13 mars 2009 16:00
Djungel!

Har haft lite dåligt med tid för akvariet på sistone med resultatet att flytväxterna har tagit över helt. Inte mycket fri simyta kvar :mad:
Måste ta mig tid att ränsa ordentligt, ska försöka lägga upp en bild i kväll.
Här kommer en annan bild så länge:

[ATTACH]18208[/ATTACH]

Några gissningar? :d
#92 - 14 mars 2009 10:43
Klipp av rötterna på jäklarna! Nä då :p Du kanske ska byta flytväxter till något ... med mindre rötter?
#93 - 24 april 2009 11:04
Vimsa skrev:
Klipp av rötterna på jäklarna! Nä då :p Du kanske ska byta flytväxter till något ... med mindre rötter?

Det är på gång, dom jag har ska flytta ut i föräldrarnas damm när det blir tillräckligt varmt, och "svärmor" vill ha några att ha i en stor kruka ute.
#94 - 24 april 2009 11:15
Åh nej!

Slarvade lite med vattenbytet över påsk och nu har det troligen drabbat mina stackars tetror. Två stycken har "försvunnit" och fram till igår vad det enda symptomet dålig aptit. Så igår fick jag se en tetra stå och flämta och en annan hade svamp som stod ut som en kvast på ena sidan!

Det blev att sticka iväg och skaffa medicin plus pump och värmare till min karantän/sjukhus låda. Fyllde halva lådan med vatten från akvariet och resten med kranvatten. Så nu går återstående 6 tetror i en lådan med medicin och salt. Hoppas att dom klarar sig!

Svärdbärarna är det full fart på så dom går kvar i akvariet med räkor och snäckor. Slängde till slut ut den fula anubiasen, det ville inte bli någon fart på den. Javamossan har växt till sig fint på en av rötterna. Flyttade över lite till en annan rot där det inte gått lika bra och flyttade den till andra änden av akvariet där den får lite mer ljus.
#95 - 24 april 2009 23:31
Slarv med vattenbytena brukar resultera i sjukdomar relativt snabbt, tyvärr.

Anubiasen får lätt alger på bladen när den står i starkt ljus, då den växer så långsamt. Prova kila in den långt in någonstans, ev. med en växt som hänger ovanför den.

Hoppas nu du får iordning på karet, och inspirationen kommer igen! Tycker du varit borta från forumet ett bra tag nu :) Ditt kar är verkligen jättefint.
Bilagor:
#96 - 25 april 2009 19:29
Johanski skrev:
Slarv med vattenbytena brukar resultera i sjukdomar relativt snabbt, tyvärr.

Anubiasen får lätt alger på bladen när den står i starkt ljus, då den växer så långsamt. Prova kila in den långt in någonstans, ev. med en växt som hänger ovanför den.

Hoppas nu du får iordning på karet, och inspirationen kommer igen! Tycker du varit borta från forumet ett bra tag nu :) Ditt kar är verkligen jättefint.

Har lärt mig vikten av regelbundna vattenbyten nu [:o]. Det har varit lite mycket med studierna den sensaste tiden så akvariet har kommit lite i skymundan.

Just den här anubiasen som jag slängde har det aldrig varit någon fart på, mina andra är jättefina trots lite alger här och där. Rensade en hel del bland flytväxterna i samband med vattenbytet och akvariet såg genast mycket bättre ut. Vad kul att du gillar det :) Får väl ta och slänga upp en ny bild snart.
Bilagor:
#97 - 2 maj 2009 06:23
Död tetra

Började en ny behandligsomgång igår eftersom svampen inte försvunnit. Gjorde först ett stort vattenbyte och tillsatte mer salt.

I morse låg en tetra död, inte den med svampangreppet. Vet inte om det var chocken från vattenbytet som blev för stor, för växlande salthalt eller för stark medecinkoncentration trots vattenbytet [B)] [:(].

Vågar inte längre riskera att medicinera fiskarna utan synligt svampangrepp. Dom får långsamt koppas in i akvariet igen. Börjar med att flytta över dom i en hink och sen långsamt fylla på med vatten från akvariet. Hoppas att det funkar!

Sen får nog den ensamma tetran gå i hinken under resten av medicineringen. Fast kanske blir det för dålid syresättning eftersom ytan är mindre i förhållande till volymen?
Fast det är ju bara en väldigt liten fisk så det borde väl fungera?

Ser i alla fall fram emot att kunna skaffa nya fiskar när det här är över. Nu kan jag ju låta dom gå i karantän så jag förhoppningsvis slipper få in nya sjukdommar.
#98 - 2 maj 2009 07:18
Svampen har lossnat!!!

Efter att jag flyttat över mina 4 förhoppningsvis friska fiskar till hinken får jag syn på en konstig diffus liten klump som flyter omkring i baljan. Det är svampen som har lossnat!!!

Nu har den stackars tetran ett sår på dryga 2 mm i diameter där svampen satt. Vad ska jag göra nu? Ska behandlingen föllföljas ändå? :confused:
Bilagor:
#99 - 2 maj 2009 07:30
Ja det finns kvar i vattnet. Du måste få död på både svampen och dess sporer. En behandling skall aldrig avbrytas.
#100 - 2 maj 2009 07:37
Ja det finns kvar i vattnet. Du måste få död på både svampen och dess sporer. En behandling skall aldrig avbrytas.

Ok...tack för det snabba svaret :)
Misstänkte att det var så. Det får man ju i alla fall alltid höra när det gäller medicinering av människor. Fast hos oss handlar det väl om att undvika uppkomsten av resistenta bakterier. Fast detsamma borde ju gälla för medicinering av fiskar.
#101 - 2 maj 2009 15:14
härligt att du lyckats hålla den här tråden vid liv under en sådan lång tid :D mycket spännnde läsning :) Fint akvarium också :)
#102 - 2 maj 2009 15:42
härligt att du lyckats hålla den här tråden vid liv under en sådan lång tid :D mycket spännnde läsning :) Fint akvarium också :)

Tack, tack! :)
Mina föräldrar var här idag och tog med sig nästan alla mina flytväxter (några kvar till "svärmor") :d

Det ser mycket bättre ut utan en massa växter som skymmer sikten. Nackdelen är att man nu ser alla algerna på bakre rutan och att javaorbunkarna behöver ansas på fula blad.

Tror jag ska byta ut bakgrunden mot en helsvart så småningom. Skulle gärna klistra fast en svart film direkt på rutan men det är lite knepigt att komma åt.

Edit: Inlägg nummer 100!! :D:D:D
#103 - 3 maj 2009 20:10
I går natt fick fyra tetror komma tillbaka till akvariet efter att ha koppats in i en hink under hela dagen. Hade i lite salt i akvariet för att försöka mildra omställningen något.

Hanen riktigt skrämde mig när dom skulle upp ur hinken. Först lyckades jag fiska upp alla honorna en i taget. När det blev hanens tur kunde jag inte se honom i hinken. Han låg på golvet brevid!! Ingen reaktion när jag plockade upp honom och när han först kom i vattnet la han sig uppochner och jag tänkte; "Nu är det kört". Men så ryckte han plötsligt till, rätade upp sig och simmade iväg.

Hittills är alla vid liv, men en är hemskt mager och står och flämtar. Får se om den hämtar sig. Tycker alla fyra äter dåligt precis som innan behandlingen. :( De två piggare honorna spände sig lite mot varandra unde eftermiddagen men allra piggast verkar hannen vara!

Hoppas detta ska vara slutet på mina tetra-tragedier. Om mina sista fem dör vet jag inte alls hur jag ska gå vidare med akvariet. Är inte säker på om jag kommer ha kvar svärdbärarna i längden. Jag ska i alla fall inte ha kvar båda hanarna då jag tror att det är ganska stressade för både dom och honorna. Har beslutsångest över vilken jag ska ha kvar. Gula hanen har blivit ruskigt snygg, men lillkillen är också snygg och mycket mindre skygg. Fast om jag har kvar lillkillen vill jag nog göra byta ut honorna också... Beslutsångest som sagt [:o]

Nu till roligare saker... BILDER!!! :D

Så här såg akvariet ut när jag rev runt i jakten på tetror
[ATTACH]19448[/ATTACH]

En bild där jag och halva köket speglas i glaset :mad:
[ATTACH]19449[/ATTACH]

För att få bort så mycket speglingar som möjligt fick jag göra en riktigt kreativ lösning som inbegrep mig, en golvlampa och två regnponchos. Sambon hade väl dött av skratt om han sett mig [:-92]
Och resultatet blev... att alla fiskar gömde sig så att det ser ut som om akvariet är helt fisktomt :p
[ATTACH]19450[/ATTACH]

Efter en stund vågar sig lillkillen och någon tetra fram. Man kan även se en skymt av en gul svärdbärare i javaormbunken till vänster.
[ATTACH]19451[/ATTACH]

Jag tar gärna emot tips på någon bra växt att plantera där det ser lite tomt ut vid bakrutan.

Puh! Det blev ett långt inlägg det här! :D
#104 - 4 maj 2009 06:42
Tydligen inget slut på tragedierna

Fick se att den sjukaste tetran har en vitaktig genomskinlig "mask", ca 1 mm bred som sticker ut där bak. Vilket ju stämmer överens med matvägran. Har förmodligen haft det i många veckor [:-28]
Svärbärarna äter som vanligt men misstänker nu att dom två tjocka honorna inte är gravida utan fulla med mask.[:-28] Upptäckte också en mask inbakad i avföringen från en svädbärare. Dom hade kanske med det från början :( Har sett att deras avföring sett lite konstig ut ibland tidigare men då trodde jag att det berodde på att dom betade rothår från flytväxterna, svärdbärarna äter ju allt de kommer över så jag tänkte inte så mycket på det.

Känner mig totalt uppgiven och vet inte vad jag ska göra nu...
#105 - 4 maj 2009 18:51
&quot;An Aquarists Worst Nightmare&quot;

Tror att det är camallanus som mina fiskar har fått. Såg idag att det stack ut två röda "trådar" på en av svärdbärarhonorna :(. Det syns inte på någon av de andra fiskarna men eftersom det bara är de könsmogna honmaskarna som sticker ut så är det kanske bara en tidsfråga. Fast det stämmer inte riktigt med att dom har varit sjuka länge. Kanske är det flera olika saker dom har :confused:

Bild på svärdbärarhonan med trolig camallanus
[ATTACH]19452[/ATTACH]
#106 - 4 maj 2009 19:14
Bild på sjukaste fantomtetran
[ATTACH]19454[/ATTACH]

Upptäckte när jag satt och stirrade in i akvariet att jag har minst två gula yngel på straxt under en cm som (hittills) klarat sig undan glupska vuxna. Om det inte var för alla sjukdomsproblem skulle jag nog tycka att det var jättekul. Tror att jag var lite väl pessimistisk när jag trodde att svärdbärarhonorna var tjocka av mask, tycker mig kunna se yngelögon.
#107 - 6 maj 2009 10:11
Ingen affär här verkar ha medicinen Sera Nematol som tydligen ska hjälpa mot camallanus. Nu har jag beställt från PWSS. Hoppas att det kommer snabbt!

Alla vid liv fortfarande. Förbereder evakueringen av räkor och snäckor. Kom på att jag måste fixa ett lock till lådan så att dom inte hoppar ur!
#108 - 6 maj 2009 11:10
ToveTott skrev:
Ingen affär här verkar ha medicinen Sera Nematol som tydligen ska hjälpa mot camallanus. Nu har jag beställt från PWSS. Hoppas att det kommer snabbt!

Alla vid liv fortfarande. Förbereder evakueringen av räkor och snäckor. Kom på att jag måste fixa ett lock till lådan så att dom inte hoppar ur!

Jag håller tummarna för att det ska gå snabbt, för ibland kan det ta sin lilla tid från det där stället, tyvärr :(

Det jag gillar med ditt kar är den öppna ytan i mitten på burken. Dock borde det vara den enda öppna ytan för att du ska få den mysiga effekten av att det är en hel djungel där bak som fiskarna kan gömma sig i. Ta och kolla Vallisneria som bakgrundsväxt? Eller kanske en Hygrophila Corymbosa "siamensis", har ett stort överskott av den växten hemma i 540, så hojta till om du är sugen så kan jag posta ner några skott.

Lycka till i allt elände, och fortsätt uppdatera som du gjort!
#109 - 7 maj 2009 17:56
Hjälp på väg men för sent för vissa

Tack för uppmuntran Johanski. Har faktiskt funderat på Vallisneria som bakgrundsväxt, eller möjligtvis vattenpest. Hade två sorters hygrophila i början (namnen står i början på tråden men jag orkar inte titta efter), men tyvärr ville dom inte riktigt ta sig. Några bara löstes upp.

Igår var det inköpsrunda:
[LIST]
[*]Rötter till karantänskaret
[*]Lock till lådan
[*]Luftpump och syresten (för att vid behov kunna köra en hink samtidigt som karantänskaret
[*]Extra filtermaterial
[*]Nitrivec
[*]Vattenberedning
[*]Räkmat
[/LIST]Nu på kvällen fick sambon hjälpa till med avliva den sjukaste tetran. Kom till den hemska slutsatsen att det som hängde ut ur den nog var det som var kvar av tarmarna [:-85]
Prognosen ser dålig ut för två av de fyra kvarvarande tetrorna.

Fick samtal från PWSS idag. Jag hade beställt en plastväxt (karantänskaret) samtidigt med Nematolen och just den växten var slut så hon ringde för att fråga hur jag ville göra och för att säga att dom kunde skicka på posten mot faktura så jag slapp betala postförskott. Så nu ska medicinen vara på väg plus en annan plastväxt. Vilken service :)
#110 - 7 maj 2009 18:11
ToveTott skrev:
Tack för uppmuntran Johanski. Har faktiskt funderat på Vallisneria som bakgrundsväxt, eller möjligtvis vattenpest. Hade två sorters hygrophila i början (namnen står i början på tråden men jag orkar inte titta efter), men tyvärr ville dom inte riktigt ta sig. Några bara löstes upp.

Igår var det inköpsrunda:

[LIST]

[*]Rötter till karantänskaret

[*]Lock till lådan

[*]Luftpump och syresten (för att vid behov kunna köra en hink samtidigt som karantänskaret

[*]Extra filtermaterial

[*]Nitrivec

[*]Vattenberedning

[*]Räkmat

[/LIST]Nu på kvällen fick sambon hjälpa till med avliva den sjukaste tetran. Kom till den hemska slutsatsen att det som hängde ut ur den nog var det som var kvar av tarmarna [:-85]

Prognosen ser dålig ut för två av de fyra kvarvarande tetrorna.

Fick samtal från PWSS idag. Jag hade beställt en plastväxt (karantänskaret) samtidigt med Nematolen och just den växten var slut så hon ringde för att fråga hur jag ville göra och för att säga att dom kunde skicka på posten mot faktura så jag slapp betala postförskott. Så nu ska medicinen vara på väg plus en annan plastväxt. Vilken service :)

Suss är grymt serviceinriktad, och det är jättebra service på PWSS. Har dock själv haft en dålig erfarenhet av dem när jag fick vänta på en ramp i ca. 5 månader. En gång var det en trasig en, nästa gång var det fel, men allt var inte deras fel. Men det löste sig tillslut :) Och jag fick rejäl rabatt på rampen också.

Trist att behöva avliva fiskar. Bara du kommer igenom den här krisen så kommer akvaristiken vara så mycket roligare.

Lycka till!
#111 - 7 maj 2009 18:30
Akvarieprat

Måste bara skriva om besöket hos lokala zoobutiken igår. Jag skulle bara titta in snabbt för att se om han hade några fina små rötter, eftersom dom oftare är billigare där än i den större affären där jag köpte en dom andra grejerna, eftersom utbudet är lite större där och en del andra saker är billigare.

I alla fall tog ja ju såklart en koll i akvarierna och ägaren kom fram och började prata. Jag nämde att mina fiskar var sjuka och då började han prata om att det var så bra att köra satvattensakvarium eftersom man så sällan fick sjukdomar. Han har fått upp några fina saltkar med bland annat en drakfisk [:-9]

Jag nämnde att min lillasyster blev förälskad i ett saltvattensakvarium men att mamma inte ville att hon skaffar något akvarium alls eftersom det kommer sluta med att mamma får sköta det. Då gick han igång om hur dyrt det var med saltvatten och hur mycket det hade kostat när han byggde sitt akvarium på 400 L. Han pekade att bara en rörkoppling kostade 200 och sen började han räka hur många han hade använt i systemet i butiken..osv...

Tror att det tog nästan en halvtimme att köpa två små rötter :D
#112 - 7 maj 2009 18:43
Johanski skrev:
Suss är grymt serviceinriktad, och det är jättebra service på PWSS. Har dock själv haft en dålig erfarenhet av dem när jag fick vänta på en ramp i ca. 5 månader. En gång var det en trasig en, nästa gång var det fel, men allt var inte deras fel. Men det löste sig tillslut :) Och jag fick rejäl rabatt på rampen också.

Trist att behöva avliva fiskar. Bara du kommer igenom den här krisen så kommer akvaristiken vara så mycket roligare.

Lycka till!

Tror att det kan gå fort när det är saker som är lätta och skicka och som dom har hemma. Har fått uppfattningen att dom som fått vänta länge oftare beställt större saker.

Förut har jag skött alla avlivningar själv men efter sista persen med neontetrorna kände jag att jag inte orkade. Men det kändes inte rätt att den fick gå där och plågas när det inte fanns nån changs att den skulle överleva. Så sambon fick rycka in.

Håller modet uppe genom att planera vad jag ska göra när krisen är över. Klarar jag det här klarar jag nog det mesta. Planerna beror ju lite på vilka fiskar som överlever. Är lite orolig för påverkan på vattenkvalitén när Nematolen eventuellt tar kol på alla snäckor som jag inte lyckas plocka upp. Men jag måste ju ändå göra ett stort vattenbyte efter medicinering så det borde väl ordna sig.
#113 - 7 maj 2009 19:38
Oj, hur kan jag ha missat denna tråd!

Nu har jag läst den från början till slut och jag känner igen mig i mångt och mycket från när jag startade upp mina.:)

Ge inte upp, det kommer att lösa sig! Det är blod, svett och tårar ibland men har man gett fan på att ro båten i land så kommer man dit!:D

Det är ett snyggt kar du har!
#114 - 8 maj 2009 17:03
Tack för uppmuntran Tina, det värmer :)

Nematolen kom idag!!! Vågade inte änns hoppas att det skulle gå så snabbt. Nu måste jag bara gå till macken och hämta den också...usch, ser ut att vara oväder på väg.

Så nu gäller det att lyckas fånga in alla räkor och så många snäckor jag kan och orkar innan medicinen ska i.
#115 - 8 maj 2009 20:57
Pust!

Nu är fem räkor och ett okänt antal snäckor (säkert mindre än en tiondel) infångade och flyttade till sitt hem för de närmaste veckorna. Ska nog jaga rätt på lite fler stenar och sånt att ha i evakueringskaret, är väldigt kalt nu med bara tre små rötter och en plastväxt.

Just nu sköter en luftpump med syresten rörelsen i vattenytan. Syrestenen ska sen i akvariet för att få bättre ytrörelse under medicineringen. Hos räkorna ska den lilla pumpen vara, den måste bara rengöras först. Imorgon fortsätter räkjakten!
#116 - 9 maj 2009 14:25
#&amp;@%#¤&quot;¤&quot;%&amp;# räkor!!!

Nu är alla 11 räkorna flyttade till evakueringslådan och den har fått ett lock får att hindra rymning som jag har borrat en massa hål i för syrets skull.

Bild på lådan utan lock
[ATTACH]19519[/ATTACH]

Men för att få upp de återstående räkorna fick jag riva ur nästan hela akvariet. Trodde räkor skulle vara lättare att fånga än fiskar men icke :mad:
Här är några bilder på kaoset:

Akvariet
[ATTACH]19520[/ATTACH]

Rötter ovanpå evakueringslådan
[ATTACH]19521[/ATTACH]

Stora roten
[ATTACH]19522[/ATTACH]

När jag höll på och rev runt upptäckte jag att det fanns fler yngel än jag först trodde. Upptäckte också att det var väldigt skitigt så det blev att slamsuga nu när det ändå var lätt att komma åt. Rengjorde filtret också. Jag vet att man normalt inte ska göra båda samtidigt men det kändes nödvändigt nu.

Gjorde ett försök att flytta över tetran som gått i hinken tills nu, den som hade svampinfektionen, men den bara la sig på botten och flämtade. Såret efter svampen hade inte heller läkt det minsta så det blev avlivning tyvärr :( Undersökte den lite efteråt och det är ingen tvivel om att det är Camallanus som har drabbat mina fiskar, såg tydligt små röda trådar.

Just nu är akvariet nersläckt så att fiskarna får stressa av lite innan medicineringen. Syrestenen är i för att förbättra ytrörelsen.

Håller tummmarna för att allt ska gå bra nu!
#117 - 10 maj 2009 08:43
Det finns hopp!

Nematolen hälldes i akvariet igår kväll och bara ca en timme senare upptäckte jag en rödrosa mask som hängde fast i en växt. Hoppas att dom dör nu. Hittade den här bilden på dom små monstrena...:eek: http://www.nem.wur.nl/UK/In+the+picture/Gallery/Camallanus+cotti/

Tror att jag såg en tetra ta ett yngel. Tetran gjorde plötsligt ett blixtsnabbt utfal mot något vid botten nära framrutan.

I morse var det med viss oro som jag kikade in i akvariet men som tur var är alla fiskar vid liv :D
Ser ingen skillnad på svärbärarna, som ju inte visat några symptom under hela tiden, men de tre kvarvarande tetrorna verkar piggare :D:D:D
Dom simmar omkring mer än jag tycker de gjort förut och orkar gnabbas lite och spärra ut fenorna mot varandra. Håller tummarna för att det ska fortsätta att gå bra!

Har funderat om jag borde efterbehandla med bakteriedödande. Har för mig att jag har läst nånstans att det ska vara bra. Fast jag vill ju inte slå ut filtret i onödan :confused:

Luftpumpen vibrerar och för en massa oväsen, ställer jag den direkt på bordet står den inte still utan vibrerar iväg. :mad: Undrar om det är normalt eller om det är något fel på min :confused:
#118 - 10 maj 2009 09:04
Gjorde en liten sökning i forumet och kom fram till att luftpumpen nog är normal...tyvärr....i alla fall när det gäller ljudet.

Ja ja...den är ju bara till för att användas vid speciella omständigheter. Imorgon kväll efter det stora vattenbytet ska den stängas av :)

Funderar om jag skule skaffa lite aktivt kol att filtrera över för att slippa byta 80 % av vattnet.
#119 - 11 maj 2009 17:12
Håller på och gör vattenbyten nu för att få bort medicinen. Har bestämt mig för att göra 3 st så att fiskstackarna inte får för stor chock. Hoppas att Nematolen har fungerat som den ska. Snäckorna verkar inte ha tagit någon skada, men tetrorna äter vilket borde vara ett gott tecken :)

När vattenbytena är klara ska jag ha i pmdd så växterna blir lite glada.
#120 - 14 maj 2009 18:11
Dom gömmer sig!

Bestämde mig för att medicinera med Ektol fluid eftersom en tetra verkade bli sämre och jag tror att det beror på någon följdsjukdom.

Har nu haft i halva dosen och alla fiskar gömmer sig på botten! Vet inte vad jag ska göra nu :confused: La in en fråga under mitt första akvarium, hoppas att nån svarar!
#121 - 14 maj 2009 19:50
Medicinen i!

Har inte fått något svar i andra tråden men valde ändå att ha i resten av medicinen.

Fiskarna verkade bli lite mindre skygga när jag släkte lampan och nu när jag tände i rummet för att se något var det ett par som kom fram och kikade tillbaka :). En av dom var den glupskaste honan, dom fick ju ingen kvällsmat idag :D.

Syrestenen är också i igen, i alla fall under natten, för säkerhets skull. Hoppas att det går bra nu!
#122 - 18 maj 2009 19:49
Har inte hänt så mycket sen senast. Fiskarna har kommit över sin rädsla och beter sig normalt igen. Ser mer och mer av ynglen som blivit så stora att dom inte behöver gömma sig längre. Ser något mindre yngel då och då men har ingen aning on hur många det är totalt. Väldigt söta är dom i alla fall (så klart).

Medicineringen verkar ha tagit död på andmaten :confused: Flera växter ser också rätt risiga ut. Nu märks det att räkorna gör nytta, det blir mer och mer alger. Tyvärr får ju akvariet lite morgonsol.

Den sjuka tetran verkar inte bli bättre, men inte direkt sämre heller. Den är med och fajtas om den minimala matransonen dom får nu. Vet inte om jag borde dosera medicin igen som det står att man kan göra efter 5 dagar. Det kanske inte alls är bakterier som är problemet

Ska i alla fall köpa aktivt kol så att jag kan få bort medicinrester utan att behöva göra så stora vattenbyten. Även om snäckorna inte visar några tecken på att må dåligt vill jag inte riskera räkorna.
#123 - 23 maj 2009 08:50
Har nu filterat över aktivt kol ett par dagar. Idag blir det nog vattenbyte och sen en ny omgång nematol för säkerhets skull, jag såg en tetra spotta ut lite mat idag. För nematolen står det att man ska behandla andra gången efter tre veckor för att komma åt dom som möjligtvis klarat medicineringen som ägg. Men camallanus cotti lägger inte ägg så det borde inte vara något problem att behandla tidigare.

Längtar efter att bli av med sjukdomsproblemen och kunna få ordning på akvariet igen. All andmaten verkar ha dött och övriga flytväxter och javaormbunkarana ser rätt risiga ut, stod inget om den bieffeken på medicinen :mad:. Algerna frodas däremot utan räkor.

Den sjuka tetran verkar något bättre i alla fall, får se hur det går. Måste verkligen ta det försiktigt framöver och hålla koll på nitriten eftersom jag inte har några filterbakterier kvar. Håller tummarna för att det ska gå vägen.
#124 - 26 maj 2009 15:01
Och jag som trodde att det skulle vända nu...

...men än är det visst inte slut på problemen. I morse såg jag inte så mycket av svärdbärarna men dom brukar vara lite "morgontrötta" och jag hade bråttom så jag tänkte unte så mycket på det.

Nu på eftermiddagen bytte jag ca hälften av vattnet och satte i aktivt kol i filtret för att få bort medicinrester. Då märkte jag att en svärdbärarhona låg på botten! Hon är väldigt svag och gjorde bara svagt motstånd när jag tog i henne. Nu ligger hon uppochner och andas svagt. En annan hona är också drabbad. Hon gör motstånd när man försöker fånga henne och simma iväg men verkar halvt förlamad och nu ligger även hon uppochner.

Tredje honan är på rätt köl men väldigt slö. Hanarna är nog något slöare än normalt och kanske även ynglen. Tetrorna verkar ok och det gör även snäckorna. Vet inte riktigt vad som hänt men antar att det har med medicinen att göra, eller kanske ammoniak? Suck...Antar att det blir avlivning av åtminstone två av honorna :(

Det jag har gjort nu i lite halv panik är att tillsätta salt och nitrivec och haft i luftstenen.
#125 - 31 maj 2009 08:26
Inga svärdbärarhonor kvar

Den helt förlamade honan fick avlivas morgonen efter eftersom ingen förändring skett. Den honan som "bara" verkade halvförlamad fick leva tills vidare eftersom hon kämpade ordentligt när jag försökte fånga henneoch jag någonstans hoppades att hon skulle bli bättre [:o]

Igår morse hittade jag en hona flytande död vid vattnytan. Det visade sig vara den som verkat minst drabbad. Då bestämde jag mig för att avliva den sista honan också eftersom hon inte blivit ett dugg bättre. Trots att hon var halvförlamad var hon svår att fånga. Efter avlivningen upptäckte jag att hon haft yngel vilket kände väldigt trist :( Fast hon hade väl knappast klarat att föda och jag har redan yngel så det räcker. Har räknat till minst 6 st varav två definitivt är för stora för att bli uppätna och jag tror att övriga också ska klara sig.

Så nu har jag alltså ett gäng yngel, och två vuxna hanar som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Hanarna verkar inte riktigt veta var dom ska göra med sig själva heller nu när det inte finns några honor att uppvakta. Dom spänner sig mot varandra men verkar ändå helst hålla ihop. Den gula är fortfarande dominant men jagar inte längre den röda på samma sätt.

Tetrorna vet jag inte riktigt vad jag ska tro om. Hanen ser fin ut men spottar ut mat. Ena honan ser fin ut och äter rätt bra, den adra ser fortfarande hemsk ut och står och "hackar" när hon är still. Har en liten vit "plupp" brevid ryggfenan, igår hade hon en vid stjärtfenan men den är borta nu, hon har i alla fall en väldig aptit och kastar sig över maten :confused:

Vet inte vad jag ska göra åt det men satsar på att hålla vattenkvalitén bra. Bytte ut kolfiltret mot filtermatta igår och idag bytte jag ut hälften av vattnet och doserade nitrivec. Sen medicineringen har jag nu alltså bytt 50 % två ggr och filtrerat med aktivt kol i 4 dagar. Funderar när jag kan våga släppa i räkorna igen? Algerna breder ut sig :mad: Mer om räkorna i nästa inlägg...
#126 - 31 maj 2009 08:38
Nära ögat för räkorna

Har ju varit väldigt fokuserad på fiskarna de senaste dagarna och bara kollat till räkorna vid matning. Det är så roligt att titta på dom när jag matar. När första biten släpps ner dröjer det inte länge förrän räkorna börjar vifta med antennerna och sen blir det ett himla liv :d

Alla börjar rusa runt och leta efter maten. Den som först får tag på den springer som en galning med några andra efter sig och försöker hitta ett gömställe för att få äta i fred. Först när alla fått något att äta lugnar det ner sig igen.

Idag kom jag på att det kanske kunde vara bra att testa vattnet hos räkorna innan vattenbytet och nitrittestet blev klarrött!!! Så här med facit i hand har jag nog matat alldeles för kraftigt [:o]. pH testet visade på ett värde någonstans mellan 7.0 och 7.5, någogt lägre än vad jag brukar ha i akvariet vilket måste bero på nya rötter och boklöv hos räkorna.

Bytte raskt ca 1/3 av vattnet och hade i massa nitrivec. Ska mäta om ett tag igen. Räkorna verkar hittils ok. Hoppas att det fortsäter så! Pust
#127 - 31 maj 2009 11:07
Räk-karusell

Fick svar i en annan tråd att det nog skulle gå bra att släppa tillbaka räkorna så nu koppas två stycken in i en hink. De är mina försökspiloter.
Om allt går bra får de andra räkorna komma efter om ett par dagar.

Det ser så roligt ut med räkorna i hinken. De springer runt runt längs hinkens kant i en väldig fart.Har lagt i en sten och ett par löv och nu efter ca 1/2 timme verkar de ha lugnat ner sig.

Tetrahanen kör just nu med ganska häftig uppvaktning av främst den friska honan. De far runt i en väldig fart! Hoppas att det är ett tecken på att dom trivs!
#128 - 31 maj 2009 18:00
Trist med alla dina små katastrofer O.O'
#129 - 1 juni 2009 19:08
Jo, det känns rätt trist, försöker göra allting rätt men det blir bara fel :(

Mätte nitrit hos räkorna i morse - något lägre än igår men fortfarande högt. Ingen tid att göra vattenbyte, i med mer nitrivec. I akvariet är fortfarande åtminstone en räka vid liv. Har inte sett någon död heller så jag tror att båda lever, men dom är skygga nu när de bara är två och svåra att se.

I eftermiddag, ny mätning - Ingen nitrit i akvariet, fortfarande högt hos räkorna. Vattenbyte 50% och i med nitrivec och lite salt. Åtminstone en räka i akvariet fortfarande vid liv. Räkorna i lådan verkar än så länge ok.
#130 - 3 juni 2009 20:10
Kort uppdatering

Båda räkorna i akvariet lever.
I går kväll var det något mindre nitrit i lådan men fortfarande för högt - i med nitrivec. I morse var nitriten igen liiite lägre - vattenbyte och mer nitrivec. Doserade PMDD i akvariet. Längtar efter att ha alla räkorna tillbaka i akvariet. Algerna frodas.
#131 - 23 juni 2009 05:01
Uppdatering igen...I väntans tider...

Oj, nu var det länge sen jag uppdaterade!
Den hackiga tetrahonan blev inte bättre så hon avlivades för ett tag sedan :(

Tre till räkor har fått komma tillbaka i akvariet, men dom är lite skygga och svåra att få syn på så jag hoppas dom mår bra. Måste kolla att alla är ok innan jag vågar släppa i resten. Koppade in dom i en plastpåse den här gången. Släppte i en matbit i påsen för att se om dom blev lite lugnare men det funkade väl sådär. När jag öppnade påsen for en iväg på en gång, nästa tvekade lite längre och den tredje stod länge och velade. Till sist vände den om och gick och hämtade maten innan den kastade sig ut i akvariet :)

La ut en annons och har skickat iväg en hel del Malaysiska sandsnäckor så jag ser faktiskt inte lika många längre. "Kanelbullarna" frodas däremot :p
Tycker att det blivit något mindre alger men det är fortfarande en hel del. Börjar bli lite sugen på ottosar men vet inte om jag vågar ännu.

Just nu väntar jag på ett växtpaket med Vallisneria spiralis och en levermossa som jag just nu glömt namnet på ska komma med posten. Borde komma imorgon :D
Bilagor:
#132 - 23 juni 2009 19:54
Levermossan som ska komma med posten heter Monosolenium tenerum, verkar riktigt trevlig :).

Höll på och rörde runt bland växterna nu på kvällen och plockade bort döda blad från javaormbunkarna och lyckades faktiskt få syn på en räka :). Hoppas att dom andra också är vid liv någonstans där inne i grönskan :p.

För väldigt grönt är det, både av växter och alger. Får ta mig en funderare på hur jag vill ha det och förmodligen röja en del för att få plats med mina nyförvärv. Ska försöka komma ihåg att ta en blid på grönskan imorgon.
#133 - 29 juni 2009 20:18
Ommöblering, värmebölja och räkdöd

Att det är värmebölja ute har väl ingen missat, tyvärr gäller det även mitt akvarium :mad: Upptäckte till min förskräckelse att det var 28 grader i helgen. Så jag har fått göra akuta vattenbyten med kallt vatten och frysa in vatten att ha i akvariet.

Efter min lilla ommöblering och nyplantering har jag förlorat tre räkor :( Vet inte om det beror på att jag rörde upp några medicinrester när jag bökade runt eller på värmen. En av dom döda var i plastlådan och där är temperaturen lägre, kan det bero på att jag lagt i växter från akvariet där? Men i så fall borde ju räkorna i akvariet inte överlevt. Amanoräkor blir tydligen helt rosa när dom dör...mina såg ut som om de blivit kokta. Är det alltid så :confused:

Så här såg det ut innan jag började böka runt. Bilden är tagen med min lilla kamera.
[ATTACH]20710[/ATTACH]

Så här ser det ut efteråt. Den här bilden tog sambon med sin systemkamera.
[ATTACH]20711[/ATTACH]
I bakgrunden och på vänster sida har jag planterat Vallisneria spiralis. Syns inte så mycket just nu men jag hoppas att den ska ta sig. På de två stenarna i förgrunden har jag bundit fast Monosolenium tenerum. Den finns även på en sten framför den stora stenen. Anubiasen som förut var i mitten har jag flyttat en bit till höger. Känner mig rätt nöjd, ska bli spännande att se hur det ser ut när det växer till sig.
#134 - 1 juli 2009 06:13
Har kommit på hur jag ska hålla temperaturen nere utan att springa med is. Först hade jag locket på glänt men nu är det helt uppfällt och jag har en syresten som ger rejäl rörelse på ytan. Fick sänka vattenytan några centimeter eftersom ett yngel som jagade bubblor kom lite läskigt nära kanten. Temperaturen håller sig stabilt på strax under 25 grader :)
#135 - 7 juli 2009 14:59
Räkorna tillbaka!

I morse koppades de fem räkorna som gått kvar i baljan in i akvariet.:) Hoppas att jag får se dom lite mer nu när dom är fler. Totalt borde det nu vara 8 räkor i akvariet om ingen mer har dött utan att jag sett den.
#136 - 7 juli 2009 21:26
Gillar andmat mycket? :p
#137 - 9 juli 2009 07:13
Johanski skrev:
Gillar andmat mycket? :p

Njae, men den gillar mig! :p

När jag läste på opm dom fiskar jag har står de att de gillar att ha en del av ytan täckt av flytväxter. Av de jag prövat gillar jag andmaten bäst eftersom den inte sticker ner så långt i akvariet. Men det blir ju en hel del rensande! Min förhoppning är att Vallisnerian ska växa till sig och nå upp till ytan och då ta bort andmaten eller i alla fall hålla den på en låg nivå. Men bra att du tog upp andmaten. Ska säga åt min fiskvakt för de närmaste två veckorma att ta bort om det blir för mycket.
#138 - 9 juli 2009 16:56
Se till att ansa den mycket och ofta. Den växer extremt snabbt och suger därför mycket näring ur vattnet, samt att den skuggar de andra växterna vilket inte heller är en hit. Något att prova är att lägga någon avskiljare på ytan, t.ex. dra en fiskelina över karet så den inte sprider sig vidare.

Men jag röstar på att vallisnerian får agera 'flytväxt', lite lättare att hålla efter :)
Bilagor:
#139 - 29 juli 2009 08:20
Algodling...

...är vad jag kom hem till efter semestern. Fast det hade jag ju nästan väntat mig. Börjar få till en ganska intressant blandning, särskilt på bladen av min stora anubias :p Där har det även börjat växa javamossa... stackars växt!

Har införskaffat en algmagnet för att hålla efter algerna på framrutan.
Upptäckte att jag fått en ny sorts snäckor i akvariet. Dom liknar lite "kanelbullarna" men är lite större och har skalet på högkant. Dom kom nog med min Monosolenium tenerum som för övrigt har tagit sig fint.

Har planer på att ändra fiskbeståndet en del men mer om det senare...
Nu ska jag först försöka komma till rätta med algerna med strikta vattenbyten och pmdd för att få fart på växterna.

Johanski: fiskelina har jag prövat förut men då hade jag ju flytväxter med utlöpare så det fungerade ju sådär :p Just nu håller jag mig nog till att ansa. Men jag håller med dig och så fort vallisneriorna börjar ta sig upp mot ytan ska jag gå hårt åt andmaten.
#140 - 30 juli 2009 07:45
I morse var lillkillen (som inte är så liten längre) slö och stod mest med huvudet i en javaormbunke. Reagerade inte alls på maten. Den andra hanen simmade då och då fram till honom och spände upp sig men fick ingen respons alls. En gång gav han honom ett tjuvnyp men fick ingen reaktion då heller så han gav upp och simmade iväg. Hoppas att lillkillen inte är sjuk! Orkar inte mer fler sjukdommar :mad:

Ett av de större ynglen är definitivt en hanne. Nu efter semestern har han tom börjat få ett svärd, tidigare syntes det bara på analfenan. De övriga ynglen ser än så länge ut som honor men det är kanske för tidigt att säga säkert.
#141 - 30 juli 2009 11:30
Spegelblankt...

Tyckte att tetrahonan betedde sig konstig igår. Hon höll sig nära glaset på ena kortsidan och simmade fram och tillbaka och spände ut fenorna. Sen simmade hon iväg en stund men var snart tillbaka igen.

Efter en stund kom jag på vad hon gjorde...jag rengjorde ju rutan som förut var täck av alger dagen innan och nu stod hon och spände sig mot sin spegelbild! :D Kanske dags att hon får lite mer sällskap snart...
#142 - 30 juli 2009 11:47
#143 - 31 juli 2009 09:38
Lillkillen verkar något piggare idag. Var med och åt imorse :)
Men han blir hemskt jagad av den gula vuxna hanen som också försöker imponera på största ynglet trots att hon bara är dryga 2 cm! Riktigt gubbslem till fisk med andra ord ;):p
#144 - 2 augusti 2009 10:09
Har gjort om lite i akvariet nu på morgonen. Det första jag gjorde var att rengöra karantänsbaljan där vattnet mest liknade brun, vattnig soppa. Fanns några stackars snäckor i soppan som nu fått betydligt friskare vatten.:)

I baljan har den stora anubiasen som varit framför pumpen fått flytta in. Hoppas att algerna på den försvinner med mindre ljus. Tror inte den får komma tillbaka till akvariet faktiskt, den är lite för stor. Men blir den algfri kan jag ju kanske sälja den istället för att slänga den. En av rötterna med javamossa (den till vänster) har också flyttat till baljan eftersom det kändes lite trångt i akvariet. Så nu är baljan redo för nya invånare :)

I akvariet har jag rumsterat om lite i sanden så att den inte är så tjock framtill och sluttar lite uppåt längre bak. Förutom detta så har jag bara flyttat två stenar med Monosolenium och mossbollen....och rensat bort lite andmat :p

Passade på att göra vattenbyte när jag ändå var i farten...men har glömt ha i pmdd! Ska gå och göra detta genast!
#145 - 2 augusti 2009 10:28
Nu är pmdd i :d
Så nu är det bara att vänta...
#146 - 3 augusti 2009 20:09
Jag blir så trött!

I morse såg jag inte ett av mina finaste yngel vid matningen och nu på eftermiddagen såg jag henne ligga på botten framme vid glaset :( Hon lever men verkar inte kunna simma ordentligt och blir liggande på sidan hela tiden, ungefär som svärdbärarhonorna blev. Inga yttre tecken på sjukdom.

Nu är hon flyttad till karantänsakvariet och jag har haft i JBL ektofluid som verkar ganska generellt. Tillsamman med henne är lillkillen eftersom han också verkat hängig och dessutom kan han behöva lite lugn och ro. Har inget större hopp om att medicinen ska hjälpa ynglet men man kan ju alltid försöka. Om hon dör ska jag försöka dissekera henne för att se om jag kan komma på vad som är fel. Hoppas att inga fler blir sjuka!

Oroar mig dessutom för räkorna...ser sällan mer än en åt gången. Undrar om det verkligen kan gömma sig åtta räkor i växtligheten eller om dom dött utan att jag hittat dom. Går ju att ta reda på men jag har ingen större lust att riva upp hela inredningen. :mad:
#147 - 3 augusti 2009 21:32
Du ska ha ett JÄVLA STORT + för att du har orkat med detta, det ska jag också ha som orkat läsa igenom dessa 8sidor:p
Hoppas det går bättre för dig nu, jag skulle haft i lite andra fiskar nu som några cyodras och någon annan mal, platy eller guppy!
Fast kanske dumt nu när fiskar å sånt blir sjuka :/

Aja lycka till å hoppas att det blir bättre!:)
#148 - 4 augusti 2009 06:46

Jo det har blivit ett antal sidor. Bra jobbat att du orkade läsa allt! Läste igenom dom själv igår och konstaterade att jag förlorat 20 fiskar totalt :( + några räkor. Jo planer på nya fiskar finns men nu känner jag att jag måste avvakta tills jag vet om jag har någon ny sjukdom i karet.:mad:

Ynglets tillstånd oförändrat imorse. Ger medicinen lite mer tid till innan hon avlivas. Undrar om det finns någon sjukdom som förlamar fiskar? Trodde ju att honorna som förlamades förut gjorde det som en reaktion på Nematolen men nu är jag fundersam :confused:

Skulle det kunna vara något genetiskt?...inavel kan ju ge förlamningar hos vissa djur och dessa gula svärdbärare kan nog vara rätt hårt inavlade. Fast brukar det slå till sådär plötsligt :confused:, och på tre honor samtidigt :confused: och sen långt senare på ett yngel :confused: Känns osannolikt på något vis. Känns som att inavelsdeppressionen borde visa sig vid födseln? Fast var länge sen jag läste genetik nu. Mycket förvirrad :confused::confused::confused:
#149 - 4 augusti 2009 15:30
Har sökt runt lite och tror inte att det har med inavel att göra. Har ju fördelen att kunna komma åt vetenskapliga artiklar på skolan/jobbet. Däremot lärde jag mig att inavel kan ha effekter redan på första generationen när syskon har parats med varandra. Men då i form av tex nedsatt fertilitet och tillväxt. Hittade inget om inavel som leder till förlamning hos fiskar men däremot till krökta ryggar hos guppy.

Symptomen låter som simblåseförlamning. Verkar som om det kan bero på stress, virus, bakterier, förstoppning, vattenkvalitet, eller hastiga ändringar i vattentemperatur, kan tydligen vara genetiskt också men då verkar det mest gälla äldre fiskar. När det gäller om det går att bota verkar det olika...beror väl på vad som är orsaken. Hoppas att det inte är ett virus som smittar. Är väl bara att vänta och se :(
Hände ju dagen efter vattenbyte...men om det berodde på vattnet borde ju fler fått symptom? Vet inte om jag blivit så mycket klokare egentligen.:confused:
#150 - 4 augusti 2009 19:57
Ynglet är inte bättre men...

Dags för lite positiva besked :)
Såg två räkor samtidigt idag! Så det finns en chans att någon mer fortfarande gömmer sig därinne. Går ju inte att se in i tunneln i roten som räkorna brukar gilla. Posthornssnäckorna som de nya snäckorna i karet har visat sig vara är duktiga på att äta alger. Bit för bit rengör de den algiga bakrutan :)
#151 - 6 augusti 2009 18:30
Trevligt!
Du kanske skulle avliva alla fiskar städa hela karet och flytta räkorna till det lila karet och 5st snäckor, för det kan vara svårt att få död på bakterier :(
#152 - 8 augusti 2009 09:01
Känns inte så lockande att avliva fiskar som inte visar några symptom och starta om allt :(
#153 - 8 augusti 2009 09:12
Har varit borta torsdag-fredag. Hade tänkt avliva ynglet i baljan men eftersom jag tyckte att hon verkade något bättre väntade jag. Idag simmar hon omkring :) lite försiktigt...men hon ligger i alla fall inte på botten längre. Det kanske var orsakat av en bakterie. Tyvärr så verkade ett annat yngel lite dåligt igår kväll, det stod och tryckte uppe vid ytan i ett hörn. Idag på morgonen var det dött :( Jag försökte dissekera det men blev inte klokare. Svårt med en fisk som är knappt två cm. Tycker att ynglenas bajs sett lite konstigt ut...liksom trådar inblandat...undrar om det är någon parasit (igen!).

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Behandla hela akvariet mot bakterier? Nematoder? Flagellater? Eller flytta fiskarna och behandla? Mot vad :confused:
Bakteriedödande verkade ju hjälpa det första ynglet men tänk om bakterierna bara var en följdsjukdom? :confused::confused::confused:
#154 - 8 augusti 2009 09:57
Så...nu har jag lagt upp en tråd under sjukdommar.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1312818#post1312818

Hoppas att någon kan hjälpa mig med vad jag ska göra!
#155 - 9 augusti 2009 06:52
Väldigt segt på zoopet i det fina vädret.
Jag blir väl tvungen att tänka själv :p
#156 - 9 augusti 2009 08:42
Upptäckte ett till dåligt yngel i akvariet, låg uppochner :(
Så inte bara blev jag tvungen att tänka själv, fick tänka snabbt också.:p

Ungefär såhär gick mina tankebanor: Vad är enklast, medicinera i akvariet eller i karantänsbaljan? Om jag medicinerar i akvariet sabbar jag filtret och måste starta om från noll igen plus att jag måste leta reda på och fånga in räkorna som jag inte vet hur många dom är = riva ur all inredning = väldigt stressande för både fiskarna, räkorna och mig. Så det bästa alternativet i nuläget känns det som är att flytta alla fiskarna till baljan och medicinera. Minst stressande för alla fiskarna utom möjligen svärdbärarhanen som varit med förut och var väldigt svår att fånga.

Så nu går alla fiskar i baljan och jag haft i halva dosen JBL Ektolfluid än så länge. Flyttade även över kokosnöten med javaormbunken till baljan för att ge lite mer skydd. Frågan är ju om bakterierna (om det nu är bakterier som är det verkliga problemet?) kommer vara kvar ock ligga på lur när fiskarna kommer tillbaka igen? Fast svärdbärarna får nog inte komma tillbaka. Har tänkt att ändra fiskbeståndet i akvariet så dom får nog gå kvar i baljan tills jag hittat ett nytt hem åt dom.
#157 - 9 augusti 2009 16:32
Okej, men det är ganska stor chans att javaväxten dör!
#158 - 9 augusti 2009 17:04
Har läst igenom tråden och följt med ett tag. Istället för att lägga massa pengar på medicin så vore det kanske klokare att investera i ett lite större ytterfilter? För som jag förstår har du ett litet innerfilter nu? Skulle själv satsa på ett fluval 205. Otroligt tyst och bara går å går. Nu vet jag inte om det är aktuellt, men stor filtervolym med bra genomströmning är viktigt. Likaså regelbundna vattenbyten, men det har du nog lärt dig :)

nu kan det vara något helt annat som orsakar allt elände, men ettbra filter är en bra garanti.
#159 - 9 augusti 2009 17:29
Okej, men det är ganska stor chans att javaväxten dör!

Just den här medicinen verkar dom klara. Men Nematol verkar däremot växterna inte gilla alls. Fast dom överlevde :)

Fiskarnas välbefinnande är annars viktigare för mig än växten. Om den skulle dö får jag ersätta den med en bit eller skott från en annan.
#160 - 9 augusti 2009 17:40
Johanski skrev:
Har läst igenom tråden och följt med ett tag. Istället för att lägga massa pengar på medicin så vore det kanske klokare att investera i ett lite större ytterfilter? För som jag förstår har du ett litet innerfilter nu? Skulle själv satsa på ett fluval 205. Otroligt tyst och bara går å går. Nu vet jag inte om det är aktuellt, men stor filtervolym med bra genomströmning är viktigt. Likaså regelbundna vattenbyten, men det har du nog lärt dig :)

nu kan det vara något helt annat som orsakar allt elände, men ettbra filter är en bra garanti.

Jo jag har fortfarande kvar mitt Aquael 2 plus som kom med paketet. Har faktiskt tänkt i banor av ett större filter ett tag men är ju så svårt att veta vad man ska ha. Ditt tips uppskattas enormt! :D

Läxan om vattenbyten har jag lärt mig.:) Visserligen blev det en veckas upphåll under semestern eftersom jag inte ville krångla till det för min lägenhetsvakt. Men då fick dom å andra sidan bara mat varannan dag.

Medicinering blev det nu för att jag hade den hemma. I fortsättningen kommer nya fiskar att få gå i karantän innan de kommer i akvariet. Blir ju så mycket krångligare med medicinering när man har räkor också.

Trevligt att du följer min tråd!:D
#161 - 10 augusti 2009 12:47
Ser väldigt tomt ut i akvariet nu. Hajjar till varje gång jag ser det innan jag kommer på att fiskarna är i baljan :)

Har hittills bara sett två räkor. Det kanske är alla som finns kvar?
Funderar på om dom kan ha varit gamla, dom var ju ganska stora allihop utom en eller kanske två. En av dom som är kvar är liten. Eller är det kanske efterverkningar av Nematolen?

Längtar efter nya fiskar och räkor men det får kanske vänta ett tag. Möjligen blir det någon räka till så de får lite sällskap. Ska nog följa rådet att skaffa ytterfilter. Blev ju så mycket enklare när jag slipper läsa på så mycket själv :)

Ska ta och kolla priserna på några affärer i stan nån dag under veckan :)
Känns skönt att ha något på gång istället för att bara vänta.
#162 - 10 augusti 2009 12:51
Kan ytterfilter stå i samma nivå som akvariet förresten? Annars måste jag flytta bordet för att få upp slangarna och det är tungt.
#163 - 10 augusti 2009 22:11
Det ska stå under vattennivån. Dock har jag aldrig provat.

Rekommendation: om du köper fluvalen så fyll samtliga korgar med tillklippta kuber (som sockerbitar ungefär) av 10ppi blå filtermatta, då har du ett väl fungerande filter :)

MVH johan.
#164 - 11 augusti 2009 13:06
Hmm...Okej då får jag trixa till det på något sätt. Om jag tömmer ur ganska mycket vatten ur akvariet borde det ju gå att flytta bordet. Sen får kanske sambon rycka in och bygga någon lite hylla till filtret. Tror att det blir för långt ner om det står på golvet. Åtminstone kommer nog inte slangarna räcka då.

Tack för tipset med filtermattan! Har funderat på vad jag skulle ha i filtret. Har du någon aning om hur mycket filtermatta man kan tänkas behöva?
Om det slutar regna kan det nog bli så att jag cyklar iväg och köper filter idag :)
#165 - 11 augusti 2009 13:08
Johanski skrev:
Det ska stå under vattennivån. Dock har jag aldrig provat.

Rekommendation: om du köper fluvalen så fyll samtliga korgar med tillklippta kuber (som sockerbitar ungefär) av 10ppi blå filtermatta, då har du ett väl fungerande filter :)

MVH johan.

Hmm...Okej då får jag trixa till det på något sätt. Om jag tömmer ur ganska mycket vatten ur akvariet borde det ju gå att flytta bordet. Sen får kanske sambon rycka in och bygga någon lite hylla till filtret. Tror att det blir för långt ner om det står på golvet. Åtminstone kommer nog inte slangarna räcka då.

Tack för tipset med filtermattan! Har funderat på vad jag skulle ha i filtret. Har du någon aning om hur mycket filtermatta man kan tänkas behöva?
Om det slutar regna kan det nog bli så att jag cyklar iväg och köper filter idag :)

Ska kuberna ha samma storlek som sockerbitar förresten? Blir ju ett himla klippande :)
#166 - 11 augusti 2009 19:40
Filtret är köpt :D
Men inte filtermatta. Butiken där jag köpte filtret säljer bara filtermatta från Juwel små bitar för 89 kr! Vill man ha annan storlek får man åka till deras andra butik...inget problem förutom att det är långt att cykla. Får kolla i närmaste affären. Hade varit praktiskt att köpa pumpen där men där var den över 300 kr dyrare.

Visar sig att jag måste borra hål för slangarna i bordet. Eller jag och jag...det ska sambon göra, jag behöver bara markera var jag vill ha hålen :D
#167 - 12 augusti 2009 09:10
Jätte intressant att läsa din tråd, och jag hoppas verkligen att turen vänder för dig. Vet inte om jag själv hade orkat med att fortsätta med akvarium om jag fått så många sjukdommar m.m :o Så cred till dig :)
#168 - 12 augusti 2009 11:15
Jag hoppas också att det vänder snart. Det senast insjuknade ynglet är det förresten full fart på nu :)
#169 - 12 augusti 2009 12:08
Åh vad kul att det verkar hända saker åt det positiva hållet nu. Hejja ynglet!!
#170 - 12 augusti 2009 13:44
Jag har också läst hela och jag tycker att du ska ha en enorm applåd som har gått igenom så många sjukdomar och motgångar !
#171 - 12 augusti 2009 18:38
Oj, vilken fart det har blivit i tråden! Kul att det är några som läser :d

@ Sophia: Ja, heja ynglet!

@Pickbuuu: Tack så mycket! :)

Har gett fiskarna minimalt med mat ett par gånger och redan efter första gången fattade de galoppen. Nu gömmer de sig inte längre när jag lutar mig över baljan utan kommer farande och börjar simma mot strömmen vid pumpen :)

Idag blev det en till shoppingtur. Till IKEA den här gången för att köpa konsoler och hyllplan att ställa pumpen på. Nu fattas bara filtermatta sen är det bara att köra igång :D

Funderar på om jag skulle ta och byta ut bakgrunden mot en svart när jag ändå är i farten. Posthornssnäckorna är väldigt duktiga på att knapra alger så nu ser man faktiskt bakgrunden igen :p
#172 - 12 augusti 2009 19:06
Har läst igenom halva din tråd nu men sen blev det för ledsamt med alla olika sjukdomar så jag orkade inte läsa mer. Men annars så har du ett riktigt fint akvarium! Hur går det nu har du fortfarande sjukdomar? Konstigt att du fått så mycket sjukdomar på dina fiskar!
#173 - 13 augusti 2009 10:12
Jag tycker också att det är lite konstigt att det har gått så dåligt. Men det kan ju som sagt ha med för litet filter att göra (hoppas, hoppas!). Fast camallanusen (äckliga parasiterna) är jag rätt säker på att den kom med svärdbärarna. Så kan det gå när man faller för snygga fiskar. Om det någon gång blir levandefödare igen så blir det nog avmaskning innan dom får komma i akvariet.
#174 - 13 augusti 2009 20:05
Alla fiskarna i baljan verkar må bra. Ingen mätbar nitrit...ännu i alla fall. Imorgon blir det vattenbyte och kanske tetrorna får flytta in i akvariet igen. Sen ska jag väl försöka bli av med svärdbärarna. Dom är ju så söta men med sin färggrannhet tar dom allt fokus i akvariet och det var inte riktigt så jag hade tänkt mig att ha det. Skulle vilja fota ynglen men vet inte riktigt hur det ska gå till. Kanske måste jag släppa tillbaka dom i akvariet i alla fall.

I helgen ska nya filtret installeras. Hålen är borrade och hyllan är kapad till lagom längd, bara filtermaterial fattas fortfarande. Har bestämt mig för att byta bakgrund också men vet inte om jag ska köpa en svart plansch eller köra på solskyddsfilm. Funderar på vad som är enklast att få dit. Solskyddsfilm är ju billigare men innebär också ytterligare en cykletur på 6-7 km enkel väg. Men man får ju starka ben på köpet :p
Bilagor:
#175 - 13 augusti 2009 20:22
Hoppas din 205a är lika tyst som min var. Enda chansen att höra den var om man satt örat intill, och knappt då. Uppdatera mig gärna på den fronten ;)
#176 - 16 augusti 2009 07:13
Johanski skrev:
Hoppas din 205a är lika tyst som min var. Enda chansen att höra den var om man satt örat intill, och knappt då. Uppdatera mig gärna på den fronten ;)

Ska bli! ;)
#177 - 16 augusti 2009 07:30
Död räka

I går em låg den större av mina kvarvarande räkor död och i morse när jag släppte i en räkpellets kom inte den lilla räkan fram som han brukar så jag misstänker att han också är död [:(]

Min egen misstanke är att det är rester av nematolen som långsamt förgiftat räkorna :(. Det jag borde göra är väl att tömma akvariet helt, slänga allt och börja om från noll. Eller strunta i att ha räkor. Men jag vill inte!!!

Min plan är istället att ta ut allt ur akvariet och skölja det grundligt och slamsuga ordentligt. Hoppas att det räcker! Eller borde jag slänga allt? :confused:

Idag ska jag i alla fall försöka få dit nya pumpen och bakgrunden.
#178 - 17 augusti 2009 19:02
Planer

Blev ingen pump och bakgrund igår. Men hyllan som pumpen ska stå på kom upp och jag klippte filtermatta i bitar :)

Planen ser nu ut så här:

[LIST]
[*]Upp med bakgrund
[*]Slamsuga
[*]Koppla in nya pumpen med aktivt kol i ett fack
[*]Släppa tillbaka tetrorna
[*]Vattenbyte en ggr vecka ca 30% i ett par veckor
[*]Sedan pröva med räkor igen
[*]Förmodligen göra mig av med svärdbärarna
[/LIST]
Ska få "stringy moss" den här veckan och förhoppningsvis även Windelöv som jag länge velat ha på min stora rot där den förmodligen får ersätta javaormbunken som är där nu :d

Har kommit på en fördel med alla problem jag har haft. Jag tar inte motgångar så hårt längre, det blir mera "jaha, nu är det problem igen". Orkar liksom inte bli så upprörd längre :p

Tack för hjälpen förresten! Ni vet vilka ni är :)
#179 - 18 augusti 2009 11:11
Bakgrund och filter

Igår kom bakgrunden på och filtret kopplades in. Båda gick smidigare än väntat :d. Det blev solskyddsfilm förresten...faktiskt så tyckte jag att den var enklare att få dit än bakgrunden i papper :)

Gjorde så att jag först kapade av en bit som var några cm längre än akvariet (fick med en smidig liten kniv med filmen). Sen sprejade jag akvarierutan och filmen med vatten justerade in den någorlunda. Sen var det bara att skrapa ut bubblorna. Blev riktigt bra utom där slangarna till ytterfiltret går in. Där blev det en bubbla eftersom jag var lite otålig med att sätta dit slangfästena. Men det syns ju inte :p

Filtret "mullrar" just nu en del men det kanke blir tystare när det fått gå ett tag. Jag hade problem med att vattnet plaskade för mycket efter som det blev lite konstig vinkel på utblåset. Kopplade fast det precis där slangen varit böjd förut och den ville fortsätta vara böjd där :p
Imorse löste jag det med ett buntband som drar ihop utblåset med röret till utsuget.

Får återkomma med bilder ikväll :)
#180 - 19 augusti 2009 10:55
Fiskfan hoppade ur!

Stod och tittade på fiskarna i baljan i morse och såg att den gula hannen jagade lilkillen igen. Stackars lillkillen ville bara vara ifred men det fick han inte alls :mad:. Stod just och funderade på hur jag skulle göra när det skvätter till och lillkillen far ur baljan och landar nästan 3 dm bort! Det är minst 5 cm från vattenytan till baljans kant!

Skopade snabbt upp stackaren i en håv och lät honom ligga i den i baljan en liten stund medan jag tänkte så det knakade. Han verkade väldigt omtöcknad men jag ville inte avliva honom direkt utan att låta honom få en chans att kvickna till. Funderade på att koppa in honom i akvariet men det tar ju en stund och jag var på väg till jobbet. Den tillfälliga lösningen fick bli att ha honom i en hink med en liten pump och en plastväxt över dagen. Är han inte bättre när jag kommer hem blir det nog avlivning :(

Hade lite löst funderat på att köra med öppet akvarium men det får jag nog skippa, vill inte ha så lågt vatten.

Blev inga bilder igår, var alldeles för trött. Får se om det blir av i kväll.
#181 - 20 augusti 2009 05:44
Några bilder

När jag kom hem från jobbet var lilkillen tyvärr död :(. Känns inte så bra att jag inte upptäckte att han blev så hårt mobbad i baljan förrän det var för sent. Den andra hanen passade väl på när han trodde att jag inte såg :mad:

Gladare nyheter: Igår kom min Windelöv :D. Den är nu fastknuten (efter en del pillande) på den stora roten. Jag blev riktigt nöjd :D
Bilder på hur det blev får tyvärr vänta eftersom inkoppning pågår.

När jag stod där med den stora roten och tagit bort den andra javaormbuken slogs jag av tanken att "jag skulle ju kunna ta och möblera om helt nu". Men då slog jag mig själv på fingrarna och påminde mig att jag faktiskt varit väldigt nöjd med hur det är på väg att bli, så varför förstöra det och börja med en galen ommöbleringskarusell som i alla fall slutar med att allt är tillbaka där det var från början :p

Här kommer i alla fall några bilder från pumpinstallationen:

Sambon smög fram med kameran när jag skruvade hylla
[ATTACH]22215[/ATTACH]
[ATTACH]22214[/ATTACH]

Pump med tillbehör
[ATTACH]22210[/ATTACH]

Filtermatta i kuber i korgarna (lite mörk bild)
[ATTACH]22212[/ATTACH]

Pumpen på plats
[ATTACH]22213[/ATTACH]

Inkoppning av tetrorna och tre av ynglen (orkade inte jaga resten nu på morgonen)
[ATTACH]22211[/ATTACH]
#182 - 20 augusti 2009 20:46
Bild!

Idag kom min mossa med posten :). Såg ut att vara väldigt lite, men det var det inte alls när jag började knyta fast den :D Fem små stenar med mossa blev det. Just nu ligger de lite slumpvis utlagda på den öppna bottenytan. Ska bli spännande att se hur det blir när det växer till sig. Här kommer en bild på hur akvariet såg ut alldeles nyss:
[ATTACH]22226[/ATTACH]

Nu väntar jag på mosstillväxt och att vallisnerian ska ta sig i bakgrunden [:-59]
#183 - 20 augusti 2009 21:18
Snyggt! gillar scapet sedan att det är prydligt fixat i bänken, fast jag tror du kommer att reta dig på dom sträckta slangarna till filtert när man ska göra rent det , en slinga på slangen underlättar.
Windelöven håller jag på att byta ut mot vanlig javaormbunke, den blir inte så ful i bladen. Hoppas du har bättre tur med din.
#184 - 21 augusti 2009 07:01
Tack :)
Jo det blev lite som det blev med slangarna. Men det fick inte plats att låta dom slacka mellan filtret och bänken. Hyllan kunde varit lite längre ner. Dom är inte så väldigt spända ovanför bänken. I instruktionerna för filtret stod det att det inte fick vara någon loop på slangen. Får återkomma när jag tagit loss filtret första gången. Borde bli på söndag eller måndag när jag ska ta bort det aktiva kolet.

Windelöv har varit en dröm ett tag så jag måste prova :D. Är ju inte så svårt att få tag på en vanlig javaormbunke om jag skulle ändra mig. Fast funkar det inte kanske det blir mossa på hela roten istället.
#185 - 21 augusti 2009 18:30
Här ska planteras

Har varit hos TinaM och tittat i alla hennes fina kar idag.
Blev riktigt inspirerad :D

Fick dessutom med mig en kasse växter hem så nu ska här planteras. Blir nog en del över till karantänsbaljan också. Måste väl skaffa någon form av belysning dit så småning om.

I djurväg så blev jag förälskad i körsbärsräkorna. När jag tror att mitt akvarium är räksäkert igen så får det flytta in ett gäng [:-59]
Har efter besöket också mer eller mindre bestämt mig för att skaffa galaxyrasboror :) Mycket nöjd med besöket :D

Bara ett problem...vill ha fler kar nu :p
#186 - 22 augusti 2009 09:44
Nu har det planterats så det står härliga till :d
Växterna jag fick med mig hem var:

[LIST]
[*]Vallisneria spiralis
[*]Vattenpest - Egeria densa
[*] Vattenspikblad - Hydrocotyle leucocephala
[*]Hornsärv - Cerathophyllum demersum
[/LIST]
Samtliga är nu planterade i akvariet, det blev härligt lummigt :d
Tetrorna verkar gilla att glida fram i vallisnerian. Vet inte om alla blir kvar i längden men eftersom jag har lite algproblem känns det ju inte helt fel med lite snabbväxande, särskilt hornsärv som ju ska verka algdämpande :)

Nu fattas det bara lite nya invånare. Blev väldigt inspirerad av TinaMs mikrokar :)
Men överst på listan står nog några till tetror. Vet inte riktigt hur jag ska tänka med fördelningen mellan hanar och honor bara. Ska jag låta hanen jag har vara ensam kung eller ska jag skaffa ett par till :confused: Tål att funderas på...

OT: Har äntligen skaffat trådlöst så nu kan jag sitta vit köksbordet och titta på akvariet samtidigt som jag är på zoopet [8D]
#187 - 22 augusti 2009 19:26
Bilder

Så här såg akvariet ut nu ikväll. Fiskarna verkar gilla de nya växterna :)
Svärdbärarna ser jag knappt eftersom deras nya favoritplats verkar vara hornsärven framför doppvärmaren. Tetrahanen gillar att glida fram bland Vallisnerian.
[ATTACH]22321[/ATTACH]

[ATTACH]22322[/ATTACH]

[ATTACH]22323[/ATTACH]
#188 - 22 augusti 2009 20:31
snyggt[:-159][:-15]
#189 - 23 augusti 2009 06:08
Hej, riktigt snyggt akvarium. Jag undrar vad den växten som ser ut som en boll heter. Tycker de är snygga men aldrig hittat någon affär som säljer dem.

Eller kan det vara en plastväxt? :P
#190 - 23 augusti 2009 07:31
ibis skrev:
snyggt[:-159][:-15]

Tack! Vad roligt att du gillar det :d
#191 - 23 augusti 2009 07:35
janson skrev:
Hej, riktigt snyggt akvarium. Jag undrar vad den växten som ser ut som en boll heter. Tycker de är snygga men aldrig hittat någon affär som säljer dem.

Eller kan det vara en plastväxt? :P

Kul att du tycker det är snyggt :d
Nä, inga plastväxter i mitt akvarium (bara i karantänsbaljan) :p
Jag tror att du syftar på mossbollen (egentligen en alg har jag förstått). Jag har sett dom i minst två affärer i Uppsala så jag trodde inte att dom var svåra att få tag på :confused:
#192 - 23 augusti 2009 07:39
ToveTott skrev:
Kul att du tycker det är snyggt :d

Nä, inga plastväxter i mitt akvarium (bara i karantänsbaljan) :p

Jag tror att du syftar på mossbollen (egentligen en alg har jag förstått). Jag har sett dom i minst två affärer i Uppsala så jag trodde inte att dom var svåra att få tag på :confused:

Okej. Jag bor på betydligt mindre ställe så det kanske är därför jag inte sett någon. Vet du namnet på bollen? Har man namnet kan man läsa lite om den här
http://www.zoopet.com/vaxter/

Sen beställer du även växter på internet om jag förstått rätt. Var beställer du? Är ju lite större utbud där.
#193 - 23 augusti 2009 08:10
janson skrev:
Okej. Jag bor på betydligt mindre ställe så det kanske är därför jag inte sett någon. Vet du namnet på bollen? Har man namnet kan man läsa lite om den här

http://www.zoopet.com/vaxter/

Sen beställer du även växter på internet om jag förstått rätt. Var beställer du? Är ju lite större utbud där.

"Mossbollen" heter tydligen Cladophora aegagropila och finns inte med i zoopets register. Växterna har jag köpt genom www.plantswap.se
Står mer om det i svaret på ditt PM :)
#194 - 23 augusti 2009 14:10
Sådärja! Då var de återstående två ynglen infångade och flyttade till akvariet. Upptäckte att den stora hanen var lite jobbig mot dom så han får gå i baljan ensam.

Akvariet ser fortfarande lite tomt ut och jag längtar efter att få fylla på det med mer fiskar och räkor. Men eftersom jag inte har kvar den gamla pumpen i akvariet så är det ju "nystartat" igen så här ska skyndas långsamt. Tror att jag ska ta och krama ur det gamla filtret i akvariet för att få lite fart på bakterietillväxten.

Köper kanske några tetror den kommande veckan men dom ska ju gå i karantän i två veckor innan dom får komma i. Aldrig mer en fisk direkt ner i akvariet :mad:

Kommer att ta sin lilla tid...tålamod, tålamooood [:-86]
#195 - 23 augusti 2009 16:21
Jag blir så nyfiken...

...när jag ser att det är så många som har varit inne och tittat!
Ni som tittar förbi får jätte-gärna lämna en liten kommentar för att stilla min nyfikenhet lite :d
#196 - 24 augusti 2009 23:05
Hej Tove! Det var jättekul att träffas och jag blev inspirerad av att se ditt kar. Fick lite nya ideér!:) Det är ju det som är så kul med att se varandras kar irl.

Ditt kar ser fint ut och ännu finare med växttillskottet.:d

Kul att du gillade mitt microkar, jag gillar den själv också[:o] Och galaxyn är inte de tråkigaste firrarna!;)

Ditt kar kommer att dra blickarna till sig när du fått allt i ordning. Blir spännande att se hur mossan på stenarna börjar ta sig.
Bilagor:
#197 - 24 augusti 2009 23:08
Alla tittar för att ditt kar är så mysigt ju! Riktigt härligt sällskapskar. topp :) Tror ditt kar kommer fungera ypperligt nu när du har nog med filtrering. Det löser ´många problem att överfiltrera lite!

Ska själv göra om rejält här hemma i mitt enda kar jag har igång, Arowanan måste ju flytta nu när den inte har ett stort nog hem, så med sorg i hjärtat får jag lämna tillbaka den... Men inte föränn jag vet om jag får bo kvar eller inte. Dem kanske måste riva golvet i hela lägenheten och då blir det stora problem. puh.
#198 - 27 augusti 2009 19:19
Tack så mycket båda två!:d

TinaM: Mossan har börjat växa! Bara sisådär 5-10 mm men det är många små "piggar" som står upp :)

Johanski: Så fruktansvärt tråkigt det som hänt dig! Kan inte föreställa mig hur det måste kännas att lämna bort en sån fisk. :(

Var inne i lokala butiken idag å vad simmade inte där i ett av karen om inte ett gäng gula svärdbärarhonor. Och ja, min hanne får flytta in. Han kommer nog att tro att han dött och hamnat i himlen :D

Nästa steg i planen är inköp av fler tetror men jag velar fortfarande på hur många och kön.
#199 - 27 augusti 2009 19:29
Yngelbilder

Slänger in några bilder på ynglen. Rätt suddiga men det är inte lätt med min lilla kamera. Sambon har ju en systemkamera men inget macro.

[ATTACH]22483[/ATTACH]

[ATTACH]22487[/ATTACH]

[ATTACH]22488[/ATTACH]

[ATTACH]22489[/ATTACH]
#200 - 27 augusti 2009 19:43
hejsan tove! ditt akvarium var verkligen snyggt! när jag tittade på det så fick jag en helskön känsla i kroppen av lugnhet, helt avslappnad helt enkelt. så jävla fint. 10/10 poäng :D.
#201 - 28 augusti 2009 20:50
macke_fisk skrev:
hejsan tove! ditt akvarium var verkligen snyggt! när jag tittade på det så fick jag en helskön känsla i kroppen av lugnhet, helt avslappnad helt enkelt. så jävla fint. 10/10 poäng :D.

Åh, tack så mycket! [:o]
Jag är faktiskt rätt nöjd med hur det har blivit. Nu fattas bara lite mer liv :)
#202 - 28 augusti 2009 21:32
Nu har han flyttat!

Efter mycket mindre besvär än jag trott fångade jag upp svärdbärarhanne ur baljan. Tillslut simmade han helt enkelt rätt in i den ena håven :)
En sista bild:
[ATTACH]22525[/ATTACH]

Känns lite vemodigt men mest bra. Nu finns det plats för nya fiskar :)
Förhoppningsvis blir det några tetror imorgon.
#203 - 29 augusti 2009 10:10
Blir inga tetror idag. Ska på 75-årskalas i huvudstaden så det blir för stressigt. Kanske kan jag övertala föräldrarna att ta en omväg via nån trevlig butik på hemvägen :d

Fast det blir nog svårt, pappa vill hem och bygga växthus. Men man kan ju alltid hoppas. Kusinen jobbar ju på Bromma zoomarknad så kanske kan åka dit under förevändning att se hennes jobb :d
#204 - 30 augusti 2009 13:17
Inkoppning!

Dom var inte så svårövertalade :)
Men det blev inga tetror eftersom det bara fanns en ensam fantomtetra som gick tillsammans med ett gäng riotetror. Istället blev det tio små galaxy som just nu koppas in i karantänsbaljan [:-59]

Otroligt sugen på att koppa in dom direkt i akvariet men tänker inte ta några risker! Blir dessutom alldeles trött bara av tanken på att fånga in alla svärdbäraryngel. Funderar på om det går att locka dom i någon fälla :confused:

Måste också fundera ut vad jag ska mata mina nya småttingar med. Den frysta artemian jag har hemma är ju alldeles för stor!

Edit: inlägg 200 :D
#205 - 30 augusti 2009 13:20
Jättefint sällskapsakvarium! Lagom med växter och klart och fint vatten :D
#206 - 30 augusti 2009 13:37
Tackar! Det klara vattnet får jag tacka nya ytterfiltret för :)

Galaxys hette förresten inte Galaxyrasbora när jag köpte dom, inte heller stod det vetenskapliga namnet utan Fireworks danio. Knepigt det här med namn på fiskarna.
#207 - 31 augusti 2009 05:24
Som förtrollad...

...ligger jag på golvet och kikar in i plastbaljan där mina nya småttingar pilar runt och undersöker omgivningarna, jagar varandra och visar upp sig. Helt underbara! :D
#208 - 31 augusti 2009 11:19
Nytt akvarium på gång

Min pojkvän ringde mig i morse och frågade om jag ville ha ett akvarium :)
Han ska börja sitt exjobb i Hallstahammar och när hans handledare plockade upp honom hade han ett akvarium i bilen som han tänkte slänga.
Vet inget om det förutom att det ska vara på ca 70 L och inte läckte senast det användes.

Har bett pojkvännen ta lite mått när han kommer hem. Akvariet kommer till Uppsala på fredag och får väl i första hand ersätta baljan som karantänskar. Roligt att kunna se fiskarna lite bättre :d
#209 - 31 augusti 2009 12:20
Kul med lite tur ibland :) tänk att folk slänger saker hur som helst!
#210 - 31 augusti 2009 12:23
Kul att du fått hem galaxyn!:)

Jag brukar mata mina med bl.a. djupfryst artemia och de äter det med stor förtjusning. Det jag gör är att jag skrapar av det djupfrysta blocket med en kniv, på så sett blir bitarna lagom stora. Ungefär som att smula bröd.;)

Mina äter i stort sett allt nuförtiden fast de gjorde det inte i början.

Nykläckta nauplier är ju absoluta favoriten.

Lycka till med dina nykomlingar!:)
#211 - 31 augusti 2009 17:24
Nubi skrev:
Kul med lite tur ibland :) tänk att folk slänger saker hur som helst!

Ja, visst gör dom! Han var väl för lat för att lägga ut det på blocket. Tur för mig :)
#212 - 31 augusti 2009 17:26
TinaM skrev:
Kul att du fått hem galaxyn!:)

Jag brukar mata mina med bl.a. djupfryst artemia och de äter det med stor förtjusning. Det jag gör är att jag skrapar av det djupfrysta blocket med en kniv, på så sett blir bitarna lagom stora. Ungefär som att smula bröd.;)

Mina äter i stort sett allt nuförtiden fast de gjorde det inte i början.

Nykläckta nauplier är ju absoluta favoriten.

Lycka till med dina nykomlingar!:)

Tack för mattipsen! Det blir att beställa artemiaägg.
Vill ju göra de små glada :d
#213 - 31 augusti 2009 17:31
vilken tur du har! hoppas inte att akvariet läcker, annars så får du ett hyffsat stort akvarium gratis!, sitter aldig fel med gratis akvarium :D.
#214 - 31 augusti 2009 19:12
macke_fisk skrev:
vilken tur du har! hoppas inte att akvariet läcker, annars så får du ett hyffsat stort akvarium gratis!, sitter aldig fel med gratis akvarium :D.

Nä precis! :d Har redan idéer för vad det ska bli i karet när det inte längre behövs som karantän.

Här är en bild som min sambo tog med sin mobil:
[ATTACH]22665[/ATTACH]

Måtten är ca 65x30x35 (bdh)
#215 - 31 augusti 2009 19:25
ToveTott skrev:
Nä precis! :d Har redan idéer för vad det ska bli i karet när det inte längre behövs som karantän.

Här är en bild som min sambo tog med sin mobil:

[ATTACH]22665[/ATTACH]

Måtten är ca 65x30x35 (bdh)

jaså, det är en heltäckande ramp och helglas, sånt akvarium är ju inte billigt i affären! :p. ett mycket fint akvarium :).
#216 - 31 augusti 2009 19:31
Jag blev faktiskt riktigt positivt överraskad när jag såg bilden :d
Hade inte så höga förhoppningar eftersom det skulle slängas. Skulle det visa sig att det läcker tänker jag silicona om det.
#217 - 1 september 2009 07:10
Fryst artemia gick hem hos mina galaxys, så fort dom känner lukten kommer dom farande :)

Artemian är förstås också populär i akvariet. Det syns tydlig skillnad på hur intensivt dom äter artemian jämfört med flingfoder :d
#218 - 2 september 2009 19:38
Akvariet har efter kontroll visat sig vara 54 L. Min sambo hade bara uppskattat hur stort det var men fick syn på ett likadant i en affär och på det stod det 54 liter. Han testade lysrampen idag och den fungerar :)

Är lite sugen på att ha snäcklekande multisar i nya karet, men det får vänta ett tag. Allra först ska det användas som karantän och sen tror jag att jag ska försöka odla lite galaxys. Det verkar inte vara alltför svårt :D

Idag har det nätshoppats lite. Har beställt artemiaägg, sil och en till termometer från Guldfisken så snart ska det odlas artemia. Har också köpt erectmossa på Plantswap som ska få ersätta javamossan på den lilla roten bakom stenen. Tror att det kommer bli snyggare med en mossa som växer uppåt där.

Min stringy moss växer på bra och de längsta grenarna är nu 3-4 cm långa.
#219 - 5 september 2009 08:03
Snabbt jobbat posten

I torsdags när jag kom hem från jobbet (dagen efter beställning) låg det ett kuvert med mossa och en avi från guldfisken på hallgolvet :).
Mossan är nu på plats och snart ska det kläckas artemia, måste bara jaga rätt på en lämplig burk.

Igår kom sambon med "nya" akvariet. Det har nu stått fyllt över natten i badrummet och det verkar vara helt :D
Tyvärr är det inte i bästa skick med en hel del repor och verkar varit lagat en gång tidigare. Några plastlister har också lossnat, får väl klura ut var dom ska sitta nånstans. Men akvariet kommer ju inte direkt stå i blickfånget så det får duga. Blir trevligt att kunna se fiskarna som går i karantän lite bättre :)

Har bett sambon hjälpa mig att fixa en låg bänk som går att skjuta in nuvarande karantänsbaljan under så att jag vid behov kan använda båda utan att ta upp mer golvyta. Bänken kan inte vara för hög eftersom akvariet då tar i fönsterbrädan. Fördelen med den något udda placeringen är att jag kommer kunna sitta på min favoritplats vid köksbordet och titta på båda akvarierna :)
#220 - 8 september 2009 21:01
Svårräknade små juveler

Just nu koppas mina galaxy in i akvariet. Men inte tio utan 12! Hon som fångade dom åt mig var uppenbarligen inte så bra på att räkna :p

Jag har hart en känsla av att de var mer än tio, ganska ofta när jag försökt räkna dom i baljan har jag fått det till elva, men ibland 9 eller 12. Svårt att räkna eftersom dom far runt hela tiden :)

Men nu räkande jag ordentligt medan jag håvade upp dom och fick det till tolv. Sen när jag räknade dom i påsen fick jag det bara till elva. Det visade sig att den sista blivit kvar i håven. Som tur var hade jag lagt håven i baljan.

För att göra övergången till akvariet lättare bytte jag vatten i baljan med vatten från akvariet i morse. Men dom koppas ändå in i en påse, vill ju inte ta några risker. Hoppas att dom ska trivas i sitt nya hem :)
#221 - 9 september 2009 08:01
Kommer nog gå bra.....de är såååå vackra....jag funderade på galaxy till mitt 375 liters men jag skippar det och kör på gaffelstjärts regnbåge istället. Man hade behövt så många galaxy för att det skulle bli något i mitt kar :p
#222 - 16 september 2009 20:30
Liten uppdatering

Mina galaxy verkar trivas och har färgat ut ordentligt, inte så magra längre och full fart är det hela tiden :)

Svärdbärarna sticker verkligen ut mot de andra, ser nästan ut som leksaksfiskar. Hoppas att dom ska flytta snart :p

Lite obalans i akvariet just nu med en del alger av åtminstone 4 sorter. Trådalgerna är väl dom som stör mig mest. Hoppas att jag får ordning på det. Jag har mycket annat att göra för tillfället så det ligger lite still på akvariefronten, har inte kommit igång med artemia-odlingen heller [:(!]
#223 - 17 september 2009 11:25
Mycket bra läsning, tack! Är också nybörjare. Hoppas förstås på att slippa din otur med alla sjukdomar. :(
#224 - 18 september 2009 15:24
Hej Tove! Kul att dina galaxyn tar sig.:)
När jag hade problem med trådalger i mitt 720 skaffade jag 5 st amanoräkor och det tog inte lång tid innan trådalgerna var ett minne blott.:D
#225 - 18 september 2009 18:17
Jättefint kar, du har verkligen fått till det.
#226 - 27 september 2009 15:11
Uppdatering?:)
#227 - 6 oktober 2009 20:37
Jaa, det är väl dags för en liten uppdatering. Inte så mycket har hänt sen senast. Vallisnerian växer som tusan och jag har fått ansa en hel del, tyvärr växer trådalgerna rätt bra också :mad:

Gjorde ett försök att skaffa nya amanoräkor i söndags men dom var slut :(
Har fått hjälp att göra en liten bänk till lilla akvariet. Den är gjord så att det går att skjuta in karantänsbaljan under den ifall jag vill använda båda. Men det är en del jobb kvar med att runda av kanterna, kvistlacka, spackla, måla, och lacka. Tyvärr är det ganska fullt upp på jobbet just nu så det svårt att ha ork och tid att fixa med bänken.

Men fiskarna mår bra och det är full fart :) Det senaste är att tetrahonan fått för sig att jaga bort alla galaxy som kommer för nära "hennes" hörn. Har beslutsångest när det gäller fiskval just nu. Men mer om det en annan gång :p

Tack förresten Solis :)
Jemima, jag hoppas verkligen att du slipper ha lika mycket problem med sjukdommar!
#228 - 13 oktober 2009 05:50
Ett yngel!!!...

...kanske inte så häftigt eftersom jag har svärdbärare, det är bara det att det inte såg ut att vara ett svärdbäraryngel :)

Det såg ut att vara grått och genomskinligt :D

Har ju misstänkt att både tetror och galaxys har lekt i smyg. Galaxy-hanarna har väldigt fina färger och en del honor har varit rätt runda och fina och en dag såg tetrahonan mer än vanligt "tilltufsad" ut samtidigt som hanen har varit ganska svart . Men jag trodde ju aldrig att jag skulle få se något resultat:D

Jaja...tiden får ut visa om det överlever och vad det i så fall är. Det såg ut att vara ca 4 mm nu så det är nog inte riktigt utom fara än. Spännande i alla fall!
#229 - 25 oktober 2009 11:05
Oj vilket slit du haft! Läst igenom hela tråden nu (tog sin lilla tid). Du har fått det väldigt fint i akvariet tycker jag. Hoppas det har lugnat sig med sjukdomar och stress hos fiskarna nu så du bara kan njuta! Vilken cliffhanger du lämnade mig med att du hittat ett yngel av okänd härkomst..! ;) To be continued...

Ska själv skaffa akvarium snart så det var väldigt intressant läsning (om än lite skrämmande med tanke på alla problem du fått gå igenom), längtar ännu mer till uppstarten nu!

Du kan väl posta en bild på dina nya invånare? Jag har själv tänkt skaffa galaxys nämligen!!! :p
#230 - 29 augusti 2011 12:49
Jag lever fortfarande

Var länge sen jag uppdaterade nu. Mycket har hänt, tyvärr har det mest varit på skalan "inte så bra" till "katastrof" :( Var beredd att ge upp helt ett tag, men kunde liksom inte med det. Nu är jag på väg tillbaka med planer på ett lite större kar och lite galaxy odling :) Men den här gången ska jag börja med att bunkra med något som jag insett att jag har haft alldeles för lite av...tålamod alltså ;)

PS. Ynglet var nog en galaxy, det dök nämligen upp en galaxy senare som var tydligt mindre än de andra :)
#231 - 29 augusti 2011 16:43
ToveTott skrev:
Var länge sen jag uppdaterade nu. Mycket har hänt, tyvärr har det mest varit på skalan "inte så bra" till "katastrof" :( Var beredd att ge upp helt ett tag, men kunde liksom inte med det. Nu är jag på väg tillbaka med planer på ett lite större kar och lite galaxy odling [:)] Men den här gången ska jag börja med att bunkra med något som jag insett att jag har haft alldeles för lite av...tålamod alltså [;)]

PS. Ynglet var nog en galaxy, det dök nämligen upp en galaxy senare som var tydligt mindre än de andra [:)]

Kul att du är tillbaka, och lycka till med din odling. Är själv på väg att starta upp en akvarielokal med några bekanta och kommer då också börja med odling.
#232 - 30 augusti 2011 07:39
Tack! Drömmer om ett kar med massor av egenodlade galaxys :)

Annons