Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

#1 - 22 september 2008 12:02
Tanken med den här tråden är att berätta om mitt lilla akvarieäventyr. Jag har försökt lära mig en del innan jag sätter igång men tar gärna emot tips på vad jag kan göra bättre. Förhoppningsvis gör jag inga katastrofala fel :p.

Jag är en glad nybörjare (nåja hade akvarium som liten men då var det ju inte jag som skötte det) som började mina akvarieplaner för ungefär ett år sedan. Då stupade allt på att det enda lämpliga platsen i lägenheten occuperades av en kökssoffa.

Nu ett år senare blev det ett akvarium liksom av en slump eftersom det var rea i affären och kökssoffan kunde flytta hem till sambons föräldrar. Så då var det bara att börja läsa på och planera igen. :D

Saker jag köpt hittills:
[LIST]
[*]Akvariumpaket AquaEl 102 L med välvd framruta, pump, ljusramp och värmare
[*]Blästersand från Jula
[*]Lite grövre sand och engelsk sjösten
[*]En rot
[*]Liggunderlag
[*]Håv
[*]Bakgrund
[*]2 hinkar 10L
[/LIST]Det här har gjorts:
Sambon har med lite hjälp av mig byggt ett bord 120x60 cm, lite stort kan tyckas men jag vill ha möjligheten att ställa ett större akvarium på det i framtiden (studerar just nu så budgeten är något begränsad). Roten ligger i blöt i en av hinkarna. En stor och några mindre stenar har plockats i naturen. Kommer att komplettera med stenar jag har sedan tidigare, är ju lite av en samlare [:o]
Jag har klippt till liggunderlaget så att det passar under och i akvariet.

Just nu väntar jag på att lacken på bordet ska bli hård nog. Imorgon är det nog dax att börja inreda :D
#2 - 22 september 2008 14:06
Kul att du återkommer till hobbyn! :)

Om du inte har gjort det redan, läs gärna på om akvarieuppstart innan du drar igång. Det sparar både pengar och fiskliv!

Bra tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#3 - 23 september 2008 18:01
Jo, den har jag läst och läst igen :D Väldigt bra guide!
Har även läst nybörjar guider på ett par andra ställen och i en bok.