Jag bor längst upp i norr ca 20 mil norr om Karlstad.:)
Hur kollar man kalkhalt, med stickor?
Är det div vätskor man ska ha i vattnet om det inte är bra eller är det något man ändrar på i akvariet?:confused:
Hur ofta ska jag byta vatten?
Ska man aldrig byta allt vattnet?
Aha, uppe i "spetsen"!. :)
Kring Torsby har det varit pågående försurning länge, och den ligger kvar i mark och grundvatten. Du har säkerligen ett mjukt vatten med lågt pH i din brunn. Bra att tvätta i, men sämre för malawisar! :)
Kalkhalten kollar man med ett kH-test, men du får indirekt en grov koll på låg kalkhalt ifall du har lågt pH. Så köp gärna ett pH-test. Använd inte de där stickorna - de är rätt opålitliga...dropptest är bättre.
pH går att få upp på olika sätt - genom att ösa i bikarbonat (sök efter det härinne för att ta reda på dosering), genom att lägga i kalkhaltiga stenar, eller genom att använda pH-höjande medel från butiken. Bikarbonat är nog det billigaste.
Om vattenbyten: Jag brukar testa även nitrat-halten i vattnet, och jag byter när det börjar krypa upp mot 100 mg/liter. Det brukar hända var 3:e- var 4:e vecka. Man kan även strunta i att mäta och byta ca 30% av vattnet i akvariumet varannan vecka för att vara på den säkra sidan.
Det är inte bra att byta allt vatten på en gång - det frestar på fiskarna att anpassa sig till ett helt nytt vatten.