Nybörjare Malawi ciklider

#1 - 10 december 2007 13:10
Undrar om någon vet varför mina Pindani dör av en efter en.
Har dom tillsammans med Eureka och Golden alla är inköpta samtidigt så storleken är ugefär lika. Köpte 6 st av varje + mal (detta var lagomt enl. affären). 350l akvarium.
Om något är fel i akvariet borde väl dom andra dö ut också. Startade upp i april. Hur gör jag när jag ska tilsätta nya? Äter dom andra upp dom? Vilken sort passar om jag vill byta ut Pindani mot någon annan sort?
:confused: :confused:
#2 - 10 december 2007 13:57
okey. jag vet inget om Pindani, men kolla dina värden på vattnet och vilken mat kör du med?
#3 - 10 december 2007 14:29
Nybörjare

nike83 skrev:
okey. jag vet inget om Pindani, men kolla dina värden på vattnet och vilken mat kör du med?

Tack för svar!
Jag ger dom flingor för ciklider och pellets.
Har aldrig kollat några värden, vad ska kollas och hur?
#4 - 10 december 2007 14:52
Köp ett kitt med dropptester. Speciellt intressant är nitrit och pH.
#5 - 10 december 2007 15:01
Är det liknanade storlek på dem äts de ej upp (inte som levande iaf.)! Ingen av de tre arter du har är speciellt revirhävdande. Främst inom den egna arten kan naturligtvis strider förekomma. Hur stor är fiskarna och hur är akvariet inrett? Det skall helst finnas gömslen för de svagare individerna att ta skydd...

Malawi är lite känsliga för "gammalt" vatten, vatten som främst innehåller för mycket ammoniak och nitrit som bildas ur bajs, rester, förmultnande växtdelar... Koppar i vattnet är inte heller någon höjdare!

Ska du testa vattnet så:
pH, 7.5-8.5 är bra
kH (karbonathårdhet) allt över 4 funkar
överkurs:
GH (totalhårhet) ca 10-20
nitrit kan också kontrolleras, men sköter du dina delvattenbyten med den fiskbesättning du har och du har ett fungerande filter skall det inte vara något som helst problem... gör inte rent filtret samtidigt som delvattenbyte!

Har du kommunalt vatten kolla med tekniska kontoret hos kommunen så får du vattenvärdena på råvattnet av dem!
#6 - 10 december 2007 15:30
Nybörjare Malawi ciklider

Hagi skrev:
Är det liknanade storlek på dem äts de ej upp (inte som levande iaf.)! Ingen av de tre arter du har är speciellt revirhävdande. Främst inom den egna arten kan naturligtvis strider förekomma. Hur stor är fiskarna och hur är akvariet inrett? Det skall helst finnas gömslen för de svagare individerna att ta skydd...

Malawi är lite känsliga för "gammalt" vatten, vatten som främst innehåller för mycket ammoniak och nitrit som bildas ur bajs, rester, förmultnande växtdelar... Koppar i vattnet är inte heller någon höjdare!

Ska du testa vattnet så:

pH, 7.5-8.5 är bra

kH (karbonathårdhet) allt över 4 funkar

överkurs:

GH (totalhårhet) ca 10-20

nitrit kan också kontrolleras, men sköter du dina delvattenbyten med den fiskbesättning du har och du har ett fungerande filter skall det inte vara något som helst problem... gör inte rent filtret samtidigt som delvattenbyte!

Har du kommunalt vatten kolla med tekniska kontoret hos kommunen så får du vattenvärdena på råvattnet av dem!

Tack för svar!
För det första har jag egen grävd brunn för jag bor i de Värmländska skogarna, tyvärr är det kopparrör!!! (det kanske inte är så bra?)
Var finns det att köpa kit för att göra dessa test, helst som man kan skicka efter eftersom jag bor i "skogen"?
Om något är fel hur åtgärdar man det?
#7 - 10 december 2007 15:49
Ok

Kopparrören kan vara ett mindre problem (på varmvattensidan), gör delvattenbyte med kallvatten bara, det sänker inte temperaturen så mycket om det rör sig om ex 1/3 när du byter.

Med grävd brunn finns stor risk att du dels har för lågt pH samt för mjukt vatten, kan inte den lokala bilden hos dig, men 80% av jordbrunnar har ett pH under 7 och ca 70% har mjukt till mycket mjukt vatten och de allra flesta en väldigt låg konduktivitet
-kolla här: http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/grundvattenkemi.html

finns en massa firmor, säk ex. på akvarietillbehör på nätet så finner du en del.

Går ej att svara på vad som skall göras innan man vet vad som är "fel", dock tror jag att du har råvatten som inte passar ex. Malawi pga lågt pH och låg hårdhet -men jag kan ha fel, testa först! ni har inte testat brunnen någon gång då så det finns några papper på det?

Lycka till!
#8 - 10 december 2007 15:51
Nybörjare

_Lena_ skrev:
Köp ett kitt med dropptester. Speciellt intressant är nitrit och pH.

Tack för tipset!
Vet du vilket kit som är bäst, och vart man kan skicka efter det?:)
#9 - 10 december 2007 15:56
Nybörjare

Hagi skrev:
Ok

Kopparrören kan vara ett mindre problem (på varmvattensidan), gör delvattenbyte med kallvatten bara, det sänker inte temperaturen så mycket om det rör sig om ex 1/3 när du byter.

Med grävd brunn finns stor risk att du dels har för lågt pH samt för mjukt vatten, kan inte den lokala bilden hos dig, men 80% av jordbrunnar har ett pH under 7 och ca 70% har mjukt till mycket mjukt vatten och de allra flesta en väldigt låg konduktivitet

-kolla här: http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/grundvattenkemi.html

finns en massa firmor, säk ex. på akvarietillbehör på nätet så finner du en del.

Går ej att svara på vad som skall göras innan man vet vad som är "fel", dock tror jag att du har råvatten som inte passar ex. Malawi pga lågt pH och låg hårdhet -men jag kan ha fel, testa först! ni har inte testat brunnen någon gång då så det finns några papper på det?

Lycka till!

Tack!
Jag ska forska vidare på vattenprover .
Trodde "eget" vatten är bättre än kommunalt, där ser man så fel man kan ha.
Finns det tillsatser att ha i om det visar sig att vattnet inte är bra?
#10 - 10 december 2007 15:59
Var i Värmland bor du? Det finns vissa ställen här där vattnet även i egna brunnar är kalkhaltigt som attan (dvs bra för malawis).

Men visst finns det medel för att förbättra vattnet för fiskarna, om det visar sig att det skulle behövas.
#11 - 10 december 2007 16:00
testa pH och kH, det är viktigare i ditt fall, skit i nitrittestet, sköter du dina vattenbyten med den besättning du har och om du har ett fungerande filter så är det inget problem... alltså kolla gärna om du har lust, men det är inget måste och säger inget om råvattnets beskaffenhet utan handlar bara om hur nitrifikationsprocessen fungerar!
#12 - 10 december 2007 18:30
Finns en del affärer att välja på
http://www.pwss.se/home.php?cat=394 t.ex.
#13 - 11 december 2007 17:17
nybörjare

Jens A. skrev:
Var i Värmland bor du? Det finns vissa ställen här där vattnet även i egna brunnar är kalkhaltigt som attan (dvs bra för malawis).

Men visst finns det medel för att förbättra vattnet för fiskarna, om det visar sig att det skulle behövas.

Jag bor längst upp i norr ca 20 mil norr om Karlstad.:)
Hur kollar man kalkhalt, med stickor?
Är det div vätskor man ska ha i vattnet om det inte är bra eller är det något man ändrar på i akvariet?:confused:
#14 - 11 december 2007 17:19
Hur ofta ska jag byta vatten?
Ska man aldrig byta allt vattnet?
#15 - 12 december 2007 16:21
e-k skrev:
Jag bor längst upp i norr ca 20 mil norr om Karlstad.:)

Hur kollar man kalkhalt, med stickor?

Är det div vätskor man ska ha i vattnet om det inte är bra eller är det något man ändrar på i akvariet?:confused:

e-k skrev:
Hur ofta ska jag byta vatten?

Ska man aldrig byta allt vattnet?

Aha, uppe i "spetsen"!. :)
Kring Torsby har det varit pågående försurning länge, och den ligger kvar i mark och grundvatten. Du har säkerligen ett mjukt vatten med lågt pH i din brunn. Bra att tvätta i, men sämre för malawisar! :)

Kalkhalten kollar man med ett kH-test, men du får indirekt en grov koll på låg kalkhalt ifall du har lågt pH. Så köp gärna ett pH-test. Använd inte de där stickorna - de är rätt opålitliga...dropptest är bättre.
pH går att få upp på olika sätt - genom att ösa i bikarbonat (sök efter det härinne för att ta reda på dosering), genom att lägga i kalkhaltiga stenar, eller genom att använda pH-höjande medel från butiken. Bikarbonat är nog det billigaste.

Om vattenbyten: Jag brukar testa även nitrat-halten i vattnet, och jag byter när det börjar krypa upp mot 100 mg/liter. Det brukar hända var 3:e- var 4:e vecka. Man kan även strunta i att mäta och byta ca 30% av vattnet i akvariumet varannan vecka för att vara på den säkra sidan.
Det är inte bra att byta allt vatten på en gång - det frestar på fiskarna att anpassa sig till ett helt nytt vatten.
#16 - 12 december 2007 23:17
Mjukt vatten har jag hört att vi har men resten vet jag inte. Jag bor ju ytterligare 8 mil norr om Torsby. Vet att sjöarna kalkas så det ligger nog en del i det du säger,
får åka till Karlstad och kolla om det finns tester att köpa.
Tack för tipet!
#17 - 12 december 2007 23:29
Heh, i Torsby kommun är det svårare att hitta sjöar inte kalkas...jag vet, det är jag som planerar kalkningen. ;)

Åk till Skåre istället! På vägen ner mot Karlstad, vid Skåre, ser du en stor butik där det står "Pets-Djuren i centrum" på en stor gul skylt. Stor, jättefin butik med bra personal. :)

De har börjat känna igen mej där nu, förresten... :D
#18 - 13 december 2007 15:41
Tack! Ska stanna till där nästa gång och se vad som finnas.

Annons