Nybörjare kring malawi

#1 - 14 augusti 2008 16:47
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har ett akvarium ledigt och funderar över att skaffa några malawiciklider. Men eftersom jag är ny på det här men malawi, så är jag lite osäker vilken sort som jag skall skaffa och hur de vill ha det i akvariet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Det akvariumet som jag täckte att jag skulle använda är på 43l så jag får nog inte ha några fiskar som blir för stora för jag vill ha ett par stycken (ca 5-6 stycken).[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag hade också tänkt att ta sand från stranden och ha i akvariet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men det som jag behöver hjälp med eller råd till är: [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vilket typ av lysrör jag skall ha till fiskarna om det är någon speciell sort. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vilken fisk art som passar bäst + antal till förhållandet till akvariet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Om det behöver någon speciellt foder.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Om jag skall ta torr sand från stranden eller sand i vattnet. [/FONT][/SIZE]
#2 - 14 augusti 2008 21:31
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har ett akvarium ledigt och funderar över att skaffa några malawiciklider. Men eftersom jag är ny på det här men malawi, så är jag lite osäker vilken sort som jag skall skaffa och hur de vill ha det i akvariet.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Det akvariumet som jag täckte att jag skulle använda är på 43l så jag får nog inte ha några fiskar som blir för stora för jag vill ha ett par stycken (ca 5-6 stycken).[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag hade också tänkt att ta sand från stranden och ha i akvariet.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men det som jag behöver hjälp med eller råd till är: [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vilket typ av lysrör jag skall ha till fiskarna om det är någon speciell sort. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vilken fisk art som passar bäst + antal till förhållandet till akvariet.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Om det behöver någon speciellt foder.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Om jag skall ta torr sand från stranden eller sand i vattnet. [/FONT][/SIZE]

inga malawis i ett 43l ska minst va 110l.
Bilagor:
#3 - 14 augusti 2008 21:59
men några mindre tanganyika skulle nog funka,men håller med att det är lite väl litet
#4 - 15 augusti 2008 13:23
[COLOR=black][FONT=Verdana]Okej då stryker jag den iden med Malawi. men några andra ciklider måste väll gå?[/FONT][/COLOR]
#5 - 15 augusti 2008 13:33
[COLOR=black][FONT=Verdana]Okej då stryker jag den iden med Malawi. men några andra ciklider måste väll gå?[/FONT][/COLOR]

Halloj Martin!

Du skulle, som freakmange säger, kunna ha några små snäcklekare från Tanganyika-sjön. Det finns några olika att välja bland. Jag själv har haft mycket trevliga erfarenheter av bland andra Lamprologus Ocellatus. Ocellatusen är riktigt kul att kolla på. Du kan kika på min tråd om Ocellatusar här, för att kolla om dessa skulle kunna vara nåt för dig!:)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113755
#6 - 15 augusti 2008 13:43
Jo de ser intresanta ut men jag vill nog veta lite mer om dem innan jag bestämmer mig. om ni skulle villa ge mig lite info om dem tack?
#8 - 15 augusti 2008 15:31
Behöver de här små fiskarna någon speciellt i akvariet förutom fin sand och tomma snäckskal. Och på dina bilder (MaxB) har du inga växter i akvariet men det är väll inga problem om man sätter ner några till dem eller?
#9 - 15 augusti 2008 15:45
Behöver de här små fiskarna någon speciellt i akvariet förutom fin sand och tomma snäckskal. Och på dina bilder (MaxB) har du inga växter i akvariet men det är väll inga problem om man sätter ner några till dem eller?

Det behövs bara sand och snäckor. Jag byggde ett litet stenröse till dom, för jag har märkt att de ibland, mellan lekperioderna, gärna söker sig till lite steniga områden. Växter kan du såklart sätta ner, men frågan är hur länge dom får stå kvar i sanden - de här rackarna gräver konstant i sanden, så det kan bli svårt. Har man dock några stenar i så kan man klämma dit någon stadig Anubias - det kan bli läckert.
I tråden står det ganska mycket om dessa ciklider - är det något speciellt du vill veta? Fråga på bara!:)
#10 - 15 augusti 2008 16:24
Lamprologus multifasciatus Där har ni min favorit,jävligt dyr och ganska svår att få tag på,men ack så fina =) Har 10 st vf som jag gav 145 kr st för....Ångrar inte en sekund =)
#11 - 15 augusti 2008 19:08
MaxB skrev:
Det behövs bara sand och snäckor. Jag byggde ett litet stenröse till dom, för jag har märkt att de ibland, mellan lekperioderna, gärna söker sig till lite steniga områden. Växter kan du såklart sätta ner, men frågan är hur länge dom får stå kvar i sanden - de här rackarna gräver konstant i sanden, så det kan bli svårt. Har man dock några stenar i så kan man klämma dit någon stadig Anubias - det kan bli läckert.

I tråden står det ganska mycket om dessa ciklider - är det något speciellt du vill veta? Fråga på bara!:)

Jag undrar om de har något svenskt namn som man skall använda hoss zooaffären, och om de finns i fler färger?
Och så får jag inte glömma ungefär hur många bör jag ha i mitt 43l akvarium (mått 40x26x29)?
#12 - 15 augusti 2008 20:50
Jag undrar om de har något svenskt namn som man skall använda hoss zooaffären, och om de finns i fler färger?

Och så får jag inte glömma ungefär hur många bör jag ha i mitt 43l akvarium (mått 40x26x29)?

Som tur är, höll jag på att säga, så används bara den andra delen av det latinska namnet - Ocellatus. Jag har sett två varianter; en något blåaktig, och de gula som du har sett i tråden (du har väl kollat in Youtubefilmerna med de blå länkarna också?) men det finns nog flera färgvarianter beroende på vilken del av sjön de kommer ifrån - jag tror det finns någon lite lätt rödare variant också, men är osäker på detta. Så i affären kan man helt enkelt bara fråga efter t.ex. Gul Ocellatus - eller dra på med hela namnet. Man brukar ju kalla den här gruppen av små Tanganyikaciklider för snäcklekare också - men begreppet snäcklekare innehåller flera olika varianter som påminner starkt om varandra. t.ex. Freakmanges favoriter L. Multifasciatus - det finns några väldigt vackra till; L. Stappersi - vidare; L. Brevis, L. Ornatipinnis, L. Speciosus, L. Similis, L. Calliurus, L. Calipterus.
L - står för Lamprologus.
Vissa av de här skall ha betydligt större kar än ditt, Martin - men det kan vara kul att läsa om dom och titta på bilder - dels här på Zoopets eminenta artregister - eller så googlar du bara med namnet så dyker det upp tusentals bilder och sidor där du kan fördjupa dig.
Jag tycker nästan alla snäckskalslekarna är lika vackra, Multifasciatus - som vi brukar förkorta Multisar är verkligen snygga - Ocellatusarna får en mycket vacker gul och rosa färg när de trivs - Stappersi är verkkligen en tjusig variant - Ja, du får kolla runt på bilder och känna efter vilka du gillar bäst - se bara noga till att just de du fastnar för inte behöver större kar än det du har, så att det inte blir trångt för dom.

Antal i 46 liter... hmmm... Jag hade 8 stycken, 4 "par" i 100 liter - det var åtminstone ett par för mycket - det hade varit helt perfekt med sex - just i mitt kar. Kanske skulle ett ojämnt antal var en bra idé till ditt kar; 2 hanar och 3 honor. Dom "rullar" runt lite i lekcyklarna och det kan vara bättre med fler honor än hanar. Två hanar kommer att bli max i ditt kar då de gärna vaktar hårt på sina snäckrevir - det gör honorna också men de har en tendens att lugna ner sig lite när de inte leker - se bara till att det finns många snäckor så att de kan välja och vraka. Om jag får sia lite om utgången i ditt kar, kan det bli så att en hane tar över och faktiskt helt dominerar och trycker undan den andre, men det får du kolla efter hand och är ju inget direkt "farligt" utan något som händer naturligt.
:)
#13 - 16 augusti 2008 11:15
Har frågat zooaffären om de kunde få in ocellatusen och det kunde dem inte just då. Men de tipsade mig om Lamprologus brevis, (de sa neolamprologus brevis men när jag tittade på nordiska ciklidsällskapets hämsida såg jag att net inte fanns någon
N. brevis utan L. brevis) att den ochså skulle vara en snäcklekare om inte blir så stor (har kollat blir ca 3 cm) då skulle väl den gå lika bra som ocellatuserna ifall de inte får hem fler av dem?
#14 - 17 augusti 2008 00:01
!!

Har frågat zooaffären om de kunde få in ocellatusen och det kunde dem inte just då. Men de tipsade mig om Lamprologus brevis, (de sa neolamprologus brevis men när jag tittade på nordiska ciklidsällskapets hämsida såg jag att net inte fanns någon

N. brevis utan L. brevis) att den ochså skulle vara en snäcklekare om inte blir så stor (har kollat blir ca 3 cm) då skulle väl den gå lika bra som ocellatuserna ifall de inte får hem fler av dem?

Ja... jo... Lamprologus Brevis är det - inget annat. Brevis är en ganska tuff och stadig snäcklekare och kan säkerligen passa i ett mindre kar...
Men du Martin... ju mer jag tänker på detta med ditt faktiskt ganska lilla 46-liters kar... Om det är så att du inte hittar något bra att stoppa i där, så gör så här: PM:a mig så skall jag fixa till att du får åtminstone ett garanterat lekpar Ocellatus - jag har ett par på lut här i stan just nu - ett par kan du gott ha i ditt kar - bara du fixar till att det finns snäckor och sand - annars så fixar jag till lite snäckor också... bara du har ett kar och sand - så grejar vi det hela, PM:a mig - så åker vi ner till shopen här i Göteborg, Torslanda och fiskar upp ett par Ocellatus - räkna med någon 150-hundring för dessa två så är vi hemma!
#15 - 17 augusti 2008 19:31
MaxB skrev:
Ja... jo... Lamprologus Brevis är det - inget annat. Brevis är en ganska tuff och stadig snäcklekare och kan säkerligen passa i ett mindre kar...

Men du Martin... ju mer jag tänker på detta med ditt faktiskt ganska lilla 46-liters kar... Om det är så att du inte hittar något bra att stoppa i där, så gör så här: PM:a mig så skall jag fixa till att du får åtminstone ett garanterat lekpar Ocellatus - jag har ett par på lut här i stan just nu - ett par kan du gott ha i ditt kar - bara du fixar till att det finns snäckor och sand - annars så fixar jag till lite snäckor också... bara du har ett kar och sand - så grejar vi det hela, PM:a mig - så åker vi ner till shopen här i Göteborg, Torslanda och fiskar upp ett par Ocellatus - räkna med någon 150-hundring för dessa två så är vi hemma!

Jag är tacksam för ditt erbjudande men jag bor nere i Skåne så jag tror inte att fiskarna skulle må bra av en sån lång resa, Och desutom så kan min zooaffär få hem Ocellatus, de hade bara de inte hemma när jag frågade. Och jag förstår inte ditt budskap riktigt, är det så att det kan bli problem med att jag sätter ner några stycken Ocellatus i mitt lilla kar som inte har hunnit parrat ihop sig?:confused:
#16 - 18 augusti 2008 08:14
Jag är tacksam för ditt erbjudande men jag bor nere i Skåne så jag tror inte att fiskarna skulle må bra av en sån lång resa, Och desutom så kan min zooaffär få hem Ocellatus, de hade bara de inte hemma när jag frågade. Och jag förstår inte ditt budskap riktigt, är det så att det kan bli problem med att jag sätter ner några stycken Ocellatus i mitt lilla kar som inte har hunnit parrat ihop sig?:confused:

Nejdå - Ocellatusarna kommer att börja gräva och dona för lek med en gång, så det är ingen fara, det är bara så att efter ett tag etableras ganska kraftiga revir och jag tror att det kan komma att bli max med två hanar i 46 liter.
Hanarna brukar ta ett område som de bevakar ganska kraftigt - honorna tar också små områden men är lite mer ombytliga och kollar av ganska många snäckor innan dom bestämmer sig. Trots att hanen ofta har en finfin snäcka att erbjuda - så är det oftast honan som avgör vilken snäcka det skall lekas i - men det blir i de flesta fall en snäcka som ligger i närheten av hanens favoritsnäcka. Har vi den här bilden i tankarna så förstår man ganska snabbt att utrymmet ibland behöver vara rätt bra tilltaget - jag fick tre par att fungera riktigt bra i 100-liter - men där var gränsen nådd - det fjärde paret fick aldrig någon chans att etablera sig. När jag hade mina 8 Ocellatusar i 960-karet var det dock inte utrymme som fattades utan arga Jullar och Gracilisar som störde dom ordentligt - dessa arter lever ju inte direkt inpå varandra i T-sjön heller...

Så några problen är det inte att ha Ocellatus i ditt kar men det finns såklart en gräns på antalet du kan stoppa i. Pröva med två hanar och två-tre honor och se hur det utvecklar sig - men bli inte förvånad om en hane dominerar den andre. Honorna kommer att hålla stenhård koll på varandra - kolla denna filmsnutt på två honor som slåss, och hanen (som har lekt med båda) som står och förvirrat bara ser på.

" target="_blank">

Det kan också bli så att hanarna tar hälften av karet var - och liksom etablerar en hyfsad balans - och det kan bli så att en eller två honor tränger ut den tredje. Det är omöjligt att säga exakt hur det blir - det får man kolla efter ett tag.
#17 - 18 augusti 2008 12:28
Tack för svaren MaxB, Jag tror nog att jag skall göra så att jag väntar till min zooaffär får hem Ocellatus.
Men jag har ett par frågor till!
Är det en viss typ av snäckor som de vill ha eller det spelar inte så stor roll? Och Hur städar du till dina Ocellatus? För med sådan fin sand borde väll följa med slangen upp när man slamsuger på bottnen!
#18 - 18 augusti 2008 14:10
Tack för svaren MaxB, Jag tror nog att jag skall göra så att jag väntar till min zooaffär får hem Ocellatus.

Men jag har ett par frågor till!

Är det en viss typ av snäckor som de vill ha eller det spelar inte så stor roll? Och Hur städar du till dina Ocellatus? För med sådan fin sand borde väll följa med slangen upp när man slamsuger på bottnen!

Visst! Det bästa är att köpa fiskarna där du kan kolla på dom innan du bestämmer dig.
Det finns ju en viss typ av Tanganyikasnäckor som är ganska runda och rymliga. Dessa går att få tag på i välsorterade zoo-affärer. Men, det går precis lika bra med den vanliga Vinbergssnäckan. Dessa kan man få tag på i zooaffärer också, men även i hobbyaffärer och faktiskt ibland även i den vanliga mataffären - då de i vissa fall har själva snigeln kvar i skalet (det är ju en maträtt), så snigeln får man i så fall koka och peta bort. Ibland finns dock skalen tomma, för att man skall fylla dom med något mat-krams... Plantagen-affärerna brukar alltid ha Vinbergssnäckor på lager.
Jag hittade några väldigt bra snäckor som låg i en förpackning av rabattutsmyckningssnäckor, i en blomsteraffär.

Att städa är inte några direkta bekymmer, därför att det faktiskt inte blir så skitigt... Jag matar bara precis så att de äter upp rubbet - det blir aldrig något liggandes på bottnen. Men givetvis skiter de en del men detta brukar samlas och lägga sig i någon sandgrop eller i något hörne av karet, så det åker lätt och raskt med upp i slangen. Se till att du har en stadig och bra filtrering i karet så blir det inte så mycket skit att suga upp.
:)
#19 - 20 augusti 2008 18:31
MaxB i det Ocellatus akvarium har du inga växter eller hur, men blir det inte svårt att hålla balansen i vattnet? För de ämnen som växterna normalt tar upp stannar kvar i vattnet hur gör du för att hålla desa ämnen nere?
Bilagor:
#20 - 20 augusti 2008 20:12
MaxB i det Ocellatus akvarium har du inga växter eller hur, men blir det inte svårt att hålla balansen i vattnet? För de ämnen som växterna normalt tar upp stannar kvar i vattnet hur gör du för att hålla desa ämnen nere?

Bra, stadig filtrering och regelbundna vattenbyten...
Likadant i 960-T-karet - där finns inte heller en enda växt.
Sorry, Martin, om svaret låter torrt och trist, det är inte meningen, men det är det enkla svaret.:)

Annons