Nybörjare (jag vet nada)

#1 - 12 december 2005 00:16
Hejsan.

Har sökt som fasen här på forumet (jösses vad trådar / information det finns här) men inte hittat svar på mina frågor.

Är som sådant att jag & flickvännen har insett det hemska med att ha våran lilla ensamma Pudde (slöjstjärt) i den beryktade skålen; och imorgonbitti (09.00 .. tok tidigt) ska jag iväg för att handla en 100 liters akvarium. Impulseköp blev det, men det är en gemensam julklapp till oss båda.

Nu till frågorna;

1. Vad behöver jag förbereda inför Puddes flytt från skålen till akvariumet?
Får allt inkluderat i priset (och akvariumet är bara 7 månader gammalt). Pump osv.

2. Ska jag låta akvariumet stå igång i ungefär 24 timmar innan jag häller ned Pudde, eller ska jag låta han simma i nånslags påse så han hinner bli van med vattnet först?

3. Hur är det egentligen med pumpen? .. Ska den stå på non-stop, eller ska man ha timer som slår av och på? (läste kring detta; men förstod inte riktigt)

Skålen idag är hemsk, jag vet, men det var vad killen på Djuraffären sade till oss. Han klagade då inte på köpet, trots att vi handla fisk & hela rasket samtidigt. Eftersom information saknades vid tidfället blev det en skål, men efter att ha läst på forumet så har vi insett vårat misstag (samtidigt som blivit sur på killen som sålde det från början) och ska nu då uppdatera.

4. Killen i affären berättade hur man skötte skålen med beredingsmedel / syretabletter och akvariesalt; men hur gör vi nu? ska vi dosera samma grejjor - fast doserat enligt 100 liter?

Tacksam för svar. Vill inte riskera Puddes liv med att hälla ned han för snabbt i akvariumet.
#2 - 12 december 2005 02:17
[QUOTE=overksam]1. Vad behöver jag förbereda inför Puddes flytt från skålen till akvariumet?[/QUOTE]
glöm inte att koppa in fisken.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=80524&highlight=koppa

2. Ska jag låta akvariumet stå igång i ungefär 24 timmar innan jag häller ned Pudde, eller ska jag låta han simma i nånslags påse så han hinner bli van med vattnet först?

fyll upp akvariet och möblera det.
starta filtret och ha i sera nitrivec.
hjälper till att få igång bakteriefloran samt minskar risken för nitritproblem.
vattenberedningsmedel typ aquatan eller aquasafe är bra också då det verkar lugnande på fisken samt tar bort en del mindre bra ämnen.

3. Hur är det egentligen med pumpen? .. Ska den stå på non-stop, eller ska man ha timer som slår av och på? (läste kring detta; men förstod inte riktigt)

ska stå på dygnet runt året runt.
stänger man av den kan i värsta fall gifter bildas som tar död på fisken när pumpen startar.

4. Killen i affären berättade hur man skötte skålen med beredingsmedel / syretabletter och akvariesalt; men hur gör vi nu? ska vi dosera samma grejjor - fast doserat enligt 100 liter?

syretabletter kan du hoppa över totalt.
salt kan du ha i om du vill, själv ser jag ingen orsak till det om inte fisken vill ha det.
om man kör saltat hela tiden kan salt inte längre användas som ett första försvar mot vissa sjukdomar till exempel.
#3 - 12 december 2005 08:23
Vad glad jag blev att ni bryr er så mycket om Pudde att ni köpt ett 100-liters till honom! :) Skönt att det finns människor som tar till sig av råd.
Ni har just börjat er utbildning till sanna akvarister!:D
#4 - 12 december 2005 08:29
Om ni vill fortsätta med salt så funkar det med vanligt salt. joddfritt. Klart billigare.
#5 - 12 december 2005 08:32
ska va utan klumpförebyggande medel
#6 - 12 december 2005 08:54
Tack för svaren :) .. Sitter här med sömnen i ögonen, kaffekoppen i handen, och väntar på killen som skulle komma förib med akvariumet. Schysst att det finns snälla människor som kan köra ut när man är fattig student som inte har körkort.

Att koppa fisken verkar jag hajja nu efter länken, och egentligen säger det sig självt. Samma sak som händer när jag simmar typ ;)

Är väldigt orolig för vita-prick sjukan, och vill gärna göra så mycket som möjligt för att förhindra detta. Har Aquasafe liggande här, och undrar egentligen hur länge vattnet ska stå innan pudde kan börja flytta in? .. Tänkte att det tar ett tag för vattnet att gå igenom pumpen och så. Kan ni säga nån slags tidsram för introduceringen? .. Känns som att hoppet från en (skrik inte på oss) 3 liters skål - till en 100 liters akvarium kan vara en rätt stor chock för honom.. :/
#7 - 12 december 2005 09:02
[QUOTE=overksam].. Känns som att hoppet från en (skrik inte på oss) 3 liters skål - till en 100 liters akvarium kan vara en rätt stor chock för honom.. :/[/QUOTE]

Så tänkte jag också när jag flyttade mina små guppy-yngel från kakburken de tillbringat sina första två veckor i, till en 33-liters ocean. Men de fann sig i alla fall på en gång.
Det var roligt att se hur lyckliga de var, de riktigt skuttade fram i akvariet!:D
Men en kampfisk är kanske känsligare... har ingen som helst erfarenhet av dem. Det känns i alla fall som "ju fortare, desto bättre"... men det vet säkert andra bättre än jag...
Bilagor:
#8 - 12 december 2005 09:07
jag tror nog att han blir glad över 100l =). Jag lät mit 170l stå en vecka och hade i nitriveck innan, men senare så köpte jag en molly hona och en hane till dottern, man hanen va agressiv som tusan mot mina andra fiskar så jag åkte och panik köpte ett 70l akvarium, det blev en snabb flytt dit (stackarna), gjorde i ordning akvariumet hällde i nitriveck och aquasafe samt salt (hoppas jag gjorde rätt). Har hållt koll på värdena och det har gått bra, har gjort små täta vattenbyten, tillsatt en skvätt nitriveck, samt gett honnom 2 honor till. Nu har dom varit där i 9 dagar och det har gått bra som tur är, än så länge.
#9 - 12 december 2005 10:46
[QUOTE=overksam]Har Aquasafe liggande här, och undrar egentligen hur länge vattnet ska stå innan pudde kan börja flytta in? .. Tänkte att det tar ett tag för vattnet att gå igenom pumpen och så. Kan ni säga nån slags tidsram för introduceringen? .. :/[/QUOTE]

Enligt Sandford (Goda råd om dina akvariefiskar ISBN 9151841614) så tar det 36 dagar för kvävecykeln att fullbordas. Vet inte om det går snabbare med tillsättning av bakterieflora (Nitrivec t.ex.)
#10 - 12 december 2005 10:50
[QUOTE=Netom]Enligt Sandford (Goda råd om dina akvariefiskar ISBN 9151841614) så tar det 36 dagar för kvävecykeln att fullbordas. Vet inte om det går snabbare med tillsättning av bakterieflora (Nitrivec t.ex.)[/QUOTE]

36dagar? jösses. nån som följer det rådet; eller har ni nån annan tidsram?

Har nu fått akvariumet. Står fint inne i sovrummet och tyvärr så var ju kabeln till ljuset/pumpen tokkorta - så det blir att inhandla förlängningsladd nu efter skolan. Funderar även på att inhandla en alg-ätare direkt och låta den firren användas som biotop-fixare. funkar det, eller ska man göra andra vägen runt? .. Pudde först - sen algätare? .. Ska även snacka lite med zoo-ägaren snart när jag går förbi henne/honom på väg till skolan.
#11 - 12 december 2005 10:57
Vad hade du tänkt köpa för "alg-ätare"? Det finns en del att välja på:) . Och det finns ju inga alger i början så då får du stödutfordra den med t.ex algtabletter eller grönsaker... Och dessutom gillar de att vara några stycken! :rolleyes:
Hoppas din zoo-ägare har bättre reda på sig än många jag (och andra här på forumet) stött på... :p Tro inte på allt de säger. Kolla ordentligt först!

[:-160]
#12 - 12 december 2005 11:00
36 dagar??? Undrar om det ska vara 36 timmar...
Det fínns så många olika uppfattningar.
#13 - 12 december 2005 11:02
Hej Birgitta.

Algätare-idéen var bara en tanke. Om inte det finns alger från början - känns det kanske onödigt att göda upp alger bara för att han ska ta bort det :) .. Nej, nu skall jag röra mig bort till skolan och gå förbi zoo-affären och höra om dom har nitir/pH-tester liggande.

Hur är det med cyclingstiden? .. Gubben som kom med akvariumet (han föder upp fiskar för att sälja till "Djurmagasinet" i Valbo/Gävle) sa att det räckte med att fylla med vatten & stenar osv; och sen in med aquasafe och låta pumpen göra jobbet i 6 timmar typ. Jag satsar hellre dubbelt och gör iordning akvariumet ikväll och låter den stå och bubbla under natten så pudde får koppas imorgon. Låter det som en bra ide?
#14 - 12 december 2005 11:04
[QUOTE=Birgitta W]36 dagar??? Undrar om det ska vara 36 timmar...
Det fínns så många olika uppfattningar.[/QUOTE]

ja, det finns det, min granne asgarvar åt mig när jag håller på m mina firrar, hon tycker jag är löjlig med mina vatten byten och nitriveck och långa inkoppningar =) hon gör precis tvärtemot vad man ska och alla hennes firrar lever och mår kanon bra =)
#15 - 12 december 2005 11:06
Tycker det låter som en bra idè, overksam! I början brukar inte vattnet vara riktigt klart, ser lite dimmigt ut, men det är normalt.
Du kanske kan byta ut hans vattnet i skålen lite i taget under lite längre tid? Så han vänjer sig...?
#16 - 12 december 2005 11:10
#17 - 12 december 2005 12:09
[QUOTE=Netom]Enligt Sandford (Goda råd om dina akvariefiskar ISBN 9151841614) så tar det 36 dagar för kvävecykeln att fullbordas. Vet inte om det går snabbare med tillsättning av bakterieflora (Nitrivec t.ex.)[/QUOTE]

dom där 36 dagarna ska man ta med en spann salt typ.
finns så mycket som påverkar.

filterstorlek syresättning fiskantal matning storlek på akvarie nitrivec medmera.

tog ungefär 10 dagar för mitt lilla kar att komma igång.
#18 - 12 december 2005 12:28

2-4 veckor är den siffra jag läst mest. Kan gå fortare av sig självt, om man har i nitrivec eller byter vatten med vatten från ett redan etablerat akvarium. Nitrobakter(nitrit -> nitrat) trivs dessutom bättre i basisk miljö, pH 7.4 - 8.4 har jag för mig.

Min 15L plasthink cyclade på < 7 dagar. Men om de berodde på vattenbyten från et. akvarium eller mina experiment med filter är en bra fråga.
#19 - 12 december 2005 12:35
Hade ni rekomenderat att istället för att chansa på Puddes liv (flickvännen hade blivit förkrossad) - att istället handla nån annan fisk som får fixa iordning biotopen i akvariumet? .. läste nånstans om suicide-fiskar (och farsan- som på det glada 70-talet -ALLTID- hade en suicide-fisk i sina nystartade akvarium) som kan tillsättas för att fixa iordningen den?

Vill såklart att Pudde ska komma ur sin jevla skål så fort som möjligt, men inte så fort att han kan dö på grund av vita-prick sjukdomen, för varmt/kallt- vatten eller dylikt.

Kort fattat; jag vill koppa pudde när jag vet att vattnet är bra, och att risken är minimal för döden typ. ;) .. Är jag kanske för försiktig för fisken? .. ironiskt kanske med tanke på att han bor i 3-liter skål just nu- och klarat sig galant på den ytan. :)
#20 - 12 december 2005 12:49
vattnet är bra när du haft i vattenberedningsmedel lite nitrivec och låtit de stå 24 timmar.

närmare bra vatten kommer du inte om du inte vill använda dej av "suicide" fisk.

i början är det bara att mata försiktigt och hålla koll på nitriten ivattnet genom att använda dropptest.
#21 - 12 december 2005 12:59
Hehe, det var inte meningen att skrämma dig!

Köp tester så du vet om Putte mår bra, om du får ammonium eller nitrit(de som är giftigt i början) så kan du ju fråga här. Testerna är inte svåra att använda.

Den modell av akvaristik som förespråkas här på zoopet, och av undertecknad, är Koll-modellen. Dvs ha koll på vad som händer och varför. Den modellen är inte nödvändig, man kan köra hiva-i-fikurslingarna modellen med. Den funger oxå fast inte lika bra. Den största skillnaden är att du, med koll-modellen, troligen har ganska bra aning om varför dina fiskar dött om de gör det. Då kan du göra bättre nästa gång. Med hiva-i-fiskurslingarna modellen har du bara två val, "köp nya fiskar" eller "släng/sälj skiten".

"Koll" är tyvärr beroendeframkallande för många, däribland undertecknad. Ett litet pH test blir lätt en hel radda med små flaskor häftig vattenfärg. Det räcker nog med ett nitrit test men vill du vara på den säkra sidan, ha max koll :), kan du ta ett ammonium test med.
#22 - 12 december 2005 14:08
De flesta akvarieaffärer kan göra vattentester åt dig, min gör det gratis... Kan vara ett alternativ om man är fattig student och tycker att alla nya akvarieprylar på en gång går på lite väl mycket.

Om du vill ha i lite nyttobakterier i det nya akvariet kan du byta lite vatten i taget från skålen och hälla över det i det nya, brukar iallafall rekommenderas här när folk ska starta upp nytt.
/Titti
#23 - 12 december 2005 15:54
var iväg till lokala djurbutiken här i orten, och tyckte det såg skit äckligt ut där inne. halv-finsk gammal tant, och alla akvarium var gröna. köpte dock "aqua plus" där inne, och tittade på en automatiskt-matare; som den också såg lite bräcklig som tanten såg ut att vara.

Står nu med valet vart tanken ska stå. Antigen i vardagsrummet på en någurlunda ful bäck, eller på en snyggare byrå i sovrummet (dock testade vi filtret) och den lät inte roligt när den spottade ut vatten. Blir nog att fylla karet i vardagsrummet; och hoppas på minimal vatten-spill med tanke på att det är parkett här inne. handdukar finns ju :)
#24 - 12 december 2005 16:02
kanske kan olja in parketten så tål den vatten bättre ?
tänk dock på at bara olja en del blir inte snyggt.

annars brukar en handduk räcka långt.
polarn har träparkett uunder sitt akvarie och varken han eller hans tjej är direkt för att torka upp om de blir lite spel och än har parketten inte tagit skada.
då har akvariet stått mer än 4år
#25 - 12 december 2005 16:04
Vad bra att ni bryr er om firren och ska köpa nytt akvarium åt den :)

Jag hade mitt kar igång i en vecka innan jag släppte ner de första fiskarna, några malar. Nu har jag även platys, kopparbarber och marmorguramis som jag har släppt ner successivt, några varje vecka. Hittills har allt gått bra *peppar peppar* :D
#26 - 12 december 2005 19:25
För er som är intresserad så har akvariumet hittat sin plats, och allt är klirrat. 10st hinkar vatten var inte alls enkelt att hälla i (och speciellt att undvika parketten) så följden blev ett grumligt vatten.. men nu efter en timme så har det redan lagt sig väldigt mycket, så morgondagen borde vara fint.

Ska nu sitta och söka igenom detta forum för information kring koppning och för puddes första dag i tanken. La även in en plasttomte på botten så han får lite jul känsla :D
#27 - 12 december 2005 19:49
Glöm inte att vi är många som engagerat oss i Puddes öden och äventyr och gärna vill ha fortsatta rapporter!
Har du en digitalkamera skulle jag uppskatta ett foto på Pudde i hans nya lyxtillvaro! :p
#28 - 12 december 2005 19:56
Om du inte redan tänkt på det så är en vanlig trädgårdskanna jättebra att hälla i vattnet med. Man slipper vingla med en hink och missa akvariet. Det hade jag innan jag började med slang. Lägg några tidningar nedanför, det suger upp bra.
Lycka till, bilder blir kul.
#29 - 12 december 2005 20:01
Birgitta: Vad roligt att höra. Kameran är på laddning; då telefonens kamera är hur kass som helst (dock använder jag den just nu för att jämföra grumligheten. Annars lite svårt att jämföra om det har ändras eftersom man sitter och glor hela tiden på den och önskar nått rörde sig därinne förutom filterts vatten).

Ska se om jag kan slänga upp en bild eller två innan jag lägger mig ikväll. Komvux är inte snälla, och jag har nationellt engelska prov imorgonbitti klockan 08. jag som tyckte 09.00 var tidigt ;)

[edit] forumet säger "Du får inte posta bifogade filer", så nedan finns det tre stycken snabbt tagna bilder utan en pudde i skålan.. Han har inflyttningskalas imorgon. ;)

http://www.flickr.com/photos/mw/sets/1566234

[/edit]
#30 - 12 december 2005 21:28
Ser ju snyggt ut!
Får Pudde några kompisar?
#31 - 12 december 2005 21:31
åh va fint =) Pudde kommer bli jätte glad =)
#32 - 12 december 2005 21:38
Undrar vad tomten har i grottan eg. Blir riktigt nyfiken.

Hoppas det går bra med Pudde!
#33 - 12 december 2005 21:49
Självklart kommer Pudde få kompisar, men vi är lite osäkra på VAD. Sen vill vi gärna att Pudde kommer in i akvariumet ett tag, och eftersom jag fyller år i slutet på januari så blir det nått där ;) .. Men vi försöker lägga band på oss i början. Stängt av lampan nu i akvariumet så man slipper se det tindra så fint. Klarar nog av att vänta tills imorgon då Pudde flyttar in :)

Blir väl uppdatering med bilder när han kommit in, men vet inte vad man ska räkna med för reaktioner när han åker ned. Finns det nått hel-knasig reaktion fiskar kan göra när dom kommer i ny situation? Kan tänkte mig antigen så blir han helt till sig och simmar runt som en galning - eller så blir han passiv av chocken typ.

Några tips angående koppningen imorgon?
#34 - 12 december 2005 21:58
Kanske gömmer sej? Det brukar mina nykomlingar göra. Jag har inga slöjstjärtar förstås.
#35 - 12 december 2005 22:38
Säkert gömmer han sig i början. Och har väl svårt att tro på sin stora lycka att ha fått ett sånt fint nytt hem!
När han hämtat sig från glädjechocken så kommer han att må prima! :p
#36 - 12 december 2005 22:46
haha glöm inte ge pudde karta å kompass så han inte simmar vilse ;)
#37 - 12 december 2005 23:00
[QUOTE=Raven]haha glöm inte ge pudde karta å kompass så han inte simmar vilse ;)[/QUOTE]

Trodde alla kampfiskar hade GPS! :p
Eller vad det heter...
Nu börjar jag bli trött [:-122] [:-93]
#38 - 12 december 2005 23:02
[QUOTE=Birgitta W][QUOTE=Raven]haha glöm inte ge pudde karta å kompass så han inte simmar vilse ;)[/QUOTE]

Trodde alla kampfiskar hade GPS! :p
Eller vad det heter...
Nu börjar jag bli trött [:-122] [:-93][/QUOTE]
Fast det är väl en slöjstjärt overksam har? :cool:
#39 - 12 december 2005 23:07
Han kanske har skaffar en kampfisk också...;) ?
Nej, nu är jag så trött så hjärnan är definitivt inte inkopplad, men datorn är ansluten...
#40 - 13 december 2005 01:59
Har han det får Pudde nog lära sig lite karate först...
#41 - 13 december 2005 06:59
Heh. Pudde är en slöjstjärt ja, och har inga tendenser att härma någon kampfisk :) .. Sitter i skolan nu, och innan jag stack hemifrån (och en sovande flickvän) så kollade jag akvariumet och nu är det fint där inne. Ska tänka på att inte hälla en 10L hink rakt i gruset nästa gång för att slippa allt grumligthet ;)

Efter långa diskutioner igår med flickvännen så får jag inte ens titta på Pudde idag. Hon slutar 15.00 och när hon väl är hemma så får Pudde börja koppas.

Kan tillägga att det är flickvännen som började med allt detta när hon handlade skålen, och när vi började med akvariumet som mitt intresse kom igång. Läst på som bara den här inne; och det har blivit så man kan mer än vad fisk-experten brevid mig i sängen kan :) .. Ringde igår till min far hemma i GBG och dom om min förvåning när man hör att gubbe har haft akvarium-affär i sina dar. T.om pysslat med saltvatten-akvarium (vet iofs inte om det är nått svårare än vanliga).

Så idag efter provet mitt så blir det att dra hem, väcka flickvännen som ska till skolan, och sen fortsätta hänga här inne i forumet och läsa-läsa-läsa-läsa-läsa. och kanske titta lite efter Puddes nya vänner som får komma hit efter nyår eller nått :)
#42 - 13 december 2005 07:09
[QUOTE=overksam] och kanske titta lite efter Puddes nya vänner som får komma hit efter nyår eller nått :)[/QUOTE]

om det bli rnåt annat än slöjstjärt så tänk på att slöjstjärtar är kallvatteensfiskar medan dom flesta är varmvattensfiskar(tropiska)
#43 - 13 december 2005 07:14
Jo, det är det som är problemet. Klarar inte av att få ned vattnet mer än till 23 grader (men sen har pudde levt i ganska varmt vatten som det är innan. tydligen var skålen på 5 liter, och flickvännen körde på rumstemperatur). Desto mer man läser om allt detta - destomer blir man fundersam varför inte djuraffären säger nått till oss "nybörjare". grr.

Hur gör andra slöjstjärt-ägare? kör ni lite varmare vatten - för att då kunna ha andra fiskar, eller har ni endast slöjstjärtar i vattnet?
#44 - 13 december 2005 07:22
slöjstjärtar ska klara högre temp än guldfisk efter vad jag läst
slöjstjärtar är inte riktigt mitt område så jag skriver ingen siffra då det i praktiken bara blir gissning och kan bli väldigt fel
#45 - 13 december 2005 08:07
"Guldfisk: tålig, kan övervintra i en damm om denna inte bottenfryser.
Slöjstjärt: a) Orandor - 10-30(+)c
Slöjstjärt: b) de andra arterna mår båttre utav 22-28c"
Blackmoor och pearlscale är ytterst känsliga för kallare temperaturer.

SÅ när jag såg dom rekomendationerna så höjde jag tempen lite till 26 grader och införskaffade mig några ballongmolly och neontetror, dom e jätte snälla och har låtit bli mina slöjstjärtars fenor =). Skaffade senare mig 2st dalmartiner molly och det gick inte alls, hanen (som skulle va en fredlig typ) va jätteagressiv så då köpte jag ett till akvarium =) och 2 honor till. Det va firrar till dottern, men hon matar och byter vatten till sina mollys med mig som övervakare hon är bara 3 1/2år men klarar de galant =).
#46 - 13 december 2005 09:20
Aha. på så sätt kan man höja tempraturen för att på så sätt kunna ta in andra fiskar :)

Nu är man hemma från Nationella provet i Engelska B. suck. och ett antal timmar tills flickvännen kommer hem så man kan börja med Puddes flytt. Tänkte mig försöka mig att leta lite efter en fisk till mig själv. Flickvännen sade igår att hon vill ha en svart+vit slöjstärt till i denna tank; så det verkar som jag får bara en till fisk. 3st(fliclvännens)+1st(min)fisk + ett stim på 10st mindre fiskar (Neontetra eller kardinal är idéen. akvariumet är bara 100liter typ.) .. Duger det med 10st såna, eller ska man ha fler/mindre?

Vad finns det för lite större fisk som hade passat mig, samt resten av akvariumet? .. Jag letar efter nån fisk man kan önska sig till födelsdags-present (10cm+ / över 200kr) typ. :)
#47 - 13 december 2005 09:23
räkna med att småfiskarna kan sluta som dyr fiskmat.

sen ställer även mer fiskar större krav på vattenreningen.
låt även akvariet gå helst 1 månad med pudde innan ni börjar slänga i mer fisk så bakteriefloran har tid att växa.
#48 - 13 december 2005 09:29
Ohyes. fyller ju år 25 januari, så då är det bra med tid att sitta och gå igenom den dära "Sök: Fisk" här på zoopet.com. Risken jag misstänkte med tetrorna att det finns risk att dom äts upp. Vill ju inte att Pudde ska bli kanibal ;)
#49 - 13 december 2005 09:33
10 st låter bra, tycker jag iaf =), som sagt kan dom ju bli mat om du har otur, jag har mycke växter och lite flyt så jag har klarat dom flesta, några har nog blitt en måltid men nu har dom vuxit på sig bra. Om du söker bland artbeskrivingarna så kan du ta fiskar som passar till 100l genom att välja akvariestorlek får du fram dom som passar, tänk på att de inte får vara några fenbitare =). Men det va ett tag tills du fyllde om jag minns rätt, vänta några veckor med att stoppa i flera firrar som raven sa. Ska bli spännande med Puddes reaktion när han får flytta in =), glöm inte bilder =)
#50 - 13 december 2005 09:38
Mjo. det blir att det lungt. Pudde är ju kungen i akvariumet. Resten är bara för att han ska ha lekkamrater (och inte måltider).

Bilder kommer självklart. I alla fall för att kunna antigen visa hur man ska koppa rätt - eller koppa fel beroende på utslaget :). Kanske hjälper nån annan nybörjare som ska koppa för förata gången som bara hör ordet och tänker "Ska ålen ner i en kaffekopp?!?!" :D

.. och påtal om kaffe så ska man nog koka lite till sig själv :) nån som är msn-galning kan även lägga till "mw@gfx.se" på msn så slipper man kanske ta ALLT här på forumet :D
#51 - 13 december 2005 09:49
[QUOTE=overksam] Pudde är ju kungen i akvariumet.[/QUOTE]

En liten undran hur har The King fått sitt inte fullt så kungliga namn?

Pudde I, The King [:-61]
#52 - 13 december 2005 09:56
Vi har lite skrivit på vår sida om Slöjstjärt http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
Fodret är viktigt för fisken det bästa är att ge den ett Guldfisk eller Koifoder som innehåller mer "grönt".
Jag tycker inte att man ska blanda Slöjstjärt med andra fiskar.
Här kan du läsa om sjukdomar http://www.kramforskoi.com/lankar.htm#Sjukdomar
Lycka till.

Du måste ha rätt växter då de äter växter.
Några växter som de kan lämna i fred är
Ceratipteris cornuta- Vanlig vattenormbunke (Flytväxt)
Hygrophilia polysperma ,flera varianter
Echinoduras bleheri -Paniculatus svärdsplanta
Vesicularia dubyana -Javamossa
Microsorum pteropus -Javaormbunke
Echinoduras tenellus - Dvärgsvärdsplanta
#53 - 13 december 2005 09:57
Hej Birgitta.

Pudde är inte nummer 1 tyvärr, utan det är flickvännens kompis som tydligen hade hunnit ha 1,2,3 (tror jag). Guldfiskar i guldsfiskskålar :/ .. Och hur namnet kom till har jag faktiskt inte den blekaste aning om.

Angående namn; en tjej i klassen berättade att hennes mal hette Malin. fast det kanske är vanligt i era kretsar att dom ska heta så :D

Kramfors: tack för länken! skall avnjutas samtidigt som kaffet :D
#54 - 13 december 2005 10:05
Kan även passa på att säga att jag har upptäckt att hävertern har en tendens att sparka igång snabbt efter att man sugit till. Detta har jag upptäckt på det dåliga sättet; varefter jag fick göra rent ansiktet.

Men man lär sig av sina misstag. Passade på att testa den nu när karet är tomt och så. :D
#55 - 13 december 2005 10:15
Ooo. Hävertar är farliga dom, jag drog ur slangen till luftpumpen när jag höll på rotade med grejer i akvariet. Vips upptäcker jag att det är blött överallt. Jag är rätt förvånad över hur fort en luftslang tappade vattnet.
#56 - 13 december 2005 10:56
Hur går det för Pudde?
#57 - 13 december 2005 11:05
inflyttningsfesten (läs: koppning) inleds runt 15.30 - 16.00 då flickvännen kommer hem. =)
#58 - 13 december 2005 11:19
Du kan ju tjuvstarata lite genom at buta vatten mellan karet och skålen. det tror jag är en bra metod i det här fallet. På så vis får man en suksesiv anpassning av vattenvärden och temeratur.
#59 - 13 december 2005 11:23
Du menar att ta bort lite ur hans skål; och hälla över vattnet från akvariumet? .. och isf; hur mycket? vill inte chocka han lixom, så visst låter den idéen bra :D
#60 - 13 december 2005 12:48
Har nu lagt i 1½ ölglas-storlek med akvarium vatten in i hans skål. Märker inte flickvännen av att man redan påbörjat äventyret ;)

En till sak som slog mig; jag har inte den blekaste aning vad jag har för pump. Märket är iaf EHEIM, men modellen vet jag inget om. Tog kort, men blev otroligt mörkt och svårt att fota, så jag fick experimentera med photoshop för att få detaljerna på filtret. (och jösses vad läskigt vattnet såg ut efter jag är klar)

Nån som klarar av att luska fram vad det är?

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/filter-wvi.jpg
#61 - 13 december 2005 14:30
Hej Overksam!
Kul historia det här! Det gläder mig att du läser på som bara den, men du bör nog inte bara hålla dig till zoopet (även om det finns många kunniga här) utan också låna akvarieböcker på biblioteket. I ett forum som är öppet för alla är det oundvikligt att svaren blir av varierande kvalitet, men en bok är i regel skriven av en som kan sin sak. Däremot kan du säkert lita på zoopets fiskarkiv, växtarkiv o s v, men det är alltid bra att inhämta sin kunskap från olika håll.

Det allra bästa och roligaste sättet är enligt min mening att vara med i en akvarieförening och prata med erfarna akvarister på mötena. Alla där har ju varit nybörjare och kan säkert berätta om hur de lärde sig genom att göra tabbar i början.

Sämst är det att ha zoohandlaren som enda inkomstkälla. Ofta hör man historier om påfallande okunniga zoohandlare (även om det säkert är extremfallen dessa handlar om) och är man inte påläst själv kan de t ex lätt sälja onödiga tillbehör för dyra pengar eftersom de får köparen att tro att de är nödvändiga. Visst är det bra att förebygga problem, men en del behöver man inte lösa förrän de väl är där. T ex inga algätare förrän man börjar få mycket alger (om man inte är speciellt intresserad av dessa fiskar) och inget medel mot vita prick om man inte har fått in denna sjukdom.

Ditt akvarium tycker jag ser alldeles utmärkt ut! Jag vet inte vad pumpen heter, men den är säkert också bra. Möjligen kan du ha lite mer växter i akvariet, gärna snabbväxande arter som t ex flytormbunkar (Ceratopteris) som växer lika bra planterade i botten som flytande på ytan. Om växterna får övertaget över algerna från början blir det lättare balans och du får knappast några algproblem senare heller. Många nybörjare köper för lite växter och för mycket fiskar i början, samt matar fiskarna för mycket. Då blir det lätt en algsoppa av det hela, som är svår att få ordning på. Men du har ju inte precis för mycket fiskar, så det blir säkert väldigt bra tror jag. Lycka till med Pudde och hans kompisar!

Olle
#62 - 13 december 2005 14:37
[QUOTE=overksam]Nån som klarar av att luska fram vad det är?

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/filter-wvi.jpg[/QUOTE]

har en liknande filter 2008 tror ja de kallas men såg ut som din va längre.
ska kolla på mitt när jag käkat färdigt.
#63 - 13 december 2005 15:11
[QUOTE=overksam]
Nån som klarar av att luska fram vad det är?

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/filter-wvi.jpg[/QUOTE]

Har ett sånt (tror jag iaf, lite svårt att bedöma storleken) och det heter 2010. 2008 är nog en lite mindre modell. :)
#64 - 13 december 2005 15:14
mycket lik
http://www.aquaristik.de/shop/assets/s2dmain.html?http://www.aquaristik.de/shop/50090894f8093562b/500908950c0f60307/500908950c0fbd814.html

notera att dom inte längre märs eheim utan vitatech och denna kallas vitatech 500.
#65 - 13 december 2005 15:33
Tack för hjälpen med filtret :)

Nu har Pudde koppats - samt förflyttats till akvariumet. Var beredd på stress / att han skulle gömma sig - men han verkar mera intresserad av allt vatten han kan simma runt i nu. Han har dessutom inset att akvariumet är djupt så det ser lite roligt ut när han simmar ned och åker i botten. Han har ju inte gjort sånt förut :)

Nya bilder finns nu på:

http://www.flickr.com/photos/mw/sets/1566234/
#66 - 13 december 2005 16:03
tror han är lite chockad ;) blir ju rätt stor omställning att helt plötsligt ha 33x mer vatten att simma runt i.
#67 - 13 december 2005 16:35
Så söt han är! [:-64] Han har gett glädjeruset ett ansikte...:p
#68 - 13 december 2005 16:56
Vilken stilig firre, hur gammal och hur stor är han? Blir riktigt sugen på en sån.
Tycker du borde ta bort o:et i ditt namn, så flitig som du är!
#69 - 13 december 2005 17:26
svea: hehe. var hur svårt som helst att ta kort på honom. dels är kameran kass, och samtidigt så hade han turbo fart för att titta på alla nya saker samtidigt. nu efter nån timme så börjar man se att han verkar gilla utblåset av filtret.

hur gammal han var i affären vet jag inte, men vi har haft honom kanske i 4 månader. Storleken är nog missanvisande med tanke på att fram tills idag har han varit i en skål (har hört att guldfiskar osv växer enligt deras miljö), men säg kanske 6-8cm lång? (kass på ögonmått)
#70 - 13 december 2005 17:40
(o)verksam:
din tomte i karet. Har du kollat så att färgen inte avger mindre bra prylar i vattnet?
Sitter färgen kvar i vatten?
#71 - 13 december 2005 17:43
Hej overksam!

Jag har läst genom hela denna tråd och blev glad över att ni bryr er om Pudde och vill att han (hon?) ska få det bra! Tycker du har fått många goda råd. Och tycker även ni gör rätt i att vänta ett tag innan ni introducerar nya fiskar. Då hinner bakteriefloran etablera sig ordentligt.

Tänk på att det är huvudsakligen i filtret som nyttobakterierna finns. Därför ska man inte rengöra filtret förän genomströmningen börjar avta. Och då gär man det bäst genom att krama skiten ur filtermaterialet i en hink med *akvarievatten* (alternativt under kranen i ungefär samma temperatur som akvarievattnet) så man inte tar död på bakterierna. De är ju fiskarnas och akvaristernas "bästa vänner".

Jag tycker, precis som Kramfors, inte att man ska blanda guldfiskar och andra arter. Guldfiskar vill gärna ha det lite svalare (rumstemperatur går fint) än de flesta andra, samt smutsar ner en del. Nu har jag även hört att slöjstjärtar klarar något högre temperaturer än den ursprungliga arten, men jag tror ändå att det bästa och snyggaste hade varit om ni skaffar ett par guldfiskkompisar åt Putte. Små stimfiskar bör man ha minst 10 av (10 går bra), men risken är ju stor att de skulle bli uppätna.

Jag ser att du redan har javaormbunke i akvariet. Bra växtval, med tanke på att den får vara ifred, plus att den brukar vara lättskött.

Lycka till med Putte!
#72 - 13 december 2005 17:44
qenzo: japp. den var med i skålen också, och pudde har inte ens varit i närheten av den. den är egentligen nånslags leksak, och är gjort av plast typ.
#73 - 13 december 2005 21:48
[QUOTE=overksam]qenzo: japp. den var med i skålen också, och pudde har inte ens varit i närheten av den. den är egentligen nånslags leksak, och är gjort av plast typ.[/QUOTE]

Ahh okej :) bara checkar läget så du inte får nån tragisk död på lillen (dvs Pudde):o
#74 - 14 december 2005 08:24
Gud va kul, nu kan han köra rally i karet =). Pudde har kanske tröttnat på sin tomte och vill ha en ny leksak :D. Jag har massor med olika växter och dom har fått vara ifred =)
#75 - 14 december 2005 12:44
Pudde får nöjja sig med läget som det är nu. (vem hade egentligen klagat över 100 liter för sig själv) eftersom jag vill ha en stabil bakteriekultur innan nått annat händer. Vet iofs inte hur mycket en ny växt påverkar, men nya fiskar kommer först i mitten/slutet på januari ungefär. Tills dess borde pudde ha blivit kung över karet.

Pudde verkar för övrigt hur lycklig som helst. För första gången har vi sett han leka(!) genom att simma framför filtert; för att sen simma rakt uppåt mot utblåset och sen bli iväg sköljd av strömmande vattnet. Trodde först att det var för han inte insåg vad det var; men nu gör han det hela tiden. När han blir trött drar han bort till andra sidan där det är lä och tar det lungt ett tag.. Sen bär det iväg till pumpen igen för lite surfning :D
#76 - 14 december 2005 12:58
Mina fiskar älskar också att surfa vid utblåset! Det ser härligt ut, kardinaltetrorna har t.o.m. lärt sig göra baklängesvolter! :p
Bilagor:
#77 - 14 december 2005 21:01
Pudde mår prima ballerina just nu. Men nu har det blivit lite problem(?). När Pudde inte surfar på utblåset; så har han börjat äta på javaormbunken. Växterna är främmande för honom, eftersom vi fick dom med akvariumet. Hur ska man göra? skälla ut honom, eller helt enkelt låta honom äta det? Dra ut växterna och försöka skaffa nya innan vi drar på julsemester?
#78 - 14 december 2005 21:05
Nu vet jag inte nånting om slöjstjärtar och deras behov, men jag låter mina fiskar käka på växterna. Jag unnar dem det om de tycker det är gott. Det är väl naturligt för dem om de gillar det, är min tanke.
#79 - 14 december 2005 21:12
Det är min tanke också. Hade varit en annan sak om jag hade haft plastväxter och han åt på det; eftersom det hade inte varit naturligt. Gröna växter är väl naturligt för honom att äta.

Och nu släcktes akvariumet. Bra att timern funkade :)) .. Är 8 timmar påslagen ljus bra; eller kan man ha på den längre? förslag? =)
#80 - 14 december 2005 21:15
Så söt Pudde är! Härligt att han har fått ett stort akvarium :) Mina kopparbarber gillar också utblåset, ibland simmar de ikapp längs långsidan mot strömmen :D
#81 - 14 december 2005 21:20
Släckt vare här! Jag har tänt från 10.00 till 22.00.
#82 - 14 december 2005 21:27
[QUOTE=overksam]Pudde mår prima ballerina just nu. Men nu har det blivit lite problem(?). När Pudde inte surfar på utblåset; så har han börjat äta på javaormbunken. Växterna är främmande för honom, eftersom vi fick dom med akvariumet. Hur ska man göra? skälla ut honom, eller helt enkelt låta honom äta det? Dra ut växterna och försöka skaffa nya innan vi drar på julsemester?[/QUOTE]

Jag vet inget om just slöjstjärtar men många andra fiskar uppskattar att få grönsaker ibland. Jag ger mina ärtor. De har också fått brysselkål. Många ger gurka eller squash. Han kanske har behov av lite grönt och låter växterna vara ifred om han får annat att tugga på...
Vet någon om slöjstjärtar vill ha grönsaker???
#83 - 14 december 2005 21:29
vi ska bli vegetarianer efter nyår, så pudde kanske får hänga med i bytet där med :D
#84 - 14 december 2005 21:33
Nja, dom äter nog på växterna ändå. Exempelvis min gode herr Ancistrus. Han blir triggad av squashen och broccolin. Han ger sej på växterna direkt efter som en dessert!
Rackarn!
#85 - 14 december 2005 21:34
[QUOTE=overksam]vi ska bli vegetarianer efter nyår, så pudde kanske får hänga med i bytet där med :D[/QUOTE]

:D :p Passar ju perfekt! Och jag tror ju att om han äter växter så äter han säkert t.ex. ärtor!
Jag brukar tina dem lite och sedan klämma försiktigt på dem så skalet lossnar. Mina fiskar ÄLSKAR dem! T.om. guppy-ynglen!
#86 - 14 december 2005 22:13
Slöjstjärtar som är kallvattensfiskar behöver ett foder med låg proteininnehåll.
Därför är det bäst att köpa ett speciellt foder för guldfisk eller slöjstjärt som har mycket vegetabiliskt innehåll
Den har en tendens att svälja luft när de tar mat uppe vid ytan och kan komma att flyta så länge de har magen full med luft.
Blötlägg pellets några minuter för matningen.
#87 - 14 december 2005 23:24
Kramfors: Vi har speciellt guldfisk-foder; men har faktiskt aldrig tänkt tanken att blötlägga dem. Pudde är ju ofta uppe i ytan och typ "gurglar" luft - men väldigt mycket mindre sen han fick nya skålen. Numera så kanske det blir 5 ggr / 2 timmar, medans i skålen var det mycket oftare. Det jag tänker på är att det är så guldfisk/slöjstjärtar är (fiskarna utomhus gör så t.ex).

Är det normalt - eller ett tecken på nått som är knasigt? Ska jag höjja utblåset på filtret så man får vatten som istället för att spruta under vattnet uppåt; till att vara helt ovanför vattnet så det sprutar/rinner ned i vattnet för att skapa mera cirkulation/syre? .. Som det är nu så är utblåset kanske 1-2 cm under för att skapa ett sprut som pekar mot ytan typ.
#88 - 14 december 2005 23:43
När det blir vågor på vattenytan så blir det en större yta som kommer i kontakt med syret i luften, låter du vattnet plaska kan du driva ut koldioxid som växterna behöver.
Det räcker med vågor.
#89 - 15 december 2005 08:53
[QUOTE=overksam]Och nu släcktes akvariumet. Bra att timern funkade :)) .. Är 8 timmar påslagen ljus bra; eller kan man ha på den längre? förslag? =)[/QUOTE]

Det går bra att ha tänt i upp till 12 timmar, men så här i början är det nog bra med lite mindre för att undvika alger. Fast du skulle nog kunna öka till 9 eller 10. Men när du gör det är det nog bäst att öka tiden med en halvtimme var tredje dag eller så. Alger gillar ju förändring.
#90 - 23 december 2005 13:49
Jag har läst den där boken och där står det ju 36 dagar!! Men det är väl lite väl mycket. Utan Nitrivec skulle jag chansa på 1 ½ vecka!

Annons