Nybörjare inom mäsk

#1 - 19 juni 2011 17:25
Efter att ha läst en del om DIY co2 så blev jag sugen för att testa och för sex dagar sen blandade jag ihop min första sats till mäsk enligt detta recept: 5 l vatten, 5 dl socker, 2 msk mjölkpulver, 1 tsk bikarbonat, 2 krm torrjäst.
Mitt system är byggd med 2 x 5L dunkar med reningsflaska, backventiler och en nutrafin diffusor så hela systemet är på dygnet runt (128L kar)
Det började bra, bubblorna kom inom några timmar och fortsatte fint i 2 dagar, därefter avtog det helt. Då läste jag att man kunde tillsätta lite färsk jäst och det hjälpte! Men nu efter ytterligare tre dagar minskade bubblandet igen från 1 bubbla per sekund till 1 per 4 sekunder. Är det OK? Gör det inget eller hur ska man göra för att hålla det konstant? Började med en dunk mäsk och en med vatten.
#2 - 19 juni 2011 23:39
Ha du kolla riktigt nog så de inte läker någon stans?Hade liknande probelm,och de visade sig läka lite lite.Men de va tydligen tillräckligt för att mitt skulle avta.
#3 - 20 juni 2011 06:14
Håller med ovanstående.

Jag kör samma recept som dig. Har ingen färsk jäst i. Kör dock bara en 5L dunk. Mina brukar räcka i 2-3 veckor innan det avtar.
#4 - 20 juni 2011 06:47
OK då får jag limma om med silikon alla slangar igen och se om det hjälper
#5 - 20 juni 2011 06:51
aneta skrev:
OK då får jag limma om med silikon alla slangar igen och se om det hjälper

Jag använde silikon och fick det tätt. Har läst många andra som har haft lite problem med silikon dock (för just mäskbyggen) och har rekommenderat karlssons klister istället.
#6 - 20 juni 2011 06:54
Limma slangarna med Super Attack för silikon släpper lätt från den feta plasten.
[ATTACH=CONFIG]45439[/ATTACH]
#7 - 20 juni 2011 07:01
Är det inte bättre att använda ett lim med lite volym så att det fyller ut lite? Är inte super attak väldigt rinnande?
#8 - 20 juni 2011 08:25
Fast nu efter att belysningen tänt så såg jag att bubblandet återgick till 1 bubbla per sekund, vad ska jag tro då? Kan det vara temperaturen som ändrar takten?
#9 - 20 juni 2011 09:36
Japp, ju högre temp desto mer jäser det.
#10 - 20 juni 2011 09:45
Har du mäsken stående nära/på ljusrampen? Står det i ett skåp under akvariet tycker jag att det inte borde påverka temperaturen så mycket. Om solen står på i rummet så kanske rumstemperaturen ökar ett par grader under dagen dock.
Om det slutar helt under natten känns det ändå som en läcka.
#11 - 20 juni 2011 14:01
Nasso skrev:
Har du mäsken stående nära/på ljusrampen? Står det i ett skåp under akvariet tycker jag att det inte borde påverka temperaturen så mycket. Om solen står på i rummet så kanske rumstemperaturen ökar ett par grader under dagen dock.

Om det slutar helt under natten känns det ändå som en läcka.

Ja, mäsken står i skåpet under akvariet och det är rätt så varmt i rummet på dagarna. Kan hända att temperaturen sänks en aning om nätterna. Jag får avvakta, avtar det helt igen så ska jag täppa slangarna bättre.
#12 - 20 juni 2011 17:14
Jag gör också som Nasso,silikon. Håller tätt än så länge.Vi ha fönstrena öppen 24/7 och de påverka inte bubblandet på natten då tempen i regel sjunker.
#13 - 25 juni 2011 21:55
Nasso skrev:
Är det inte bättre att använda ett lim med lite volym så att det fyller ut lite? Är inte super attak väldigt rinnande?

har du nåt behov av att fylla ut så är det nog lite väl stort hål till att börja med, beror nog på vad man har för slang om cyanoacrylat är ett vettigt lim, skulle absolut välja det före silikon iaf, jag brukar föreslå karlssons just för att det är ett kladdigt elände som fäster på det mesta :)
#14 - 27 juni 2011 09:42
Än så länge har jag inte behövt limma om, det bubblar på rätt så stadigt :)
#15 - 26 oktober 2011 23:33
Lånar tråden. Ni borrar alltså hål i "korken" och limmar runt slangen antar jag. Men limmar ni även igen korken eller håller den tätt? För 5L dunkar hittar man ju inte hur som helst tänker jag. Eller har ni någon gängtejp eller något sånt som håller tätt?

Annons