Nybörjare inom Malawiciklider

#1 - 23 oktober 2008 15:21
Jag har hittat ett stort akvarium på 180 liter som jag hade tänkt ha Malawiciklider i. Men jag är helt och hållet nybörjare kring Malawiciklider.

Så jag vill gärna ha lite tips av de mer erfarna Malawi-akvaristerna om:

[LIST]
[*]vilka fiska som är bra för nybörjare och som passar ihop.
[*]hur många jag kan ha i akvariet.
[*]vilken inredning som passar till dessa fiskar.
[*]Vilket foder som de vill ha.
[/LIST]
(Lägg in även era "dåliga" erfarenheter så jag inte gör samma misstag som ni har gjort)
#2 - 23 oktober 2008 16:27
Vet inte om du kan ha allt för många där. Tror några golden skulle funka och som inredning kan du lägga i blästersand och massa stenar så dom har gömställen.
Golden och rödzebra funkar men jag vet inte om det går ha båda i ett 180L kar.
Lägg gärna något på botten, frigolit eller liggunderlag för dom gräver en hel del.

Jag ger mina vanligt flingfoder, ibland ärtor.
#3 - 23 oktober 2008 16:32
Jag har hittat ett stort akvarium på 180 liter som jag hade tänkt ha Malawiciklider i. Men jag är helt och hållet nybörjare kring Malawiciklider.

Så jag vill gärna ha lite tips av de mer erfarna Malawi-akvaristerna om:

[LIST]

[*]vilka fiska som är bra för nybörjare och som passar ihop.

[*]hur många jag kan ha i akvariet.

[*]vilken inredning som passar till dessa fiskar.

[*]Vilket foder som de vill ha.

[/LIST](Lägg in även era "dåliga" erfarenheter så jag inte gör samma misstag som ni har gjort)

Ett stort GRATTIS till valet utav en grym fisksort :D
En bra "nybörjar" firre är Golden http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1
En annan bra malawi för nybörjare är Rödzebra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95&SOK=1