Nybörjare inom Malawiciklider

#1 - 23 oktober 2008 15:21
Jag har hittat ett stort akvarium på 180 liter som jag hade tänkt ha Malawiciklider i. Men jag är helt och hållet nybörjare kring Malawiciklider.

Så jag vill gärna ha lite tips av de mer erfarna Malawi-akvaristerna om:

[LIST]
[*]vilka fiska som är bra för nybörjare och som passar ihop.
[*]hur många jag kan ha i akvariet.
[*]vilken inredning som passar till dessa fiskar.
[*]Vilket foder som de vill ha.
[/LIST]
(Lägg in även era "dåliga" erfarenheter så jag inte gör samma misstag som ni har gjort)
#2 - 23 oktober 2008 16:27
Vet inte om du kan ha allt för många där. Tror några golden skulle funka och som inredning kan du lägga i blästersand och massa stenar så dom har gömställen.
Golden och rödzebra funkar men jag vet inte om det går ha båda i ett 180L kar.
Lägg gärna något på botten, frigolit eller liggunderlag för dom gräver en hel del.

Jag ger mina vanligt flingfoder, ibland ärtor.
#3 - 23 oktober 2008 16:32
Jag har hittat ett stort akvarium på 180 liter som jag hade tänkt ha Malawiciklider i. Men jag är helt och hållet nybörjare kring Malawiciklider.

Så jag vill gärna ha lite tips av de mer erfarna Malawi-akvaristerna om:

[LIST]

[*]vilka fiska som är bra för nybörjare och som passar ihop.

[*]hur många jag kan ha i akvariet.

[*]vilken inredning som passar till dessa fiskar.

[*]Vilket foder som de vill ha.

[/LIST](Lägg in även era "dåliga" erfarenheter så jag inte gör samma misstag som ni har gjort)

Ett stort GRATTIS till valet utav en grym fisksort :D
En bra "nybörjar" firre är Golden http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1
En annan bra malawi för nybörjare är Rödzebra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95&SOK=1
Sen så finns det givetvis många fler men dem två tycker jag är dem trevligaste :). men tyvär så tycker jag att 150l verkar lite litet. Men du kan ju köpa 5 golden och 5 rödzebra och innan dem har växt ut dit akvarium så vet du antagligen om di vill fortsätta med malawi och då kan du ju köpa ett större akvarium :) Men men malawi trivs íallafall med mkt sten och sand som bottensubbstrat eller finkornig sand. angående vattnet så vill malawin ha ett högt Ph på vattnet. Det enda nybörjar misstaget som ofta sker är att man köper aldeles för mkt fisk :/.
Men lycka till :D
#4 - 23 oktober 2008 17:42
mazzkot skrev:
Ett stort GRATTIS till valet utav en grym fisksort :D

En bra "nybörjar" firre är Golden http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1

En annan bra malawi för nybörjare är Rödzebra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95&SOK=1

Sen så finns det givetvis många fler men dem två tycker jag är dem trevligaste :). men tyvär så tycker jag att 150l verkar lite litet. Men du kan ju köpa 5 golden och 5 rödzebra och innan dem har växt ut dit akvarium så vet du antagligen om di vill fortsätta med malawi och då kan du ju köpa ett större akvarium :) Men men malawi trivs íallafall med mkt sten och sand som bottensubbstrat eller finkornig sand. angående vattnet så vill malawin ha ett högt Ph på vattnet. Det enda nybörjar misstaget som ofta sker är att man köper aldeles för mkt fisk :/.

Men lycka till :D

När du menar "köpa ett större akvarium" hur stort menar du? och räcker det inte med 180L i längden?:confused:
#5 - 23 oktober 2008 19:56
Ett akvarium från 250l och uppåt tycker jag ;)
Dina malawiciklider kommer växa ur ditt 180l akvarium men det kan ju ändå funka om du kankse har en liten grupp med golden :D
#6 - 24 oktober 2008 00:16
Jag tycker du ska satsa på en sort om du inte tänkt köpa nytt kar:)
Hade jag fått välja hade jag lätt valt golden. Dom är mycket livligare och så har dom så stark gul färg.
#7 - 24 oktober 2008 09:01
Det har ni nog rätt i att jag bara skall ha en malawi fisksort i akvariet, förmodligen blir det golden. Men det finns väll fler Malawi fiskar som är bra för nybörjare eller är det bara dessa två (golden, röd zebra)?

Vilket foder skall man ha till dem? går det bra med vanligt fling foder eller skall man ge dem speciellt foder.

Och en sak till. Vilket är det vanligaste misstaget som nybörjare brukar göra? Vill gärna veta så jag kan försöka att undvika det.:D
#8 - 24 oktober 2008 09:28
En annan bra malawi som håller sig framtill i akvariet är Acei.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813&SOK=1
Den vill oxå ha sand och grottor men simmar mer i det öppna vattnet än andra Malawi.
Hos oss äter den flingor. Även ärtor och gurka tycker dom om.
#9 - 24 oktober 2008 10:57
Raskens skrev:
En annan bra malawi som håller sig framtill i akvariet är Acei.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813&SOK=1

Den vill oxå ha sand och grottor men simmar mer i det öppna vattnet än andra Malawi.

Hos oss äter den flingor. Även ärtor och gurka tycker dom om.

Skulle jag kunna ha både golden och Acei i mitt 180l akvarium efter som golden äter insekter och acei växter,eller skall jag satsa på bara en nu i början?
#10 - 24 oktober 2008 13:59
Båda käkar vanligt flingfoder, så kör på det;)

Du kan nog ha båda dom fiskarna i ditt kar.
#11 - 24 oktober 2008 14:33
Jag har läst att man skall ha frigolit i botten av akvariet som de stora stenarna skall stå på istället för på sanden, men skall man göra något med den så det inte läcker ut giftiga ämnen eller är det bara till att skölja med vatten?
Guest
#12 - 24 oktober 2008 14:37
Bara att köra ner i akvariet.
#13 - 24 oktober 2008 14:56
Skulle jag kunna ha både golden och Acei i mitt 180l akvarium efter som golden äter insekter och acei växter,eller skall jag satsa på bara en nu i början?

Visst kan man det:D
Men med 180 så skall du ta ganska få av varje i så fall.
Men så här kan det se ut.
#14 - 24 oktober 2008 18:22
Jag har läst att man skall ha frigolit i botten av akvariet som de stora stenarna skall stå på istället för på sanden, men skall man göra något med den så det inte läcker ut giftiga ämnen eller är det bara till att skölja med vatten?

Går att ha frigolit och liggunderlag. Det sistnämnda är nog att föredra då det blir massa vita små frigolitbitar överallt i akvariet.

Bara att skölja av och lägga in:)
#15 - 25 oktober 2008 13:48
[LIST]
[*]I ett malawi akvarium kan man ha några malar i det så det inte blir så mycket alger på glaset eller sköter cikliderna det?
[/LIST]

[LIST]
[*]I min akvarieaffär såg jag att de hade golden och röd zebra ciklider. Men golden var bra mycket mindre (Golden ca 5 cm .Röd zebra ca 8 cm) så skulle det vara några problem att ha en sådan storleks skilnad mellan ciklidarterna i mitt 180L akvarium?
[/LIST]
#16 - 25 oktober 2008 17:06
[LIST]

[*]I ett malawi akvarium kan man ha några malar i det så det inte blir så mycket alger på glaset eller sköter cikliderna det?

[/LIST]

[LIST]

[*]I min akvarieaffär såg jag att de hade golden och röd zebra ciklider. Men golden var bra mycket mindre (Golden ca 5 cm .Röd zebra ca 8 cm) så skulle det vara några problem att ha en sådan storleks skilnad mellan ciklidarterna i mitt 180L akvarium?

[/LIST]

Räkna med att dom blir dubbelt så stora.
#17 - 25 oktober 2008 17:22

[LIST]

[/LIST]

[LIST]

[/LIST]

Ja man kan ha malar cikliderna tar inte alger på rutan.

Röd zebran är mycket agressivare än golden.
Så det finns risk att golden får lite pisk om dom är mindre än rödzebran.
Med mycket grottor kan man hjälpa dom att undvika bråk.
Gärna ett gäng grottor som bara golden kommer in i.
#18 - 25 oktober 2008 23:14
Raskens skrev:
Ja man kan ha malar cikliderna tar inte alger på rutan.

Röd zebran är mycket agressivare än golden.

Så det finns risk att golden får lite pisk om dom är mindre än rödzebran.

Med mycket grottor kan man hjälpa dom att undvika bråk.

Gärna ett gäng grottor som bara golden kommer in i.

Mina golden och rödzebra har aldrig bråkat med varandra. Det kanske beror på att jag har 6 fiskar som går på 540L. Om det är trångt kanske dom bråkar.
Mina rödzebra försöker ibland ta algerna på rutan men det går inte så bra:) tror ancistrus går att ha med dom.
#19 - 26 oktober 2008 08:53
Vinken sand är bäst att ha i akvariet? Är det sådan "sand" från biltema (tror det heter blästersand är inte säker) eller skall man ta sand från havet? (kommer då att ta det från Åhus)
#20 - 26 oktober 2008 08:56
Blästersand funkar aldeles klockrent :D
#21 - 26 oktober 2008 09:31
Hur känner man igen att det är "blästersand" för jag har inte sätt någon i vår biltema affär? (Kanske har jag inte tittat ordentligt och vad används den igentligen till?)

Räker det med att bara skölja eller skall jag behandla det på något annat sätt också?
#22 - 26 oktober 2008 11:07
Jag var och kollade på biltema och den "enda" blästersanden som de hade var väldigt mörk nästan svart (det stod att det var Aluminiumsilikat) det kan hända att man kan ha det(?) men jag tyckte inte att det såg så naturtroget ut så jag får nog göra några resor till ner till stranden och hämta hem lite sand.:)

(Bara en liten parentes:D)

Men däremot har jag köpt blåa lampor som jag skall ha som månljus i akvariet.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=280&Itemid=206
Skall göra två stycken ett till mitt 75L och en till min 180L.
#23 - 26 oktober 2008 11:12
Det verkar konstigt dem brukar ju ha blästersand hemma :S Men det blir säkert skit fint med sand från staranden men då måste du skölja ordentligt :D
Lycka till :D
#24 - 26 oktober 2008 11:37
Vinken sand är bäst att ha i akvariet? Är det sådan "sand" från biltema (tror det heter blästersand är inte säker) eller skall man ta sand från havet? (kommer då att ta det från Åhus)

Sanden i Åhus funkar fint, den är ju gratis åxå;) Se bara till att du tvättar den noga.
Lycka till!!
#25 - 26 oktober 2008 12:09
Ja då. men tror ni att jag måste koka den också?
Jag gjorde det med mitt allra minsta akvarium. Jag tog då lite minde än en 10L spann. Var JÄTTE jobbigt att koka all den sanden (men det blev bra;)).
#26 - 26 oktober 2008 13:05
Be dom beställa in blästersand om dom inte har det.
Dom är förpackade i stora pappersäckar.
#27 - 26 oktober 2008 17:28
Okej jag skall höra med dem.
Men utifall att när det gäller sand från havet skall jag bara sjölja av den noga eller skall jag försäkerhets skull koka den också?

En sak till om ni ar några "dåliga" erfarenheter var så vänlig att dela med er av dem till mig. ;)(Med "dåliga" menar jag era misstag som gjort att akvarievattnet eller fiskarna påverkas negativt.)
#28 - 27 oktober 2008 13:45
Är de ingen som vill dela med sig av sina "dåliga" erfarenheter?
Skulle hjärna villa veta några.
(Definition av "dåliga" erfarenheter läs ovanstående inlägg)
#29 - 27 oktober 2008 17:08
Om ni inte vill dela med er av era erfarenheter till ovanstående inlägg så är det okej.

Men jag har en annan fråga nu och det är om det är bättre att ha udda antal fiskar inom samma art eller ett jämnt antal.
#30 - 28 oktober 2008 18:45
Finns det ingen som vill svara på mina frågor längre?
#31 - 29 oktober 2008 13:45
Om ni inte vill dela med er av era erfarenheter till ovanstående inlägg så är det okej.

Men jag har en annan fråga nu och det är om det är bättre att ha udda antal fiskar inom samma art eller ett jämnt antal.

Om du med udda menar mer honor så är det absolut bäst.
Jag vill nog säga att en hane av varje sort som du nu väljer
är fullt tillräckligt i ett 180l.
Sen kan du ha 2-3 honor till dom,tycker jag.
Jag gjorde det klassiska misstaget med för många sorter i karet.
Dom är ju så vackra att det är svårt att välja.[:-53]
Så nu har det blivit tre 310-375 l.
Visst är det lätt att fastna i träsket:D

Annons