Nybörjare---hjälp

#1 - 9 september 2008 07:49
Hej!

Har inte haft akvarium på 30 år och försöker starta ett till mina barn. De vill helst ha Nemofiskar, Scalarer, Kampfiskar, Guppies och allt färgglatt med långa fenor...
Vi har köpt ett enkelt nytt 112 liters paket med Aqua el filterFan2. Det är äntligen , pust, lodat och klart med vatten och superfin vit sand och lite växter, rot och stenar. Känns lite tomt...barnen tittar förväntansfullt på bubblorna.
Om en vecka tänkte jag köpa några platy. Sen tänkte jag sakta men säkert gradvis fylla på med 2 stim små tetror, kanske kardinal och rosentetra, 3 dvärgpansarmalar,kanske nån algätare och sist 2 fjärilsciklider. Tror att jag struntar i Guppies, eftersom de verkar svåra med vissa fiskar.
Får jag godkänt på dessa? Har ni några andra tips som helst ska stämma in på barnens önskemål och ändå vara hyfsat lättskött? Kanske Mollysar?

Jag har fått väldigt olika tips???och nästan blivit utskälld av en helt galen akvarieaffärs personal som svor och bannade nästan alla kombinationer.

Otroligt tacksam för lite tips!
#2 - 9 september 2008 08:41
I mina öron låter det inte helt fel alls ;)

Du gör som man ska, börjar med några stycken och ligger till några gradvis. Avslutar med fjärilsciklid som kan vara ganska känsliga. Låter bra detta :)

Enda lilla reaktionen är pansarmalarna där du lätt kan ha några till eftersom de trivs bäst i en grupp på minst 6st.

Välkommen tillbaka in i akvarieträsket föresten ;) och hit till Zoopet :D
#3 - 9 september 2008 09:06
Nina82 skrev:
I mina öron låter det inte helt fel alls ;)

Du gör som man ska, börjar med några stycken och ligger till några gradvis. Avslutar med fjärilsciklid som kan vara ganska känsliga. Låter bra detta :)

Enda lilla reaktionen är pansarmalarna där du lätt kan ha några till eftersom de trivs bäst i en grupp på minst 6st.

Välkommen tillbaka in i akvarieträsket föresten ;) och hit till Zoopet :D

Tackar...oj vad det har blivit mer komplicerat sen jag hade akvarium...eller oxå har jag dåligt minne. Läste precis att man inte ska fylla på med varmt kranvatten...precis vad vi har gjort!!!Ska jag byta allt måntro och låta det värmas av värmaren?
#4 - 9 september 2008 09:52
fiskbiten skrev:
Tackar...oj vad det har blivit mer komplicerat sen jag hade akvarium...eller oxå har jag dåligt minne. Läste precis att man inte ska fylla på med varmt kranvatten...precis vad vi har gjort!!!Ska jag byta allt måntro och låta det värmas av värmaren?

Det går jättebra fylla på med varmvatten! Det gör nog alla här på Zoopet.
Lycka till och grattis till en trevlig hobby!!! :)
Förresten, du vet väl att "Nemo-fiskar" (Clownfisk) är saltvattenfiskar? ;)
#5 - 9 september 2008 10:08
Det går bra med varmvatten.. dock så kan det bli problem om du bor i ett nytt hus med nya ledningar (Tror det var så?). Jag fyller alltid på med lite kyligare vatten, fiskarna verkar uppskatta det :)
#6 - 9 september 2008 10:11
Birgitta W skrev:

Tack för svar!
Saltvattenfisk det vet jag....därför satte jag tre punkter efter deras härliga önske-kombination...
#7 - 9 september 2008 10:17
Skönt att höra...vårat hus är urgammalt...snart hundra år!!
#8 - 9 september 2008 10:18
Birgitta W skrev:

Nej, det går inte alls bra, så där enkelt rakt över, och jag fyller aldrig på med varmt vatten, bara med kallvatten. Det beror på hur ledningarna ser ut i kåken. Är det kopparrör, så kan det bli farligt höga nivåer av koppar, och det är särdeles onyttigt för fisken.

Dessutom blir många arter triggade till lek av en temperatursänkning. Har man gigantiska akvarier, och egen djup brunn så kan det väl bli lite problem med temperaturdippen, men annars inte.

Jag skulle i ditt läge ha gjort så att jag böt ut så mycket som möjligt av vattnet, utan att för den skull joxsa med växter och grus. Dagen efter så skulle jag sätta i tre platy, för det behövs nämligen lite fiskbajs för att få igång bakteriekulturen i filtret.
Och det är ju den som är hela trixet med att få en bra start i akvariet.

Anledningen till att man låter akvariet stå en dag eller två innan man sätter i fiskar är att eventuella partiklar från gruset ska hinna sätta sig igen och kloret avdunsta. Men det händer ingenting med vattnet i sig, som motiverar att det står längre än så.
Använd ett vattenberedningsmedel och ett bakteriemede för att få igång kulturen av nedbrytningsbakterier.

I dag är det onsdag, så säg att du och ungarna på fredag traskar iväg för det första viktiga fiskinköpet!!?

Kan ni hålla er sedan i två veckor tills nästa köp, så är det bra, men i alla fall minst en vecka.

Ta och läs artbeskrivningarna här på Zoopet, så blir det lättare att välja en bra mix. Det finns en otroligt bra tråd om att starta akvarium på nybörjardelen av formet, av Danne och Anzo, plöj den.

Du har väl förresten inte köpt vattentester med stickor, utan med dropar. De första är i stort sett värdelösa, de senare mycket mer exakta.

Mata förstås mycket sparsamt första tiden, du kanske måste gömma fodret för ungarna;);), och håll koll på i första hand nitriten.

Återkom gärna med fler frågor om du har, och rapporter hur det går förståss.
#9 - 9 september 2008 10:58
Mumin skrev:
Nej, det går inte alls bra, så där enkelt rakt över, och jag fyller aldrig på med varmt vatten, bara med kallvatten. Det beror på hur ledningarna ser ut i kåken. Är det kopparrör, så kan det bli farligt höga nivåer av koppar, och det är särdeles onyttigt för fisken.

Dessutom blir många arter triggade till lek av en temperatursänkning. Har man gigantiska akvarier, och egen djup brunn så kan det väl bli lite problem med temperaturdippen, men annars inte.

Jag skulle i ditt läge ha gjort så att jag böt ut så mycket som möjligt av vattnet, utan att för den skull joxsa med växter och grus. Dagen efter så skulle jag sätta i tre platy, för det behövs nämligen lite fiskbajs för att få igång bakteriekulturen i filtret.

Och det är ju den som är hela trixet med att få en bra start i akvariet.

Anledningen till att man låter akvariet stå en dag eller två innan man sätter i fiskar är att eventuella partiklar från gruset ska hinna sätta sig igen och kloret avdunsta. Men det händer ingenting med vattnet i sig, som motiverar att det står längre än så.

Använd ett vattenberedningsmedel och ett bakteriemede för att få igång kulturen av nedbrytningsbakterier.

I dag är det onsdag, så säg att du och ungarna på fredag traskar iväg för det första viktiga fiskinköpet!!?

Kan ni hålla er sedan i två veckor tills nästa köp, så är det bra, men i alla fall minst en vecka.

Ta och läs artbeskrivningarna här på Zoopet, så blir det lättare att välja en bra mix. Det finns en otroligt bra tråd om att starta akvarium på nybörjardelen av formet, av Danne och Anzo, plöj den.

Du har väl förresten inte köpt vattentester med stickor, utan med dropar. De första är i stort sett värdelösa, de senare mycket mer exakta.

Mata förstås mycket sparsamt första tiden, du kanske måste gömma fodret för ungarna;);), och håll koll på i första hand nitriten.

Återkom gärna med fler frågor om du har, och rapporter hur det går förståss.

Tack! Ok, om jag fyller på akvariet med krankallt vatten tål mina nyinköpta lättskötta växter det tro?
#10 - 9 september 2008 11:42
Finns ingen större anledning till panik. Att det blir problem med varmvatten tillhör nog undantagen enligt mina erfarenheter. Skall du framledes göra ett större vattenbyte behöver du varmvatten iaf för fiskarnas skull. Lika bra att testa med engång innan du har mycket fisk i.
#11 - 9 september 2008 12:46
ha tålamod
introducera lite fisk, låt dom gå där 2-3 veckor, täta vattenbyte under den tiden.
i mer ytterligare 2-3 fiskar, låt gå i 2-3 veckor, täta vattenbyten
sedan i med resten.

köp nitrittest (100 kr), dropptest, kolla nitriten varje dag den första månaden.
#12 - 9 september 2008 12:50
Köp nitrivec eller så går du ut i skogen med barna och plockar svart mylla som du låter dra i vatten innan du filtrerar det.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1116375&postcount=66
#13 - 9 september 2008 17:08
Kensa skrev:
ha tålamod

introducera lite fisk, låt dom gå där 2-3 veckor, täta vattenbyte under den tiden.

i mer ytterligare 2-3 fiskar, låt gå i 2-3 veckor, täta vattenbyten

sedan i med resten.

köp nitrittest (100 kr), dropptest, kolla nitriten varje dag den första månaden.
dock så förlängs inkörningsprocessen om man tillämpar täta vattenbyten i ett nystartat kar, därför gör man bäst i att inte byta vatten alls första månaden och endast något mindre byte om problem uppstår under den tiden, används nirtivec och väldigt sparsam matning så ska det inte vara några problem;)
#14 - 9 september 2008 19:42
Har haft mitt igång i 8 dagar idag. Mätte nitriten för första gången med dropptest... Den visade 0,1. Då har jag matat lite varannan var tredje dag... Fast idag fick de 2 gånger... De äter dock upp direkt. Det ligger mycket bajs från de 3 platyna på botten. Ser inte snyggt ut, men det kanske är bra ?

Kampfisken börjar markera revir mot de andra nu, men allt verkar gå bra så jag tycker nog att du vågar prova med att köra igång. Jag tog blandat kallt o varmt vatten och sedan medel i samt så satte jag i 4 fiskar direkt... Enda som verkar vara lite sådär är växterna... Jag har inget gödningsmedel i. De gulnar lite...

Jag har inte gjort vattenbyte utan tänkte vänta 1 månad... Tänkte sätta i 2 malar om en vecka...

Med andra ord gör jag nog precis som du tänkt och det verkar funka än så länge... Sen får vi se inom 3 veckor...
#15 - 9 september 2008 19:54
Tomty skrev:
Har haft mitt igång i 8 dagar idag. Mätte nitriten för första gången med dropptest... Den visade 0,1. Då har jag matat lite varannan var tredje dag... Fast idag fick de 2 gånger... De äter dock upp direkt. Det ligger mycket bajs från de 3 platyna på botten. Ser inte snyggt ut, men det kanske är bra ?

Kampfisken börjar markera revir mot de andra nu, men allt verkar gå bra så jag tycker nog att du vågar prova med att köra igång. Jag tog blandat kallt o varmt vatten och sedan medel i samt så satte jag i 4 fiskar direkt... Enda som verkar vara lite sådär är växterna... Jag har inget gödningsmedel i. De gulnar lite...

Jag har inte gjort vattenbyte utan tänkte vänta 1 månad... Tänkte sätta i 2 malar om en vecka...

Med andra ord gör jag nog precis som du tänkt och det verkar funka än så länge... Sen får vi se inom 3 veckor...

Jag har bara haft igång akvariet 3 dagar..inga fiskar. Såg precis oxå att växterna börjar se lite gula ut och det flyter något vitt på ytan, måste vara de båda vatten medlen man ska hälla i? Min rot börjar få som spindelnät på sig...yippee...det verkar klurigt. Jag tror att jag köper tre Platy redan imorgon. Tänkte vänta en vecka från början egentligen.
#16 - 9 september 2008 19:57
Mitt vattenmedel (pilver) la sig också som klumpar... På roten och allt annat, men jag rörde runt lite med håven på pdet så att det mesta löste upp sig... Sen verkar det som att Platyn gillar det för det är borta och de smakade ivarjefall på det...

Vad har du för växter ? Jag ser att min ena växt skuggar den andra lite vilket kanske gör att den gulnar ? Lika för dig ?
#17 - 9 september 2008 20:00
Tomty skrev:
Mitt vattenmedel (pilver) la sig också som klumpar... På roten och allt annat, men jag rörde runt lite med håven på pdet så att det mesta löste upp sig... Sen verkar det som att Platyn gillar det för det är borta och de smakade ivarjefall på det...

Vad har du för växter ? Jag ser att min ena växt skuggar den andra lite vilket kanske gör att den gulnar ? Lika för dig ?

Jag vet inte ens vad växterna heter men den har bra ljus fr lysröret.
#18 - 9 september 2008 20:03
Jag misstänker att det behövs någon form av gödning, men det kan säkert någon annan svara på...
#19 - 9 september 2008 20:10
Jag läste nedan i ett forum:
Ett annat skäl till att inte ha syrepump är att bubblorna drar ur CO2 från vattnet, vilket växterna inte tycker om. :)
Jag tror att det kan vara det som är problemet eftersom vi har syrebubblor fr pumpen.
#20 - 9 september 2008 20:13
Hmmm... Känns dock som att det är så lite, men det kanske räcker...
#21 - 9 september 2008 21:23
i nystartade kar lider växterna av näringsbrist men när karet varit igång ett tag så bildas det näring från fiskens avfall (macronäring) och i vissa fall kan det räcka men man kan bli tvungen att tillsätta micronäring för att få växterna gröna och fina! tropica aquacare är väldigt bra micronäring på flaska!
#22 - 10 september 2008 18:42
Idag e lyckan total...vädret är riktigt höst ruggigt och det kändes som helt underbar tid att åka och köpa första fiskarna. 7 platy i olika färgställningar och ett litet yngel skickade säljaren med. Mini-power fick snabbt sitt namn och trivs lika bra som de andra. Simmar runt och äter på allt och det känns verkligen som det var det rätta för akvariet. Mina tjejer är överlyckliga och valde varje fisk med omsorg. Bubblorna har jag stänkt av och klippt ner de nya växterna lite (jag börjag bli påläst i ämnet och har anmält mig till Gold-member för säkerhets skull...så jag inte missar någon viktig info..haha.
#23 - 10 september 2008 18:47
Idag e lyckan total...vädret är riktigt höst ruggigt och det kändes som helt underbar tid att åka och köpa första fiskarna. 7 platy i olika färgställningar och ett litet yngel skickade säljaren med. Mini-power fick snabbt sitt namn och trivs lika bra som de andra. Simmar runt och äter på allt och det känns verkligen som det var det rätta för akvariet. Mina tjejer är överlyckliga och valde varje fisk med omsorg. Bubblorna har jag stänkt av och klippt ner de nya växterna lite (jag börjag bli påläst i ämnet och har anmält mig till Gold-member för säkerhets skull...så jag inte missar någon viktig info..haha.

Annons