Nybörjare help me snälla :)

#1 - 28 november 2003 16:49
Tja,

Jag har ett 180 liters akvarium med alla tillbehör o så... Tänkte dra igång det :) Jag vill börja smått eftersom jag inte kan så mycket. Låter detta bra:

2 scalare 2 black molly 2 svärdbärare 2 silverhajar och en sån där mal :)... ph 7 o temp 26 tror jag att jag kom fram till. (har exakt vad d ska va för dom på papper :)). Växter till det? Jag kan absolut ingenting om växter, men lättskötta ska det va :D

Sen sanden? Farsan jobbar i en simhall och han har 3mm sand i sina filter där, kalkfri och så... Kan den funka?

Så, dom fiskarna är jag sugen på iaf, ska jag ta bort nån? ska jag ha fler eller mindre av nån? eller några andra lättskötta? vilka växter och vad för sand osv..

Tack på förhand :)
#2 - 28 november 2003 17:01
jag har aldrig fattat varför alla nybörjare vill ha siverhaj:)? ta bort dom och skaffa några tetror i stället! tex lykttetra...annars funkar det väl ok...men igentligen skulle jag ta bort mollysarna och svärdbärarna också. du kan ha tex lite fler (4-6 st) skalarer och kanske nån gurami....blå gurami är en fin fisk, som sägs äta nästan vad som helst. valisneria(hur stavas det?) är en fin och lättskött växt som har klarat sig för mig i dom mörkaste akvarium, med int ens en glödlampa. annars är javamossa och javaormbunke attrekomendera. har fin rådasand, den funkar utmärkt.
#3 - 28 november 2003 17:02
Ungfödarna kommer att yngla av sig, så dem får du fler av även om du inte vill det.
Skalarerna funkar nog.
Slverhajarna å andra sida tycker om att röra på sig och de blir stora så dem är jag lite mer osäker om, men det går säkert bra.
Detta är dock bara mina erfarenheter.
#4 - 28 november 2003 17:03
hehe, nu ändrade jag kanske på lite för mycket av fiskbesättningen. vill du ha någon av levandefödarna skulle jag ta svärdbärare.....
#5 - 28 november 2003 17:11
Hmm blå gurami är ju fina iofs.. Kanske struntar i silverhaj da men dom e ju så coola ;) 5 skalare o 2 blå gurami o javamossa växten låter ju bra... vill börja med lite lite o sen utöka :)

javaormbunke = Windeløv ormbunke ?

isåfall såg dom 2 växterna fina ut :)

hur mycke växter ska man ha? 120 långt så man får ju plats med en del... Sanden jag hade funkade inte den? :(

När jag har allt sen och alla värden och så är fina hur länge ska jag vänta innan jag kan släppa ner lite fiskar? :)
#6 - 28 november 2003 17:21
Du kan börja släppa i fiskar direkt när du har akvariet klart och vattnet ser bra ut och har rätt temp osv... ( Om allt verkar ok brukar jag börja lite smått dagen efter att jag har fyllt akvariet med vatten och planterat växter och övrig all inredning är på plats )
Men börja väldigt försiktigt, lägg bara i några fiskar åt gången med några veckors mellanrum. Mata också väldigt försiktigt i början.
#7 - 28 november 2003 17:22
När det gäller växter skulle iaf jag vilja pusha för lite fler snabbväxare i starten. Vattenpest, hornsärv, Limnophila sessiflora eller Hygrophila polysperma t.ex. Växer fort och suger näring ur vattnet, vilket kan hjälpa till att dämpa ev. nitrittoppar och algexplosioner. Fördelen med javaormbunkar och sånt är i och för sig att de överlever det mesta, men de växer så långsamt så de inte gör samma biologiska nytta. Vallisnerian växer fort, men käkar å andra sidan mest med rötterna (tror jag).
Silverhajen blir väl uppåt 30 cm, och är väl dessutom en stimfisk? Känns nog lite trångt (däremot är jag sugen på sådana till mitt 720 l.. =)). En "sån där mal" skulle jag föreslå Ancistrus. Tålig och anpassningsbar och mycket duktig algätare. Vill dock ha en rot att gömma sig under och knapra lite på.
#8 - 28 november 2003 17:32
http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=39

http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=38

Den "vanliga" javaormbunken överst.
Windeløv är en variant på samma växt. Den är inte lika vanlig och ofta betydligt dyrare. Men den är också mycket finare tycker jag. Båda är dock lättskötta och tåliga.
#9 - 28 november 2003 17:45
ja, dom växterna som skr nämde är bra. börja du med 5 skalarer och 2 blåguramis.... och en ancistrus... stoppa i malen typ 1 dag efter att du fått i alla växter och så, vänta kanske en vecka och släpp i ett par skalarer, vänta i några dagar, släpp i några skalarer till och efter någon vecka till kan du lägga i guramisarna. då får du en mjukstart på akvariet. då är det mindre chans att nåt går fel och du behöver köpa dyra preparat och sånt.... ha ganska mycket växter, dom tar som skr sa hand om överbliven näring i akvariet. en annan växt som växer otroligt snabbt och man kan ha flytande är
http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=24
#10 - 28 november 2003 17:48
Efter alla era tips och åsikter har jag kommit fram till detta:

2 st blå gurami
4 st skalarer
1 st Ancistrus

Hornsärv, vattenpest och Javaormbunke.

Sen en stor mangroverot, några regnbågsstenar m.m...

Sen 3mm kalkfria sanden farsan har i filtren? ;)

pH: 7 Temp: 25

Hur låter det? låter fiskfattigt men det är väl bra i början? :)

Hur mycke växter ska man ha om den blandningen av allt funkar?

[:-59]

Det är så mycke o tänka på [:-5]
#11 - 28 november 2003 17:51
Va ensamt det låter för malen Alva :D men tack.. precis såna "order" jag vill ha :D

Tack alla förresten :P
#12 - 28 november 2003 18:09
Jag skulle haft fler olika sorters växter i ett så pass stort akvarium, men det är ju en smaksak. Du kommer säkert att göra om allting några gånger.
"Filtergruset" har jag ingen aning om. Det skall väl vara fritt från tungmetaller och sånt också, antar jag? Och inte begagnat så det är fullt av klor, men det utgår jag från ;-).
Javaormbunken kan du sätta fast på roten med en gummisnodd (korta rötterna först) så växer den fast efter ett tag (den vill inte vara nedkörd i gruset).
Helt rätt att köra med lite fisk från början. Det tar ett par månader för bakteriefloran att komma i gång, så skynda långsamt.
#13 - 28 november 2003 18:10
Tja skalarer är betydligt större fiskar än t ex de flesta tetror. Även om det finns stora tetror som t ex pirayor men de är inte att rekomendera till nybörjare.

Vad gäller växter rekomenderar jag anubias-släktet ( http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=14 ).

Anubias växer väldigt långsamt men bladen är hårda och tåliga, den är vacker (smaksak visserligen) och framförallt mycket tålig. Det enda man måste tänka på är att inte gräva ner rotstocken om man planterar den. Annars kan man binda fast den på en sten eller rot och så växer den fast där.

Vad du vill ha för fiskar är helt en smaksak. Själv hade jag skippat skalarerna och kört med fler mindre fiskar. Du undrade vilka andra fiskar som var lättskötta.

Neontetror är alltid populära stimfiskar. De är lättskötta och vackra men en vuxen skalar kan äta dem så de bör inte hållas ihop.

Metallpansarmal är en liten mal som bäst hålls i grupp (5-6 st vore lagom i ditt kar). Precis som de flesta malar håller de till på botten.

Se bara till att skaffa information om fisken INNAN du köper den. Man kan tyvärr inte alltid lita på folk i zoo-affärerna då de ibland är väldigt "optimistiska" om vilka fiskar som går ihop.

Sen har jag lärt mig att det viktigast när man ska hålla ett akvarium är att göra regelbundna vattenbyten ofta.

Lycka till med akvariet!
#14 - 28 november 2003 19:28
jag tycker (men som du sa makka, det är en smaksak) att det blir snyggare om man har ett par större fiskar en massoer av små i olika färger. men du vill väl skaffa fler fiskar sen? som grund tycker jag att guramisarna och skalarerna funkar bra, när du fått igång det lite tycker jag också att du ska köpa en stimfisk... men man ska ju börja smått.
förresten, jag tror inte malen blir deppad för att den får gå ensam ett tag...;)
#15 - 28 november 2003 20:01
I ett 30 liters kar har jag ca 10 st växter...
Kanske kan ge en liten uppfattning, samt att hjortgatanszoo säljer växter i 50 pack, och jag tror inte att de enbart vänder sig till köpare med 1000 l akvarium, hehe
(läste inte hela tråden, så någon har nog svarat innan)

Mvh Malawi´n
#16 - 28 november 2003 22:18
Jag tycker du ska beställa ett växtpaket från www.hjortgatanszoo.se precis som malawi'n föreslår.

Skalarer tycker jag om, de är sociala och sällskapliga. Så fort du närmar dig akvariet kommer de fram och tigger mat. De behöver minst ett 45cm högt akvarium. Pansarmalar tycker jag också om och även Ancistrusmalar. Du kan ha en hane och ett par honor av Ancistrus. Du ska ha en grotta per Ancistrus. Då kommer du också få yngel av dem efter ett tag som är ganska lätta att bli av med. Yngel från ungfödare är betydligt svårare att bli av med men det är jättefina fiskar.

Silverhajar behöver ett betydligt längre akvarium. Gärna minst 150cm långt. De simmar väldigt mycket och väldigt snabbt.

Sen vill jag slå ett slag för dvärgciklider också. Titta i zoopets artregister på alla fina och personliga dvärgciklider som finns. De flesta dvärgcikliderna behöver också grottor. Det är väldigt personliga och intressanta fiskar.
#17 - 29 november 2003 00:33
Ok växtpaket låter bra :)

Nu kommer kanske en dum fråga men:

Får man dom som frön eller är det redan en liten växt? :D kan man välja hur stor isåfall? [^]
#18 - 29 november 2003 00:45
Och finns det ingen affär i sthlm som har sånt här paket som man kanske kan åka till i helgen? :)
#19 - 29 november 2003 00:59
Jag känner inte till någon affär som har något liknande paket.
Du får "färdiga" växter som du planterar i gruset. Du kan inte välja storleken men de växer till sig och du kan även föröka dem. Det tar tyvärr ett par veckor innan man får växterna från hjortgatanszoo. Beställ innan tisdagmorgonen ifall du vill ha dem efterföljande vecka.
#20 - 29 november 2003 01:01
Några få växter får du som en lök precis som en tulpan.
#21 - 29 november 2003 07:45
Jag tycker grusen låter helt ok, så länge den inte använts i filtret innan, antar att det inte är enbart 3mm utan att det är ett max mått o att den alltså är lite blandad tex 1-3 mm.

Annons