Innerfilter; Fluval 2+ blir säkert bra, det är alltså "motordrivet filter och pumphuvud", d.v.s. du behöver inte köpa en extra luftpump till det. Vattnet renas och cirkulerar med hjälp av detta =0)
När det gäller fiskarna är det en smaksak, tycker jag. Jag är fullständigt övertygad om att du kommer att få en miljon förslag på vad som är det enda rätta att göra, men personligen hade jag absolut kunnat tänka mig två stim i ett 90-liters. Kolla bara först så att de två stim du vill ha passar ihop, eftersom vissa fiskar är lugna och stillsamma och blir superstressade av "illriga" fiskar.
Klogrodorna har jag bara dålig erfarenhet av; de är dödsens tråkiga, rör sig nästan aldrig och är både känsliga och rymningsbenägna. Vill du ha något annat än "bara" fiskar skulle jag rekommendera några räkor och några kuhliis, men det är som sagt min personliga smak ;0)
När det gäller vattenberedningsmedel... Ja... Det beror på vad du menar med "alla dom där flaskorna med medel". Jag tycker att det är bra att ha några olika vattenberedningsmedel, t.ex. Cycle och Aqua+ eller liknande. De pengarna som man satsar på några bra "livräddare" har man igen på fiskar som inte dör av stress eller dåligt vatten. Självklart menar jag inte att man kan ha i vattenberedningsmedel istället för att söka orsaken om fiskar dör, men för min del så känns vattenbytena mycket coolare med de här hjälpmedlen. Kranvattnet idag är av skiftande kvalitet och med skiftande mängder kemikalier, så jag försöker göra det så humant (?) som möjligt för mina fiskar genom att göra det jag kan för att vattnet skall vara "fiskvänligt". Om det är ett relativt nystartat kar så skulle jag absolut köra med typ Cycle och Aqua+, för då hjälper du bakteriefloran på traven.
Hoppas att du blev lite klokare, du kommer säkert att få en massa olika råd och förslag så det är bara att suga i dig och sedan "plocka ut det gottaste" ur all information!
När det gäller filter och vattenberedningsmedel så rekommenderar jag www.hjortgatanszoo.se för de har bland de bästa priserna jag har sett på det mesta: Ett Fluval 2+ kostar där 264:-, de två medlena jag talade om: Aqua+ 100 ml, räcker till ca 380 l nyinredning, kostar 29:-, Cycle 100 ml, räcker till ca 400 l nyinredning kostar 46:-. Det finns dessutom mycket annat som är bra; foder, värmare, håvar, yngelkassar, olika filter och pumpar, vattentester (bra att ha, faktiskt... Jag tycker att teststickorna är helt ok, man får en bild av hur vattnet "mår", men man måste komma ihåg att stickorna inte är helt hundra rättvisande.), böcker (t.ex. BTN:s nya akvarieguide, en bra bok för nybörjare även om jag tycker att den är ganska subjektivt skriven. Läs den, när det gäller fiskinformationen är den bra, när det gäller t.ex. akvarieinredning tycker jag att den är väldigt färgad av författarens egen smak.).
Lycka till!