[QUOTE=Lhoria]Jag gjorde å målade själv blev lagom snyggt sen lackade jag med tvåkomp golf lack av märket alco. Hälften av fiskarna dog allteftersom spec algätare så tog ur den för ca två månader sedan å inte ett dödsfall sen dess .
Ps kollade vatten värden å gjorde givatvis vatten bytten under det att bakgrunden var i.
Så jag tror det var bakgrunden som gjorde det.[/QUOTE]
Alldeles riktigt..
Skall du ha discus så kan du nog glömma detta med home made by frigolit..
Spelar nog ingen roll vad för slags lack du använder.
Sedan har du ju husfixen eller vilken nu sort folk använder för att gjuta med.
Det räcker med ett skrapmärke eller vad som helst,FÅR du ett sår i bakgrunden så den börjar läcka ut ämnen,JAA då är det kört för dina discusar garanterat.
Jag var med om discus död här i vinter pga en ren klantighet,alla mina discusar dog,kardinaler samt två svärdbärare gick symtomfria ur haveriet,SÅ discus är känsliga.
Visst tycker jag att du skall börja med discus,du blir helt såld...underbara fiskar.
Börja helst med 8-10st.gjärna större,runt 8-10cm eller 12.desto större desto tåligare.8-12cm räcker om du fodrar 2-3gånger om dag,jag gör det iallafall.
skall du ha mindre låt säga 5-8cm är det nog svårt med ett inrett kar,då de vill äta ofta säker 5-6 gånger/dag för att du skall få dem att växa bra.Då blir det mycket skit samt matrester i sanden,jag tror inte att det skulle fungera,då de är noga på vattnet.
Jag använder svart bläster sand.Det har tycker jag en lugnande inverkan på fiskarna,samt att det sväljer ljuset från belysningen lagomt.Hade ljus råda förut men såg att de inte riktigt gillade det.
450l från aquael med välvd ruta,Am-topps största ytterfilter,samt ett på blocket inköpt mycket billigt rena xp-3(största från rena)ytterfilter.Så jag har bra rening i mitt kar.samt tre corydoras,fyra praktbotior samt en segelfenspleco.Dessa tar hand om överbliven mat.plecon växer så det knakar av oxhjärtat....
Rötter har jag 4st stående som träd i karet samt anubia +1 svärdplanta samt någon mer växt jag inte vet namnet på,Har tot 7 växter i baljan men tror jag skall ur med svärdplantan.
Slamsuger gör jag varje eller senast varannan dag.Vatten bytte jag förut ca 30% var tredje dag.Detta slutade jag med då jag såg att discusen inte mådde bra av.dom slemmade mycket vid så stort vattenbyte,vet ej riktigt varför.Skulle tro att det vart för stor variation i vatten värdet.Nu byter jag 10%ca varje eller varannan dag,då fungerar det bra.Detta vatten spolar jag upp i en tunna samt avluftar med syresten ett dygn innan byte.Nu har jag egen borrad brunn,så det finns ingen klor i vattnet.
Däremot har jag svavelväte som är mycket giftigt,därför får det lufta ett dygn innan byte.tempen ligger på 29-30c.
matar med fryst oxhjärta,discus foder,samt räkmix.
torrfoder är Tropicals sortiment.
D-allio vitlöksflingor,samt D-50 plus,samt regular.Även jbl grana discus står på menyn.
Läs allt du hittar på nätet,samt boken om discus som nämts ovan.Sedan har du lucas här på forumet som är en "fena" på discus.
Du kan gå in på danska discusklubben,jag bifogar adressen.Där finns mycket intressant.Jag har lagt ut bilder där på mina snyggingar.Var och hämtade två st nya discusar i helgen när jag var på öppet hus hos akvarieteknik.dessa kan du titta på där!
Discus är underbar,så visst skall du börja med dessa!!
Visst,det är merarbete men det är värt varenda timma man lägger ner tycker jag.
Regelbundna vattenbyten samt ren botten,samt stabilitet i baljan vill jag mena är a samt o.då skall det nog funka.
lennart
http://forum.discus-klubben.dk/index.php