Nybörjare- Ciklider

#1 - 12 maj 2005 18:46
Hej,

Jag har ett nytt akvarium, på 180l. Funderar på ciklider efter att ha sett fina akvarier här som folk har. Nu vet jag att mitt är i minsta laget, men jag är intresserad av tips på vilka afrikanska ciklider ni skulle rekommendera. Hur många fiskar tror ni på? Eftersom jag är nybörjare bör det väl inte vara några allt för svårskötta sorter. De akvarier jag tyckt mest om är ganska rena på inredning, sparsmakade helt enkelt och med lite saltvattens känsla över dem.

undrar Johan
#2 - 12 maj 2005 22:14
I så små akvarium tycker jag att du skall satsa på en rehjäl kolloni med snäcklekarna neolamprologus multifaciatus. De vill ha en massa snäckor att bo i och fin sand så att de kan gräva. Lita inte på bilder på nätet, inga bilder gör denna charmiga fisk rättvisa.
MVH
Magnus
#3 - 13 maj 2005 00:07
och vill du ha det där lilla saltvattenskänslan så släng i nåra kalkstenar och julidochromisar
#4 - 13 maj 2005 13:47
Jag har golden bla annat i mitt 180l och det funkar helt ok.En liten hona på ca 4-5cm har redan yngel i munnen.

Lycka till!
#5 - 13 maj 2005 15:26
Kanske ett par Hantelciklider?
De fick bli mina första ciklider.
#6 - 13 maj 2005 19:53
Ok, tack för svar. Golden verkar ju vara inkörsporten för många som börjar med ciklider. Neolamprologus multifaciatus är ny för mig ska kolla upp den! julidochromis är fina, men håller de inte sig ganska långt ner i akvariet? Har lånat Ad Koonings bok, men den är lite svår att ta sig igenom. Saknar ett art register som är mer överskådligt, i vissa tabeller finns fiskar med som inte finns i texten och viseversa... Att sen vissa arter ser olika ut beroende på vilken udde i tex Malawisjön de finns gör det inte lättare att välja :-) Nå skam den som ger sig.
#7 - 22 maj 2005 10:43
Jag har två golden och dom växer sk.t fort

Annons