nybörjare Ciklid!

#1 - 24 mars 2008 23:58
Hej jag är en nybörjare och vill gärna skaffa mig några fina ciklider. har 110l och har 2 par guppys, massa halv vuxna yngel,1 par svärdbärare, 5 pansarmalar, en algeätare och 3 fjärilciklider... har mycket växter och gömställe...undrar nu vilken ciklid passar min kar bäst??? (OBS jag e nybörjare) så behöver lättsköta fiskar...tack för svar:)
#2 - 25 mars 2008 07:27
Hmm, du skrev ju att du redan har fjärilsciklider och i ett 110 liters tror jag inte att du får plats med fler ciklider. Annars är kakaduaciklider både tåliga och trevliga och kan få yngel i neutralt vatten.

Fjärilsciklider är riktigt vackra och trevliga, men tyvärr även ganska känsliga och inte så långlivade.
#3 - 25 mars 2008 10:52
ditt kar e fullt.
#4 - 25 mars 2008 12:36
ditt kar e fullt.

aa jag ser oxå att de e många fiskar i mitt kar men alla andra fiskarna utan fjärillarna är på övre delen av karet och den nedre är helt tomt....har tänkt på kakudaciklider...går det bra om jag skaffar ett par? är de tåliga eller lika jobbigt som mina fjärillar???
#5 - 25 mars 2008 16:22
amoramir skrev:
aa jag ser oxå att de e många fiskar i mitt kar men alla andra fiskarna utan fjärillarna är på övre delen av karet och den nedre är helt tomt....har tänkt på kakudaciklider...går det bra om jag skaffar ett par? är de tåliga eller lika jobbigt som mina fjärillar???

De är som sagt betydligt tåligare än fjärilar. Du kanske missade mitt förra inlägg, men jag tvivlar på att det kommer att funka med både fjärilar och kakaduor i ett akvarium av den storleken då båda arter är revirhävdande.

Om du har fin sand så skulle du kunna skaffa ett stim corydoras. De är ju bottenfiskar. Men välj i så fall en art som inte blir så stor.
#6 - 25 mars 2008 20:45
batski skrev: