nybörjare Ciklid!

#1 - 24 mars 2008 23:58
Hej jag är en nybörjare och vill gärna skaffa mig några fina ciklider. har 110l och har 2 par guppys, massa halv vuxna yngel,1 par svärdbärare, 5 pansarmalar, en algeätare och 3 fjärilciklider... har mycket växter och gömställe...undrar nu vilken ciklid passar min kar bäst??? (OBS jag e nybörjare) så behöver lättsköta fiskar...tack för svar:)
#2 - 25 mars 2008 07:27
Hmm, du skrev ju att du redan har fjärilsciklider och i ett 110 liters tror jag inte att du får plats med fler ciklider. Annars är kakaduaciklider både tåliga och trevliga och kan få yngel i neutralt vatten.

Fjärilsciklider är riktigt vackra och trevliga, men tyvärr även ganska känsliga och inte så långlivade.
#3 - 25 mars 2008 10:52
ditt kar e fullt.
#4 - 25 mars 2008 12:36
ditt kar e fullt.

aa jag ser oxå att de e många fiskar i mitt kar men alla andra fiskarna utan fjärillarna är på övre delen av karet och den nedre är helt tomt....har tänkt på kakudaciklider...går det bra om jag skaffar ett par? är de tåliga eller lika jobbigt som mina fjärillar???
#5 - 25 mars 2008 16:22
amoramir skrev:
aa jag ser oxå att de e många fiskar i mitt kar men alla andra fiskarna utan fjärillarna är på övre delen av karet och den nedre är helt tomt....har tänkt på kakudaciklider...går det bra om jag skaffar ett par? är de tåliga eller lika jobbigt som mina fjärillar???

De är som sagt betydligt tåligare än fjärilar. Du kanske missade mitt förra inlägg, men jag tvivlar på att det kommer att funka med både fjärilar och kakaduor i ett akvarium av den storleken då båda arter är revirhävdande.

Om du har fin sand så skulle du kunna skaffa ett stim corydoras. De är ju bottenfiskar. Men välj i så fall en art som inte blir så stor.
#6 - 25 mars 2008 20:45
batski skrev:
De är som sagt betydligt tåligare än fjärilar. Du kanske missade mitt förra inlägg, men jag tvivlar på att det kommer att funka med både fjärilar och kakaduor i ett akvarium av den storleken då båda arter är revirhävdande.

Om du har fin sand så skulle du kunna skaffa ett stim corydoras. De är ju bottenfiskar. Men välj i så fall en art som inte blir så stor.

ok nej ska inte ha fler fiskar då...tänker starta en större kar, men min fråga nu är att min fjärilar e aldrig tillsammasn(2 honor och 1 hane) de har aldrig lekt. det är lite tråkigt. hur ska jag få de at leka???? som sagt har mycket rötter o växter och tempraturen e på 26 och jag kan inget om PH värde men jag försöker ha en bra vatten
#7 - 25 mars 2008 21:40
När jag hade fjärilar i mitt SA så lekte de några gånger utan att jag gjorde nånting. De fick aldrig några yngel dock. Min gissning är att pansarmalarna åt upp äggen under natten.

Temperaturen är ok, men kan det vara så att ditt pH är för högt för att de ska bli på lekhumör? Fast enligt vad jag läst så får de inte så lätt yngel i akvarium.
#8 - 25 mars 2008 21:49
batski skrev:
När jag hade fjärilar i mitt SA så lekte de några gånger utan att jag gjorde nånting. De fick aldrig några yngel dock. Min gissning är att pansarmalarna åt upp äggen under natten.

Temperaturen är ok, men kan det vara så att ditt pH är för högt för att de ska bli på lekhumör? Fast enligt vad jag läst så får de inte så lätt yngel i akvarium.

ok och hur ska jag göra PH värden lågt då??? alltså jag kan inget om PH värde och har aldrig testat det.
#9 - 25 mars 2008 22:17
Vet du vad du har för KH och pH ur kranen?
#10 - 25 mars 2008 22:22
batski skrev:
Vet du vad du har för KH och pH ur kranen?

nej ingen aning
#11 - 25 mars 2008 22:49
Man måste veta det innan man kan sänka pH. Torv, alkottar och mandelblad kan användas för att sänka pH på naturlig väg. Man kan även sänka pH med CO2, men en CO2-anläggning brukar tyvärr kosta en del.

Det finns även kemikalier som används för att sänka pH, men jag skulle inte rekommendera kemikalier. Har själv testat två av dessa och fick bara problem med växter som mådde dåligt och algtillväxt.

Fast det är inte säkert att dina fjärilar skulle få yngel även om du sänkte pH. De är som sagt inte så lätta.
#12 - 26 mars 2008 11:01
Skulle nog rekommendera att du köper ett par fjärilar till så kan du sen ta ur alla utom ett par när de lekt. Då dessa sällan vårdar sina yngel kan detta ev öka chanserna till både ägg och yngel. Ställ höga krav på de du köper då alla ex i butiker inte ser speciellt roliga ut.
#13 - 26 mars 2008 11:23
sme_h skrev:
Skulle nog rekommendera att du köper ett par fjärilar till så kan du sen ta ur alla utom ett par när de lekt.

Men då måste man ju ha fler än ett akvarium och det är inte säkert att amoramir har det.
#14 - 26 mars 2008 14:44
Tänkte mera som en en-gångs grej. Man kan vänta och låta alla gå kvar några lekar och se om någon formation fungerar bättre än nån annan. Troligtvis kommer en dominant hane till slut att ha lekt med flera av honorna och i vissa fall kan honan bli bortjagad efter lek vilket tyder på ett omaka par. Sen kan man göra sig av med alla utom 2
#15 - 26 mars 2008 17:54
sme_h skrev:
Sen kan man göra sig av med alla utom 2

Det var det jag menade. De måste ju ha nånstans att ta vägen sen.
#16 - 26 mars 2008 21:53
Bortskänkes.... Fjärilar hör ju inte direkt till de dyrare fiskarna
#17 - 3 april 2008 12:02
Hmm, själv vill jag inte skaffa fiskar som jag vet jag måste göra mig av senare.
#18 - 3 april 2008 12:16
batski skrev:
Man måste veta det innan man kan sänka pH. Torv, alkottar och mandelblad kan användas för att sänka pH på naturlig väg. Man kan även sänka pH med CO2, men en CO2-anläggning brukar tyvärr kosta en del.

Det finns även kemikalier som används för att sänka pH, men jag skulle inte rekommendera kemikalier. Har själv testat två av dessa och fick bara problem med växter som mådde dåligt och algtillväxt.

Fast det är inte säkert att dina fjärilar skulle få yngel även om du sänkte pH. De är som sagt inte så lätta.

Jag använder mig av discus buffer för att få mitt ph till 5.5, och växterna växer bra och jag har inga algproblem alls.
#19 - 16 april 2008 13:05
nu måste jag säga att alla mina fjärilar är döda mina honer hade slagsmål med varandra och jag hittade de döda dagen efter och hanen dog oxå efter en vecka...ska jag testa me kakaduaciklid??? är de tålgare???kan jag få ybgel av de?
#20 - 24 september 2008 13:23
amoramir skrev:
nu måste jag säga att alla mina fjärilar är döda mina honer hade slagsmål med varandra och jag hittade de döda dagen efter och hanen dog oxå efter en vecka...ska jag testa me kakaduaciklid??? är de tålgare???kan jag få ybgel av de?

Vänta lite! Det låter som om akvariet var alldeles för litet för dem. Iaf för det antalet individer du hade.

Men fjärilar ÄR känsliga. Och ja kakaduaciklider är betydligt tåligare. Men kolla så att akvariet är tillräckligt stort för dem och skaffa inte för många!
#21 - 24 september 2008 13:24
rsoderberg skrev:
Jag använder mig av discus buffer för att få mitt ph till 5.5, och växterna växer bra och jag har inga algproblem alls.

Vet du vad det är för ingredienser i discus buffer? Och vilka ämnen som är de aktiva ämnen?
#22 - 28 september 2008 00:12
Du är som alla vi andra sugen på att få fiskarna att yngla av sig.
Nyckeln till det är att sköta akvariet som ett ekosystem. Cirkulation, belysning,växter & vattenbyten är de mest grundläggande sakerna. Leker gör fisken av sig självt när den har bra miljöförhållanden. Sedan är det inte det lättaste att rädda yngel som är känsliga mot det mesta. För att föda upp rommen till fiskar måste man ha tid , flera akvarier,tur & erfarenhet.

/ Stefan
#23 - 28 september 2008 05:56
batski skrev:

Fjärilar verkar inte vara revirhävdande, mina simmar runt överallt i akvariumet, pch har inget revir dom försvarar eller är på oftare än på andra ställen. Men kanske kommer med åldern, mina är ju bara 2-2.5 centimeter ännu?

Han skrev ju i första inlägget att han redan hade corydoras (Pansarmalar)

Annons