:confused: Vi köpte och startade upp ett 75 liters akvarium för ca 3 månader sedan. Vi gjorde efter konstens alla regler och tvättade grus, planterade tillsatte vattenförbättringsprodukter. Efter 1 veckas tid släppte vi i 8 guppys och 3 pansarmalar. Ca 2 veckor därefter så fylldes akvariumet på med 3 khuliålar och 2 andra malar. Kan inte komma ihåg när de andra kom till men det blev många fiskar, bla silver mollly, tetra och röda ? . Förlåt har inte lärt mig alla namnen ännu. Har nu förstått att man inte fyller på med så många fiskar under så kort tid men någon i zooaffären kunde ju sagt något:mad:
Hur som helst. Guppyna började att dö en och en. Stjärtfenorna klibbade, de tappade färg och de dog någon guppy varje vecka. Sedan fick Mollyna stora svullna ögon. Har hela tiden bytt vatten 20 liter per vecka med tillsats av aquatan och dammsugit. Filtret har jag gjort rent alldeles för ofta har jag nu lärt mig. 2 av 4 mollys dog. En blev vit på ryggen och den andra var helt återställd, trodde jag, i går var den stendöd, flöt uppe vid ytan som vanligt men rörde inte en fena. Den var i gott hull, inga märken på kroppen. :confused:Jag har 2 guppyhanar kvar vilkas svansar fransar sig. De röda fiskarna (ska ta reda på vad de heter) magrar av över en natt, tappar färgen , kröker rygg och dör. 2 av 5 tetror är utan ryggfenor och endast halva stjärtfenor, de fenorna verkar aldrig växa ut igen men de är pigga.
Jag har behandlat med salt och en kur med baktopur. Höjt temp till 26C. Vad ska jag göra nu? Vad gör jag för fel? Ska inhandla sådana där mätgrejor att mäta vattenkvaliteten med imorgon.
Kan tillägga att det är min sons akvarium, men jag har blivit hooked.:p