Nybörjare behöver hjälp!

#1 - 14 september 2007 15:27
:confused: Vi köpte och startade upp ett 75 liters akvarium för ca 3 månader sedan. Vi gjorde efter konstens alla regler och tvättade grus, planterade tillsatte vattenförbättringsprodukter. Efter 1 veckas tid släppte vi i 8 guppys och 3 pansarmalar. Ca 2 veckor därefter så fylldes akvariumet på med 3 khuliålar och 2 andra malar. Kan inte komma ihåg när de andra kom till men det blev många fiskar, bla silver mollly, tetra och röda ? . Förlåt har inte lärt mig alla namnen ännu. Har nu förstått att man inte fyller på med så många fiskar under så kort tid men någon i zooaffären kunde ju sagt något:mad:

Hur som helst. Guppyna började att dö en och en. Stjärtfenorna klibbade, de tappade färg och de dog någon guppy varje vecka. Sedan fick Mollyna stora svullna ögon. Har hela tiden bytt vatten 20 liter per vecka med tillsats av aquatan och dammsugit. Filtret har jag gjort rent alldeles för ofta har jag nu lärt mig. 2 av 4 mollys dog. En blev vit på ryggen och den andra var helt återställd, trodde jag, i går var den stendöd, flöt uppe vid ytan som vanligt men rörde inte en fena. Den var i gott hull, inga märken på kroppen. :confused:Jag har 2 guppyhanar kvar vilkas svansar fransar sig. De röda fiskarna (ska ta reda på vad de heter) magrar av över en natt, tappar färgen , kröker rygg och dör. 2 av 5 tetror är utan ryggfenor och endast halva stjärtfenor, de fenorna verkar aldrig växa ut igen men de är pigga.

Jag har behandlat med salt och en kur med baktopur. Höjt temp till 26C. Vad ska jag göra nu? Vad gör jag för fel? Ska inhandla sådana där mätgrejor att mäta vattenkvaliteten med imorgon.

Kan tillägga att det är min sons akvarium, men jag har blivit hooked.:p
#2 - 14 september 2007 22:56
Dropptester a´la JBL är aldrig fel! ;)

Sent, läste inte ditt inlägg ¨så noga... medicen kanse!?
#3 - 15 september 2007 04:51
Det låter dels som torpedsjukan på dina ungfödare, och dels som fenröta.
Den röda fisken var ingen kampfisk hoppas jag;). Det kanske är nitrit som du fått i karet och då blir de flesta fiskarna försvagade och olika sjukdomar kan bryta ut. Kolla upp detta och återkom med resultatet.

Du får rent ut sagt ta detta som en läroperiod, hur grymt det än låter och det är en del misstag gjorda på vägen men man lär så länge man lever[:o]. Läs mycket här på forumet och bara fråga på!
#4 - 15 september 2007 08:19
Tack snälla ni! Ska fixa mätstickor idag.

Torpedsjuka? Har inte hört talas om. Läser allt jag kommer över och denna sidan är ju kanon!:)

Den röda fisken är ingen kampfisk, det är en vanlig snäll Platy!!:D

Hör av mig när jag tagit vattenproverna.
#5 - 15 september 2007 09:02
:confused: Vi köpte och startade upp ett 75 liters akvarium för ca 3 månader sedan. Vi gjorde efter konstens alla regler och tvättade grus, planterade tillsatte vattenförbättringsprodukter. Efter 1 veckas tid släppte vi i 8 guppys och 3 pansarmalar. Ca 2 veckor därefter så fylldes akvariumet på med 3 khuliålar och 2 andra malar. Kan inte komma ihåg när de andra kom till men det blev många fiskar, bla silver mollly, tetra och röda ? . Förlåt har inte lärt mig alla namnen ännu. Har nu förstått att man inte fyller på med så många fiskar under så kort tid men någon i zooaffären kunde ju sagt något:mad:

Hur som helst. Guppyna började att dö en och en. Stjärtfenorna klibbade, de tappade färg och de dog någon guppy varje vecka. Sedan fick Mollyna stora svullna ögon. Har hela tiden bytt vatten 20 liter per vecka med tillsats av aquatan och dammsugit. Filtret har jag gjort rent alldeles för ofta har jag nu lärt mig. 2 av 4 mollys dog. En blev vit på ryggen och den andra var helt återställd, trodde jag, i går var den stendöd, flöt uppe vid ytan som vanligt men rörde inte en fena. Den var i gott hull, inga märken på kroppen. :confused:Jag har 2 guppyhanar kvar vilkas svansar fransar sig. De röda fiskarna (ska ta reda på vad de heter) magrar av över en natt, tappar färgen , kröker rygg och dör. 2 av 5 tetror är utan ryggfenor och endast halva stjärtfenor, de fenorna verkar aldrig växa ut igen men de är pigga.

Jag har behandlat med salt och en kur med baktopur. Höjt temp till 26C. Vad ska jag göra nu? Vad gör jag för fel? Ska inhandla sådana där mätgrejor att mäta vattenkvaliteten med imorgon.

Kan tillägga att det är min sons akvarium, men jag har blivit hooked.:p

Gör små delvattensbyten varje dag en tid framöver, låter som du har nitrit. Byt 5-10 liter varje dag. Dra också ner på matandet rejält, mata kanske var tredje dag och då ytterst lite. Tummen här på forumet lärde mig en bra regel för vad lite fiskmat är: Ta det DU tycker är lite. Halvera det och ge till fiskarna!

Lycka till framöver, och välkommen som akvarist. Jag har bara varit akvarist i ca 8 månader, och tycker det är mycket roligt!!!
#6 - 15 september 2007 15:45
OK. Nu har ännu en guppy dött och den andra (sista hanen) verkar ha kryat på sig. Mollyn är fortfarande vit på ryggen och ett öga lite svullet. Denna fisk (gul molly) har varit pinnsmal, bulor på kroppen, svullna ögon, legat på botten och har idag "bara" en vit rygg kvar, allt det andra är borta. En riktig kämpe som jag inte vill behöva ta bort. Måsta jag det? Det är den enda fisken som ser sjuk ut.

Har gjort nitrit och PH test idag. Har toppvärden i karet. Inga fel där alltså.

Fick råd i butiken att byta ca 30 liter vatten varannan vecka och då också göra rent filtret. Vattnet skulle vara ljummet.:confused::confused:

Förra veckan fick jag rådet av en annan akvarist att byta ca 10 liter varje vecka och bara använda kallt vatten. Filtret kunde jag göra rent 1 Gån/månaden.

Blir man helt snurrig eller????:confused:

Vad gör jag? Väntar? Tar bort Mollyn och väntar? Ska jag byta lite vatten nu efter behandlingskuren mot vita pricken sjukan?

Glada hälsningar till er alla snälla människor som hjälper mig!!:):p:D
#7 - 15 september 2007 15:55
OK. Nu har ännu en guppy dött och den andra (sista hanen) verkar ha kryat på sig. Mollyn är fortfarande vit på ryggen och ett öga lite svullet. Denna fisk (gul molly) har varit pinnsmal, bulor på kroppen, svullna ögon, legat på botten och har idag "bara" en vit rygg kvar, allt det andra är borta. En riktig kämpe som jag inte vill behöva ta bort. Måsta jag det? Det är den enda fisken som ser sjuk ut.

Har gjort nitrit och PH test idag. Har toppvärden i karet. Inga fel där alltså.

Fick råd i butiken att byta ca 30 liter vatten varannan vecka och då också göra rent filtret. Vattnet skulle vara ljummet.:confused::confused:

Förra veckan fick jag rådet av en annan akvarist att byta ca 10 liter varje vecka och bara använda kallt vatten. Filtret kunde jag göra rent 1 Gån/månaden.

Blir man helt snurrig eller????:confused:

Vad gör jag? Väntar? Tar bort Mollyn och väntar? Ska jag byta lite vatten nu efter behandlingskuren mot vita pricken sjukan?

Glada hälsningar till er alla snälla människor som hjälper mig!!:):p:D

Dessa teststickor brukar inte visa rätt värden alla gånger. Mycket bättre med dropptest.

Jag har hört att när vattenvärderna är bra så ska man byta ca 20% vatten varge vecka. Filtret ska du inte göra rent förens den minskar i effekt. Alltså den inte sprutar med sån tryck den brukar. I filtret bor det en massa nyttiga bakterier som bryter ner farliga ämnen. Genom att göra rent den försvinner de goda bakterierna och de onda gifterna tar över.
#8 - 15 september 2007 17:02
Tack för det. Då kör jag ett 20% byte i veckan så ser vi hur det funkar. OBS! Jag har dropptest.

Kan någon säga vad jag ska göra med min molly som fortfarande har en vit rygg trots behandling mot vita pricken sjukan.:confused:

Trevlig kväll;)
#9 - 15 september 2007 17:10
Låt den vara kvar till du ser att den är helt chanslös, och skulle den bli sämre så får du avliva den. Hoppet är som sagt det sista....
#10 - 15 september 2007 17:39
Vanliga nybörjar misstag, i början hovar man nästan upp varje fisk och tvättar med yes, för att det ska bli så där prefekt som på "alla" bilder ;)
Nu mera så byter jag 10L (utav 82L) varannan vecka och tvättar båda filterna i min Fluval +3.

Detta att fiskarna får svulna ögon, vad är det?
Att andra fiskar är hård mot den?
#11 - 15 september 2007 18:57
astfors skrev:
Vanliga nybörjar misstag, i början hovar man nästan upp varje fisk och tvättar med yes, för att det ska bli så där prefekt som på "alla" bilder ;)

Nu mera så byter jag 10L (utav 82L) varannan vecka och tvättar båda filterna i min Fluval +3.

Tvättar du ur ditt filter med varannan vecka?
Försök isf att bara göra det när flödet drastiskt har försämrats, och om det är varannan vecka bör du ha ett annat filter då det inte klarar av din fiskbelastning.
#12 - 16 september 2007 07:39
Äntligen en bra dag. Alla fiskarna ser pigga och välmående ut utom såklart Mollyn som fortfarande är vit på ryggen men annars fin. Hon verkar dock ha blivit jättesur:mad: Helt plötsligen så är hon på och nafsar på de andra fiskarna (Platys, guppys, tetra). Mår Mollys bra av att gå själva?:confused: (alltså inga andra Mollys i akvaritet).
#13 - 16 september 2007 07:43
Mår Mollys bra av att gå själva?:confused: (alltså inga andra Mollys i akvaritet).

Mollys vill naturligtvis ha artfränder som sällskap. Gärna av det motsatta könet.
#14 - 16 september 2007 08:09
Och det låter som ett helt normalt på ett fruntimmer (molly menar jag);) så hon kanske börjar repa sig nu. Har hon en skada eller liknande på kroppen så läker det inte över en natt utan det kan ta ett tag:).
#15 - 16 september 2007 10:09
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det där med fruntimmer ;) men jag får väl gå och köpa henne en ny gubbe.
Bilagor:
#16 - 16 september 2007 10:12
Torpedsjukan

Anders. Kan du berätta vad torpedsjukan är som du skrev om tidigare?:)
#17 - 16 september 2007 10:22
Det är något som ungfödare får, och vad jag vet mer eller mindre obotligt. Ibland kan man häva det för stunden med salt, men det brukar inte sluta så bra[B)]. Vad det beror på vet jag inte heller, om det kan vara för hård avel, enahanda foder eller om det är något som de inte tål eller brist på något ämne, men foderbiten tror jag inte själv på.
Om det finns något vetenskapligt namn vet jag inte, men fisken brukar klibba ihop med fenorna, vara allmänt hängig och ofta ligga och vila på någonting. De simmar dåligt och när de gör det så svänger de sig fram med hela kroppen samt slutar till slut att äta och magrar av.
#18 - 16 september 2007 20:14
Smittar den? Det verkar stämma exakt på mina fiskar men den har gått på olika sorters fisk och de har dött en och en.

Nu börjar en pansarmal att se lite vissen ut. inte en dag utan något.:( Suck..
#19 - 17 september 2007 13:03
Smittar tror jag inte det gör, och mig veterligt är det bara ungfödare som drabbas. Att andra sorters fisk ser liknande ut i karet kan vara andra omständigheter såsom ålder, magproblem eller dålig vattenkvalité mm.
Hur är det med din molly nu då?
#20 - 18 september 2007 13:19
Jo tack. den har aldrig varit som den är. [:o]Fortfarande vit på ryggen men har en energi som jag aldrig sett förr. En nyhet är dess agresivitet. Den hugger efter alla andra fiskar utom malarna, en riktig elaking. Verkar rastlös. Kanske saknar hon en partner men det känns som om jag vill vänta med att köpa henne en man innan jag vet att allt är lugnt vad det gäller sjukdomar.

Tjingeling

Annons