Nybörjare :)

#1 - 25 augusti 2008 14:31
Hej jag undrar om ni skulle kunna rekomendera en kamera till mig som är bra och som är " rolig" att knäppa med för jag är riktigt sugen på att börja fota men jag är inte hundra om det är något som ska bli något utav en hobby :/ Hoppas någon kan tipsa mig och väldigt gärna förklara saker och ting för migom kameran och sånt :D
Had det bra :D
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 augusti 2008 14:35
Vad är det som du har tänkt att fota och hur mycket pengar har du tänkt att spendera?
Bilagor:
#3 - 25 augusti 2008 17:17
kolla med robin annars.. han har, va ja förstår, stor koll på detta (hoppas det e ok för dig robin :))

http://www.zoopet.com/forum/member.php?u=32893
#4 - 25 augusti 2008 17:31
Jag har lust att fota tex fiskar , naturbilder och sånt :D Och jag vill väll inte lägga ner allt för mkt pengar eftersom att jag inte är 100% säker på att det är detta jag vill hålla på med :/
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 augusti 2008 18:51
Man kan väl säga att just fotografering på fiskar ställer rätt stora krav på främst fotograf, men även på kameran - detta beroende på att de rör sig samt att ljusförhållandena är rätt dåliga.
Därför underlättar systemkamerorna rejält vid fotografering av fiskar - men de är inte speciellt billiga.
#6 - 25 augusti 2008 18:56
Man kan väl säga att just fotografering på fiskar ställer rätt stora krav på främst fotograf, men även på kameran - detta beroende på att de rör sig samt att ljusförhållandena är rätt dåliga.

Därför underlättar systemkamerorna rejält vid fotografering av fiskar - men de är inte speciellt billiga.

Helt enig. Jag tror inte vanliga digitalkameror gör en annat än besviken. De är liksom inte gjorde för smått som rör sig snabbt.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 25 augusti 2008 19:01
legob skrev:
Helt enig. Jag tror inte vanliga digitalkameror gör en annat än besviken. De är liksom inte gjorde för smått som rör sig snabbt.

Fast för lite större sävliga arter funkar även kompaktkamerorna rätt OK.

Fast som sagt - mycket är avhängigt av hur mycket du tänkt att spendera. En billig systemkamera som man kan "växa i" kostar ca. 6.000.
#8 - 25 augusti 2008 19:03
Neej jag har listat ut det och tror att jag ska satsa på en system kamera men jag tror att om jag köper en kamera begagnat såså får jag mer för pengarna :) Har ni någon kameera som ni kasnke skulle kunna ge ett förslag på eller kanske berätta för mig vad jag ska kolla på när jag kollar efter kameror :D
#9 - 27 augusti 2008 14:32
Är det någon som vet någon bra kamera som ni kan ge förslag på så jag kan kolla på blocket om den finns begagnad ?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 augusti 2008 15:24
mazzkot skrev:
Neej jag har listat ut det och tror att jag ska satsa på en system kamera men jag tror att om jag köper en kamera begagnat såså får jag mer för pengarna :) Har ni någon kameera som ni kasnke skulle kunna ge ett förslag på eller kanske berätta för mig vad jag ska kolla på när jag kollar efter kameror :D

Köper man begagnade digitala systemkameror bör man vara rejält medveten om att livslängden på dessa är betydligt kortare än för de gamla analoga systemkamerorna.
Detta av 2 anledningar
1/ Man fotar oerhört mycket mer med en digtalkamera än med en analogkamera. Dett pga att det förr kostade mycket att framkalla foton och så höll man igen på fotandet eftersom varje gång man tryckte på avtryckaren så kostade det några kronor. Med en digitalkamera har man alltid nära till avtryckaren och man bränner gärna av en massa extra gånger eftersom det är "gratis".
2/ Mer teknik ger en ömtåligare klamera.

Så man skall kanske vara lite försiktig med att köpa begagnat
#11 - 27 augusti 2008 15:31
Det som räcker för att börja ta fina bilder på fiskar är (tycker jag) en billig systemare med kitobjektiv och en extern blixt.
Jag kan berätta vad jag betalade när jag började fota.
Jag letade upp en billig kamera (Canon Eos 300d) som kostade runt 3000kr med kitobjektivet - det funkar helt ok i början. Sen ropade jag hem en gammal sliten Nissinblixt på tradera för 29kr + frakt och gick till Scandinavian photo och köpte synkkontakter (en till blixtskon på kameran och en till blixten) och slutligen en kabel (behöver inte vara längre än en meter egentligen men köp lite längre, kan vara bra att ha). I förhållande till blixten var tillbehören ganska dyra 50-70kr per kontakt och kabeln säkert detsamma. =)

Så för max max max 3500kr fick jag ett system som funkade kanon och som jag senare kunde bygga på med bättre objektiv osv.

Idag går det få ännu billigare systemkameror med kitobjektiv.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=87255
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=86880

Skulle det bara vara kamerahuset så kostar ett kitobjektiv mer än max en femhundring beggat - och då är det max.
#12 - 27 augusti 2008 21:01
Tack så jätte mkt för svaret men då är det bara en fråga till ( till att börja med hihi) OM Jag skulle köpa en sådan där kamera som i länken vad är det för extra tillbehör jag behöver då isåfall ni får gärna länka till den saken ( om ni har tid ) :D
Tavk igen och ha det så bra
mvh Mathias :D
#13 - 31 augusti 2008 18:33
Om du går in på cyberphoto.se och söker på blixtsynk hittar du nog det du söker. Annars så har Micke skrivit det här på zoopet några gånger, och jag med. Det är bara att söka.

Ett hett tips är att kolla igenom min blogg här på zoopet.
#14 - 31 augusti 2008 19:27
Så om jag skulle köpa den dära Canon 10D med kitobjektiv så behöver jag bara en blixt, Synkkontakter och en kabel ?
#15 - 31 augusti 2008 19:56
Om du kan klara dig utan blixtautomatik så räcker det med synkkabel och en blixtsko för att koppla ihop kabeln med blixten. Canon 10D saknar kontakt för synkkabel så då behöver du även en lös blixtsynkkontakt som sätts i kamerans blixtsko.

Så här ser det ut kopplat på en gammal SunPak blixt:
#16 - 31 augusti 2008 20:24
Jag läste din blogg robin den var riktigt bra och jag förstår lite mer nu :D
Men nu när du skrev Micke så förstodd jag inte det där med synkkabeln ?Är det bättre eller sämre ?
#17 - 31 augusti 2008 20:27
Vi gör så här om NI skulle köpa en av dem där kamerorna vilken skulle ni då ta ? Vad skulle ni köpa till ? Det bli bättre så än om jag får massa förslag när jag inte fattar nånting :P Eller vet vad det är :)
#18 - 1 september 2008 05:20
mazzkot skrev:
Vi gör så här om NI skulle köpa en av dem där kamerorna vilken skulle ni då ta ? Vad skulle ni köpa till ? Det bli bättre så än om jag får massa förslag när jag inte fattar nånting :P Eller vet vad det är :)

Det kvittar vad du köper för kamera. Alla är lika i grund och botten. Det viktiga är blixtsynkkontakterna samt kabeln.

Det är bara att välja och vraka.

Nikon D70
Nikon D1X
Canon 10D
Canon 20D
Canon 350D
#19 - 1 september 2008 08:30
när jag söker på blixtsynkkontakter på cyberfoto så ger det inget resultat så var kan jag få tag på sånna ?
#21 - 1 september 2008 09:16
Och tack så mycket :D Nu återstår det alltså bara vad jag ska ha för kamera :D Vilken hade ni valt ?
#22 - 1 september 2008 09:28
mazzkot skrev:
Vilken hade ni valt ?

Det beror beror på budget och ambitioner.
En fördel med Nikon och Canon är att det finns gott om begagnade objektiv och tillbehör. Nikons lite mer avancerade modeller (Från D70 och uppåt) kan man styra externa blixtar med den innbyggda och med full ttl-automatik.
#23 - 1 september 2008 09:34
Helst billigare modeller , Jag är 15 år då man inte sitter på allt för mkt pengar :D
#24 - 1 september 2008 09:42
Eftersom det kommer nya modeller hela tiden kan man göra fynd på begagnatmarknaden.
Vill du köpa nytt så är nog detta paketet det billigaste idag.
#25 - 1 september 2008 12:32
har den manuella inställningar för det är en sån jag vill ha ?
#26 - 1 september 2008 15:13
Om du menar bländare och slutartid så går det att ställa manuellt.
#27 - 1 september 2008 18:10
okej :P

Annons