Nybörjare

#1 - 17 april 2007 09:52
har ett 120 liters akvarium som jag tänkt göra om lite, fiskarna ska bort och djungeln ska börja frodas :) hade jag tänkt iaf. just nu lyckas jag inte få en enda planta att överleva :(

karet är några år gammalt så det första jag ska göra är att köpa nya lysrör som är bättre anpassat för växter.
men sen då? jag kan absolut ingenting om pH värden eller nåt annat :confused:
antar att det tar ett tag att få ordning på allt tills djungeln blir en djungel :p

hjälp mig!
#2 - 17 april 2007 10:00
*obs, jag är absolut nybörjare själv*

Köper du nya lysrör är det stor risk för algexplosion om du inte väger upp med näring o annat.

Börja att köpa vattentester (läs vattenartiklarna på zoopet) och lär dig hur de ska vara. Skaffa pmdd (www.pmdd.nu) och göd samtidigt som du byter lysrör. Fundera på co2.

Läs. Läs. Läs. Finns massor med artiklar om detta.
#3 - 17 april 2007 10:16
decaux skrev:
har ett 120 liters akvarium som jag tänkt göra om lite, fiskarna ska bort och djungeln ska börja frodas :) hade jag tänkt iaf. just nu lyckas jag inte få en enda planta att överleva :(

karet är några år gammalt så det första jag ska göra är att köpa nya lysrör som är bättre anpassat för växter.

men sen då? jag kan absolut ingenting om pH värden eller nåt annat :confused:

antar att det tar ett tag att få ordning på allt tills djungeln blir en djungel :p

hjälp mig!

Om du gör dig av med alla fiskar får du se till att ge gödning för att växterna skall kunna trivas, bättre att ha lite fisk i akvariet så get "göds" normalt genom avföringen (och ev. överbliven mat...) men om du nu har buffliga ciklider så bör de ju naturligtvis bytas ut mot snällare fiskar....

Annons