nybörjare

#1 - 14 maj 2006 16:32
jag har nyss skaffat akvarium. Jag har sju tetror och tre platy. Eller snarare hade tre, nu är det bara en kvar och det är hannen.
jag har tre frågor för någon som känner för att svara.
1 är det vanligt att hannen jagar honorna så mycket att de gömmer sig. Till en början så försökte honorna att simma ifrån hanen men till slut så gömde dom sig. Ena var bakom en växt och den andar var bakom pumpen. Men nu är honorna döda. gissar på stress. Nu efter honornas död har jag upptäckt två yngel!
2 kan jag ha ynglen med hanen. Har nu flyttat ut hanen för jag blev arg, men nu också för ynglens skull. Men kan jag ha hanen med småttingarna?
3 kan jag ha kvar ynglena med tetror?
#2 - 14 maj 2006 16:38
Hanarna kan vara riktigt elaka. Det är bra att ha fler hanar än honor. Jag brukar rekomendera 3 honor/hane. Ha mycket gömställen till fiskarna i form av tex rötter, växter och grottor. Dessa äter upp allt som går in i deras mun, så vill du att yngel skall överleva så lägg ynglena i en yngelvagga eller födselkasse. Tetror äter även de upp det som går in i munnen.

//Camilla
#3 - 14 maj 2006 16:42
1.Ja det var läge sen jag hade platyn, men jag kan inte minnas att de var nåt problem. Hur stort akvarium handlar det om och finns det gömställen?
2. Ynglen blir nog lunch om han får tag på dom.
3. Vad är det för tetror? det finns tetror som kan bli en meter:) men jag antar att de handlar om neoner eller motsvarande.
Mindre tetror brukar inte kunna ställa till några större problem för platyn.
Välkommen till zpet...
#4 - 14 maj 2006 16:45
vad är en yngelvagga för något eller födselkasse? nu är det ju söndag så bör jag ta upp ynglen och sätt dom i en burk så länge eller kan dom klar sig till imorgon. Nu håller ynglen till i en liten buske och de simmar inte ut ur den så mycket. Vad skall jag göra åt hannen?
#6 - 14 maj 2006 16:48
mitt akvarium är 18 liter och tetrorna är neontetror.
#7 - 14 maj 2006 16:55
Jag skulle säga att de förklarar varför honorna blev ihjälmobbade, dom kommer inte undan någonstans.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38
Satsa mer på att behålla tetrorna och hitta ett annat hem för platyn.
#8 - 20 maj 2006 15:01
[quote=daisy]mitt akvarium är 18 liter och tetrorna är neontetror.[/quote]
Akvariet är alldeles för litet och honorna hade ingen chans att fly undan.

Jag har överskott på platyhanar i mitt 110 liters men honorna har det ändå lugnt.
#9 - 20 maj 2006 17:52
[quote=NiXoN]Satsa mer på att behålla tetrorna och hitta ett annat hem för platyn.[/quote]

I ett 18 liter trivs väl inte Neontetran, den behöver väl mer simyta?
Jag tycker du ska skaffa ett annat hem åt både tetrorna och platyn och istället skaffa ett litet stim kardinalfisk (eller ännu hellre dvärgkardinalfisk) eller en kampfisk. Du kan också pröva räkor. De är mycket roliga!![:)]
#10 - 20 maj 2006 17:53
Neontetran behöver minst 45 liter. Kolla här:http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476
#11 - 22 maj 2006 21:22
hej. Vad har guppyhonan för beteende när hon skall föda. tror att minst en hona är "gravid".
#12 - 23 maj 2006 00:31
Hmm betennde hur hon beter sig står på forumet på flera stället, men postar en länk här också... *trött*

Guppyfödsel - Ett naturens under:
http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=209599

Annons