nybörjare

#1 - 4 december 2005 20:01
hej!
ok,jag har sett mycket skrivande angående ph och att man ska ha lite salt i karet? =S
jag har köpt ett 500 liters akvarium för ca 2 månader sen. det enda jag gjorde när jag fick akvariet så hällde jag i vanligt kranvatten och en burk aquasafe som jag fick med. jag har endast gjort ett 30% vattenbyte också.
något mer jag borde göra? för fiskar ser annars rätt så välmående ut.

va menas med ph och saltet osv? och några speciella check rutiner osv man bör utföra?

skulle va väldigt tacksam för svar.
#2 - 4 december 2005 21:12
Bra att du använde Aquasafe. Det är ett vattenberedningsmedel som binder och neutraliserar klor och andra kemikalier och metaller som kan finnas i kranvattnet (det varierar från ort till ort).

Vid uppstart av akvarium är det väldigt viktigt att hålla koll på nitrit som brukar uppstå då den bakteriefloran som bryter ner ammonium och nitrit fortfarande inte hunnit etablera sig. För att vara på den säkra sidan och speeda upp hela processen bör man även tillsätta Nitrivec eller likvärdigt preparat som innehåller bakteriekultur.

Så Aquasafe, Nitrivec och nitrittest (dropptest är att föredra framför teststickor) anser jag man bör satsa på.

Vad gäller PH så lever olika fiskarter i olika miljöer där vattnet kan vara mjukt och lite surt eller hårt och lite basiskt. De flesta tetraarterna t ex kommer från områden där vattnet är mjukt och lite surt (PH runt 6.5-6.8), medans de flesta levandefödare (t ex platy och guppy) lever i neutralt till något basiskt vatten (PH runt 8). PH 7 är som du säkert vet neutralt.

En del arter anpassar sig lätt till andra vattenparameter än de som är de vanliga för arten, medans fiskar som tillhör andra känsligare arter kanske inte mår bra om de tvingas leva i fel vatten. Viktigast är ändå ett stabilt PH. Plötsliga PH-svängningar kan vara skadliga för fiskarna. Därför är det bättre att göra mindre och tätare vattenbyten än stora vattenbyten mer sällan.

En del inredning som t ex rötter kan sänka vattnets PH, medans annan som kalkhaltiga grus och/eller stenar höjer PH:t.

Om du kontaktar VA-verket där du bor och förklarar att du har ett akvarium kan du få reda på vad det är för PH i ditt kranvatten samt vilka kemikalier som de tillsätter vattnet där.

Information om vilket vatten man har är bra att ha när man sen ska välja fiskar.
#3 - 5 december 2005 03:14
[QUOTE=batski]Om du kontaktar VA-verket där du bor och förklarar att du har ett akvarium kan du få reda på vad det är för PH i ditt kranvatten samt vilka kemikalier som de tillsätter vattnet där.[/QUOTE]

är nog bättre att mäta själv.
har 8-9 ur kran men låter jag vattnet stå en stund i ett glas kryper de ner till runt 7.4
#4 - 5 december 2005 07:41
[QUOTE=Raven]är nog bättre att mäta själv.
har 8-9 ur kran men låter jag vattnet stå en stund i ett glas kryper de ner till runt 7.4[/QUOTE]

Du har en poäng där. Men det kan ändå vara bra att kontakta VA-verket för att få reda på vilka kemikalier som de tillsätter vattnet. Det varierar ju från ort. I fall de använder chloramin som inte går att lufta ur vattnet MÅSTE man använda vattenberedningsmedel.

Glömde det där med saltet i mitt förra inlägg. Vissa fiskar, som t ex molly, mår bra av att ha salt i vattnet medans andra arter som corydoras är väldigt känsliga för salt. Själv kör jag inte med salt i mitt akvarium eftersom däri bor corydoras och andra arter som kommer från Amazonasområdet, som är ganska fattigt på salter.

Salt kan dock vara bra under konvalescens pga att det verkar gynsamt för fiskars immunförsvar.
#5 - 5 december 2005 15:08
[QUOTE=batski][QUOTE=Raven]är nog bättre att mäta själv.
har 8-9 ur kran men låter jag vattnet stå en stund i ett glas kryper de ner till runt 7.4[/QUOTE]

Du har en poäng där. Men det kan ändå vara bra att kontakta VA-verket för att få reda på vilka kemikalier som de tillsätter vattnet. Det varierar ju från ort. I fall de använder chloramin som inte går att lufta ur vattnet MÅSTE man använda vattenberedningsmedel.

Glömde det där med saltet i mitt förra inlägg. Vissa fiskar, som t ex molly, mår bra av att ha salt i vattnet medans andra arter som corydoras är väldigt känsliga för salt. Själv kör jag inte med salt i mitt akvarium eftersom däri bor corydoras och andra arter som kommer från Amazonasområdet, som är ganska fattigt på salter.

Salt kan dock vara bra under konvalescens pga att det verkar gynsamt för fiskars immunförsvar.[/QUOTE]

ok,alltså jag har malawi ciklider i mitt 500 liters kar, så ska jag ha i lite salt? isåfall hur mycket?
#6 - 5 december 2005 18:05
[QUOTE=el_pako]ok,alltså jag har malawi ciklider i mitt 500 liters kar, så ska jag ha i lite salt? isåfall hur mycket?[/QUOTE]

Vet faktiskt inte hur det är med malawi och salt. Men jag vet iaf att malawiciklider trivs med ganska högt PH (7.5-8.5), så någon kalkhatig inredning (sand, grus eller/och stenar) är att rekommendera.

Vad gäller saltet kan du ställa frågan under "Afrikanska ciklider". Där kommer du säkert att få kunniga svar från folk som har erfarenhet av malawi.

Lycka till!
#7 - 5 december 2005 18:27
Finns olika åsiker om man ska ha salt med malawi eller inte, skulle tro att dom flesta
undviker salt normalt och bara tillsätter vid vissa sjukdomar/skador etc hos fiskarna
Jag har själv aldrig salt till mina malawi.

/Micke
#8 - 5 december 2005 20:01
jag brukar ha i lite till mitt har en 400burk där slänger jag ner 2st...

Annons