Nybörjare

#1 - 15 september 2004 14:17
Vårt akvarium är på 112L och vi startade upp det för två veckor sedan fiskarna har varit i ca 11 dagar. Då köpte vi 10 st guppy 4 hanar och 6 honor och för två dagar sedan såg vi att vi fått två små yngel. Vi vill nu köpa lite mer fiskar men vad rekomenderar ni. Vilken typ av algätare ska vi skaffa? En eller flera? Äter de upp våra små yngel?
#2 - 15 september 2004 14:19
Ancistrus eller otocinclus, vet ej om dessa äter yngel, algätande räkor är ett annat alternativ.
#3 - 15 september 2004 14:39
Jag har metallpansarmalar coh dessa är strikta vegeterianer vad jag sett. Går bra att blanda med just algätande räkor. Tror för övrigt att alla pansarmalar är yngelvänlig, rätta mig om jag har fel.

Om du är intresserad av räkor så åk till en större akvariebutik och TITTA, sen åker du hem och söker på nätet efter dessa räkor. Om du sedan fastnar för en viss räka är det bara att åka tillbaka och köpa de du gillar :)
#4 - 15 september 2004 14:44
Om du ska köpa räkor så köp amanoräkor. De är väldigt bra algätare och tar foderrester på botten oxå. Alltså behöver du inga pansarmalar om du har räkorna. Fast jag skulle nog ha båda, pansarmalarna e så gulliga. Jag har C. Swartsi... tror att d e felstavat men endå =>
#5 - 15 september 2004 15:14
om du köper amanoräkor så kommer du behöva ca en 40st i ditt kar för att det ska bli någon effekt av dem och för det andra så kostar dem ca 30kr/st...jag skulle köra på ancistrus och någon ottocinclus om jag var du.

/Glenn
#6 - 15 september 2004 15:41
hej! och grattis till yngelna. jag tycker du ska ha 2 stycken ancitrius malar en kille och el tjej det är vad jag tycker. gustav
#7 - 15 september 2004 16:00
Jag har metallpansarmalar coh dessa är strikta vegeterianer vad jag sett. Går bra att blanda med just algätande räkor. Tror för övrigt att alla pansarmalar är yngelvänlig, rätta mig om jag har fel.

Metallpansarmalar är köttätare och rör inte en alg.
MVH
Magnus
#8 - 15 september 2004 17:18
Jag har 6 st Amanoräkor i ett 110 liters akvarium, och de håller efter algerna. Det är startat sedan någon månad, och ingen algexplosion.

Så du behöver inte 40 st i ett 110 liters akvarium.

Anamoräkor äter allt som ligger still. Så ynglen bör klara sig. Pansarmalar och Anamoräkor äter rom, så de är inte lämpliga i ett odlingskar för äggläggande fisk.

Pansarmalar äter insekter som håller till på botten. Yngel brukar klara sig.
#9 - 24 september 2004 19:57
Tack för tippsen! Jag har nu varit och köpt lite kompisar till mina guppis två st svärdbärare, grönlingar och två otocinclus jag hoppas att det kommer att gå bra.

Annons