Nybörjare!

#1 - 6 juni 2004 01:10
Hejsan

Har startat mitt första akvarium på 100L och jag ser det som en mycket trevlig hobby. Mina invånare i karet mår mycket fint, dock gör inte växterna det - Dom växer inte!! Efter ca. 1 månad började mina lite "finare" växter ruttna och dö. Det enda jag får att överleva är vad jag skulle kalla "ogräss".

Jag förstår att dom som har vackra och växtrika akvarium har hållt på länge och vet "sina" grejjer, men jag undrar - hur ska jag göra? Har haft karet i ca. 2,5 månad.
Tacksam för alla svar.
#2 - 6 juni 2004 01:17
Använder du någon gödning? Vad har du för belysning?
#3 - 6 juni 2004 03:13
Samt, vad är det för växter som inte klarar sig respektive klarar sig. Vad har du för vattenvärden (temp, pH, kH)? Hur sköter du akvariumet (hur stora vattenbyten, hur ofta)?
Lättare ge råd om vi får denna information.
#4 - 6 juni 2004 08:43
Ett vanligt problem (Tycker jag) när det gäller växter är att många köper växter som kräver mycket ljus och samtidigt har man bara glödlammpor som ljuskälla.

Ett råd (men du kanske redan har lysrör) är att skaffa lysrör för växternas skull. Bäst blir att köpa ett lysrör avsett för växter. Aquarelle (tror jag det stavas) tror jag folk har ansett är det bästa eller i alla fall ett av de bättre.

Första tipset är i alla fall att se till att ha tillräckligt med ljus. Nästa tips är om du orkar och är intresserad att bygga en koldioxid "tillsättare". enklaste är av bara ett par tomma petflaskor. Har länk till en bra beskrivning om du är intresserad. Sedan om du vill gå nästa steg blir att använda gödning.

Fast det är förstås du kan ju självklart använda gödning i form av tropica master grow utan att ha koldioxid. Men koldioxid är viktigt för växterna.
#5 - 6 juni 2004 23:29
Jag tycker då att co2 tillsats går före ljuset. Ökar man ljuset och inte co2 kan det hända att det bara blir alger av det. Vid varje ljusuppgradering, måste man se över sin co2 tillsättningsmetod.

För nybörjaren rekomenderar jag de växter som inte behöver co2, tex valisneria, javaormbunke, anubias osv. Då behöver man inte bry sig om co2.
MVH
Magnus

Annons