Nybörjare

#1 - 18 juli 2009 17:40
Hej gått i akvarie köpartankar länge nu. (år) Hade kar när jag bodde hemma, som störst 250l men nu funderar jag på runt 400l skulle behöva lite vägledande tipps och trix för att starta på bästa vis. Kommer att köpa begagnat och skall ha sötvatten.
Är vissa kar bättre än andra eller är det bara trender? Juwel Rio med tillhörande möbel är det bra grejjor? Bor i centrala Göteborg hur är vattnet här? Osv, tacksam för alla råd

Mvh/
Robban

[LIST]
[*]
[/LIST]
#2 - 18 juli 2009 17:51
Finns ju en nybörjar del på forumet som väldigt detaljerat beskriver hur man bäst startar upp ett kar, enklast är dock om man har nån bekant i närheten med ett väl inkört kar som man kan låta köra sitt filter i under några veckor så slipper man väldigt många av dom klassiska problemen.
Just juwel har väl både för och nackdelar, själv skulle jag aldrig köpa ett och det är främst för att dom envisas med att ha egna längder på lysrör så bara deras egna skit ska passa :(
#3 - 18 juli 2009 17:59
Var kanske lite snabb skall kolla nybörjardelen. Bra inputt med lysrören.
Tackar!
#4 - 18 juli 2009 22:16
RobSap skrev:
Var kanske lite snabb skall kolla nybörjardelen. Bra inputt med lysrören.

Tackar!

Finns som sagt mycket nyttigt i den delen men har du väl läst på ordentligt där och har mera detaljerade frågor brukar man nog kunna få bättre svar här för det är inte alltid samma personer som besöker dom olika delarna av forumet.
Sen vad gäller vatten i göteborg behöver du nog inte fundera så mycket över det.
Vet inte om det är så mycket trender som bestämmer val av kar för många utan man köper det man tycker är snyggast och just juwel tex kan jag själv tycka är väldigt snygga kar så är nog därför dom är populära och långt ifrån alla bryr sig om det här med lysrören då dom som dom har må va dyrare men dom är ofta helt ok och är man inte intresserad av att hålla svårare växter så gör det kanske inget, dom har väl även egna filterlösningar som beroende på vilka fiskar man ska ha kan va en bra lösning (som ofta även går att modda) men kan va värt att fundera över vilka fiskar man ska ha innan man väljer en så pass färdig lösning iaf.
#5 - 19 juli 2009 14:10
Var inne och kollade på nybörjardelen, kommer att läsa där mer än en gång mistänker jag, var mkt informativt. Men när jag väl väljer kar så spelar tydligen inte märket någon roll? Tolkar detta som att kvaliten på de olika tillverkarna är genomgående hög? Man läser ju en del om att folk säljer kar som är t.ex. sprukna, kan ju klart gått sönder av fallande stenar eller ej plan installation. Men kan kanske vara spänningar i glaset på grund av billig tillverkning, vet ej bara spekulerar men vill inte ha 400l på golvet när man bor på tredje våningen.
#6 - 19 juli 2009 14:16
Har själv haft ett juwelkar och var jättenöjd med detta, mycket akvarium för hyffsade pengar. Att de har egna längder på lysrör gäller än så länge bara T5, de vanliga tjocka T8 är vanliga standardlängder som går att hitta många olika rör till:).
Sedan kanske det finns snyggare kar och möbler till dessa, men som nybörjarkar och då de inte kostar så mycket kan det vara ett bra alternativ att tänka på.
#7 - 19 juli 2009 14:28
Hmm, fick för mig att det gällde alla juwel lysrör men så vart det visst inte, undrar dock om det inte va T8 juwel hade problem med att dom gick sönder ofta istället? kanske bara gällde nån viss storlek?
Iaf säkert mycket prisvärda kar om pump och rörmängd passar kraven, kvalitet på själva karen är nog god rakt över lag oavsett märke
#8 - 19 juli 2009 15:02
Fuzzop skrev:
Hmm, fick för mig att det gällde alla juwel lysrör men så vart det visst inte, undrar dock om det inte va T8 juwel hade problem med att dom gick sönder ofta istället? kanske bara gällde nån viss storlek?

Iaf säkert mycket prisvärda kar om pump och rörmängd passar kraven, kvalitet på själva karen är nog god rakt över lag oavsett märke

Jepp, så var det med dessa T8, de slocknar ganska ofta för att aldrig vakna mer, men jag har inte hört någon som haft problem att få dessa utbytta.
Tyvärr har jag inte en aning om problemet kvarstår med dessa T8 ramper men det går säkert att ta reda på:).
Jag hade tre ramper på 38w och fick byta ut alla tre:((iofs utan problem). Hur det är med hållbarheten på ramperna med andra wattantal kan jag inte svara på till 100%, så det låter jag bli;).
#9 - 19 juli 2009 17:51
Man har lite att fundera över... men bra svar, tackar!

Annons