nybörjar växt-tips?

#1 - 14 juni 2004 16:57
Hej!

Har tills nu inte brytt mig så mck om växter. Men nu är jag lite sugen på att ge även dessa ett tillräckligt bra hem.
Finns det någon som har något enkelt nybörjar tips, som kanske kan få dem lite piggare?! Enklaste gödningen, etc...
Har kikat runt lite på forumet,men hittar inget för mig som jag fattar då jag har noll koll:-)

Akvariet är 60 cm högt
Här finns (tyvärr) bara två lysrör, de som föjde med.
"Leuci Daylight"
(6500K 36 W)

#2 - 14 juni 2004 17:04
vallisneria, limnophila, vattenpest och alla möjliga sorters "gräs" är exempel på lättskötta växter som sprider sig snabbt. Du kan börja med att blanda ihop mäsk Co2. Du hittar information här på forumet. Sök så hittar du bra trådar.
Om du vill ha lite mer avancerad gödning, så kolla in denna tråden:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27311
#3 - 14 juni 2004 17:05
Satsa på snabbväxande växter som vattenpest, vallisneria mfl. Ge dom ljus 12 timmar om dygnet. Ta det försiktigt med gödningen i början innan dom börjat växa ordentligt, annars finns risk att du skapar en algordling istället..
#4 - 14 juni 2004 17:14
Jo är dessa jag har flest av: Vattenpest
Paniculatus-svärdplanta och Crinum-lök, men har även ett par andra som jag tyvärr inte har namnet på.

Nej avancerat vill jag inte ha det..och inte göda med Co2...Vad är gödning då? Finns det någon som man bara kan "hälla i"?
#5 - 14 juni 2004 17:16
Ja, TMG, men det gör bäst verkan om man använder Co2. Det står på förpackningen hur mycket man doserar. Om du nu inte vill ha det som ett "riktigt" high-tech växtakvarium, så kan du sticka ner en lerkula vid rötterna på dessa växter. Båda dessa finns i akvarieaffärer.

Lycka till !

MVH
Mazi
#6 - 14 juni 2004 17:19
Okej, tack!

Det låter som något för mig tror jag:-) Vill gärna börja enkelt tänkte jag.

MVH

Daniel
#7 - 14 juni 2004 17:30
Mäsk är enkelt att börja med, men det blir gärna ostabilt. Gör som du vill, men det är nog ett bra alternativ...

>-[MVH]---------> Mazi
#8 - 15 juni 2004 09:16
Om du ska börja med TMG så börja med halv dos tills du ser att växterna börjar växa sedan kan du öka lite åt gången tills du kör med full dos. Tror inte du kommer att behöva köra full dos eftersom du inte ska använda C02.

Om du ska använda Co2 så börja försiktigt tills du har lärt dig hur det påverkar ditt Ph värde och sedan när du har ett stabilt Ph värde så kan du börja med TMG.

En perfekt nybörjar växt är Rosenvig den växer som ogräs och måste ansas ofta.

Lycka till med växterna.
#9 - 15 juni 2004 21:52
Ok, topp. Då ska jag börja med mindre doser av TMG!
#10 - 16 juni 2004 01:54
jorgen41

Vad är Rosenvig, hittar inget info om den här på zoopet, har du hela namnet kanske?
#11 - 16 juni 2004 05:06
Vad är Rosenvig, hittar inget info om den här på zoopet, har du hela namnet kanske?
Han menar nog Hygrophila polysperma 'Rosanervig'
http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=050B

Annons