"Nybörjar-Måsten"??

#1 - 15 december 2004 08:38
Har gått ett tag och funderat..... varje gång jag ser en "nybörjare" ställa en fråga om sitt nya akvarium och hur han/hon ska sköta detta så kommer det ALLTID en massa måsten.... man måste ditt... man måste datt... Jag har haft akvarium i ca 1.5 år... erkänner det har absolut inte varit problemfritt... jag har haft sjukdommar... jag har haft fiskar som dött.... jag har haft förmånen att kunna ställa frågor här på forumet och oftast fått vettiga svar...
Det jag funderar på nu är alla dessa råd om måsten.... De nya får veta att de MÅSTE skaffa nitrivec..... de MÅSTE skaffa nått vattenberdningsmedel..... de MÅSTE skaffa en hel kemilåda eller iaf dropptester för nitrit, nitrat och ph.....
De verkar finnas så många MÅSTEN att när jag läser dessa inlägg så känner JAG att hade jag varit nybörjare så hade jag blivit skrämd.... är det verkligen så "besvärligt" att ha akvarium???
Jag har inga tester alls... kanske fel av mig men det fungerar ändå...hade ett ph test precis i början som jag senare gav bort... jag använder sällan vattenberedningsmedel... endast när jag flyttar akvarium eller då när jag hade egen brunn.... Nitrivec???? har jag aldrig använt... utan låter sakta men säkert akvarierna köra in sig själva genom att inte ha så mycket fisk..... och kommer det en nitritspik så syns det väldigt snabbt på fiskarna... står de vid ytan och kippar.... BYT Vatten!!!!!
Detta är INTE för att gnälla på alla dem som ger råd... utan bara mina egna tankar och funderingar..... kan inte låta bli och tänka på om det är jag som är helt ute och cyklar eller om det har blivit väldigt många "onödiga" måsten.... ni som har haft akvarium "länge" och som "bara" har "vanliga" akvarium... har ni verkligan allt detta.... har ni alla dessa måsten??? coh är det verkligen nödvändigt för en nybörjare att ha alla dessa måsten???
#2 - 15 december 2004 08:56
Jag håller med dig till stor del. Så längde det itne är fiskar med den högsta svårighetsgraden och man har någerlunda koll på vattnet i sin komun, samt håller ett öga på fiskarna, så är det inte nödvädnigt med ph, ammoniak och nitrittester. jag ser det som en nödfallslösning om något verkar gå snett.
folk har haft fiskar i många år, och visst är det bra att hobbyn utvecklas, men hemma hoss oss hade vi under många år ett tiotal akvarier och det fanns inte ett vattentest i huset.
naturligtvis avråder jag ingen från att skaffa tester, det vore ju vansinne. men jag tycker att det är som Maya säger, man MÅSTE inte.

därmot är det ju bra om amn kan sin kemi, så man kan felsöka och åtgärda problem lättare.
#3 - 15 december 2004 09:10
Man klarar sej nog rätt bra utan en massa måsten vad gäller tester.
Bara man inte slarvar med vattenbytena...
Man bör dock nog ha tillgång till tester om man börja mixtra med vattnet - t ex sänka pH.
De flesta tester som jag köpt har blivit liggande och samlat damm förutom när jag "experimenterat lite med vattnet" vilket skett då och då. Samma med de vattenberedningsmedel som inköpts.
#4 - 15 december 2004 09:22
Maya: Håller med dig till punkt och pricka!!!!

Man bör dock nog ha tillgång till tester om man börja mixtra med vattnet - t ex sänka pH.

Det är väl bara de mest ambitiösa nybörjarna som börjar med att mixtra med PH och dylikt. Detta kommer oftast lite senare i akvarist-livet har jag en känsla av....
#5 - 15 december 2004 09:36
Jag är själv nybörjare, men jag gick den enkla vägen, prova och misslyckas..
Ungefär i alla fall, jag gjorde det jag tyckte sen läste jag på om det och lär mig mer och mer. När jag skulle starta det första för ett tag sen så kollade jag internet, och hittade massa olika forum-diskutioner, massor av detaljer, och en hel del information.
Zoopet har ju ganska bra info om vad man bör tänka på.
Men i allmänhet kändes det som man hamnade i ett träsk, där det var svårt att hitta rätt, och man hittade ingen röd tråd i de diskutioner och fakta som fanns.

Vad jag saknar lite är en "tutorial" där man berättar med enkelt språk hur man startar ett litet enkelt sällskapsakvarium från början. Den bör också ta upp vad man får räkna med att lägga ut på det man kommer att behöva.
Den bör sen fortsätta med att gå lite djupare och beskriva lite om kemin, beteenden, sjukdommar och annan info man är intresserad av när man väl fått igång akvariet och har starten avklarad. Sen kan den ju gå vidare och ha mer info för den som haft sitt första akvarium och funderar på nästa. Info om de olika biotoperna osv.

Själv har jag haft små sällskapsakvarium i huset när jag växte upp, så lite visste jag ju innan så jag kanske hade nånting att bygga på.
Men jag kan tänka att en helt novis skulle ha hjälp av en sådan.
Man kan säga att det vore ett sätt att binda ihop de olika fakta-delar som finns på denna sida.

Det är klart, man hittar den mesta infon här på sidan, och annars kan man ju fråga om saker i forumet, men om man har lite man läst innan, och fått grepp på vad man ska ge sig in på, så kanske man inte behöver fråga lika mycket, även om fråga är bra, så får man ju ofta åsikter och kanske inte fakta, därav kanske man slipper lite av dessa "måsten".
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 december 2004 10:10
Detta är INTE för att gnälla på alla dem som ger råd... utan bara mina egna tankar och funderingar..... kan inte låta bli och tänka på om det är jag som är helt ute och cyklar eller om det har blivit väldigt många "onödiga" måsten.... ni som har haft akvarium "länge" och som "bara" har "vanliga" akvarium... har ni verkligan allt detta.... har ni alla dessa måsten??? coh är det verkligen nödvändigt

Det finns en allmän avdelning här på Zoopet om hur man startar akvarium och vad man skall tänka på.
Tycker faktiskt att du också låter lite som all de som skriver om sina "måsten" när du förespråkar "måste inte"[;)]

Dels så måste man inse att vi har olika akvarievatten (från kranen), lägger i olika mycket fisk och matar olika - alla dessa (och många andra) faktorer påverkar hur det går i starten. Detta gör att det inte går att de ett entydigt svar - gör exakt så och så för då funkar det alltid.
Det kan faktiskt vara så ibland att den som gör helt rätt misslyckas, men den som gör helt fel misslyckas. Detta till trots så måste man kunna ge allmänna råd baserat på den erfarenhet man har och kanske funkar dessa allmånna råd i 90% av alla fall, men funkar inte i 10%.

En del av det roliga med akvariehobbyn är att inget akvarium är det andra likt - man kan t.o.m. ha två akvarier bredvid varandra och med samma sorts fiskar och växter i, samma belysning och byter exakt lika mycket vatten och ändå funkar det ena perfekt, medan det andra gror igen av alger.
#7 - 15 december 2004 10:47
Hej igen!!
Men jag förespråkar inte "måste inte" utan det var bara en fundering..... jag kommer aldrig någonsin rekommendera någon att INTE köpa tester.... det jag reagerade på är att många när de råder just nybörjare påpekar så starkt att de MÅSTE köpa eller tilsätta ditt eller datt för annars kommer det inte funka.... och som du själv säger Kjell så finns det inga garantier att det kommer att fungera ändå... oavsett måsten eller inte....
Något jag även reagerat över är juh måstet Nitrivec.... om man nu tar det lite lungt istället och låter det ta lite tid så att akvariet kan komma igång av sig själv.... behövs det verkligen då... jag har sett att personer har gett råd vid för hög nitrithalt... byt vatten och tillsätt nitrivec.... och jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår varför..... troligtvis pga av okunnighet.... men jag har fått för mig att gör man ett stort vatten byte och gör ett X antal mindre vattenbyten efter det så ger det samma effekt.... eller är det helt enkelt så att det är mycket bekvämare att häva i nått medel så man slipper byta vatten så många gånger... länge leve latheten?????

Jag är inte ute efter nått entydligt svar.... jag tycker att akvarier, fiskar och det som tillhör är nått av det roligaste som finns....är väl lite av charmen att det händer nått nytt varje dag... det är inte det samma hela tiden.... jag blir bara lite brydd helt enkelt för att jag känner mig själv.... hade JAG fått de råd med alla dessa måsten så hade jag ALDRIG börjat med akvaristik.... jag hade inte tyckt att det var värt besväret.... tänk att köpa in alla dessa tester, alla dessa medel och att det ändå går åt h*lv*te... jag rent personligt tycker att vissa gör det mer besvärligt än det egentligen behöver vara.... Akvaristik ska vara roligt, avslappnade och något som ligger en varmt om hjärtat.... utan att man känner..."suck... nu MÅSTE jag göra det eller tillsätta datt"

Jag är inte emot vattenberedningsmedel... absolut inte.. speciellt inte vid uppstart av akvarium eller som när man har egenbrunn... men har man bra kommunalt vatten... finns det nån anledning då att använda det regelbundet vid varje vattenbyte???

Som jag ser det så är väl egentligen vattenbyten A och O, givetvis tillkommer sådant som matning och växtlighet....

Min far hade akvarium i många år både innan jag var född (är 32 år nu) och ett antal år när jag var barn.... jag gör inte så mycket med mina akvarier annat än byter vatten varje vecka, fixar innerfiltrerna, rensar växterna om det behövs och matar... o sen sitter jag o glor ett X antal timmar....detta tycker han är mycket.... då han hade akvarium för alla dessa år sedan så det man gjorde då (tydligen enligt honom) var att FYLLA på vatten... inga vattenbyten... växter skulle man juh ha... men inte för mycket...o mata skulle man göra typ 2 gånger i veckan...doppvärmare vet jag inte om de visste va var på den tiden..*S*

Mycket har hänt sedan dess... gudskelov... jag tror nog att fiskarna i allmänhet mår bättre idag....men mår de verkligen bra eller bättre av alla dessa kemikalier?
#8 - 16 december 2004 10:09
Hej Maya!

När man skaffar/har ett akvarium har man ansvar över levande individer. Fiskar är alltså inga leksaker, utan de kan må bra eller dåligt och har precis som alla andra djur (även vi själva) en instinktiv vilja att leva. De har faktiskt inte bett om att få bo i mitt eller ditt akvarium. Och de är helt i vårt våld.

Så det minsta vi kan göra är att göra allt vad vi kan för att de ska må så bra som möjligt och för att undvika för dem ödesdigra olyckor. Själv vill jag ge mina fiskar så bra förutsättningar som möjligt.

Jag har haft mitt akvarium i ca 2 månader nu och jag har följande tillbehör:

- Filter

- Lysrampa och lysrör

- Doppvärmare

- Termometer

- Inredning (skapar trivsam miljö)

- Aqutan (neutraliserar klor som är skadligt för fiskarnas hälsa)

- PH 6.5 buffer (för att få rätt PH för just de arter som bor i mitt akvarium)

- Sera Morena (för att skapa svartvatten - väldigt snyggt)

- Nitrivec (i fall jag skulle få en nitritspik - det är klart man även byter vatten)

- Nitrit-test (vill kunna upptäcka nitrit INNAN fiskarna börjar må dåligt och tar skada av det)

- PH-test (vill kunna hålla koll på PH)

- Mat till fiskarna

- TMG (växtnäring - vill gärna ha fina växter)

- 1 hov

- 3 hinkar

- 1 slang (att tömma vatten med)

- 1 skrapa (för att skrapa bort alger från glasrutorna)

Av allt detta tycker jag att det enda som inte är absolut nödvändigt är skrapan (fiskarna bryr sig inte i fall det är alger på glaset), Sera Morena och TMG och kanske även PH 6.5-buffer (själv tycker jag den är jättepraktisk).

Sen håller jag med dig om att det finns en del grejer inom akvaristiken som inte är nödvändiga för fiskarnas välfärd, som t ex CO2-anläggning, UVC-filter och sånt (även om de har sina funktioner). Men det innebär verkligen INTE att alla grejer är onödiga. Eftersom vi inte lever i tropikerna och inte heller har tillgång till bra vatten, så MÅSTE vi tyvärr använda oss av en del tillbehör för att återskapa en bra livsmiljö för våra fiskar. Konstigare än så är det inte.

Precis som med mycket annat när man är nybörjare, så kan det LÅTA krångligt med en massa nya grejer med helt nya namn. Men när man väl kommit igång så känns det inte alls krångligt längre. Själv tycker jag att dessa tillbehör gör det LÄTTARE (och överhuvudtaget möjligt) för mig att ha akvarium.
#9 - 16 december 2004 11:34
Det som behövs för ett akvarium är vatten och fisk och ett fungerande filter.. Sen sköter sig det mesta själv om man byter vatten regelbundet.. Den bästa indikatorn på att allt är bra i karet är fiskarna själva.. Tar man sig tid och tittar på fiskarna så ser man om nåt är fel...

Sen är det klart att man behöver olika tester för om man vill ha något annat än ett "vanligt" sällskapsakvarium..
#10 - 16 december 2004 11:42
Förstår att det kan behövas kemikalier ibland för att påskynda förlopp i akvarium. Men jag har inte bråttom.

Jag har haft akvarium i flera år och tillhör skaran "har akvarium men är för lat för att ha "krävande" fiskar och växter".
Det vill säga jag har hållit mig till fiskar som klarar vårt kommunala vatten (klorfritt)och med hyffsad ph och växter som handlarn har sagt är tåliga.
Fiskarna har klarat sig, mått gott å blivit fler..... Växterna växer så det knakar....

Jag gör vattenbyten och rengör och matar... Byter lysrör ibland...
Jag har inte känt behov att spilla i kemikalier för att uppnå en "naturlig" miljö för fisken.... Men jag kanske är en av de som bara haft tur i alla dessa år ....Har kanske lite i mig det från den gamla stammen som bara fyllde på vatten (Jag/vår familj har haft akvarium sen tidigt -70 tal)
Visst har jag varit tvungen att medicinera mot sjukdommar men det är inte ofta....
Men om jag nu för att fiskarna verkligen ska må bra behöver alla dessa tester, kemikalier och grejs så kanske det är läge att lägga ner??.... Vill inte att fisken ska lida av att de bor hos mig...

Jag har följande "tillbehör":

- Lyse, pump, termometer, filter, inredning, mat, håv, vattenslang som jag kan koppla till duschen (är för lat för att bära vatten) och en doppvärmare..

- En stol som jag kan flytta runt å sitta å titta på fisken från.

- Glädjen att se de små liven simma runt...

När jag startade upp mitt akvarium hade jag akvarium, grus, filter, växter, stenar, rötter och vatten ....
Jag lät det gosa till sig några dagar och sedan lät jag akvariummet befolkas sakta men säkert (i ett halvår) till det antal som jag har där nu... Plånboken och då jag såg att fiskhandlarn fått in fiskar som jag tyckte passade in fick styra detta.....

Jag är ofta inne här på zoopet för att kolla vad andra har för sig med sina akvarium och lära mig lite mer.... Kul att intresset finns och att de som har kunskapen delar med sig ... Men jag har som sagt, inte förstått denna tilltro till preparat och tester som en del ser som ett "måste"....

#11 - 16 december 2004 12:08
Ursprungligen skickat av Robot

Det som behövs för ett akvarium är vatten och fisk och ett fungerande filter..

Så du har ingen doppvärmare, ingen termometer, ingen belysning och ingen inredning? Om du tycker dessa är självklarheter, varför anser du då att det inte spelar någon roll i fall vattnet är bra eller dåligt? Skulle du själv vilja leva hela ditt liv i ett rum med dålig och förgiftad (klor) luft?

Sen sköter sig det mesta själv om man byter vatten regelbundet.. Den bästa indikatorn på att allt är bra i karet är fiskarna själva.. Tar man sig tid och tittar på fiskarna så ser man om nåt är fel...

När det syns på fiskarna att nånting är fel kan det redan vara för sent. I alla fall för någon/några av dem.

Sen är det klart att man behöver olika tester för om man vill ha något annat än ett "vanligt" sällskapsakvarium..

Jag har ett "vanligt" sällskapsakvarium (fast jag har valt att bara ha fiskar från Sydamerika) och tycker jag behöver en nitrit-test för att vara på den säkra sidan. Och jag vill även ha rätt PH.

Du får det att låta som om dessa enkla testerna skulle vara hur avancerade som helst och kostat flera tusenlappar. Jag kan ärligt talat inte förstå din inställning.
#12 - 16 december 2004 12:33
Ursprungligen skickat av FreddeJ

Jag har haft akvarium i flera år och tillhör skaran "har akvarium men är för lat för att ha "krävande" fiskar och växter".

Det vill säga jag har hållit mig till fiskar som klarar vårt kommunala vatten (klorfritt)och med hyffsad ph och växter som handlarn har sagt är tåliga.

Fiskarna har klarat sig, mått gott å blivit fler..... Växterna växer så det knakar....

Hej FreddeJ!

Var nånstans bor du som har klorfritt kranvatten??? Jag bor i Göteborg och här är det klor in vattnet. Därför använder jag Aqutan. Annars hade jag nog inte gjort det.

Jag tycker du har tänkt rätt när du valt fiskar som kan må bra i det vattnet du har. Tänk om alla hade tänkt på det!

Själv ville jag gärna ha kardinaltetra och fjärilsciklider och därför måste jag mixtra lite med PH-värdena. Det blir dock busenkelt med PH 6.5-buffrern.

Men om jag nu för att fiskarna verkligen ska må bra behöver alla dessa tester, kemikalier och grejs så kanske det är läge att lägga ner??.... Vill inte att fisken ska lida av att de bor hos mig...

Som sagt. Om ditt vatten verkligen är klorfritt och de fiskarna du valt verkligen trivs med de PH-värden du har behöver du förstås inga medel för att ändra på det.

En nitrit-test i varje akvarists hem skulle dock inte skada. De är enkla att använda och inte speciellt dyra (räcker länge). Att testa vattnet 1 gång i veckan tar bara några minuter (är betydligt enklare och mindre tidskrävande än att byta vatten tex).

- En stol som jag kan flytta runt å sitta å titta på fisken från.

Åh, alla dessa tillbehör [;)] En sån stol har jag med faktiskt [:D]

Annons