Har gått ett tag och funderat..... varje gång jag ser en "nybörjare" ställa en fråga om sitt nya akvarium och hur han/hon ska sköta detta så kommer det ALLTID en massa måsten.... man måste ditt... man måste datt... Jag har haft akvarium i ca 1.5 år... erkänner det har absolut inte varit problemfritt... jag har haft sjukdommar... jag har haft fiskar som dött.... jag har haft förmånen att kunna ställa frågor här på forumet och oftast fått vettiga svar...
Det jag funderar på nu är alla dessa råd om måsten.... De nya får veta att de MÅSTE skaffa nitrivec..... de MÅSTE skaffa nått vattenberdningsmedel..... de MÅSTE skaffa en hel kemilåda eller iaf dropptester för nitrit, nitrat och ph.....
De verkar finnas så många MÅSTEN att när jag läser dessa inlägg så känner JAG att hade jag varit nybörjare så hade jag blivit skrämd.... är det verkligen så "besvärligt" att ha akvarium???
Jag har inga tester alls... kanske fel av mig men det fungerar ändå...hade ett ph test precis i början som jag senare gav bort... jag använder sällan vattenberedningsmedel... endast när jag flyttar akvarium eller då när jag hade egen brunn.... Nitrivec???? har jag aldrig använt... utan låter sakta men säkert akvarierna köra in sig själva genom att inte ha så mycket fisk..... och kommer det en nitritspik så syns det väldigt snabbt på fiskarna... står de vid ytan och kippar.... BYT Vatten!!!!!
Detta är INTE för att gnälla på alla dem som ger råd... utan bara mina egna tankar och funderingar..... kan inte låta bli och tänka på om det är jag som är helt ute och cyklar eller om det har blivit väldigt många "onödiga" måsten.... ni som har haft akvarium "länge" och som "bara" har "vanliga" akvarium... har ni verkligan allt detta.... har ni alla dessa måsten??? coh är det verkligen nödvändigt för en nybörjare att ha alla dessa måsten???