Att summera saltvattenshobbyn i ett litet inlägg är inte helt lätt. Om du läser alla tidigare inlägg så kan du få lite idéer om hur du skall gå till väga. När det gäller att ta vattten från havet så har jag inte någon egen erfarenhet av det. två större problem kan jag dock tänka mig uppstår.
1. Salthalten i Svenskt havsvatten är betydligt lägre än på korallreven. Detta kan du komma ifrån antingen genom att fylla på med saltvattenssalt eller genom att låta det dunsta till rätt salthalt.
2.Svenskt havsvatten har väldigt hög näringshalt. Denna näringshalt kommer att ställa till det rejält i ett saltvattenskar (algblomningar,koralldöd). Även detta kan man komma ifrån genom att skumma vattnet kraftigt i ett separat kar innan (när det nått rätt salthalt)
Om man vill snåla in på saltet som kostar ca 1-1,50 kr per liter så tycker jag inte att man skall börja. När man väl köpt saltet så bör man köpa ro filter (ca 1500kr). Saltet blandas med ro vatten och får stå i ca 1 vecka under cirkulation. Sedan köper man levande sten, till ditt kar ca 30 kg (80-150 kr per kilo, ju dyrare desto bättre). En bra skummare är en väldigt bra investering (ca 3000 kr)Sedan är det tålamod under inkörning och algblommning.
Om man vill komma undan billigare så tycker jag att man skall kolla runt på begagnat marknaden (på blocket och saltvattensguiden finns den del prisvärda system just nu).
När det gäller böcker så tycker jag att du skall leta upp fossås "korallrevsakvariet" band 1-4. Dessa böcker är gamla och svåra att få tag på, men mycket bra. Om man är en hajare på engelska så kan man leta sig till reffcentral på nätet och hitta väldigt många bra artiklar eller köpa fossås engelska som är något nyare.
Om det är värt det? Om man har som motiv att sitta och titta på det enbart så tycker jag nog att det blir billigare i längden att köpa årskort till universeum. Om man som jag är genuint interesserad av hur ett korallrev funkar, vattenkemi och teknik så tycker jag nog att det är värt det. I göteborg finns marinakvariet i Mölndal och aquaristiccentrum på kastellgatan. Båda två är duktiga på sitt sätt men dom är (tyvärr) båda två mycket duktiga på att "pracka på" opålästa sådant som dom inte kan sälja tilldom pålästa. Vill man vara säker på att man handlar från en seriös handlare så vet jag ingen annan än korallrevet i Södertälje. Därifrån kan man handla på postorder och allt är för det mesta mycket bra grejor till hyffsade priser. Det finns en del butiker med billigare system som kan sälja billigare fisk (tex hercules zoo),men det lönar sig sällan när fisken dör.
MVH
Magnus