Nybörjar dilemma!

#1 - 29 november 2009 11:15
Tjena tjena,
Har ett dilemma. Efter diverse problem med mitt 2½ månders gamla 126 liters akvarie har jag varit och pratat med dem i min lokala zoobutik. Medan vi stod där och diskuterade akvarium och skötsel dök ställde jag frågan:

Hur ofta rekomenderar ni att göra vattenbyten?

Själv har jag fått uppfattningen att man ska byta relativt ofta, varannan vecka á ca 30%. Han sa att det var dumt att göra så täta vattenbyten då balansen aldrig hann infinna sig då. Han rekomenderade att göra ett stort vattenbyte á 65% varje halvår, vilket jag tyckte kändes konstigt.. Men vad är det rätta? Små täta vattenbyten, följt av ett stort? Eller enbart ett stort?

Sedan har jag en fråga angående salt. Han rekomenderade 2 tsk salt varje vecka. (126 liter)

Tack på förhand!:)
#2 - 29 november 2009 11:21
Simpy92 skrev:
Tjena tjena,

Har ett dilemma. Efter diverse problem med mitt 2½ månders gamla 126 liters akvarie har jag varit och pratat med dem i min lokala zoobutik. Medan vi stod där och diskuterade akvarium och skötsel dök ställde jag frågan:

Hur ofta rekomenderar ni att göra vattenbyten?

Själv har jag fått uppfattningen att man ska byta relativt ofta, varannan vecka á ca 30%. Han sa att det var dumt att göra så täta vattenbyten då balansen aldrig hann infinna sig då. Han rekomenderade att göra ett stort vattenbyte á 65% varje halvår, vilket jag tyckte kändes konstigt.. Men vad är det rätta? Små täta vattenbyten, följt av ett stort? Eller enbart ett stort?

Sedan har jag en fråga angående salt. Han rekomenderade 2 tsk salt varje vecka. (126 liter)

Tack på förhand!:)

Det var den absolut dummaste zoohandlaren jag har hört talas om!!
Vattenbyte görs med fördel varje vecka ca. 25-30%, funkar också varannan vecka. Gör man ett vattenbyte/halvår så undrar jag var alla matrester och exkrementer skall ta vägen... För att inte tala om salthalterna! Ang. salt brukar det rekommenderas 1 dl/100 l vatten vid vattenbyte.
#3 - 29 november 2009 11:28
NIC skrev:
Det var den absolut dummaste zoohandlaren jag har hört talas om!!

Vattenbyte görs med fördel varje vecka ca. 25-30%, funkar också varannan vecka. Gör man ett vattenbyte/halvår så undrar jag var alla matrester och exkrementer skall ta vägen... För att inte tala om salthalterna! Ang. salt brukar det rekommenderas 1 dl/100 l vatten vid vattenbyte.

Joo, det var så jag reagerade med angående vattenbytena. Saltet rekomenderade han dock 1 dl vid varje stort vattenbyten och 2 tsk varje vecka..
#4 - 29 november 2009 11:28
Håller med NIC!

Om du byter vatten med jämna mellanrum håller du en bra balans medan om du byter 65% 2ggr/år kommer balansen rubbas totalt var gång. Om du tänkt ha fiskar i karet kommer det kosta dem livet eftersom så mycket nytt fräscht vatten blir en chock för dem.
Och hur mycket salt kommer det bli om du fyller på varje vecka men inte spär ut det :confused: Du kommer ju ha ett saltvattenkar tillslut [:o]

Nä.. Gör som du gjort innan ;)
#5 - 29 november 2009 11:31
Eller så kan man jämföra med badrummet hemma....
Sanering en gång i halvåret eller torka kakel och skura toan varje vecka?
#6 - 29 november 2009 12:47
Mumin skrev:
Eller så kan man jämföra med badrummet hemma....

Sanering en gång i halvåret eller torka kakel och skura toan varje vecka?

Bra parallell! Har sedan ett år tillbaka blivit tilldelat uppgiften (av morsan) att tvätta min och farsans toalett varje vecka.. Men för att dra en kort summering, som jag gärna vill ha godkänd, så borde det bli något i denna stilen:

¤ Ett mindre vattenbyte varje vecka á 30%
¤ Vid vattenbyte tillsätter jag 2 tsk salt, precis som han sa?
¤ Vid vattenbyte tillsätter jag även preparat som gör "vanligt" vatten till akvarie vatten.
¤ Vid vattenbyte använder jag en slamhävert och "städar" iordning lite.

Några andra preparat som ni anser är nödvändiga?

Tackar så hjärtligt för era svar! Det är verkligen jätte schysst!:)
#7 - 29 november 2009 13:11
Simpy92 skrev:
Bra parallell! Har sedan ett år tillbaka blivit tilldelat uppgiften (av morsan) att tvätta min och farsans toalett varje vecka.. Men för att dra en kort summering, som jag gärna vill ha godkänd, så borde det bli något i denna stilen:

¤ Ett mindre vattenbyte varje vecka á 30%

¤ Vid vattenbyte tillsätter jag 2 tsk salt, precis som han sa?

¤ Vid vattenbyte tillsätter jag även preparat som gör "vanligt" vatten till akvarie vatten.

¤ Vid vattenbyte använder jag en slamhävert och "städar" iordning lite.

Några andra preparat som ni anser är nödvändiga?

Tackar så hjärtligt för era svar! Det är verkligen jätte schysst!:)

¤ Ett mindre vattenbyte varje vecka á 30% =Bra.
¤ Vid vattenbyte tillsätter jag 2 tsk salt, precis som han sa? =Ifall du misstänker att något inte stämmer, tex. om någon fisk skadat sig för att minska risken att utveckla svamp. Någon gång ibland kan det vara bra att tillsätta salt för att minska eventuell stress men det behövs inte hela tiden. Om du ska ge bort fisk så är risken större att de får problem om de slussas i ett ickesaltat kar.
¤ Vid vattenbyte tillsätter jag även preparat som gör "vanligt" vatten till akvarie vatten. =Behövs heller inte om du inte misstänker att vattnet innehåller skadliga mängder gifter. Börjar fiskar bete sig konstigt direkt efter ett vattenbyte kan det dock vara lämpligt att skvätta i lite. De flesta kommuner har ett alldeles utmärkt vatten för våra fiskar utan att behöva ha i detta medel.
¤ Vid vattenbyte använder jag en slamhävert och "städar" iordning lite. =Vid behov. Inget som måste göras vid varje vattenbyte.
#8 - 29 november 2009 13:20
Okej , bra! Känns som det hela börjar klarna ;) Men jag tänkte på ännu en sak angående saltet. Han sa att ajg skulle tillsätta salt när jag tillsätter ny fisk till karet, stämmer det? :)
#9 - 29 november 2009 13:23
Simpy92 skrev:
Okej , bra! Känns som det hela börjar klarna ;) Men jag tänkte på ännu en sak angående saltet. Han sa att ajg skulle tillsätta salt när jag tillsätter ny fisk till karet, stämmer det? :)

Om du inte haft i salt på ett tag så skadar det inte. Salt är bra för fiskar i rätt mängd och minskar stress.
#10 - 29 november 2009 18:59
Simpy92 skrev:
Joo, det var så jag reagerade med angående vattenbytena. Saltet rekomenderade han dock 1 dl vid varje stort vattenbyten och 2 tsk varje vecka..
Salt försvinner inte utan att du byter vatten och skulle du tillsätta 2 tsk varje vecka så skulle det bli typ 60tsk... Om du bara byter vatten var 6.e månad (vilket i sig är helt idiotiskt)!
#11 - 29 november 2009 20:16
hmm vad gör saltet för nytta?

jag kör 30l vattenbyte varje onsdag och tillsätter agualife 5ml eller nåt sånt varje gång och inget salt och mina fiskar har jag inte märkt nåt fel på.

när jag köpte fisk och fråga i affären sa dem 1gång varannan vecka och lite aqualife i början men när jag gjorde det så hade jag skyhög nivå på nitrit och malarna dog...

men inga fiskar har dött på några veckor efter 1 gång i veckan med aqualife!
#12 - 29 november 2009 20:29

jag kör 30l vattenbyte varje onsdag och tillsätter agualife 5ml eller nåt sånt varje gång och inget salt och mina fiskar har jag inte märkt nåt fel på.

när jag köpte fisk och fråga i affären sa dem 1gång varannan vecka och lite aqualife i början men när jag gjorde det så hade jag skyhög nivå på nitrit och malarna dog...

Antar att ditt kar var relativt nystartat därav din nitrittopp.
#13 - 29 november 2009 20:52

Läste i "Back to natures guide om Tanganyika ciklider" om saltets inverkan på fisken. Kjell skrev då nåt om att alla fiskar behöver en liten mängd salt för att stilla ett visst stress-"nånting"... Lät iaf väldigt logiskt när jag läste det ;):p
#14 - 29 november 2009 21:24
Nina82 skrev:
Läste i "Back to natures guide om Tanganyika ciklider" om saltets inverkan på fisken. Kjell skrev då nåt om att alla fiskar behöver en liten mängd salt för att stilla ett visst stress-"nånting"... Lät iaf väldigt logiskt när jag läste det ;):p
Att alla fiskar behöver salttillsats låter inte som nåt som skulle komma från Fohrman!
#15 - 30 november 2009 07:49
åheim skrev:
Att alla fiskar behöver salttillsats låter inte som nåt som skulle komma från Fohrman!

Ok.. Med undantag för pansarmalar som kan vara känsliga då såklart ;):p

Men det tror jag vad jag vill på [:o]:).. Våra har aldrig visat några tecken på att de inte tål det iaf.
Bilagor:
#16 - 2 december 2009 10:11
Nina82 skrev:
Ok.. Med undantag för pansarmalar som kan vara känsliga då såklart ;):p

Men det tror jag vad jag vill på [:o]:).. Våra har aldrig visat några tecken på att de inte tål det iaf.

Inte här heller..

Annons