Nybörjar akvarium

#1 - 25 maj 2007 22:02
Hej!
Jag ska starta upp ett akvarium men vet inte riktigt vilka av dom "lätta" fiskarna som går att kombinera och vilka fisk sorter som är bäst att starta med och hur många.
Jag har tänkt att skaffa först o främst en ancistrus, kan man ha endast ett exemplar av den eller måste de va flera?
Och sedan undrar jag om man kan kombinera t.ex. ciklider med guppysar? Eller blir de uppätna då? :P
Jag vill väldigt gärna ha guppysar men har hört att de är väldigt ömtåliga , det finns ju Endlers guppy men då kommer jag ju istället få fullt med yngel och hela akvariet kommer ju då bli fullproppat , några tips hur jag ska göra?

// Emelie :)
#2 - 25 maj 2007 22:17
Kom på en till sak - sand .

Hej igen!
Om man vill ha finkornig sand , kan man då ta den från en vanlig strand? Hur ska man isåfall rengöra den så att den blir helt bakteriefri?
Kan alla "vanliga fiskar" ha finkornig sand?

När man köper växter till sitt akvarium, innan man sätter in växterna ska man bada dom då? Så att det inte kommer små snäckor? Vill gärna ha tips om allt möjligt , kan ingenting känns det som [:-116]
#3 - 25 maj 2007 22:23
Välkommen!

Går själv i tankar på att skaffa Endlers... går väl bra med ancistrus. Vad det gäller ciklider vet jag itne!

Skaffa dig, förslagsvis, JBL:s NH4 och NO2 dropptester och läs på angående uppstart om du inte redan vet hur det fungear!
#4 - 25 maj 2007 22:26
Snäckor är bra, de äter upp matrester och sånt!

Om du torkar sanden eller kokar den så är det nog inga problem!

Det är bättre med "luftig" sand för växternas skull och de nyttiga bakteriernas skull. Men många använder finkornig sand.
#5 - 25 maj 2007 22:26
Jaha ok , vad är dom där dropptesterna för någonting? (a) :)
/ Emelie
#6 - 25 maj 2007 22:49
Ok, kortfattat: När man startar ett akvarium så producerar fiskarna ammonium genom andningen och genom kiss/bajs, och matreser... Efter en period(lång) så skapas olika nyttiga bakterier som omvandlar detta till nitrat! Nitrat är ok i viss mängd men ammonium och mellanstadiet nitrit är skadlig(eller dödligt) för fiskar i relativt låga doser.

Genom vattenbyten kan du hålla ammonium och nitrit på rimlig nivå, men du behöver dropptester för att veta när du ska byta!

Fråga mer om du undrar!
#7 - 25 maj 2007 22:51
Ok , tack så jättemycket för hjälpen :)
/ Emelie
#8 - 26 maj 2007 01:14
dancehall skrev:
Hej!

Jag ska starta upp ett akvarium men vet inte riktigt vilka av dom "lätta" fiskarna som går att kombinera och vilka fisk sorter som är bäst att starta med och hur många.

Jag har tänkt att skaffa först o främst en ancistrus, kan man ha endast ett exemplar av den eller måste de va flera?

Och sedan undrar jag om man kan kombinera t.ex. ciklider med guppysar? Eller blir de uppätna då? :P

Jag vill väldigt gärna ha guppysar men har hört att de är väldigt ömtåliga , det finns ju Endlers guppy men då kommer jag ju istället få fullt med yngel och hela akvariet kommer ju då bli fullproppat , några tips hur jag ska göra?

// Emelie :)

lättare och ge tips om du specificerar hur stort kar du har och lite sånt...

min erfarenhet av guppy nu på senaste tiden är att de som finns ute i handeln är grymt dåliga, dör under/efter graviditeten i de flesta fallen.. och det är ju lite trist om man får tag i fina exemplar att de dör så fort de blir på smällen..

har du ett lite större kar (läs: 200 liter +) så tycker jag absolut att du ska köra på Malawiciklider och gärna Mbunas, lätta att ha och göra med och jäkligt fina!
#9 - 26 maj 2007 05:48
dancehall skrev:
Hej igen!

Om man vill ha finkornig sand , kan man då ta den från en vanlig strand? Hur ska man isåfall rengöra den så att den blir helt bakteriefri?

Kan alla "vanliga fiskar" ha finkornig sand?

Finkorning sand fungerar till de flesta "vanliga" fiskar så vitt jag vet. Går säkert att ta sand från stranden men då måste du rengöra den MYCKET noga innan användning. Du gör enklast rent den genom att koka den och sedan nogrant skölja igenom den till du ser att all smuts är väck.
Om du istället vill köpa billig finkorning sand så titta på Biltema,deras blästersand kostar 49:90 för 25 kg och jag har för mig att det är grovleken 0.5-0.8 mm så den är jättefin och ska enligt utsago bli snygg i akvarium.

Lycka till med ditt akvarium!
#10 - 26 maj 2007 09:51
:)

Jag har ungefär 112 L tror ja :/ inte så stort med andra ord , men vill ändå få ett fint välfungerande akavarium.
Så de där Malawicikliderna kommer nog inte få riktigt plats i mitt akvarium :p
Ok , jag får ta och kolla upp den där blästersanden på Biltema då, men man måste väl tvätta den väldigt noggrant också?
/Emelie
#11 - 26 maj 2007 13:45
ja 112L blir i minsta laget till ciklider.. om du inte vill ha Tanganyika.. men de är ju lite besvärligare att lyckas med..
vill du ha mycket yngel så satsa på Platys, finns i en mängd olika färger och det är ganska hyfsad fart i dem oxå..
om jag skulle ha sällskapsfiskar i ett 112L så hade jag kört på Platys, ett stim kopparbarber, ancistrus... till och börja med iaf..=)
#12 - 26 maj 2007 13:46
förresten angående den där blästersanden från Biltema, jag har den i mitt Malawi-kar... har aldrig varit med om så ren sand.. jag tvättade den en gång, men det hade nästan inte behövt.. och den är grymt snygg..
dock e min personliga favorit Råda-sand, brukar kosta runt en hundring för 25 kilo...
den har jag i mitt snäcklekar-kar..
#13 - 26 maj 2007 14:59
Är det inte guppys som är galet tåliga?
jag vet att vi hade ett gäng sådana hemma för ett par år sedan. de förökade sig hela tiden och tycktes klara alla sorters prövningar.
dom skulle säkert kunna föröka sig en vattenpöl .. ^^
Det är nog lugnt att ha dem.
#14 - 27 maj 2007 20:31
Det finns en rad dvärgciklider som passar bra i sällskapsakvarium, tex palettciklid, fjärilsciklid och kakaduaciklid. Kolla bara så deras krav på vattnet stämmer in med de andra fiskarnas.
#15 - 28 maj 2007 00:45
Är det inte guppys som är galet tåliga?

jag vet att vi hade ett gäng sådana hemma för ett par år sedan. de förökade sig hela tiden och tycktes klara alla sorters prövningar.

dom skulle säkert kunna föröka sig en vattenpöl .. ^^

Det är nog lugnt att ha dem.

möjligtvis för några år sen..
men nuförtiden är de helt sönderodlade och de som finns ute i handeln är mest skräp..
ska ni ha guppys/endlers så kolla hellre privatannonser...
#16 - 28 maj 2007 09:30
Ojoj tack för alla råden! :) / Emelie

Annons