nya VF blåciklider

#1 - 26 augusti 2007 15:40
Hejsan!
Jag har precis fått hem mina VF Aequidens pulcher (blåciklid).
Någon som har lite tips om denna fisk osv?
De är ca 6-7 cm för tillfället.
Mvh
Fredrik
FredrikW
#2 - 26 augusti 2007 17:26
#3 - 26 augusti 2007 17:27
jojo så mkt kan jag :P
tänkte mest om ngn här hade lite personliga erfarenheter osv.?
#4 - 26 augusti 2007 20:18
Jag har haft vildfångade blåciklider, eller de såldes som det i alla fall. De liknade blåciklider, men rygg/analfenorna skiljde sig en del från de odlade om jag minns rätt. Kan kanske vara för att de odlade är mer urvalsavlade.

Men de var likartade i beteendet, och precis lika lättodlade.
#5 - 27 augusti 2007 14:09
Nu efter en dag så tittade jag på dem, hanen jagar mestadels honan när hon rör sig i närheten hon får inte riktigt simma runt, är detta normalt?

Har även matat ltie med nått granulat jag köpte av den kunnige mannen på trop akvariefisk import, men de verkar inte äta något?
FredrikW
#6 - 27 augusti 2007 19:29
Så är det för mina också, dock en vildfångade. Hanen jagar henne ganska mycket. Hon är också väldigt blyg, hon vågar knappt ta någon mat när jag ger dom. Hon är livrädd för de andra fiskarna så hon har knappt växt någonting sen jag köpte dom.
#7 - 27 augusti 2007 20:28
FredrikW skrev:
Så är det för mina också, dock en vildfångade. Hanen jagar henne ganska mycket. Hon är också väldigt blyg, hon vågar knappt ta någon mat när jag ger dom. Hon är livrädd för de andra fiskarna så hon har knappt växt någonting sen jag köpte dom.

Okej, har de lekt någon gång?
FredrikW
#8 - 28 augusti 2007 17:49
Ja, lustigt nog så har dom det. Trodde aldrig att dom skulle göra. Honan har aldrig varit ett dugg intresserad av hanen. Fick en liten chock när jag såg att dom lagt rom på roten som dom vaktade väldigt noga.
#9 - 28 augusti 2007 18:02
okej :P
jaja men nu har jag iaf. förflyttat hanen och skall testa att ha det så över natten, honan blev genast mycket mer alärt och simmar nu runt i hela karet, ev. kanske jag har honom borta från honan i två dagar eller något, hoppas det ger resultat.
FredrikW
#10 - 29 augusti 2007 15:28
Okej lycka till :)
#11 - 2 september 2007 07:59
Det är rätt så normalt att hanen jagar honan....är ett tecken på att han iallafall är intresserad.
Om du vill slippa jakt på honan så skaffa andra tåliga fiskar som hanen kan jaga....
Dock inte för små då de oftast slutar i magen...
Kanske zebra ciklid eller sajica kan funka...

Annons