Nya växter och sniglar... :(

#1 - 1 oktober 2007 07:58
Har någon något bra tips på hur man blir av med sniglar när man köper nya växter? Vill inte stoppa ner botior som håller dem borta.
#2 - 1 oktober 2007 08:58
Varför vill du bli av med dem?

De är ju bra på att äta alger, matrester och döda växtdelar men ger sig inte på växterna. Perfekta små städare mao :p
#3 - 1 oktober 2007 11:04
Jag försöker flytta över dom till mina andra kar också :)
#4 - 1 oktober 2007 17:20
äter växter?

batski skrev:
Varför vill du bli av med dem?

De är ju bra på att äta alger, matrester och döda växtdelar men ger sig inte på växterna. Perfekta små städare mao :p

Är det inte så att de ibland kan äta hål i växterna? Jag har just upptäckt mina första pluttiga minisniglar i 95liters akvariet. Det har varit igång länge utan nya växter, så man kan ju undra hur de kom dit!
#5 - 1 oktober 2007 19:06
MattiasL skrev:
Är det inte så att de ibland kan äta hål i växterna?

Det tror jag inte. Posthornssnäckor rekommenderas tom av flera akvarister.
#6 - 1 oktober 2007 19:35
Posthorn är kanon, rutorna är alltid naturligt rena :)

//C
#7 - 2 oktober 2007 10:41
Det ser inte så snyggt ut med en massa sniglar, har säkert flera 1000 sniglar i mitt 90 liters kar. Jag kan utan problem plocka 50-60 stycken på 2-3 minuter barar från framrutan. Det som jag undrar är om någon har något bra tips på att undvika att få ner dem från början när man köper nya växter?

Jag tänkter köpa något medel som dödar alla sniglar men vill jag vill inte ha tillbaka dom när jag köper nya växter igen.
#8 - 2 oktober 2007 10:49
kanske ändra lite på mängden mat du stoppar ner i karet.

i 9999 av 10000 beror snäckinvasion på för mycket mat.

hade själv det problemet 1:a månaden, sedan när jag hade lärt mig hur mycket mat som skulle ner i karet så minskade snäckorna drastiskt, till att nu vara någon enstaka som syns kanske var 3:e vecka.
#9 - 2 oktober 2007 11:10
Ta oxå som vana att alltid skölja av nyinköpta växter.
Ibland ser man inte snigeläggen..
#10 - 2 oktober 2007 14:43
Är det någon som vet om snäckor kan äta de förhatliga skägg och penselalgerna?
#11 - 2 oktober 2007 15:36
Det ser inte så snyggt ut med en massa sniglar, har säkert flera 1000 sniglar i mitt 90 liters kar. Jag kan utan problem plocka 50-60 stycken på 2-3 minuter barar från framrutan. Det som jag undrar är om någon har något bra tips på att undvika att få ner dem från början när man köper nya växter?

Jag tänkter köpa något medel som dödar alla sniglar men vill jag vill inte ha tillbaka dom när jag köper nya växter igen.

SnigelGIFT skulle jag inte rekommendera. Risken är att du får mycket större problem i akvariet.

Som Kensa säger, prova med att mata mindre och plocka döda växtdelar. Mitt minsta akvarium är på 110 liter, alltså inte mycket större än ditt och jag har aldrig haft några problem med för många snäckor där, trots att där bor både posthorns-och physasnäckor.

En annan sak som jag undrar är hur mycket växter du har? Jag antar att du tycker det fullt när snäckorna sitter på glaset. Men har man mycket växter brukar de inte synas så mycket eftersom de då brukar sitta på växterna.

Själv tycker jag de är fascinerande små djur och brukar sitta och observera dem när de simmar - ja de gör faktiskt det, fast jag fattar inte hur de bär sig åt :p

Annons