Nya vattenvärden i växtakvarierna.

#1 - 31 maj 2004 10:40
Jag ska flytta ut mina två växtakvarier till huset i Tiveden efter midsommar. Hittils så har jag haft dem i Örebrolägenheten (jag jobbar i Örebro), med perfekta värden för växtakvarier. Jag mätte värdena på vattnet (i Tiveden) idag och upptäckte att det blir helt nya vattenvärden, vilket väl var väntat. Jag kommer t ex att få höga nitratvärden och även kopparvärdena är höga. Vattnet är för mjukt och jag måste väl tillsätta askorbinsyra. Kommer jag att få algproplem med dess värden?

ph: 6.8
kh: 2
gh: 5
järn: 0.1
koppar: 0.3
fosfat: 0.25
nitrat: 15

Jag har sett att Sera har en produkt som reducerar nitrat, sera Bio Nitrator. Är det något som kan vara vettigt att pröva om det blir problem?

#2 - 31 maj 2004 10:43

Det är ju ett alldeles strålande växtvatten !

Om du bara har mycket växter så kommer det bli kanon tror jag !

10 ppm kolsyra är ju betydligt bättre än vad du får ur kran !

#3 - 31 maj 2004 11:06
Spontant tycker jag också det ser helt strålande ut. Jag doserar upp min nitrathalt till 10 och fosfathalt till 0,5-1.0, så du behöver inte göra något alls åt nitrathalten.

Kopparhalten är lite skrämmande dock.

Cynthia Powers menar på att chelaterad koppar inte är lika farlig, och vattenberedningsmedel är iprincip vanliga chelatorer som gör metallerna oskadliga(re).
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9606/msg00391.html
#4 - 31 maj 2004 11:49

Ett annat bekymmer som kan dyka upp är nog att värdena kan ändras ganska snabbt (om vattnet kommer ur brunn). Mät vid varje vattenbyte i början iallafall.

Sen skulle nog aldrig våga låta bli vattenberedningsmedel.

#5 - 31 maj 2004 12:20
Tack ska ni ha för goda råd. Vattenberedningsmedel blir tydligen ett måste hädanefter samt vattenkontroller.

Jag har faktiskt dåliga erfarenheter av brunnsvatten. Vid min tidigare stallbyggnad där jag hade ett akvarium, skiftade nitratnivån från 20 till 50 mg/l vid olika tider på året, eftersom det var i ett jordbrukslandskap. Men kanske kommer nitratvärdet inte att skifta lika mycket i ett skogslandskap. Men kopparvärdet förvånar mig, eftersom det är nyinstallerat vatten i huset, så vattenledningarna kan väl knappast vara rostiga. Men det finns kanske koppar i marken eller i brunnen
#6 - 31 maj 2004 13:42

Om jag inte minns fel så är det just NY koppar som avger koppar. Det kommer att avta när den ärgat/oxiderat lite på insidan. Där har du sannoligt förklaringen till kopparnivån.

Den kommer att gå ned mao :)

#7 - 31 maj 2004 13:58
Aha. Isåfall borde det räcka att spola några minuter innan man använder vattnet.
#8 - 31 maj 2004 14:56

Det är nog alldeles säkert en strålande idé !
#9 - 31 maj 2004 15:35
Så genialt. Kopparvärdet sjönk till 0.0. :-)

Annons