Nya tag med akvariehobbyn - 54l

#1 - 20 augusti 2012 12:21
Till slut blev det ett 54l akvarium som jag köpte från Djurmagazinet för 399 spänn :d Fast jag kommer säkerligen skaffa ett annat filter och en annan värmare än de som följde med, eftersom jag har dåliga erfarenheter av medföljande teknik sedan tidigare :(

Jag har dock en fråga: Den svarta plastram som går runt botten, ska man ta bort den? se följande: http://www.pwss.se/product.php?productid=2350&cat=0&page=1 Ramen gör att bottenglaset inte vidrör ytan som akvariet ska stå på. Såhär ser det ut på närmare håll:

http://www.flickr.com/photos/74534825@N07/7822959652/
http://www.flickr.com/photos/74534825@N07/7822961634/
http://www.flickr.com/photos/74534825@N07/7822963280/
http://www.flickr.com/photos/74534825@N07/7822964922/
#2 - 20 augusti 2012 12:30
Jag har själv det filtret som följer med till två av mina kar och det fungerar utmärkt för mig. Jag tycker att enda anledningen till att byta ut det är om du skaffar ett litet ytterfilter för att få större filtervolym:)
#3 - 20 augusti 2012 13:16
Jasså? kanske borde behålla det då :)
#4 - 20 augusti 2012 20:09
Någon som har svar angående bottenramen?
#5 - 20 augusti 2012 21:10
Temeraire skrev:
Någon som har svar angående bottenramen?
Ja akvariet ska stå i ramen! Men vill du inte ha den kan du ta bort den och lägga aquapad eller liggunderlag under karet istället!
#6 - 21 augusti 2012 06:38
Tack :) då fortsätter jag med ramen då.. kanske.. får se :p
#7 - 21 augusti 2012 19:43
Jag funderar på att byta ut den täckande rampen mot täckglas och köpa en T5-ramp med två lysrör. Frågan är: vad ska jag ha för täckglas och var får man tag i sånt? går det lika bra med plastskivor? plexiglas eller något annat?
#8 - 21 augusti 2012 21:41
Sv: Nya tag med akvariehobbyn - 54l

Eller strunta i täcklglas. Mycket snyggare utan. Öppna kar är vackra. Sen får du inte ner lika mycket ljus i karet om du kör med täcklglas.
#9 - 21 augusti 2012 21:52
Tveksamt ifall det spelar någon roll till ett 54-liters;)...
#10 - 21 augusti 2012 22:08
Sv: Nya tag med akvariehobbyn - 54l

Ne kanske inte. Beror väl lite på vad man ska göra med karet. Men i vilket fall så är det ju snyggare med öppna kar. Om rampen är en bit ovanför ytan dvs
#11 - 22 augusti 2012 06:36
Sist jag hade akvarium hände det ibland att fiskar hoppade ur akvariet när jag tagit bort täckglaset. Är det inte dessutom så att risken är stor att ljusrampen efter en tid rostar sönder pga kondens eller går sönder pga fukten? hade tänkt mig denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=6547&cat=1039&page=1

.. eller jag kanske skulla köra på detta?: http://www.pwss.se/product.php?productid=6483&cat=1029&page=1 verkar ju vara justerbar och så kan man fästa den i glaset? men då står kondens-/rostproblemet kvar..
#12 - 22 augusti 2012 07:02
om du väljer första alternativet så ja då har du det problemet. om du väljer andra alternativet ( vilket jag skulle gjort) så nej. har en sån på DM här i jkpg o den har suttit där i flera år. ingen rost vad jag sett iaf.
Christer5
#13 - 22 augusti 2012 07:56
Vad är det för fel på den rampen som följde med akvariet ?
#14 - 22 augusti 2012 07:58
det är väl ett sånt där fult plastlock som det sitter en lampa i. förstår om han vill göra sig av med det. skitfult
#15 - 22 augusti 2012 08:01
Locket är inte så hemskt fult, det handlar mer om att jag vill ha ett bättre ljus för att framhäva växter och fiskar bättre, samt att jag senare kanske skaffar mer ljuskrävande växter :)

Så jag borde köra på http://www.pwss.se/product.php?productid=6483&cat=1029&page=1 Fiskarna kommer inte att hoppa ur akvariet?
Christer5
#16 - 22 augusti 2012 08:02
Okey :) !
#17 - 22 augusti 2012 12:39
Temeraire skrev:
Locket är inte så hemskt fult, det handlar mer om att jag vill ha ett bättre ljus för att framhäva växter och fiskar bättre, samt att jag senare kanske skaffar mer ljuskrävande växter :)

Så jag borde köra på http://www.pwss.se/product.php?productid=6483&cat=1029&page=1 Fiskarna kommer inte att hoppa ur akvariet?

Det beror på invånare, men risken finns där och speciellt om de blir skrämda. Sedan kommer det att dunsta en hel del vatten, och du får nog fylla på detta ett par gånger i veckan. Personligen tycker jag du ska börja med täckglas, och sedan ta bort det ifall du känner att det är rätt väg att gå:)!
#18 - 22 augusti 2012 20:24
Det blir inte för mycket med två T5-rör till ett 54l? kanske skulle nöja mig med ett rör? har för mig att jag läst någonstans att för mycket ljus kan göra fiskarna sjuka?
#19 - 22 augusti 2012 20:40
Det räcker med ett rör till ett 54-liters, men inte för att det gör fiskarna sjuka utan för att karet blir lättare att hålla fritt från alger.
Sedan beror det givetvis på vilka växter du ska ha, är du ute efter svåra växter som kräver mycket ljus och gödning i form av co2 kan det vara värt att köra med dubbla rör. Annars räcker det som sagt med ett rör.
#20 - 23 augusti 2012 14:23
Läste nyligen att den här slangen som brukar följa med filter som man ställer in luftflödet med, helst inte ska monteras i akvarier med växter i, är det rätt? diffusor tror jag det hette?

"Pumpen ska placeras så att utloppet skapar ytcirkulation utan att
det blaskar eller slår i ytan."

"Många pump-ar levereras med
en s.k. diffusor.
Undvik denna i
akvarium med
levande växter."
#21 - 23 augusti 2012 14:30
ja skippa den. bubblor driver ut co2 ur vattnet o det är ju dumt för dina blommor. sen är det, enligt min åsikt, skitfult o låter för jävligt. men det är ju en annan sak.

om jag köper ett nytt filter så kastar jag slangen så långt jag orkar innan jag ens kommit hem :P
#22 - 23 augusti 2012 14:51
I had no idea! :O varför finns den möjligheten då om det inte är bra? jag trodde att fiskarna fick syre tack vare de syrebubblor som kommer, men jag hade visst fel? :O
#23 - 23 augusti 2012 14:55
vet inte. vissa kanske tycker det är fint eller nått. de får inte särskillt mycket mer syre. för att fiskarna ska få det måste gasen lösa sig i vattnet, o det gör den ju inte. den bubblar ju ur bara. ne största syresättingen sker vid ytan. att ytan rör på sig räcker gott
#24 - 23 augusti 2012 15:05
Jahapp, där ser man :P tackar för infon :)
#25 - 23 augusti 2012 15:13
Du behöver ingen diffusor till ditt kar vid normala fall, så spara den i en låda så länge;)...
#26 - 26 augusti 2012 17:03
Jag har nu mätt lite värden. Ph ligger på 8 typ. Det stämmer överens med vad Eskilstuna säger på sin hemsida att vattnet ska vara. På deras sida står det även att hårdheten ligger på 5, vilket jag förstått är ett bra värde?
#27 - 28 augusti 2012 16:21
Temeraire skrev:
På deras sida står det även att hårdheten ligger på 5, vilket jag förstått är ett bra värde?
Om det värdet avser Kh (karbonathårdhet) så är det ok, är det istället dgh (totalhårdhet, kalcium o magnesium) så säger det inte så mycket.
#28 - 29 augusti 2012 07:33
Mätte idag både pH och kH eftersom jag tänkt köpa den/de första fiskarna idag. pH ligger på stabila 7,5 medan kH ligger på 4, vilket jag förstått inte är det optimala? bör man ha minst 5 i kH?
#29 - 29 augusti 2012 08:00
Hannes måste vara den människan som skriver ordet skitfult mest i hela världen, det kan omöjligt finnas någon som skriver det oftare.

Det finns många skitfula saker i världen (grannen till exempel) men man kan ju välja att inte se det fula i tillvaron. Jag reflekterar aldrig över att lösningarna är fula, om det inte är 20 liter vatten i ett standard 54..

Jag kör nästan alltid med täckglas, ingen reflekterar över det i vilket fall. När jag filmar gör jag ju gärna inte det från ovansidan i vilket fall. De som ser karen i verkligheten verkar inte reflektera speciellt mycket över detta heller.

Kör på, huvudsaken är att just DU blir nöjd. Att Hannes skall lyckas se ditt kar hela vägen från Jönköping är ju föga sannolikt ;)
#30 - 29 augusti 2012 09:29
Temeraire skrev:
Mätte idag både pH och kH eftersom jag tänkt köpa den/de första fiskarna idag. pH ligger på stabila 7,5 medan kH ligger på 4, vilket jag förstått inte är det optimala? bör man ha minst 5 i kH?
Kh ligger lågt i stora delar av landet så du får vara nöjd med 4. Det man bör tänka på är att inte slarva för mycket med vattenbytena, går det för långt mellan bytena kan kh sjunka så pass mycket att det blir en ph krasch och då är det game over! (nitrifieringen förbrukar karbonater)
#31 - 29 augusti 2012 17:16
Idag har jag beställt fyra stycken Honungsgurami som jag ska hämta på fredag :D ända sen jag började planera ett nytt akvarium så hade jag tänkt satsa på främst honungsgurami.

Vi får se vad det blir för fler invånare sedan, hade väll kanske tänkt sorgmanteltetror eller fembandsbarber, eller kanske några pansarmalar. Time will tell. Vad jag förstått så kan dessa guramis vara känsliga, så jag tänkte låta det gå en tid innan jag skaffar fler fiskar sen.
#32 - 29 augusti 2012 17:47
Tror att jag ska skaffa ett litet kar på typ 20l också, för räkor, för jag antar att guramisarna annars käker upp dem?
#33 - 31 augusti 2012 10:55
Ska idag hämta honungsguramisarna :)
#34 - 5 september 2012 13:54
Jaha, historien upprepar sig. Liksom mitt förra akvarium så har jag i tidigt skede drabbats av nitrit :( Trodde jag skulle slippa undan eftersom jag väntade nästan två veckor innan jag hade i fyra fiskar. Har upphört med matning sedan i söndags och bytte vatten, ungefär 20l, idag. Nya tester imorgon på pH och nitrit.
#35 - 5 september 2012 15:34
Det hade inte spelat nån större roll om du väntat ännu längre tid innan du släppt i dina första fiskar. Ingen fisk = inga goda bakterier. Ta det nu lugnt med matningen så får vi hoppas att det fixar sig för dig och dina fina firrar.

Så här står det om detta i nybörjarguiden.

"Dina första fiskar

Efter några dagar är det dags att släppa i dina första fiskar, dock ej mer än 3-4 st inledningvis. Dessa 3-4 fiskar skall helst gå i karet i 2-3 veckor innan man fyller på med fler fiskar. Detta gör man för att nitrifikationsbakterierna skall få en bra möjlighet att komma igång i akvariet, det är dessa bakterier som småningom kommer att hjälpa till att bryta ner bajs och andra föroreningar i akvariet. Efter dessa veckor kan du släppa i 3-5 fiskar till, vänta någon vecka och sedan släppa 3-5 till o.s.v tills du har önskat antal fiskar. Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten,slamsuga botten eller rengöra filtret då dessa åtgärder gör det svårare för de nyttiga bakterierna att etablera sig. De första veckorna skall du också mata VÄLDIGT SPARSAMT (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sen det, det är lättare att mata ihjäl dina fiskar än att svälta ihjäl dem). Du bör också införskaffa vattentester för Nitrit, allt för höga värden av detta kan orsaka att fiskarna mår dåligt eller i värsta fall dör. Är man försiktig händer inte detta men skulle oturen vara framme och värdena förhöjas så är den bästa boten att byta 50% av vattnet dagligen tills värdena är under kontroll igen."
#36 - 12 september 2012 17:16
Nu har akvariet börjat stabilisera sig, nitriten har sjunkit till näsan obefintlig. Nästa steg är att introducera en kommande kampfisk, crown tail, som jag beställt från Akvarieteknik via Djurmagazinet. För övrigt funderar jag på vad jag mer ska ha i. Ett stim av något hade varit roligt, men jag har även börjat falla för guppys och dess avelsformer.

Måste dock tänka på akvariets storlek och inte överbefolka det...
#37 - 12 september 2012 17:28
Och att Guppy och kampfisk inte är den bästa kombon, iaf inte slöjguppy. Se även till att du inte köper småfisk, för kampfisken äter det den kan få in i munnen...:)
#38 - 12 september 2012 17:51
Kampfisken är nog fin att se på. Men kan bli lite tråkig i längden.
Hade du inte honungsguramisar också?
#39 - 12 september 2012 19:15
Jag hade gärna haft pansarmalar, men jag har gjort ett misstag. Jag hade inte i grus först och förankrade växterna i det, det är bara sant i akvariet. Jag tror att malarna kommer rota runt så mycket att växterna kommer lossna ur sanden :/

Hur lösa detta problem? vill ju helst inte tömma akvariet. Hmm.. lägga grus ovanpå sanden istället? fast då kan de inte rota som de gillar att göra pansarna :P
#40 - 12 september 2012 19:23
Du behöver troligen inte göra någonting, växterna tar sig nog lika bra i sanden:).
#41 - 12 september 2012 19:34
Kanske det. Börjar bli smått nyfiken på black molly och platy också. Jag har alltid tänkt att jag aldrig ska skaffa guppy, molly eller platy eftersom typ alla har sånna fiskar i början, men nu börjar jag finns intresset för dem när jag ser de odlingsformer som finns.
#42 - 12 september 2012 19:41
Speciellt platy verkar spännande, till skillnad från mina honungsguramis som man inte ser skymten av (men är mycket spännande att se på när de väl är framme).

Platy är ju även en social fisk så det vore ju trevlig med några som inte gömmer sig när man kommer in i rummet :P
#43 - 12 september 2012 19:45
Svårt att välja?? Det finns säkert en del fina varianter av dessa.. :)

Annons