Nya snäckor och snäckling

#1 - 3 december 2009 10:13
köpte nya "sulawesi" snäckor i förrgår och idag är jag glad ägare till en liten snäckling eller vad man ska kalla den. Sulawesi sniglarna är tydligen levandefödare

http://www.triana.nu/temp/snigelbaby.JPG
http://www.triana.nu/temp/vuxensnigel.JPG

Har någon erfarenhet av den randiga jokerversionen av dessa? en bekantill mig har försökt dem men de har bara dött för honom.
#2 - 7 december 2009 18:13
Vad kul, grattis Triana. Dom ser underbara ut :)
#3 - 7 december 2009 22:20
Jag har 3 såna här oxå och dom e coola, ser ut lite som en elefantsnabel när dom krälar fram och flyttar det som är i vägen :D
Bilagor:
#4 - 8 december 2009 11:39
Är dom här nere under gruset någonting? Dom liknar dom där Malaysiska grävsnäckorna lite på skalet tänkte jag?
#5 - 8 december 2009 12:48
Dom påminner lite om malayerna men mest i utseendet, inte så mycket mer.
Dessa blir större och är väl kanske inte så jättemycket i gruset men dom käkar ibland på bottnen och kan flytta småstenar och så om dom måste.
Mina är grymma algätare, mycket bättre än några andra snäckor jag haft här.
Har mina i mitt zebraplecoakvarie,dom gillar värme nämligen och dom damsugare karets framruta och bakgrund och annan inredning på alger på en vecka.
Stödmatar lite med algtablett en gång i veckan och dom kommer direkt då och käkar.
Mina är runt 4-4½ cm
#6 - 8 december 2009 15:19
mm de är helt underbara.
vad jag har sett gräver de inte som malayerna, de är litet stora för det tror jag. Däremot är de väldigt aktiva och rör sig mer och snabbare än de andra snäckor som jag har hållit.
#7 - 8 december 2009 16:49
Tjusigt drd. Hm... ska nog kolla lite mer aktivt efter några. Dom är snygga.
#8 - 8 december 2009 17:06
Ska de även lite högre pH med, som Sulawesiräkorna?
Fräcka är de iaf, och det finns ett hyffsat stort antal olika sorter med:)!
#9 - 8 december 2009 22:14
Jag är helt frälst i mina just för att de fick två små snäcklingar någon dag efter att jag köpt dem.. de små är absurt söta med sitt lätt överdimensionerade skal.

Jag har faktiskt inte läst på om de kräver något särskilt, jag har sett dem på bilder och funderat på att köpa och så tog min favorithandlare in dem och jag såg dem, vi pratade litet, han är en mycket bra kille och jag har bara goda erfarenheter av att handla med honom så jag tog hans ord för att de skulle klara sig fint i mitt akvarium, möjligen käka litet växter, något jag inte märkt av.

Han har alltid varit en utmärkt gentleman när något gått fel så jag är mycket glad at kunna handla med honom. En gång råkade jag få yngel av Falsk vändmal då jag skulle ha pansarmalar, men det blev en lönsam affär för mig när han köpte tillbaka dem då de växte ur mitt akvarium.
#10 - 9 december 2009 10:47
Ang. ph´t anders så vet jag faktiskt inte om de måste ha lite högre men mina går ju i mitt zebraplecokar och där ligger det på runt 7 och skalen är ju hur fina som helst.

Sonja thanx ;) dom är tjusiga och dom finns ju i andra färger oxå än dessa och här fräcka.
Jag gillar att deras kropp ser rynkig ut nästan som en elefantsnabel :D
#11 - 9 december 2009 11:13
vilka cooola snäckor! Är de svåra att få tag på ute i affärerna?
Går de ihop med andra snäckor oxå?

Man kanske ska vänta och köpa de i Tyskland :D
#12 - 9 december 2009 17:11
Hmm hade uppenbarligen fel i att de grävde för jag såg just en av dem sticka ut litt uur gruset, fick en mycket dålig bild på fenomenet innan han försvann igen... farshinerande eftersom de är så stora.

http://www.triana.nu/temp/graver.JPG

Nubi, jag vet inte om de är svåra, jag är inte längre en storhandlare i akvarievärlden, jag har bara sett dem en gång i handeln och därför slog jag till genast, skulle tro att de större akvariehandlarna kan ha dem inne.
Ännu har de iaf inte ätit upp de hundratals malayiska grävsnäckor som jag har i mitt kar så de verkar gå samman med andra snäckor.
#13 - 9 december 2009 17:28
Vad gulligt när den sticker fram trynet sådär ur gruset :)
#14 - 9 december 2009 18:57
Äter de andra snäckor?
Vilken söt bild, hur snabba är de? Låter som de är snabbare än Speedy Gonzales *skratt*
#15 - 9 december 2009 19:00
Dom äter inte andra snäckor vad jag vet, deffinitivt inte malaysiska sandsnäckor iaf ;)
Stoppade ner 4-5 st i zebrakaret samtidigt som dom 3 sulawesisnäckorna och nu är det nog 100+ malayer där i sanden :)
#16 - 9 december 2009 21:44
jag tycker att de rör sig mycket fort men det är också det att de har ett udda sätt att röra sig, de drar fram kroppen och släpar sedan fram skalet, typ fyra cm i taget... jag är dålig på fartangivelser men jag uppfattar dem som väldigt aktiva...

Att de gräver förklarar att jag inte ser dem så mycket, jag har funderat över det men trodde verkligen inte att så stora snäckor skulle kunna gräva sig fram genom gruset.... snacka om att röra om i sanden, de är ju liksom 5-6cm långa.
#17 - 11 december 2009 10:34
Oj, är dom så stora. Kanske dom inte förökar sig lika raskt som Malayerna och då är dom helt klart ett intressant allternativ att ha i ett kar där botten behöver "luftas" lite ;)
#18 - 11 december 2009 14:14
Hörde mig för lite om dessa idag:).
De kommer från samma ställe som Sulawesiräkorna, och har gärna lite varmare, hårdare vatten. Man ska även se upp så de inte hamnar på "rygg" eftersom skalet är såpass stort kan de få problem att vända sig. För detta ändamål var det en liten fördel med grövre grus i karet, som de lättare kan få tag i om olyckan skulle vara framme.
#19 - 11 december 2009 21:54
Jag har tre arter av dessa. De som jag har haft längst har fått kanske 20-30 ungar, av dessa har två dött. Tycker de verkar vara väldigt tåliga, har aldrig märkt av att de inte skulle kunna vända sig om de hamnar på rygg. De är nergrävda men kommer fram när de får mat.

Har bara fått två ungar av art nummer två och fyra ungar av art nummer tre, och av dessa har hälften dött. Tycker jag har haft dem ganska länge, men det tog jättelång tid för mina första snäckor att börja föröka sig så jag känner mig inte orolig.

Hittade mina snäckor på akvarietjänst i Malmö och Zoogiganten (var var det nu det låg, Lomma?). De är hur som helst mina favoritsnäckor, jag gillar också deras näsor. :)
#20 - 14 december 2009 22:44
Har haft mina i strax över ett år... håller dem med endlers, ancistrus och mollies i ett akvarium med mkt kalk... ger lite algtabletter ibland, men i övrigt verkar de äta det mesta... Snygga och förökar sig med lagom takt... verkar dock få två färgvarianter på småttingarna, en med mörkt och en med gulaktigt skal...

Annons