<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
"Det känns som om odlingsformerna är här för att stanna, även bland cikliderna."
Godmorgon - hur länge har vi haft marmorskalarer, guldskalarer, olika diskusvarianter, olika Aulonocarar med fantasifulla namn som flame, röd rubin osv + många andra i hobbyn?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Good point. Jag erkänner att jag inte ens tänkte på skalar och diskus när jag tänkte ciklid. Undermedvetet hade jag redan klassat ihop dem med slöjguppies och koikarpar. Jag antar att det innebär att jag också är en snobb.
(fast jag visste faktiskt inte att aulonocarorna var odlingsvarianter. Jag trodde de var morfer.)
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag är t.ex. övertygad om att ett inlägg som detta får fler att bli intresserade av Flower Horn än de som tar avstånd från dem.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Tja... Det kanske i så fall inte bara är dåligt. Jag är kluven. Å ena sidan tycker jag själv att t.ex. en fisk som en Giant Red Texas är en smaklös styggelse, men samtidigt vet jag ju att den som äger en odlingsform inte har tagit en kanske sällsynt fisk ur naturen, och att steget från en palettciklid till en flower horn är egentligen väldigt litet. Om folk blir glada av att hålla såna här fiskar får de väl göra det.
Jag vet inte ens om jag är särskilt upprörd över hybrider. Vete är en hybrid mellan minst fyra arter av gräs, men mackan smakar gott för det.
Eller av transgena djur heller, för den delen.
Jag antar att när jag väl lyckats anpassa mig mentalt till att fisken i zooaffären i stadigt ökande grad inte har ett latinskt namn och aldrig har existerat i naturen, inte kommer att bli mer upprörd av att se dem än när jag äter sallad eller brysselkål - detsamma gäller ju dem.
Däremot skulle jag gärna se nån slags självbegränsning vad gäller odlingsformer, så att man inte odlar fram former som kan antas ha dålig livskvalite. Det gäller förstås lika mycket Pekineser, dansmöss, tumlarduvor, bubble-eyes eller nakenkatter som nånsin papegojciklider.