Nya rötter i akvariumet - vad hände?

#1 - 13 januari 2013 18:02
Hejsan! Jag köpte 3 fina rötter, som jag kokade och skrubbade innan jag placerade ut dom i akvariumet. Allt var frid och fröjd tills jag tände ljuset morgonen efter. Alla fiskarna mådde jättedåligt! Simmade uppe vid ytan och kippade efter luft flöt omkring. 2 dog. Jag fick snabbt plocka ur rötterna och byta en stor del vatten gjorde rent pumpen i ilfart innan jobbet :=) Nu mår fiskarna bra igen. Vad kan ha hänt? Det verkade som om det var akut syrebrist.
#2 - 13 januari 2013 18:16
skrubbat med skottesvamp med diskmedel i?
#3 - 13 januari 2013 18:21
Nej, en borste som jag har till akvariesakerna. Helt ren. Jag tycker det är jättekonstigt. Kan rötterna ha dragit till sig allt syre?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 januari 2013 19:34
Nej rötterna kan inte "dra till sig syre".
Däremot kan en del rötter förgifta vattnet - det var väl akvarierötter du köpt. En del rötterv som säljs i zooaffärerna är terrarierötter och är inte lämpliga i akvarium
#5 - 20 januari 2013 12:53
Hejsan
Jag köpte dom privat. Han hade haft dom i sitt akvarieum. Jag tycker det är konstigt om det var något giftigt med dom eftersom allt blev bra direkt jag tog ur dom och bytade en del vatten. Vad är det för skillnad på rötterna som används i terrarium?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 januari 2013 13:26
Klematis skrev:
Hejsan

Jag köpte dom privat. Han hade haft dom i sitt akvarieum. Jag tycker det är konstigt om det var något giftigt med dom eftersom allt blev bra direkt jag tog ur dom och bytade en del vatten. Vad är det för skillnad på rötterna som används i terrarium?

Om de inte är avsedda för att användas i akvarium så beror det förstås på att de avger något giftigt i vattnet. Det finns många rötter som passar i både akvarier och terrarium men om en rot säljs som "terrarierot" och inte som en "akvarie och terrarierot" så kan man nog räkna med att den är olämplig i akvarier.
#7 - 20 januari 2013 14:50
Hej Jag tar och kontaktar han som jag köpte rötterna av.

Annons