Nya projekt på grund av läckage.......

#1 - 3 december 2017 17:47
Ni vet hur det blir när akvariumen är igång och allt funkar som det skall. Det är liksom inte så mycket mer än vattenbyten och algskrapning, några tuggande honor att ta hand om och lite yngelvård, matning.....ja sedan funkar allt och man är nöjd, men visst saknar man något, en uppstart ja eller ett nytt projekt...

Men det är inte så lätt, när man är nöjd med det man har och inte har plats för något mer......det är då man behöver en spark i baken, eller en mindre katastrof för att komma igång och förändra, för mig var det en mindre katastrof , ja två gånger dessutom......

För sex år sedan flyttade vi till ett mindre radhus, från en stor villa......mitt akvarierum fick helt enkelt stryka på foten för att alla barn skulle få plats, flera kar och mycket fisk fick säljas av, men två kar och några yngelbehållare skulle iallafall få plats, flytten gick bra, akvariumen inreddes och livet gick vidare. Ett 375 liters i vardagsrummet och ett 540 liters i tvättstugan tillsammans med tre 60 liters yngelkar, alla fyllda med Malawi ciklider. Ett 450 liters, ett 375 och ett 120 fick stå tomma i garaget, ja utifall jag skulle kunna hitta lite mer plats framöver. Om sanningen skall fram klarade jag helt enkelt inte göra mig av med fler. Och så har det sett ut de senaste sex åren.... tills för några månader sedan då katastrofen kom....

Jag och minste sonen satt i vardagsrummet och tittade på något på tv, när vi hörde något från tvättstugan. Första tanken var ju att tvättmaskinen börjat läcka, men så var det ju inte.....vatten sprutade i nedre kanten från 540 liters karet.....min son fick börja tumma golvet på allt medan jag sprang ut och hämtade 120 liter karet från garaget. Vatten slangades över och fiskar flyttades, alla fiskar klarade sig och jag var evigt tacksam över golvbrun och våtrumsmatta i tvättstugan. Så egentligen var väl katastrof lite starkt uttryck, missöde är väl mer korrekt och jag hade ju haft akvariumet i över trettio år och köpt det begagnat redan då.....så någon gång skall väl ett kar börja läcka. Och vi skulle ju ändå renovera tvättstugan.....

ja, det var ju början på sparken i baken jag behövde för att komma igång igen. Fortsättning följer........

simma lugnt, Thomas
#2 - 4 december 2017 17:19
Det tog ett par dagar innan jag orkade ta tag i akvariumen igen, men fiskarna i 120 karet såg ledsna ut så det var bara att sätta igång. 375:an hämtades ur garaget och placerades i hallen. Fyllde upp det med vatten en gång, dels för att kolla att det var tätt och dels för att tvätta det ordentligt efter de sex åren i garaget. Det var tätt och blev rent. Flyttade sanden från det gamla och stenar, rötter mm och fyllde på vattnet igen sedan fick både jag och karet vila över natten....nästa eftermiddag fick fiskarna flytta tillbaka, blev lite trångt men acceptabelt och bättre än 120 liter iallafall ....

[ATTACH=JSON]{"data-align":"none","data-size":"medium","data-tempid":"temp_74411_1512406769894_312"}[/ATTACH]
Akvariumet på plats i hallen i väntan på fisken....

Nåväl, inget egentligt projekt kan väl tyckas och det stämmer.....men tyvärr är det inte färdigt än....
Helgen kom och med den ett mindre släktkalas, inte för att dessa fester brukar bli så stökiga men lite god dricka serverades allt...så när det var dax att slänga ut släkten var det en gamal moster till mig som blivit lite rund under fötterna och tog ett ordentligt tag i akvariumet i hallen för att inte ramla....med hjärtat i halsgropen fick jag iväg gästerna innan jag la mig på alla fyra och letade läckage.....hittade inget. Skönt, vi gick och la oss. Jag sov dåligt, kan bero på intagen dryck kvällen innan eller en föraning av vad som hänt, vaknade vid fem och tänkte att det var lika bra att gå ner och kolla igen.... hallgolvet var blött, suck...

Fiskarna fick flytta till 120 liters i tvättstugan och 375 liters i vardagsrummet, vatten slangades ut och golv torkades.....kändes som jag gjort det förut.
Söndagen gick ganska snabbt.....
#3 - 4 december 2017 18:25
Ett foto på akvariumet i vardagsrummet innan akut flytt av fisk från hallen Attachment

375 liter aluminium ram och benställ, armatur med två lysrör ett sylvania aquastar och ett Philips Aqua Relle. Två cirkulationspumpar med filter. En bakgrund som är köpt för cirka tjugo år sedan, typ btn slimline men inte av det fabrikatet. Lavastenar och ett ljust akvariegrus köpt för flera decennium sedan hos en akvariehandlare.

Invånare i karet är:
1+1 Aulonocara Hansbaenschi
1+1 Aulonocara Jacobfrebergi
1+1 Protomelas Taeniolatus Hinderi
1+1 Sciaenochromis Fryeri Ahli
3+4 Cyrtocara Moorii
3+7 Labidochromis Caeruleus

Ett fotografi efter flytten av en del av fisken.....här kan man prata om fisksoppa...... Attachment

förutom tidigare fiskar har nu mbuna från hallen flyttat in... 11 rödzebra och 12 demasoni.....
men bara tillfälligt.....
#4 - 4 december 2017 19:22
Alla fiskar hade överlevt ännu en panikflytt och jag började känna mig lite trött på att torka golv...

På måndag ringde jag inte mindre än tre olika glasmästeri i närområdet för att höra om möjligheterna att få hem ett proffs som kunde silikona om mitt kar.
(jag Hr gjort det själv en gång i tidernas begynnelse men blev aldrig nöjd med resultatet...) Två gånger tidigare har jag haft glasmästare hemma som har silikonat om, men denna gång var ingen intresserad. Alla tre rekommenderade mig dock att ta kontakt med Patrik på Storkens zoologiska här i stan, så det gjorde jag. Patrik var mycket trevlig, visade sig vara en man som bygger akvarium på beställning ( kanske finns han redan här på forumet så många akvariumbyggare som håller till här) iallafall visade det sig vara lite dyrare än jag tänkt och dessutom hade Patrik just fått ett stort jobb så han hade inte tid de närmaste tre veckorna......suck. Ja nu har vi väl då kommit fram till punkten då mitt nya projekt startar....ni märker att jag pratar lite mycket...

Så första delen av Projektet.....att få tag i ett helt akvarium utan att det kostar för mycket pengar. På måndag kväll satte jag mig på det berömda blocket och började....har ju inte köpt akvarium på snart trettio år så häpen över hur billigt man kunde få tag på begagnade kar satte jag igång med att handla. Lite väl snabbt kanske och lite väl impulsivt kan väl tyckas så var jag ägare till två bättre begagnade kar. Ett 375 liters med alu ram och benställ, samt ett 450 liters helglas med möbel, Agua El.

Nu fick jag börja fundera lite på var jag skulle ha dessa och hur de skulle inredas....projektet är igång. Jag har ju fastnat för Malawi och har ju en hel del redan så tanken var ju inte att byta inriktning snarare lite funderingar på indelning och miljöer i karen. Eftersom jag tills nu har haft om en mycket begränsad uppfödning har ju mina närbesläktade Aulonocara hållits i olika kar för att inte få oönskade korsningar, men då jag tänkt sluta med detta är nog tanken att samla dessa i ett kar, sedan blir det en med mbuna....ja och det tredje får bli happar och lite mbuna. Först tänkte jag mig olika biotoper men har slagit den idéen ur hågen, sätter nog hellre ihop dem som jag tycker de passar....
#5 - 4 december 2017 20:01
Ojoj dramatiskt värre, tur i oturen med golvbrunn. Kan jag ngn gång få som jag önskar så är golvbrunn och vattenkran bredvid karen högt på priolistan. Vackra kar och fiskar dock. Malawis har jag aldrig haft men ofta tittat på. De verkar lätt bli fler? Och vad gör man då? Det har stupat på sådana funderingar.
En liten varning, om man vill begränsa hur många kar man ska ha är zoopet inte till ngn hjälp...
#6 - 4 december 2017 20:04
Helgen kom, vagn hyrdes och en son med stark flickvän togs till hjälp och det bar iväg, först till tippen med ett par akvarium, snyft kändes allt lite vemodigt då karen har varit i mitt ägo under snart trettio år men så fick det bli, 540 och 375 är nu skrotade och borta.... därefter gick resan till ett radhusområde någon kilometer från mitt radhusområde....närområdet minsann .... lite slit var det allt, ett 450 liters helglas väger mer än man tror. Men vi klarade det trots smal källartrapp. Attachment Akvariumet hemma helt....men inte på plats, tanken var att detta kar skulle upp på övervåningen. Men denna idé har lite slagits ur hågen...det är för tungt och för stort för att jag skall våga bära upp det, spelar ingen roll hur mycket bärhjälp jag får, trappan är smal och brant och sedan vända i en minimal hall innan vi kommer in i tv-rummet . Nä det får bli hallen...
#7 - 4 december 2017 20:10
[QUOTE=Ekenberg;n2375254]Alla fiskar hade överlevt ännu en panikflytt och jag började känna mig lite trött på att torka golv...

På måndag ringde jag inte mindre än tre olika glasmästeri i närområdet för att höra om möjligheterna att få hem ett proffs som kunde silikona om mitt kar.
(jag Hr gjort det själv en gång i tidernas begynnelse men blev aldrig nöjd med resultatet...) Två gånger tidigare har jag haft glasmästare hemma som har silikonat om, men denna gång var ingen intresserad. Alla tre rekommenderade mig dock att ta kontakt med Patrik på Storkens zoologiska här i stan, så det gjorde jag. Patrik var mycket trevlig, visade sig vara en man som bygger akvarium på beställning ( kanske finns han redan här på forumet så många akvariumbyggare som håller till här) iallafall visade det sig vara lite dyrare än jag tänkt och dessutom hade Patrik just fått ett stort jobb så han hade inte tid de närmaste tre veckorna......suck. Ja nu har vi väl då kommit fram till punkten då mitt nya projekt startar....ni märker att jag pratar lite mycket...

Så första delen av Projektet.....att få tag i ett helt akvarium utan att det kostar för mycket pengar. På måndag kväll satte jag mig på det berömda blocket och började....har ju inte köpt akvarium på snart trettio år så häpen över hur billigt man kunde få tag på begagnade kar satte jag igång med att handla. Lite väl snabbt kanske och lite väl impulsivt kan väl tyckas så var jag ägare till två bättre begagnade kar. Ett 375 liters med alu ram och benställ, samt ett 450 liters helglas med möbel, Agua El.

Nu fick jag börja fundera lite på var jag skulle ha dessa och hur de skulle inredas....projektet är igång. Jag har ju fastnat för Malawi och har ju en hel del redan så tanken var ju inte att byta inriktning snarare lite funderingar på indelning och miljöer i karen. Eftersom jag tills nu har haft om en mycket begränsad uppfödning har ju mina närbesläktade Aulonocara hållits i olika kar för att inte få oönskade korsningar, men då jag tänkt sluta med detta är nog tanken att samla dessa i ett kar, sedan blir det en med mbuna....ja och det tredje får bli happar och lite mbuna. Först tänkte jag mig olika biotoper men har slagit den idéen ur hågen, sätter nog hellre ihop dem som jag tycker de passar....[/QUOTE]

Nu är vi flera som gillar att du tar ut svängarna i text, så brassa på bara. Körde själv med mbunas i 10 år innan karet (ett 460) sprack och vi fick lite jobb så att säga. Kul med dina fiskval och planer.
#8 - 4 december 2017 20:12
Hahahaha.... du Rufus, det har jag förstått, här blir det bara mer habegär ju mer man läser....vi får se vad det här slutar....
Malawi är lättodlade, ja iallafall de sorter jag haft..... man får helt enkelt sälja av eller ge bort..... Men en enkel kravlös fisk att hålla om man inte slarvar med vattenbyten...och mycket färg för pengarna...
#9 - 4 december 2017 20:14
[QUOTE=Ekenberg;n2375241]Ett foto på akvariumet i vardagsrummet innan akut flytt av fisk från hallen Attachment

375 liter aluminium ram och benställ, armatur med två lysrör ett sylvania aquastar och ett Philips Aqua Relle. Två cirkulationspumpar med filter. En bakgrund som är köpt för cirka tjugo år sedan, typ btn slimline men inte av det fabrikatet. Lavastenar och ett ljust akvariegrus köpt för flera decennium sedan hos en akvariehandlare.

Invånare i karet är:
1+1 Aulonocara Hansbaenschi
1+1 Aulonocara Jacobfrebergi
1+1 Protomelas Taeniolatus Hinderi
1+1 Sciaenochromis Fryeri Ahli
3+4 Cyrtocara Moorii
3+7 Labidochromis Caeruleus

Ett fotografi efter flytten av en del av fisken.....här kan man prata om fisksoppa...... Attachment

förutom tidigare fiskar har nu mbuna från hallen flyttat in... 11 rödzebra och 12 demasoni.....
men bara tillfälligt.....[/QUOTE]
Du tar ju bra bilder med mobilen....
#10 - 4 december 2017 20:34
Nja, vet väl inte det.....mina närbilder blir gryniga och missar ofta det med reflexer i glaset....men jag övar. Ett stativ skall det bli...
#11 - 4 december 2017 21:36
Då så, Bluewing, jag hoppas du har rätt så fortsätter jag att ta ut svängarna.....

På söndag gav jag mig iväg igen, denna gång till Borås där ett 375 liters alu rams akvarium med benställ skulle hämtas, ett kap för 500:- . Efter en lyckad resa fick jag hjälp av en annan av sönerna att bära upp karet till tv-rummet ...... nu var det ju bara att sätta igång

Attachment Den skarpsynta ser nu hur mycket mitt hus lutar....men akvariumet står i våg efter lite upp pallning. En ordentlig rengöring av karet och en provfyllning för att se att det var tätt, vilket det visade sig vara, de bästa femhundra kronor jag använt. Bakrutan var svartmålad redan vid köp men jag är inte riktigt förtjust i det utan tänker sätta in en annan bakgrund, drömmen hade varit btn men den investeringen har jag inte råd med idag. Det är dock en dröm att alla mina kar skall ha i en framtid. Nu får det bli en billigare variant inhandlad på hornbach av fabrikat juvel.

Attachment bakgrunden var lätt att såga i, sågbladet låg med i paketet, inte illa.....det jag inte tycker om med dessa bakgrunder är ju upprepandet av mönster. Jag har försöker att förskjuta mönstret lite för att det inte skall vara så uppenbart att mönstret går igen. En gammal konstgjord rot döljer en av skarvarna, den andra kommer jag försöka dölja med ännu en rot. En liten skarvbit får sitta på gaveln för att rama in det lite. Jag hade en fundering på att placera bakgrunden i vinkel i hörnen för att dölja pumpar och filter. Men jag avstod från detta . Möjligtvis gör jag om det....eller så blir det en btn bakgrund inom kort.....
Så kommer ju det som är vårt att uppskatta, sandtvätt, får erkänna att senaste gången jag tvättade denna sand var för sex år sedan när jag flyttade hit.... men som sagt det skall göras emellanåt. I detta kar är det snarare ett grus än sand jag har lite granit färgat, funkar bra till stenen som skall fylla karet

Attachment Akvariegrus, vet faktiskt inte om någon använder detta nu för tiden, men eftersom jag vill ha en klippbiotop tycker jag gruset passar bättre här. Det skall försöka efterlikna den sedimentfattiga branta klippkusten vid Tanzania. Där jag hade förmånen att få snorkla i min ungdom, ja det var väl då jag bestämde mig för malawiciklider.

Attachment Nu får vattnet ligga till sig under natten, pumparna är igång med smutsiga filter för att få igång vattnet ordentligt innan fiskarna flyttar in....

simma lugnt, Thomas
#12 - 5 december 2017 07:27
Jag håller med Johnny, skriv på du. Skriva är du bra på så lite långt gör inget, tvärtom. Nu får jag sitta på händerna! Att starta ett till akvarium är otroligt frestande när man läser alla projekt! Ett litet, litet bara , 60-80-liter sådär, inredningsplaner är ju så kul!
#13 - 5 december 2017 18:04
Vilken mardröm med de läckande akvarierna, tur att det gick bra till slut! Lycka till med det nya :)
#14 - 5 december 2017 18:16
Attachment Jag hade ju tänkt att försöka hålla akvariumen som olika biotoper med rätt fisk i, detta skulle då föreställa klippbiotopens vågzon vid en brant klippkust.
jag hade fått för mig att Labeotropheus tewavasae levde där, men jag tog ju fel på fuelleborni och tewavasae......som lever betydligt djupare i den sedimentrika klippbiotopen.....så det blev liksom fel från början....så jag gav upp biotop tänkandet, här blir en stenig brant klippkust med lite rötter och grenar som ramlat i..

fiskarna blir en grupp Pseudotropheus demasoni 12 stycken med minst fyra hanar, kan vara fler jag har inte lyckats könsidentifiera dessa....demasoni lever ytligt i vågzonen, sedan blir det en grupp Pseudotropheus estherae "Röd zebra" 2+8 som då lever på djupare vatten i den sedimentfria klippbiotopen, och sedan var det ju min grupp med tewavasae 2+6
#15 - 5 december 2017 18:41
Snyggt! Och jag uppskattar och lååånga tanketrådar. Det är dom som ger stoff åt planer och fantasier. ;) På gott och ont.

Hjälp, vilka läckor du har haft! Mostern hade blivit portad hos mig haha
Nä, skämt åsido, ficklätt läckageångest när läste dina målande beskrivningar. Själv har jag bara haft ett 112 som plötsligt gav vika i en skarv under en natt. Alla räddades, även lägenheten, men alla ancistrusbebbar som var helt nya kolade i asylen sen.[:-87][:-124]
#16 - 5 december 2017 19:14
[QUOTE=Ekenberg;n2375367]Attachment Jag hade ju tänkt att försöka hålla akvariumen som olika biotoper med rätt fisk i, detta skulle då föreställa klippbiotopens vågzon vid en brant klippkust.
jag hade fått för mig att Labeotropheus tewavasae levde där, men jag tog ju fel på fuelleborni och tewavasae......som lever betydligt djupare i den sedimentrika klippbiotopen.....så det blev liksom fel från början....så jag gav upp biotop tänkandet, här blir en stenig brant klippkust med lite rötter och grenar som ramlat i..

fiskarna blir en grupp Pseudotropheus demasoni 12 stycken med minst fyra hanar, kan vara fler jag har inte lyckats könsidentifiera dessa....demasoni lever ytligt i vågzonen, sedan blir det en grupp Pseudotropheus estherae "Röd zebra" 2+8 som då lever på djupare vatten i den sedimentfria klippbiotopen, och sedan var det ju min grupp med tewavasae 2+6[/QUOTE]
Hur man tänkt och hur det sedan blir är inte riktigt samma sak ibland. Den steniga klippkusten ser intressant ut.

Men du....du håller ju på med modelljärnväg också. Det är ju din projekttråd. Så en lite bildbomb på din modelljärnväg. Vad sägs om det?
#17 - 5 december 2017 20:02
Det här med läckage är nog nästan oundvikligt....ja iallafall om man som jag har kar som är köpta för trettio år sedan och redan då var begagnade... men under trettio år som jag har hållit på har det bara skett tre gånger, två det sista veckorna då och en gång när barnen var små och då rann vattnet från akvariumet ner på vardagsrums golvet och vidare ner i bjälklaget . Parketten klarade sig och jag fick riva lite i källaren för att torka ut. Men alla gånger har jag räddat fisken.....men visst har man ibland mardrömmar där akvarium läcker.... så egentligen skulle någ alla kar bytas eller silikonas om hos mig innan fler läckor....
#18 - 5 december 2017 20:06
Är inte risken stor att jag blir utesluten från detta forum om jag blandar ihop hobbyn så och skickar foton på tågbanan här????
får väl se vad jag kan hitta....
#19 - 5 december 2017 20:19
AttachmentAttachmentAttachment Vad man nu än tycker om akvariebiotop och hur realistisk man skall vara med sina fiskval är jag nöjd med sammansättningen och karet fungerar bra.
ja apropå realism, en papegojciklid simmar ju också i detta kar, och hon finns ju inte någonstans naturligt....jag har länge haft ett par, fick de i present någon gång för tio år sedan. Tyvärr gick hanen bort för ett år sedan och har inte hittat nytt hem åt henne, men hon är frisk och lägger rom som zebraciklid hanarna tappert försöker befrukta. Det har inte lyckat ännu och tur är väl det...... Attachment
#20 - 5 december 2017 20:27
[QUOTE=Ekenberg;n2375387]Är inte risken stor att jag blir utesluten från detta forum om jag blandar ihop hobbyn så och skickar foton på tågbanan här????
får väl se vad jag kan hitta....[/QUOTE]
Du tycker Bryzells läckra bilder på gitarrer, mina egna bilder på hundar och skog känns som ett akvaristiskt tema? Du styr själv hur du vill hålla dina projekt: strikt akvaristiskt, en dagbok, etc.
I de rubrikstyrda forumen så anstränger vi oss för att hålla oss tillämnet däremot.

#21 - 5 december 2017 20:30
Akvariumet har nu varit igång i ett par veckor....och alt fungerar som det skall, har flera honor som tuggar.....men eftersom jag tänkt avsluta uppförandet får de gå kvar. Det känns lite svårt fast det får väl bli ett naturligt urval och de starkaste ynglen överlever.. Attachment
#22 - 5 december 2017 20:42
Egentligen har jag ju inte kommit till mina nya projekt ännu....detta är ju bara ersättnings karet för 540 liters i tvättstugan minus lite fisk som skall till akvariumet i hallen och några flyttas til vardagsrummet. Men eftersom nu 540 är borta från tvättstugan så flyttade jag ut 120 liter akvariumet till vardagsrummet, naturligtvis bara tillfälligt har jag bedyrat för familjen....men hoppas naturligtvis de skall vänja sig och det skall få stå kvar. AttachmentAttachment ja, jag får erkänna....jag testade med plastväxter i 375 i vardagsrummet men de är slängda nu, jag lovar...fick med dem när jag köpte 450 liters....
#23 - 5 december 2017 20:53
I det lilla akvariumet är det yngel från socolofi, hindiri och ahli. De skall växa till sig lite till, sedan är nog tanken att avyttra dessa och låta detta akvarium bli ett nytt projekt.... men först skall de få bli lite större. AttachmentAttachmentAttachment
#24 - 5 december 2017 21:01
Bluewing, det kommer foton på mina tågbanor. Har dock inte några foton på denna platta så det kommer något senare.....naturligtvis skall man ju tillfredställa sin publik. Har just nu ett bondgårdsbygge på gång här på bordet, så när det inte är arbete, familj, hund, båt, sommarstuga, renovering av tvättstuga, akvarium så är det modellbyggande som sysselsätter mig....attans otur att dygnet bara har 24 timmar....
#25 - 5 december 2017 21:18
De övriga yngelakvariumen har åkt upp i bibliotek/arbetsrummet...... när dessa yngel är tillräckligt stora för att lämnas bort funderar jag på att börja med dvärg ciklider igen, hittat mycket inspiration här kan ju erkännas.... Attachment
#26 - 5 december 2017 21:30
AttachmentAttachment så nu är det ju bara att sätta igång med akvariumet i hallen.....450 liter, en lite tråkig bakgrund men den får sitta kvar, tänker fylla detta kar med lavasten som täcker det mesta av bakgrunden....fy sjutton vad mycket sand jag tvättat de senaste veckorna..
#27 - 6 december 2017 12:12
Lika bakgrund hade jag i början av min "karriär", gillar du den inte kan du ju trolla bort det mesta av den med rötter och höga växter, som jag skrev i min egen tråd ska det bli kul att se vad du hittar på :)

//Inger
#28 - 6 december 2017 13:26
Här kommer en avstickare som inte har mycket mer med akvarium att göra än att visa vilken oerfaren fotograf jag är......
Bluewing bad mig lägga ut lite foton på mina modelljärnvägar, en av mina andra hobbisar....vilket jag lovade att göra. Inser nu att jag egentligen aldrig fotat mycket av modelljärnvägar heller, precis det samma gäller ju akvarium......har tyvärr aldrig varit intresserad av att fotografera.
så efter att snabbt varit uppe i tågrummet (min vind) med plattan har jag hjälpligt tagit några bilder..

först H0-banan förebild tysk stad under 70-talet ( mamma är från Tyskland och vi tillbringade alltid somrarna där under min uppväxt, senare jobbade jag i Berlin under en tioårsperiod, hade kontor i siemenstadt, i Berlin och det är ett försök att gestalta denna del av stan) banan är inte på långa vägar klar, har bara hållit på i fem år än och det krävs nog ytterligare tio kan jag tro.....

AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#29 - 6 december 2017 13:35
AttachmentAttachmentAttachment Den andra banan jag bygger är i skala N och Sverige som förebild, en storstad med gammal stadskärna och sedan är tanken att förorten skall smyga sig på, men dit har jag inte heller kommit än.......så många hobbies så lite tid.....men som sagt inget av detta behöver ju gå snabbt
#30 - 6 december 2017 13:42
Sedan har man ju alltid någon modell eller miljö på skrivbordet.....
AttachmentAttachmentAttachment
#31 - 6 december 2017 13:46
Så härligt! Det ser helt fantastiskt ut med dina modelljärnvägar. Hade själv en plan att bygga något i N, eftersom det ger andra möjligheter pga av den mindre skalan. Men sedan kom det en del akvarium i vägen. Du är allt bra snäll du som ställer upp med fina bilder till en påstridig Zoopetare. Tack!
#32 - 6 december 2017 14:19
Inga problem.....snarare önskar jag att jag hade bättre fotografi, även om modelljärnväg och akvarium inte har allt för många likheter är det ju så att man skapar miljöer och att man gör det efter eget tycke och smak. Nu får jag lämna plattan och allt läsande för en lång promenad med min trogna följeslagare.. Attachment
#33 - 6 december 2017 19:14
AttachmentAttachment Ja, efter att ramlat ur ämnet lite...hm...så det kan gå så kommer lite fler bilder på hallakvariumet.....
Attachment
#34 - 6 december 2017 19:21
För att vara en sådan "oerfaren" fotograf [:-29] tycker jag du tar utmärkta bilder. Man ser tydligt hur fint gjort det är, imponerad av både modeller och akvarium! :)
#35 - 6 december 2017 19:49
Tackar och bockar.....men jag kommer att öva, svårt när jag försöker ta närbilder och svårt att få den riktiga skärpan i bilden....men det skall bli bättre.
#36 - 7 december 2017 18:07
Så där ja......nu är jag ikapp, och ni som har haft intresse har fått följa med mina akutprojekt på grund av läckage, det har varit intensiva veckor med mycket akvarium. Ja med tanke på att akvariumen innan dessa veckor har stått i princip orörda i sex år. Ja med orörda menar jag naturligtvis att inte mer än den löpande vården har skett.... nu har två akvarium ersatts av tre, jag har tvättat sanden i alla sju akvariumen och flyttat runt alla utan ett....fiskar har flyttas runt och allt ha egentligen skett bara för att läckan kom, den spark i baken jag behövde för att starta igen.

Det har varit jobbigt, men samtidigt väldigt rolig....men allt har gått väldigt snabbt och egentligen utan att hinna med att tänka eller planera. Så nu sitter jag här och funderar på om jag är nöjd...om det var detta jag ville ha, eller om jag skulle ta tillfället i akt att ändra något.

Så det är väl egentligen nu mitt projekt börjar.....att ta mig en riktig funderare på vad jag vill, hur mina akvarium skall se ut och vad som skall vara i.... och det är väl här jag tänker ta hjälp av all er kunskap och all insperation jag får av era trådar.

Förutsättningarna är ju att jag idag har tre 60 liters, där det fortfarande går yngel men tanken är att sluta med uppfödning, så frågan är vad eller hur jag använder de bäst. Jag har aldrig haft växtakvarium eller nano akvarium, kanske skulle jag använda något av dessa till räkor.....också något jag aldrig provat på( visste inte ens att det var något man sysslade med) Sedan har jag mitt 120 liters där det också går yngel som också passar för ett nytt projekt.

Ja, så är det ju de större....två 375 och ett 450.... mina Malawi kar, men frågan är ju om jag verkligen behöver ha tre Malawi kar, kanske något skulle ändra inriktning och i så fall till vad....har ju börjad drömma om Diskus( helt och hållet zoopet fel) men nu skall jag skynda långsamt, jag skall njuta av att ta det lugnt och börja med drömmen , sedan planen och sen projektet....

under tiden skall ju tvättstugan renoveras....och där kommer ju finnas plats för mitt 450 liters som fortfarande står kvar i garaget....och när jag var på vinden för att ta ner adventsbelysningen hittade jag ju ett 160 liters helglas akvarium....som jag nästan glömt bort
#37 - 7 december 2017 18:16
Självklart ska du testa växtakvarier och räkor! Med tre stycken 60L har du ju massor av utrymme att experimentera. :) Kanske prova på jordbaserat substrat i något av dem?
#38 - 7 december 2017 18:17
Ja det finns mkt roligt att försöka sig på, problemet är väl att välja...:)
#39 - 7 december 2017 18:46
Ja du,hivemindhermit, det är ju lite ditt fel att jag funderar på ny inriktning
#40 - 7 december 2017 18:48
Och Annicka, du har visat hur vackert ett litet kar kan bli.
#41 - 7 december 2017 18:54
[QUOTE=Ekenberg;n2375496]Inga problem.....snarare önskar jag att jag hade bättre fotografi, även om modelljärnväg och akvarium inte har allt för många likheter är det ju så att man skapar miljöer och att man gör det efter eget tycke och smak. Nu får jag lämna plattan och allt läsande för en lång promenad med min trogna följeslagare.. Attachment[/QUOTE]

Måste nog finnas en Goldenretriever i din fina hund - eller har jag helt fel?:)

//Inger
#42 - 7 december 2017 19:05
Inger, du är inte ensam om att se detta, men du har tyvärr fel, Nikki är en renrasig vit herdehund ( vit schäferhund) men färgen och pälsen är lik golden, men ser man en hel bild på henne ser man schäfer teckningen bara att det som normalt är svart på schäfern är goldenfärgat och det som är brun på vanlig schäfer är vitt... men det är verkligen inte lätt att se på detta foto
#43 - 7 december 2017 19:07
så vitt jag förstår Thomas kräver detta en ytterligare bild på din vita schäfer :D
#44 - 7 december 2017 19:10
Försökte ta ett bättre foto men det är ju nästan lika svårt som att ta på fiskarna......så det blev nog inte så mycket bättre. Attachment
#45 - 7 december 2017 19:13
Av ren nyfikenhet: Vad har du för mobil?
#46 - 7 december 2017 19:24
Ja du, en iPhone 5, men jag har tagit de flesta foton med plattan iPad ......hm lite äldre...
#47 - 7 december 2017 19:30
Gissningsvis är kameran på telefonen bättre än den på paddan, om den är nyare. Sen kan du alltid dubbelkolla så att kameran är inställd på att ta bilder i så hög upplösning som möjligt; ofta är defaultinställning något lägre. Finns massa tricks för att få bra foton med mobilen, bara att googla. Men vad gäller den senaste hundbilden (SÖÖÖÖÖT förresten) så är den grynig för att rummet är mörkt, inte för att du är en dålig fotograf. :)
#48 - 7 december 2017 19:33
Du är medveten om Thomas att du är den ende här som kritiserar dina bilder. Det viktiga är vad du avbilder, inte hur tekniskt perfekt det är. Vi har ingen tävling med varandra utan vi delar sånt som är viktigt för oss. Så det centrala är att du visat en bild på något som betyder något för dig. Då betyder din bild något för oss.Tror det är ett viktigt fokus överlag.
Vi hamnar så lätt i ett mätande av varandra så att vi tappar fokus på vad som är viktigt och det är vad du bryr dig om. Så mitt råd är att du delar med dig och släpper hur du delar med dig av det. Bara ett råd i all vänlighet, min vän.
#49 - 7 december 2017 19:35
[QUOTE=Ekenberg;n2375634]Inger, du är inte ensam om att se detta, men du har tyvärr fel, Nikki är en renrasig vit herdehund ( vit schäferhund) men färgen och pälsen är lik golden, men ser man en hel bild på henne ser man schäfer teckningen bara att det som normalt är svart på schäfern är goldenfärgat och det som är brun på vanlig schäfer är vitt... men det är verkligen inte lätt att se på detta foto[/QUOTE]

Ok, jag känner några som har din ras Vit Herdehund, men inte med dessa "goldeninslag" som jag trodde :). Vi har ju en jaktgolden, så jag tyckte liksom att likheten fanns... :)
Fast hon? är vacker ändå ;).

//Inger
#50 - 7 december 2017 19:41
[QUOTE=Bluewing;n2375641]Du är medveten om Thomas att du är den ende här som kritiserar dina bilder. Det viktiga är vad du avbilder, inte hur tekniskt perfekt det är. Vi har ingen tävling med varandra utan vi delar sånt som är viktigt för oss. Så det centrala är att du visat en bild på något som betyder något för dig. Då betyder din bild något för oss.Tror det är ett viktigt fokus överlag.
Vi hamnar så lätt i ett mätande av varandra så att vi tappar fokus på vad som är viktigt och det är vad du bryr dig om. Så mitt råd är att du delar med dig och släpper hur du delar med dig av det. Bara ett råd i all vänlighet, min vän.[/QUOTE]

Toppenprick Johnny, skrev just i en annan tråd, att alla foton är kul att se, spelar ingen roll alls om skärpan, färgerna eller annat är ok, vi lär oss eftersom... :)

//Inger
#51 - 7 december 2017 19:44
[QUOTE=Inger H;n2375643]

Toppenprick Johnny, skrev just i en annan tråd, att alla foton är kul att se, spelar ingen roll alls om skärpan, färgerna eller annat är ok, vi lär oss eftersom... :)

//Inger[/QUOTE]
Jag läste precis det. Klokt! Det är lite av ett tidens tecken att ytan är viktigare än innehållet vilket ju förstås är helt fel.
#52 - 7 december 2017 19:47
AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment Bra tillrättavisning där Bluwing,skall skärpa mig. Och tack för tipsen hiwemindhermit,skall testas. Du har rätt Inger det finns allt från helvita till goldengula, nikki är någonstans i mitten, men inget golden utan väldigt mycket schäfer
#53 - 7 december 2017 19:48
Nu får det räcka med hundar.....skall öva på att fota fisk nu....
#54 - 7 december 2017 20:04
Mycket vacker dam. Förstår att hon betyder mycket för dig, Thomas. Lycka till med dina fiskfoton. Om var 30:e bild känns acceptabel så ligger du bättre till än jag. En del arter kräver en mängd foton för en enda ok bild.
#55 - 7 december 2017 20:49
Du har rätt Johnny( hoppas det är ok att även jag använder det namn) i karet i hallen har jag ett par Labidochromis sp "perlmutt" som är hopplösa att få på bild, medansvar de övriga fiskarna slåss om att få komma så nära kamran som möjligt.....de är nått fruktansvärt nyfikna så där är problemet att på alla foton kryllar det av fisk för att alla är där på en gång.....ikväll har jag placerat mig på en stol i hallen framför detta kar och suttit där ett par timmar nu.
plattan i ena handen, telefonen i andra och whiskeyn i hm....ja balanserande i knät.....

detta är ju det största jag har nu, 450 liter, och det är kul att sitta framför. Det händer hela tiden mycket i olika delar. Jag har haft igång detta nu med dessa fiskar i två veckor, har hunnit med ett vattenbyte... här är det söndagsnöjet, byter två tredjedelar varje vecka i alla karen. Som sagt, detta kar har varit igång i två veckor och jag har fyra tuggande golden och två av delfin paren leker hela tiden.

I detta kar går:
Labidochromis sp"perlmutt" 1+1
Labidochromis caeruleus 4+7
Pseudotrophes sp"acei" 2+1
Cyrtocara moorii"delfin" 3+4

ja, och sedan kommer då döds synden, det man aldrig får göra.....så har jag ju en art från en helt annan sjö i detta kar..... Cyphotilapia frontosa 3+3, helt fel eftersom de är från Tanganyika sjön, men jag har alltid haft frontosa, från den tid jag hade Tanganyika ciklider och de är små nu runt 5-7 cm så när de blir större brukar det alltid gå att hitta nya hem...rent färgmässigt funkar det gula och blå så bra till det svartrandiga tycker jag och alla fiskar är ju tämligen lugna ciklider , lite gruff mellan hanarna inom arten kan det natuligtvis bli men aldrig så att det stör, visst när delfinen är större eller frontosa kan man vara tvungen att ta bort någon hane.

så nu kommer snart mina nytagna foton........lyckades ställa om telefonen, och har övat flitigt så flitigt att jag glömt whiskeyn......få se om det märks någon skillnad....
#56 - 7 december 2017 20:57
AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#57 - 7 december 2017 21:07
De är vackra dina fiskar. Tack för de bilderna!
#58 - 7 december 2017 21:48
Tack själv, lär mig massor i din tråd. Känner ju att allt mina fiskar kräver är mycket vattenbyten för att vara lyckliga och yngla av sig....verkar mycket mer komplicerat med dina fiskar och räkor.....
#59 - 7 december 2017 21:54
Sådär Thomas. Nu börjar det likna det vi kallar en bildbomb. Sådant är alltid MVG i hjärttrakten. Och du... oss emellan bara.... jag heter ju Johnny. Bluewing är bara en ovana från tiden där jag spelade rymdflygsimulator X-wing vs. Tiefighter till klockan 3 på natten. Topp 3 i europa som bäst faktiskt. Men Johnny känns ju mera hemtamt. Så kör på det du.
Mycket fina fiskar och fina foton.
#60 - 7 december 2017 22:33
Tack Johnny , där ser man....en rymdpilot, finns mycket spännande människor här får jag säga....
jag har aldrig riktigt förstått det där med tv och dator spel och det är kanske tur det, eftersom tiden knappt räcker till som det är idag. Har suttit i timmar bara framför ett akvarium. Imorgon får jag byta akvarium att titta på...funderar ju på om jag har något förmycket Malawi kar men det känns ju inte så. Kan man någonsin få för många akvarium

simma lugn

#61 - 8 december 2017 09:06
[QUOTE=Ekenberg;n2375689]Tack själv, lär mig massor i din tråd. Känner ju att allt mina fiskar kräver är mycket vattenbyten för att vara lyckliga och yngla av sig....verkar mycket mer komplicerat med dina fiskar och räkor.....[/QUOTE]
Lustigt hur olika perspektiv en kan ha! Jag tycker det verkar jättejobbigt att ha akvarium utan växter, där vattenvärdena kan krascha hur som helst om en inte byter vatten hela tiden och rensar filter och har sig... eller det är vad jag fått för mig i alla fall. Växtakvarier kan sättas upp så att de mer eller mindre sköter sig själva. CO2 och allt det där är ju fullt frivilligt. :)
#62 - 8 december 2017 09:07
Fina foton förresten! Och fiskar! Har du hittat några bra guider?
#63 - 8 december 2017 11:41
Tackar Alex, att foton blivit bättre beror nog på dina tips....
vattenbyten blir det, salt går det åt och filter får hållas rena, lite därför jag valt att ha flera innerfilter, inte för att de är bättre en ytterfilter utan för att de går så snabbt att göra rent dem när man byter vatten...
Drömmen är att fixa ett växtakvarium med fisk eller räkor i balans.....och det visste jag inte före jag blev medlem här, tänk vad snabbt man kan fundera på att byta inriktning.....
sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med guider....har hyllmeter med akvariböcker och de samlade kunskaperna här och på nätet förövrigt....
#64 - 8 december 2017 12:09
[QUOTE=Ekenberg;n2375709]Tackar Alex, att foton blivit bättre beror nog på dina tips....
vattenbyten blir det, salt går det åt och filter får hållas rena, lite därför jag valt att ha flera innerfilter, inte för att de är bättre en ytterfilter utan för att de går så snabbt att göra rent dem när man byter vatten...
Drömmen är att fixa ett växtakvarium med fisk eller räkor i balans.....och det visste jag inte före jag blev medlem här, tänk vad snabbt man kan fundera på att byta inriktning.....
sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med guider....har hyllmeter med akvariböcker och de samlade kunskaperna här och på nätet förövrigt....
[/QUOTE]
Ja, det är faran med forum, de kan få en att ändra sig om allt möjligt hux flux! Jag trodde aldrig i mitt liv att jag skulle vilja ha scalarer, men här sitter jag nu och drömmer...

Jag menade fotoguider! Såna som är inriktade just på mobilkameror. De lär vara ännu vanligare än akvarieguider online. ;)
#65 - 8 december 2017 12:29
Aha, fotoguide, nä inte än....tog hjälp av en av sönerna......
#66 - 8 december 2017 12:54
Rätt skönt med en förkylning emellanåt....sitta framför något akvarium och bara studera...

jag var lite orolig över att samla alla mina Aulonocara och andra frisimmande ciklider i ett och samma kar, de var ju tidigare uppdelade i två olika. Dels för att jag inte skulle få lek mellan arter och färgvarianter med korsningar som resultat och dels för att jag var rädd att det skulle bli väldigt bråkigt mellan hanarna och stressigt för honorna.

Men så blev det ju inte, det har aldrig varit lugnare.....visst kan en hane jaga en annan men snabbt som ögat är flera där och det hinner inte bli något bråk. Jag kan heller inte upptäcka att någon skulle vara extra mobbad eller att någon tagit en stord del av akvariumet sitt revir.

Jag har tio par, alla av olika art, eller i vissa fall samma art fast från olika platser och med olika färger. Kanske lite väl många i ett 375 liters, men jag hade nog trott att jag skulle bli tvungen att flytta några par.....nu avvaktar jag och ser vad som händer, det svåra blir väl att inte ta till vara på yngel längre.... lite lustigt är det att ännu så längr håller de ihop parvis.

idag skall jag försöka fota de olika individerna var och en för sig, ja eller med sin partner....en uppgift som inte är helt lätt eftersom alla vill vara med på varje foto...bara att ha tålamod....lite tvärt om mot när man har skygga fiskar. Här gäller det att vänta på att rätt fisk är själv...
#67 - 8 december 2017 13:06
Första paret var inte så svårt, Placidochromis sp. "Jalo", de leikte i ett hörn för sig. Jalo är en av mina favoriter och det är svårt att göra hans färg rättvis, börjar i ljus lila på ryggen för att bli neonblå i ett band på mitten och sedan grönskimrande på magen, honan är också väldigt vacker i pärlemovit.
AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#68 - 8 december 2017 15:18
Halloj Ekenberg! :)
Kul att du hittat hit till forumet!
Det är kanonfina kar du har - och du tar toppenbilder! Bara ös på!
:)
#69 - 8 december 2017 16:32
Tack Mats , jag fortsätter och öser på...

Aulonocara jacobfreibergi är en av de som jag har flera par av i olika färgvarianter från olika platser i sjön, dessa hanar är lite på varandra och färgar upp sig rätt ordentligt när de vill imponera på honorna eller visa sig lite tuffa mot de andra hanarna. Det är bland dessa jag kan tänka mig att det kan bli lite stridigheter och kanske måste jag dela upp dem i olika kar, men ta i trä, ännu går det riktigt bra.
#70 - 8 december 2017 16:36
[QUOTE=Ekenberg;n2375734]Tack Mats , jag fortsätter och öser på...
Aulonocara jacobfreibergi är en av de som jag har flera par av i olika färgvarianter från olika platser i sjön, dessa hanar är lite på varandra och färgar upp sig rätt ordentligt när de vill imponera på honorna eller visa sig lite tuffa mot de andra hanarna. Det är bland dessa jag kan tänka mig att det kan bli lite stridigheter och kanske måste jag dela upp dem i olika kar, men ta i trä, ännu går det riktigt bra.[/QUOTE]

:)[:-106]
#71 - 8 december 2017 16:43
Min favorit är nog Auloncara jacobfeibergi från Otter Point. Färgen varierar så att den ibland ser blå ut och ibland gul, med sina röda fenor med vitt är den en ordentlig färg klick. Min är cirka tio centimeter idag men de blir upp till 15cm. Har lyckats få med fru Otter Point, hon är mer brun men har lite antydan till rött på fenorna. AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#72 - 8 december 2017 19:25
Wow! Vilka bilder!! Inte utan att jag blir sugen själv.
#73 - 10 december 2017 17:59
Hej igen...
och igår som jag siktar på att bara ligga här i soffan och läsa ikapp mig på alla spännande trådar....men det gick ju inte, skönt att forumet fungerar igen.
fast jag är ny här har jag redan vant mig att besöka zoopet så ofta det finns en stund över......blev nästan lite desperat när sidan log nere...

Idag har söndagsnöjet, ja förutom andra adventsfikat, varit vattenbyten på de stora karen och även om det inte tar hela dagen är det ju tar de ju ändå en stund. I vanliga fall så försöker jag vara lite effektiv och göra andra saker medansvar man slangar vatten men idag blev det zoopet för hela slanten.

Roade mig med att lägga in mina akvarium i bildbibliotek, så nu finns mitt vardagsrums akvarium där, ja som det såg ut innan alt flyttande började och mitt hallakvarium och även det i tv-rummet . Så känner ni för att få lite ordning på dem....istället för denna röriga tråd kan ni göra det. Just nu ligger alla längst ner på hemsidan, om ni vill söka dem heter de, 375 liters Malawi-Mbuna, Malawi i vardagsrummet -375 liter och 450 liter - Malawi och Tanganyika ciklider.

Närjag själv ser dem så inser jag att alla mina kar är ganska lika varandra, men trots det är det mycket varierande när man sitter och tittar in i dem. Alla fiskarter beter sig ju på olika sätt och även individerna i ett stimm kan ju vara väldigt olika varandra.....man tröttnar aldrig...

simma lugnt...
#74 - 11 december 2017 11:24
Hej hopp, nu har jag lästikapp här med, vilket elände det började med .Men en sådan utvckling å vilka foton =D hälsa på i tantens galna akvarievärld så kan du se att det visas foton som inte alltid är det bästa...men man ser fiskar i vart fall =D ibland får man titta noga för att se dom ;-)
Skall bli kul å se vad det blir mer här och välkommen till zoopet =D
#75 - 11 december 2017 16:31
Hej Eva.
inget ont som inte har något gott med sig, ibland behöver något hända för att ge liv i hobbyn igen.....och jag behövde liksom starta om.
jag kommer snart läsa din tråd också, men allt är ju så spännande här och det finns massor att läsa, började ju med Bluewing och hans epos tar ju ett tag att blöja igenom.... tack för berömmet för foton, jag håller på att lära mig, men i minna akvarium vill ju alla ciklider fotograferas. Det räcker ju att jag passerar så är ju alla frame och undrar vad som händer. Det är väl inte riktigt samma sak med dina fiskar kan jag tänka.

tack för välkomnandet och jag är mycket spänd själv var detta kommer föra mig......
#76 - 12 december 2017 07:39
nja.... dem som är något att visa kommer allt fram.. å undrar om jag har något gott att trolla fram så där bra som bara jag kan... om jag skulle va fisk skulle jag tro att den där utanför kan trolla fram mat i vart fall =D andra gömmer sig .. men alla syns ju någon gång under dygnet =) ja du det skrivs en hel del här... om du orkar så läs på i mats tråd med den är hur kul som helst =d blåvinges tråd är mysig .. ja alla trådar är liksom mysiga =D och det finns fakta inom en hel del... dammar filter hammabygges filter å ja allt möjligt =D
#77 - 17 december 2017 12:07
Vilken underbar söndag.....

tillbringade de tidiga morgontimmarna framför akvariumen, bara jag och en kopp kaffe, resten av huset sov. Alla akvarium flyter på som de skall, och fiskarna ser ut att trivas med sina nya boenden. Väldigt många av honorna tuggar rom, fem av sex goldenhonor och det har nog aldrig hänt förut. Flera Zebror, två blå delfin och min Protmelas Kirkii hona vilket är första gången.....så man kan ju säga att även fiskarna mådde gott av alla akvariumbyten mina läckage gav upphov till....inget ont som inte har något gott med sig.

Det känns allt lite konstigt att jag bestämt mig för att lägga av uppfödning av yngel, men så många tuggande honor som jag nu har hade jag ändå inte haft tillräckligt med yngel kar. Jag har väl ett hundratal yngel som upptar tre kar idag, där jag bara väntar på att de skall bli tillräckligt stora för försäljning.
Men Kirkii honan kommer jag flytta till egen behållare idag, hennes yngel vill jag inte missa. Det är en av mina favoritciklider.

Nåväl, det dröjde inte så länge tills resterande familj vaknade och vi tände tredje ljuset i adventsljusstaken, det går snabbt nu.....julens antågande.
Efter en fridfull frukost blev det en långpromenad med Nikki i det fantastiska vintervädret, solen skiner och den vita snön gnistrar....nästan så att man tycker det är synd att det är vattenbyten i akvariumen som står på göra listan idag, tänk vid nästa byte är det juldagen, det är alltid en dag vi inte gör något på så juldagen har varit akvariumdag sedan urminnes tider, förr när barnen var små hade de ju alltid fullt med nya leksaker att sysselsätta sig med medan jag gick och pysslade, samtidigt som man hade alla underbara rester från julbordet och gottebordet att småäta av.......ja så var det då, nu är det så att sönerna på juldagen åker till flickvännernas familj och firar med dem, så vi gamlingar blir ensamma kvar med hemmapysslandet, underbart det också...

Oj vad mycket jul det blev, får väl säga att den kommande helgen är min absoluta favorithelg. Så nu måste jag fortsätta med akvariumen, för kommande vecka lär jag väl knappt ha tid för något annat än julförberedelserna .....

Önskar er alla en underbart tredje advent.

simma lugnt......
#78 - 19 december 2017 11:49
vilken härlig söndag du haft =D
#79 - 19 december 2017 18:26
Söndagarna är mina akvariedagar....oftast riktiga sköna gå runt och njuta dagar....måndagen däremot kom med kanonförkylning.... och allt jag skall hinna med denna vecka hjälp.....var förkyld för en dryg vecka sedan, hade inte räknat med en till innan jul....men söndagen var underbar . Men nu känns det lite som akvariumen får klara sig till juldagen. Hur hinner alla människor med julen. Jag bara frågar......
#80 - 19 december 2017 18:39
Hinner med julen?! Det gör vi inte, men den har en tendens att liksom bara komma ändå. Bjuden eller oinbjuden så står den där och knackar den 24 december varje år. Enveten som en skär gris. ;) :p :D
#81 - 19 december 2017 18:48
Så är det ju.....och oftast blir den ju lyckad hursomhelst
#82 - 19 december 2017 19:45
Vill bara säga att jag gillar sin tråd, är inte alls så kunnig på malawisar trots att jag hade dessa en väldigt kort tid. Fast nu kanske du ändar inriktning - i alla fall i något kar ;)

//Inger
#83 - 20 december 2017 10:31
Tack så mycket Inger, din tråd har jag precis börjat på...lär ta ett tag att komma igenom...
jag får väl erkänna att jag starkt fundera på dvärg ciklider, har försökt med fjäril några gånger men inte lyckats. Diskus står ju också på önskelistan efter att ha läst färdigt johnnys långa tråd. Men sedan när jag sitter framför mina akvarium och allt fungerar som det skall blir jag ju tveksam....
Jag får inte plats med mer kar, och hinner någ inte häller med mer om jag skall vara ärlig. Så funderingen är nog att långsamt och med en plan smyga igång ett av 60 karen som växtakvarium med något litet levande i och se vad jag tycker om det.....skynda långsamt så att säga.
Men det vore jätte kul att få följa dig starta ett Malawi kar, tycker fortfarande det är otroligt trevliga fiskar. Mbuna är snabba färgklickar som kanske inte har den sj personlighet på individnivå som större fiskar, men min aulonocara har otrolig personlighet och det är helt otroligt spännande att följa livet i karet. Lika så blå delfin , har ju en familj på sju där jag inte bara kan känna igen dem på storleken utan också på beteendet .
så Inger jag rekommenderar Malawi starkt.
#84 - 20 december 2017 10:49
Jag kan bjuda på en bild av mitt malawikar som jag hade 2010, huvva så katastrofinrett :p

Attachment
#85 - 20 december 2017 16:04
Underbart.....jag tänker faktiskt också ha lite växter i mina Malawi kar igen, hade det tidigare men oftast tog sig inte växter, eller så blev växterna uppätna av fiskarna. Tycker verkligen ditt kar är kanonfint, själv har jag en förmåga att alltid fylla karen med för mycket fisk, köper alltid fisken väldigt liten, ja oftast byter jag mina ungfiskar mot ny fisk, sedan tar det ju bara något halvår- år så har fisken växt så mycket så att man måste sortera ut....men det är alltid så svårt.
#86 - 23 december 2017 21:25
Oj, det har inte blivit mycket akvarium nu för......
nu är det jul igen! God jul alla nyfunna vänner. AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#87 - 28 december 2017 05:15
juljul
#88 - 29 december 2017 19:40
Ja hoppas du haft en härlig helg Thomas!
#89 - 30 december 2017 18:15
Hej på er. Ja jag har haft en underbar jul.....älskar julen, från stressen dagarna innan till lugnet som infinner sig när den magiska natten, lugnet i juldagarna när man bara går runt och pysslar lite här och där, skåpsäter när man är hungrig....dagar i mysbyxor och huset fullt av söner och svärdöttrar.....
jag älskar som sagt julen.....och hela familjen som enhälligt bojkottar mellandagsreor.

Alla akvarium är rena och fungerar bra.....och jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag skall gå vidare.. Redan nu är det så att jag själv känner att mitt radhus inte klarar mer akvarium utan att bli zoo....

Så nu våndas jag lite, jag tycker om mina akvarium precis som det är, men alla är ju väldigt lika och jag är ju grymt sugen på ett grönt discus kar... nåväl jag får fortsätta och drömma , låte det hela ta lite tid. Jag har iallafall fått ett ledigt 60 liters, så ett litet projekt finns ju möjlighet att inleda det nya året med.

Tanken nu är ju att börja med lite växter och något levande..... Har ju följt flera trådar här där räkor förekommit och har sneglat lite på dessa hos en av favorit handlarna , men känner ingen direkt dragning till dessa. Vad är det jag missar? Så Johnny och ni andra som har räkor, upplys mig gärna, varför räkor?
#90 - 30 december 2017 18:51
Ja, en bilbomb på julmaten....en annan hobby jag har

#91 - 30 december 2017 18:55
"jag älskar som sagt julen.....och hela familjen som enhälligt bojkottar mellandagsreor." Me agree... 10 points! (Utrikeska och betyder att jag håller med! :) Härlig tråd.
#92 - 30 december 2017 19:01
AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment Och julfirarna, min familj........alla fjorton

Attachment
#93 - 30 december 2017 19:09
Tack Camenius, men nu får jag släppa julen för denna gång och försöka återkoppla till akvarium som ju var tänkt att denna tråd skulle handla om.
( ja sedan är det ju dax att börja förbereda nyårsmiddagen.....)
#94 - 31 december 2017 08:55
Så härliga bilder, mycket stämningsfullt! ni är många som firar ihop, det ser underbart ut! Vi är max 12 inklusive barnen, men det är bara varannat år vi är så många tyvärr. Men det är fint och härligt i alla fall.
Ja, nu är det nyårsmiddagsförberedelser som gäller. Vi kör Texas chili no beans idag, med massor med smarriga tillbehör. Gott!!

Varför räkor frågar du?
Jag var en av många som hade räkr när man fortfarande var tvungen att ta sig till Tyskland för att få tag på vissa sorter. Men jag hade turen att få lära känna Sonja, en härlig tjej, som tyvärr inte finns med oss längre. Men hennes arv lever kvar i form av trådat späckade med information och vackra bilder i artbeskrivningarna.
Jag köpte i stort sett alla mina räkor av henne på den tiden. Hade då körsbär, white pearl, blå tigerräkor, glasräkor, ayta gabonensis (filterarräka), crystal red och crystal black. Räkor är finurliga och intressanta små varelser. Dom lever på nåt vis ett insektsliknande liv fast under vatten. Och därmed blir dom mindre frånstötande än insekter min mening. Dom lever i grupper och mer eller indre hela gruppen styrs av honornas typ hormoncykler( vet inte om räkor faktiskt hat hormoner) för när en hona är parningsvillig blir alla hanar som galna och simmar omkring i 190 så länge hon doftar. kort efter parning så får honan ner rommen som fästs på simbenen. Sen kan hon sitta långa stunder och flytta på äggen, lufta dom genom att vifta på benen, plocka med dom och ta bort ev dåliga ägg. Och efter en spännande väntan kan man ha turen att få se när helt perfekt miniräklingar kläcks och simmar iväg för att sen inte synas på ett tag. Dom är verkligen minismå då.
Sen är jag oerhört tilltalad av de olika färgvarianterna och arterna. Jag kan liksom inte ha för många sorter! Dom är fina, roliga, festligt intressanta och coola små varelser. Dom är vackra i konttrast mot sten, växter, glas eller vad dom för tillfället sitter på. Underbara helt enkelt, och dessutom lätta att ha och göra med. Det enda att tänka på anser jag, är att ha räksäkrat insugen till filtrena.

hoppas att du hittar något som du gillar i min beskrivning s du knallar iväg och köper en uppsättning att börja med. Dom kommer i så fall att berika ditt liv. Det finns för övrigt en lång och kul tråd här i forumet, den heter Räkig fakta. Den är från den tiden då räkor var helt nytt här i Sverige. Många intressanta inlägg finns där. :D
#95 - 31 december 2017 14:50
Hej Emma . Här är det också nyårsmiddag på gång.....men jag är portad från köket, två av sönerna fixar maten. Vi är faktiskt bara elva ännu i familjen men sedan har vi tre killar från Afghanistan som följt oss under de senaste åren, tredje julen för dem i år. Vi kämpar ju stenhårt för att de skall få stanna men så som vindarna i Sverige blåser nu känns det ju osäkert....
Det låter onekeligen spännande med räkor, skall söka lite i gamla trådar och läsa på lite.

Ett gott slut och riktigt gott nytt år önskar jag alla här.

simma lugnt!
#96 - 1 januari 2018 10:34
Jag älskar räkor! Men så är jag ju oerhört förtjust i allt som kryper och krälar och är allmänt pyttelitet och intressant. Är fd biodlare bland annat...

Räkor, förutom att de finns i flera fantastiska färgvarianter, bidrar dessutom med oerhört viktiga funktioner i akvariet. Precis som de flesta snäckor äter de "skräp"; fiskbajs, döende växtdelar osv. I stället för att skita ned akvariet ytterligare som de flesta fiskar gör snabbar de i stället på nedbrytningsprocessen genom att fylla i en trofisk nivå som vi människor ofta är ganska blinda för. Och om en får dem att trivas kommer de föröka sig - åtminstone dvärgräkorna - ofta tillräckligt ofta att det inte gör nåt om en har fisk i akvariet som äter upp en del räkyngel.
​​​​
Sen tycker jag de är sjukt gulliga, hur de går runt och stoppar allt de hittar i munnen som små maskiner... Om en matar dem med halva ärter kan de börja släpa runt på dem lite också!
#97 - 1 januari 2018 16:46
Jag gillar också räkor, ni kanske har läst att jag skrivt det förut?
Men det skall vara Pandalus borealis viltfångade och nyfångade kokta direkt ombord på båten, skalade på smörgår med ägg och majonäs, till det ett kylt vitt vin.
Det är synd om er som bor en bit in i landet och på ostkanten där man visserligen kan få "färska räkor" som åkt bil i många mil, eller bara frysta, dessa smakar ungefär som att kyssa sin syster....

Men räkor i akvariet, tropiska, nej! Jag har väl vunnit tredjevinsten nån gång i ett fisklotteri och fått en påse tropiska sötvattensräkor, men dessa rönte ingen succé.
Likaså sniglar, Esqargot serverade i sitt skal med vitlökssås, nej, har ätit det några gånger, men köper det inte igen. Hellre då en odlad Tilapia.
Ostron kan jag ju äta om nån bjuder, men inte annrs. Och hummern är för dyr och träig i köttet. Havskräfta äts med god aptit, men insjövarianterna är ingen hit, sämst är de "kinesiska jätteräkorna" som är nån odlad kräfta som säljs frysförpackade inåt landet i augusti, sikken skit, inte värdigt som human föda.

Måhända gör räkor och snäckor nytta, och klart att jag respekterar er som håller sådana, kan väl även tycka att vissa är rätt fina, men det är inget för mig.
En äldre akvariekompis fick massdöd i sitt akvarium sedan en sådan där stor ampureliasnäcka (om dom nu heter så) legat och dött någonstans långt bak i akvariet och kommit i förruttnelse och förgiftat vattnet. Jag hade då också sådana snäckor, och petade på dem och vände dem ofta för att se om de levde.

Jasså detta var inget gastronomiskt forum...? Ok... Eller har jag massuppfittat något?
Vi hade löjromstoast till förrätt och ryggbiff till huvudrätt, ingen fisk eller skaldjur i år, även om både hummer, havskräfta och ostron förekommit till nyårsmiddagen.

Brörostroastade fiskpinnar med hambugerdressing och Chokladzingo är annars en hit, eller en kladdig pizza med sardeller så här på nyårsdagen när bakfyllan övervinner bukfyllan kan starta de mest återhållsamma kräkreflexerna....
​​​​​​​
För några år sedan läste man i dagstidningarna att det inte på hela året såldes så många pizzor som denna dag... I området där jag bor har nästan alla små butiker ersatts med pizzerior, och begravningeentreprenörer, om nu det kan ha ett samband..? Ja det finns ju en hund- och kattillbehörsbutik, en zoobutik och då Tommys "fiskaffär" så det finns litet hopp kvar.
#98 - 1 januari 2018 19:54
Det där ser ut som en härlig maffig kaloribomb! Precis som det ska vara. På frågan "varför räkor?" så tänker jag så här Thomas. Att det speciella med vår hobby är ju att i vår miljö kan vi bygga upp nåt från en helt annan miljö och sitta och titta på, bli fascinerade av. Det vi tittar på är ju beteenden hos arter som vi normalt aldrig ser. Räkor är precis som fiskar egentligen. De lever i sin miljö har väldigt charmiga beteenden som man kan sitta och titta på i timmar. Beteenden som du ser där skiljer sig en hel del från fiskarna. Dessutom, om du håller dig till de mindre arterna så kommer de snarast mest till sin rätt i kar mellan 30-50 liter. Som en vis person sagt -"man får alltid plats med ett nano". Ställer du ett nano på en piedestal så blir det en inredningsdetalj som bara förskönar.
Du kan ju se här t.ex. på Sulawesiräkor (jag stängde av musiken):
" target="_blank">

eller på Mats film med en urläcker elefantsnäcka i bakgrunden:
" target="_blank">

Läs in dig lite och håll dig till en art i ett litet kar i början så får du se.
Själv kan jag skratta ihjäl mig åt Amanoräkor (honorna där blir uppåt 5 cm) när de tränger sig fram och stjäl en maltablett från en Corydoras. Amanos är mina favoriter. Men drömmen är Sulawesi och elefantsnäckor. Pröva Thomas!
#99 - 2 januari 2018 09:39
[QUOTE=Ekenberg;n2375489]Sedan har man ju alltid någon modell eller miljö på skrivbordet.....
AttachmentAttachmentAttachment[/QUOTE]
Jag var i Berlin i höstas, kollade bland annat trämodellen av Göteborgs nya spårvagn, M33. Det blev en hel del åkande med S-bahn, spårvägen och U-bahn. Jag var runt i halvdussinet modelljärnvägsaffärer och köpte upp Rocos räls med mjuk banvall, så fick jag reda på att denna skulle börja tillverkas igen....
Gjorde även en arkeologisk cykeltur längs den nedlagda järnvägen till Siemenstadt. Några zoobutiker hann jag inte med, men väl en musikaffär.
Berlin är en trevlig stad, denna gången bodde vi på Alexanderplatz, i ett megahotel sedan öststarstiden.
#100 - 2 januari 2018 13:56
Hej Björn.
Vad kul, jag har gått över till Rocco geoline. Jag jobbade i Berlin i nästan tio år, älskar Berlin, jag hade en liten lya i Siemenstadt. Får väl erkänna att nu under julledigheten har det blivit mer modelljärnväg än akvarium.....
men snart så är det dax att byta vatten igen...
god fortsättning på det nya året.
#101 - 2 januari 2018 14:18
Ja, god forts alla skulle jag ju börja med.

tack Alex och Johnny för era input gällande räkor, min erfarenhet begränsas till matbordet där jag delar Björns uppfattning, kan inte tänka mig något bättre fredagsmys....

men så tillbaka till nästa projekt, har tömt ett av mina sextio liters akvarium och detta står nu klart att inreda på nytt. Är rätt sugen på att göra något annat än stenlanskap i detta kar, skulle ju väldigt gärna ha någon dvärg ciklid samt räka om det kan fungera i ett såpass litet kar, ja och växter då som kan pass till.

Detta är en ny värld, och naturligtvis kommer jag läsa på, men tar tacksamt emot era kunskaper och erfarheter. Vilken ciklid kan passa, har tidigare haft fjäril men aldrig lyckats med dessa, är väldigt förtjust i palettciklider men 60 liter är väl lite tiger litet? Och vilken räka är en bra nybörjare räka?

simma lugnt
#102 - 2 januari 2018 18:56
Ja, nu lämnar jag akvariumen igen. Mina stora söner har åkt igen efter en skön jul och nyårshelg.... så jag sitter och tittar lite på korten jag tog på nyårsafton.
Kan inte låta bli att lägga ut några......

näst älste sonen var kock och älste la maten på tallrikarna.

#103 - 2 januari 2018 19:00
Attachment Bordet dukades......

Attachment
#104 - 2 januari 2018 19:02
Attachment Yngste sonen fick hålla nyårstalet i år..... Attachment
#105 - 2 januari 2018 19:09
Ja, maten smakade underbart.....spelar ingen roll hur kul det än är att laga mat så är det nästan godare andra lagat maten.....pilgrims mussla med rostad fänkål och rödbetor i smör, fyld kycklingslårsfile med rostade rotfrukter i vitvinssås och som avslutning champagne och vit choklads cheascake ....... även om sönerna inte är lika intresserade av akvarium som jag har jag iallafall fört över matintresset.....

AttachmentAttachment
#106 - 2 januari 2018 19:11
Attachment
#107 - 2 januari 2018 19:13
Attachment
#108 - 2 januari 2018 19:15
Attachment Ja, nyårsafton kunde inte vara bättre Attachment
#109 - 2 januari 2018 19:17
Attachment
#110 - 2 januari 2018 19:20
Ja sedan efter tolvslaget blev det ju sällskapsspel fram till morgontimmarna ......en tradition vi har...

AttachmentAttachment en riktigt god fortsättning på det nya året önskar jag alla.....
#111 - 3 januari 2018 09:19
Tack för att vi får följa med på ditt firande, det ser otroligt gemytligt ut! Å maten ser riktigt smarrig ut! Visst är det roligt att kunna "ärva" ner ett intresse på det sättet. Det är nästan häftigare än att ärva ner gener på nåt sätt. Jag tycker att det är himla kul att smitta av mig med intressen eller stilar. Tex så kör jag 100 % vintage och rockabillystuket på allt i mitt liv (förutom min Golf som jag pendlar till jobbet i) och det drar ju en del uppmärksamhet. Vilket jag tycker är väldigt roligt. Så kan jag med min stil få andra att intressera sig för att köpa tex secondhand eller vintage så känner jag lycka. Det slår ett slag för hantverket, miljön då man inte köper nytt, för arbetet som någon lagt ner för längesen, och för kulturarvet som det faktiskt innebär att låta gammalt få nytt liv igen.
LIKE it!
Hmm, ja, du märker säkert att jag har lätt att snurra iväg i tankarna... :D Men det är kul att släppa efter och låta tankar och ord flöda ibland.
#112 - 3 januari 2018 20:21
Låter ju helt underbart, själv tycker jag ju att det är onödigt att slänga något som fungerar.....förstår inte trenden att allt måste vara nytt trots att det gamla fungerade utmärkt.....och du, det är jättekul att få låta tankar flöda.....i min tråd är allt tillåtet. Förutom mina hemma intressen älskar jag teater och går på det mesta i Göteborg , älskar mest alla små fria teatergrupper som finns här. Detta gjorde jag även med barnen när de var små, två av killarna tog teaterutbildning och idag jobbar de med kultur.....känner mig stolt över att fört in dem på den banan.....men inga av killarna briner för fiskar, där har du lyckats bättre om jag minns rätt, tre barn med varsitt akvarium, var det inte så.....
#113 - 4 januari 2018 20:52
Vad skönt att det snart är helg igen.....
vardagen är alltid lite svår att komma in i igen efter att haft några sköna dagar ledigt.
Jag går här hemma och funderar....är sugen på ett nytt projekt samtidigt som alla akvarium går problemfritt. Och jag tycker ju om dem som de är. Att sätta igång ett litet 60-liters känns ju inte riktigt lika lockandesom ett stort. Jag har nu suttit någon timme framför mitt Mbuna kar, funderat på om det ger mig tillräckligt utbyte. Och kommit fram till att det är väldigt fängslande, det händer ju alltid något.... inte lika mycket olikheter mellan individer men en stark gruppdynamik....
och det är klart att det är lite svårt att känna igen varje individ..... Nä, jag är inte mogen att avveckla detta ännu.

AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#114 - 5 januari 2018 08:52
Det är ju denna typen av kar man ofta blir stående vid i lite ”bättre” akvariebutiker. Den här typen av fiskar är ju så vackra och det är inte stilla i burken precis. Har aldrig haft malawis, strandar på att jag gillar växter i överflöd. Men man vet aldrig.
#115 - 5 januari 2018 09:35
MMM, förstår känslan. MEN tänker att ett 60 liters med en prima räksort och riktigt fina växter som du går igång på utseendemässigt och sten och grenar från vår egen natur och en bra stund med torrinredning på ett bord eller golv eller så kan nog ge en hel del lust. Samla på dig grenar, rötter. stenar och stapla omkring på olika sätt på samma mått som ett 60 liters har och se vad du kommer fram till. Gå sen igenom (eller innan såklart) artlistan på räkor och välj en sort som du går igång på. Jag har haft ett gäng olika sorter och dom är rätt enkla att ha och göra med allihop. Har dock inte testat sulawesi än, kardinalräkor alltså. Dom vill ju ändå bara ha sten så det är inte lika kul att labba med tycker jag.

Testa och se om det ger nåt! :D[:-176]
#116 - 7 januari 2018 18:14
En skön söndag, nu känns det nästan skönt att vardagen är på väg tillbaka. Bra att komma in i lite rutiner igen och granen har ju ändå börjat barra men luktar ljuvligt ändå. Nåja julen får ju stå kvar här till nästa helg.....tjugo dar knut , då skall julen ut.....

har bytt vatten i akvariumen idag, vilket nästan är en heldagsuppgift så mer akvarium skall jag inte ha....hittade tyvärr två döda frontosor i mitt 450 liters. Konstigt, jag tycker att jag har koll, men dessa två har jag inte märkt något på, de måste dött under natten för de var varken svullna eller ätna på. Jag har inte haft sjukdomar i något kar på över sex år och de fiskar som har dött har varit av ålderdom, ja det har jag iallafall förutsatt. Frontosorna är de enda nya fiskar jag har, köptes i samband med att jag nyinredde 450 liters i hallen några veckor före jul. Inga andra fiskar ser lidande ut, inte heller de fyra kvarvarande frontosorna. Jag får hålla ögonen öppna. Tråkigt om man får in något när allt fungerat bra.

Japp då var det ju nya projekt och tankar med framtida kar. Var på Tropisk fiskimport här i Göteborg idag, och de köper alla mina yngel. De får växa till sig lite till bara. Men det innebär ju att jag snart har fyra små akvarium tomma inte bara ett. De små, ja de som jag alltid kallat 60 liters, mätte dem idag och de är ju 60x35x35 så de är ju faktiskt över 70 liter..... Ja de står ju i en ställning på varandra idag.

Attachment

Det är det understa som är tomt. Att ha dem så på höjden har ju alltid funkat när det bara varit yngelakvatium. Men om jag nu skall ha det lite mer som akvarium som man sitter och tittar på funkar det ju inte så bra. Att ligga på golvet och studera det undre akvariumet känns inte så lockande. Så nu har jag ängnat kvällen åt att gå runt och mäta olika möbler och se om jag har något som kunde funka som möbel där alla tre akvariumen kunde stå i rad och i lagom höjd.....men har inte hittat något som funkar ännu.....
#117 - 7 januari 2018 19:32
Det är lite lustigt....mina 60 liters visade sig vara 70 liters ( 73,5 om man skall vara noga) och mitt 120 liters som jag just nu mätte är ju 100x35x40 vilket ju är 140 liter och dessa akvarium har jag ju haft i minst 25 år, men aldrig mätt förut . Ja det var ju bara en parentes och spelar ju mindre roll för vidare planering..

I mitt 120 liters, hm 140 liters akvarium vet jag ännu inte vad jag skall ha..... men det är i detta jag kommer låta ynglen gå kvar i längst, så jag har ett tag på mig att bestämma mig, har lite olika tankar men ingen klar bild ännu.....kanske ett artakvarium, eller snäcklekande .....ja vi får se när det blir tomt.

De tre 70 liters skulle jag vilja ha på rad istället för på höjden.... så någon lämplig möbel för detta skulle behövas. Idag är detta rummet vårt blbliotek och alla väggar är klädda med Billybokhyllor förutom där akvariumställningen står så någon form av ommöblering krävs.....frågan är om det inte är dax att sortera böckerna och se vilka man verkligen vill behålla..... kanske jag kan kapa tre Billyhyllor till lämplig höjd, lägga på en ny skiva och placera akvariumen där... hm ja jag får se hur jag löser det....

Hittar jag bara en lämplig lösning.....ja då kommer ju det roliga... vad dessa kar kan fyllas med. Jag läser ju allt jag hittar här om räkor just nu, så det lutar lite åt de hållet, ja i ett av små akvariumen iallafall . Idén i huvudet är att dessa tre kar skall stå vägg i vägg så att de uppfattas som ett långt kar. Bakgrunden är idag bara blåmålad, har ju funkat bra som yngel kar, men inte lika kul när man vill skapa en miljö. Så nya bakgrunder får det bli..... i dessa kar skulle jag förutom räker vilja ha dvärgciklider och växter ....

Det fina är ju att fast jag inte har platsen i ordning inte har karen lediga så kan jag ju starta med det första karet. Kommer flytta de ungfiskar som är i det översta till det understa så kan jag göra rent det översta och sätta igång.... 70 liter med grenar rötter växter och löv samt något levande. Så kan jag se om detta är något jag trivs med..... nu gäller bara att bestämma sig för vad det levande skall bli. Era råd och erfarenheter tas mer än gärna emot.

simma lugnt.....
#118 - 7 januari 2018 22:48
Det är många tankar som skall ner ikväll....

Hur det nu kommer sig är jag ju också grymt sugen på discus igen.....hade det för trettio år sedan och lovade då att aldrig försöka igen..... mina var då viltfångade och direktimporterade och kostade på den tiden en mindre förmögenhet .....iallafall i förhållande till min ekonomi då... och alla åtta fick hih....

Efter att läst hela Johnny " Bluewing" tråd borde jag ju förstå att det inte är den lättaste vägen att bli lycklig akvarist. Läser Inger H tråd nu, sedan skall jag ge mig på Mats " Akvariestugan" och hoppas därefter våga ge mig på discus igen. Ja det är iallafall planen.

Har ju suttit och grunnat lite på hur jag skall få till ett tomt större akvarium utan att avveckla något, är ju väldigt förtjust i alla tre....
Men så slog det mig....Jag hade ju faktiskt bara två innan läckagen började och ändå ungefär samma antal fisk....visserligen var ett 540 istället för 450 nu, men visst skulle det gå. Fiskarna har ju växt en hel del sedan inköp. Köper alltid smått och lite mycket för att senare glesa ut. Tanken som slog mig är ju att jag helt enkelt glesar ut genom att sälja av.

Jag brukar alltid hellre ha lite fler än färre i mina Malawi kar, det blir faktiskt lugnare och mindre mobbning då. Så oftast räknar jag på en fisk på 15 liter vatten. Det är klart att storleken på fisk spelar roll, de flesta jag har brukar ju bli mellan 10-12 cm, är fisken större har jag färre. Det skulle innebära att jag kan ha ungefär 25 st i ett 375 och cirka 30 i ett 450. Idag har jag 8 par Aulonocara samt fyra ensamma hanar, alla av olika familjer eller färgställningar och dessa 20 individer vill jag ju behålla, de går idag i mitt kar i vardagsrummet, men dessa skulle mycket väl kunna delas upp i de övriga vå karen om jag minskade ner på antalet fiskar där.

öppe i tv-rummet har jag det andra 375 med mbuna. 15 rödzebra 3 hanar 12 honor. 8 tewavasae 2 hanar 6 honor och 12 demasoni...... alla dessa fiskar var ju små vid inköp men är nu fullvuxna, så akvariumet är ju redan idag alldeles för överbefolkat.....men fungerar fantastiskt bra.
Attachment men frågan är om det inte skulle bli ännu bättre om jag tog bort tio rödzebra, sex demasoni , och fyra tewavasae . Det skulle innebära att jag skulle kunna ha flera Aulonocara par i detta kar utan problem.

Tittar jag sedan på hallakvariumet, så skulle jag också kunna minska ner på mina golden, jag har elva, fyra hanar och sju honor. Om jag behåller fem golden, har kvar mina sju delfin, mina tre Acei , fyra frontosa och mina fyra pearlmutt så skulle jag kunna ha de övriga Aulonocara här.....

Det bästa med denna ändring är att alla de fiskar jag då tagit bort får bo i vardagsrums akvariumet tills jag är säker på att ändringen blir bra och inte fisksoppa. Skulle jag inte bli nöjd....ja då kan jag flytta tillbaka fiskarna. Ok det blir ju lite stressigt för fiskarna, men alla överlevde ju när jag i panik flyttade runt dem efter alla läckage så borde ju ett lugnt planerat flyttande också fungera...

Ja, vad vinner jag nu på allt detta....jo om jag är nöjd med förändringen så kan jag i lugn och ro försöka hitta nya hem för de fiskar som "blir över" och när jag lyckats har jag ett tomt 375 att inreda på nytt.... men jag har lärt av tidigare äventyr....att denna gång blir det att skynda långsamt...
#119 - 7 januari 2018 23:18
Hängde ni med på min tankelop......knappt att jag själv gör det....

för att sammanfatta min plan.....

projekt 1
funderat, tänka och planera vad jag skall göra med mitt tomma 70 liters, växter rötter grenar och löv är tanken. Men sedan gäller ju vad som skall leva i detta kar och här tar jag gärna emot alla råd jag kan få. Vill gärna höra om era erfarenheter och vad ni tror är bäst för en nybörjare som mig.

projekt 2
ja, lite då beroende på hur projekt 1 lyckades och vad jag då tycker om det är ju tanken att de två andra 70 liters skall ha någon liknande inredning och levande varelser. Jag känner mig lockad av dvärgciklider men vem vet det kanske är något helt annat jag skall ha, tetror, barber, malar.... planen är att låta alla vägar ligga öppna tills jag bestämmer mig för vad det skall bli, parallellt med dessa kar är tanken att jag skall lösa möbeln för dessa kar.

projekt 3
nära alla yngel är klara att säljas, kanske två månader till, så har jag ju 140 liter att fylla med något..... snäcklekare kanske ja eller något annat... det får liksom värka fram...

projekt 4
ett discus kar igen.....

Då har vi ju tidsramen för dessa projekt, ja det är väl det bästa av allt....jag har all tid i världen, denna gången får det ta tid och jag skall njuta av tiden för planering och drömmar , samtidigt som jag kan njuta av karen jag har.

Simma lugnt...
#120 - 9 januari 2018 19:37
[QUOTE=Ekenberg;n2377439]har bytt vatten i akvariumen idag, vilket nästan är en heldagsuppgift så mer akvarium skall jag inte ha...[/QUOTE]

Hihi, det är ju precis det här jag tycker verkar så oerhört slitsamt med ciklider! Vi har bytt ord om detta någonstans tidigare vill jag minnas... Älskar växtakvarier just för att jag slipper hålla på med vattenbyten. :)

Angående vad som kan passa i ditt 70-liters så ... alltså det är verkligen inte så himla knepigt, bara du skyndar långsamt och inte stoppar i för mycket fisk eller matar överdrivet mycket. Börja med invertebrater, fyll på med fisk, lite åt gången. Gör en sökning på Zoopet på fiskar som går att ha i akvarier av den storleken och som klarar de vattenvärden du har vad gäller pH osv. Titta på fiskar som har svårighetsgrad 1 eller 2.
#121 - 9 januari 2018 20:03
Ja då, vi har allt pratat om vattenbyten....men när jag läser alla problem med nitrit, alger och sjukdomar tror jag ändå att vattenbyten är rätt enkel skötsel... men det tar lite tid..... och jag är sugen på att köra något annat nu. Känner ju fortfarande att det är ciklider som lockar....så några dvärgciklider vill jag allt ha.
Imorgon har jag en sådan där underbar dag som är helt mötesfri på eftermiddagen så planen är att smita tidigt och göra ett studiebesök hos en av favorit fiskhandlarna här......för insperation och rådgivning....är ju sugen på fjärilciklider fast det är ju en trea i svårighetsgrad, får kolla in alternativen. Jag kommer ta det råd och skynda långsamt.....vilket inte kommer att bli lätt...
#122 - 10 januari 2018 09:15
Antar att du har kollat in Mats råd om fjärilsciklider redan? Oavsett skulle jag inte vara rädd för att prova, men skulle börja med nån trevlig liten stimfisk och vänta med fjärilar eller andra ciklider tills vattenvärdena stabiliserats. Fattar verkligen att du är sugen på fjärilar; vill ju själv ha dem nån gång i framtiden, men eftersom de verkar trivas bäst i grupp bestämde jag mig för att inte ha dem i mitt 112L-kar då jag vill ha lite annan stil där. Så därför blir det Laetacara dorsigera för min del, efter tips från Mats :)
​​​
#123 - 10 januari 2018 18:22
Idag smet jag från jobbet tidigt och tog en tur till en av mina favorit fiskhandlare i närheten. Dels för att försöka att med nya ögon studera vad som egentligen finns förutom alla Malawi ciklider, där jag alltid hamnar. Tanken var ju att ge alla karen än chans, och det var många.....blev kvar i över tre timmar... men sedan var det ju också meningen att fråga mig till mer kunskap, både gällande vatten, växter och djur. Det var nog mer än 20 år sedan jag lämnade syd och central Amerika för Afrikas Malawi och Tanganyika sjöar.....

Om jag blev klokare efter besöket, om jag blev säkrare i besluten, om jag känner mig klarare över nästa projekt...... Nä, inte alls, snarare tvärtom....
#124 - 10 januari 2018 18:34
Ja, kanske det helt enkelt blev för mycket att ta in på en gång. Kanske jag skulle valt ut något att bara titta på och inte på allt.... nåväl, jag började med räkorna... han hade fem sex olika sorter.... men vad små det är, jag tittade och tittade men hittade inget riktigt intressant, kunde liksom inte se samspelet mellan räkorna eller så ruskigt mycket spännande som hände.
AttachmentAttachment
#125 - 10 januari 2018 18:48
Så av detta fastställde jag att jag nog inte brinner för räkor.....så det får nog vänta..
stimmfisk, ja det är vackert men det bar också svårt att fastna för, där tror jag bog jag måste bestämma mig för vad jag skall ha för ciklider först... sedan får jag kolla vilken sort som passar till....
för hur jag än försöker så är det cikliderna som fångar mig...och det var flera sorter som känns väldigt spännande. Jag hade ju telefonen med så några foton blev det, kanske inte så bra......det är ju inte de bästa förhållanden att fotografera i, och de var ju fler än jag som smitigt tidigare från jobbet .....

först var det ju laetacara dorisigera som både Alex och Mats pratade om. Det fanns viltfångade av dessa, inte lika färgglada som de jag sett i artbeskrivningen men otroligt charmiga
#126 - 10 januari 2018 19:16
Ja sedan var de ju alla fjärilciklider, klart roligast att titta på, hela tiden hände något.... först de ”äkta” sedan golf och de blå, tyvärr lyckades jag inte fånga färgen....sist de bolivianska.....
#127 - 10 januari 2018 19:17
AttachmentAttachment
#128 - 10 januari 2018 19:20
#129 - 10 januari 2018 19:21
#130 - 10 januari 2018 19:23
Attachment
#131 - 10 januari 2018 19:33
Ledsen för kvalliten..... ser att det blir suddigt när jag lägger upp dem, såg bättre ut i telefonen.....
ja sedan fanns det ju massor av andra dvärgciklider, kakaduaciklider, grön bågciklid, sedan kommer jag inte ihåg om en sort hette regnbågsciklid....ja och så är jag ju rätt förtjust i palettciklidet, men det räknas kanske inte som en dvärgciklid.... mer halvtaskiga bilder..
AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#132 - 10 januari 2018 19:38
Ja och sedan blev jag ju fast vid alla Discusar....
om fjärilciklderna talade till mig så kan jag nog säga att Disciscikliderna skrek till mig, så det var där jag fastnade längst..... AttachmentAttachment
#133 - 10 januari 2018 19:43
... förstår dig verkligen, men då måste du ha ett större kar :)

//Inger
#134 - 10 januari 2018 19:43
AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#135 - 10 januari 2018 19:47
Helt klart Inger.......och många....
#136 - 10 januari 2018 19:58
Ja när jag då travat runt i butiken några timmar fick jag tillfälle att dryfta alla mina frågor med herr butiksägare.... och det vände lite upp och ner på alla mina funderingar.... Börja med Discus, den är mycket lättare än alla olika dvärgciklider.... var hans absoluta svar, du är ju van vid Malawi och vet att vattenbyten är A och O, så kör du på samma sätt med Dicus får det inga problem tänk bara på att ha 29-30 grader, inte mycket växter så är det inga problem.... var hans råd.
men,men,men vattnet då, via har ju hårt och mjukt vatten, vad skall jag göra med det? Inga problem , de är vana vid Göteborgsvattnet var svaret....
Ja, än så länge har jag ju alltid litat till 100% på denne mans kunskaper när det gäller alla ciklider så frågan är om jag skall gå direkt på Discus istället..

Jag tror att det är dax att läsa akvariestugan från början till slut och se vad jag kan hitta för ledtrådar där till framtida beslut...
#137 - 12 januari 2018 12:28
Ja det är något speciellt med Discus..inte precis så att man missar att det är fisk i karet..:)
#138 - 12 januari 2018 13:23
Håller på att läsa varje tråd jag hittar här med discusar samt en bok om discus....frågan är om det inte är dax igen . Det var trettio år sedan sist då jag hade åtta VF bruna , misslyckades dock med dessa alla fick HIH. Men det är kanske dax att göra ett nytt försök trotts att jag då lovade att inte skaffa discus igen..
#139 - 12 januari 2018 14:09
Ja vad skall jag säga......jag tillhör den skaran som har lite svårt att skynda långsamt....

jag gick här och funderade lite... har en ledig fredag, så jag vandrar mellan mina akvarium och funderar på vilka fiskar jag skulle kunna göra mig av med. Eller vilka som ger mig mest....älskar mina Malawi och tycker om alla karen så som de är. Men så tänkte jag göra lite nytta...började klä av granen, en stor en som står i vardagsrummet, vi var tvungna att möblera om när vi tog in den. Ett gammalt skrivbord som stod i det hörnet bars upp till biblioteket istället och det passade rätt bra där. Tänk om jag struntade i att ta ner skrivbordet igen. Då blir ju det hörnet i vardagsrummet helt tomt.......

hm......förstår ni tankegången.... vad skulle jag kunna ha i det hörnet istället, skulle inte det vara en fantastisk plats för ett 550 liters akvarium???
Det är klar att det skulle. Glömde allt det där med att skynda långsamt, här gällde det att jobba snabbt, lika bra att köpa ett till akvarium innan man hinner tänka efter lite noga....ja, eller att någon annan familjemedlem talar om att man är galen.

Så projektordningen har ändrats lite....

projekt 1

nyinreda ett 550 liters (2000x50x55 LBH) kar, har ju hela morgondagen på mig att fundera på hur jag bäst gör detta.

#140 - 12 januari 2018 19:17
:rolleyes:Tänk vilken skön fredag det blev...sitter här och myser, tv är på men är inte direkt intresserad.....huvudet är fullt av tankar , idéer , funderingar ....
Naturligtvis kanske det enklaste och kanske det bästa också att göra det nya karet till ett discuskar. Men är det rätt, att börja något nytt som jag inte är riktigt säker på hur jag kommer att klara av, är det bättre att börja med Discus i ett mindre kar och fortsätta med Malawi i det största istället. Fast det är nog fegisen i mig som talar. Ja ni hör tankarna mal...... kanske någon här kan hjälpa mig på traven?

fråga ett.
Är det lättare att hålla discus i ett större kar, 375 kontra 550? Tänker på vattenbalans, spelar storleken någon roll när de är sopas stora?
fråga två.
Jag kommer troligen köpa mindre discusar, och har då läst att det är bättre att hålla dem i mindre kar och sedan byta allteftersom de växer, stämmer det och i så fall varför?
fråga tre.
Tar jag mig vatten över huvudet nu????

Här är det nya akvariumet som skall hämtas på söndag.......hm, så gick det med att jag inte skulle ha fler, får väll sälja ett 70 liters så håller jag ju löftet.

Attachment
#141 - 13 januari 2018 06:54
[QUOTE=Ekenberg;n2377834]:rolleyes:Tänk vilken skön fredag det blev...sitter här och myser, tv är på men är inte direkt intresserad.....huvudet är fullt av tankar , idéer , funderingar ....
Naturligtvis kanske det enklaste och kanske det bästa också att göra det nya karet till ett discuskar. Men är det rätt, att börja något nytt som jag inte är riktigt säker på hur jag kommer att klara av, är det bättre att börja med Discus i ett mindre kar och fortsätta med Malawi i det största istället. Fast det är nog fegisen i mig som talar. Ja ni hör tankarna mal...... kanske någon här kan hjälpa mig på traven?

fråga ett.
Är det lättare att hålla discus i ett större kar, 375 kontra 550? Tänker på vattenbalans, spelar storleken någon roll när de är sopas stora?
fråga två.
Jag kommer troligen köpa mindre discusar, och har då läst att det är bättre att hålla dem i mindre kar och sedan byta allteftersom de växer, stämmer det och i så fall varför?
fråga tre.
Tar jag mig vatten över huvudet nu????

Här är det nya akvariumet som skall hämtas på söndag.......hm, så gick det med att jag inte skulle ha fler, får väll sälja ett 70 liters så håller jag ju löftet.

Attachment[/QUOTE]

Fråga 1: 550-liter
fråga 2: inte hålla på med att byta kar!
fråga 3: nej då du tar dig inte vatten över huvvet :)
Kolla i Mats och Johnnys trådar, där finns mycket matnyttigt både gällande inredning och skötsel.

Köp kvalitetsdiscus hos någon seriös handlare!

//Inger
#142 - 13 januari 2018 08:08
Tack Inger. Jag har läst johnnys tråd, var nog den som väckte drömmen.... läser nu din och mats tråd lite parallellt. Hos dig har dina discusar just fått smått. Spännande .....
sedan läser jag en bok också och det är där det står att man skall inte skall ha diskusarna i för stora kar under växtperioden utan istället byta flera gånger......vilket ju låter väldigt stressande.... därav min fråga.
Mest här med uppfödare känns ju väldigt svårt. De jag har tittar på här i Göteborg tar in dem små från Asien och föder upp dem här, säger att de har de bästa odlarna i Asien . Nät jag läser på Tonys sida verkar det som han också gör så. Den fördelen som jag ser är ju att köper jag av en uppfödare i Göteborg så är fisken van vid vårt vatten. De var alla uppfödda i ph 8 och mjukt vatten KH 1 vilket ju borde vara en stor fördel för vidare skötsel.

jag får läsa vidare och se vad jag lyckats klura ut, fler råd och erfarenheter upskattas,

skön helg nu,,,,
#143 - 13 januari 2018 14:36
Hej på er alla akvarister.
Ni som läser min tråd......förhoppningen jag har är att ni skriver något nu, ja om discus, erfarenheter, råd, vad jag behöver tänka på, vad ni gjorde rätt och tycker jag skall göra......ja ni förstår, allt som kan vara till nytta för mig i mitt nya projekt. Så, alla råd emottages varmt. Skön lördag på er:rolleyes:
#144 - 13 januari 2018 16:45
Hej
Om du köper Discus i storleken 6 - 7 cm måste du ha dem i ett kalt kar och mata 3 - 5 gånger om dagen för att få upp dem i storlek, därmed också dagliga vattenbyten.

Även om det kostar en slant, så köp fullvuxna fiskar av bra kvalité, det tjänar du på i längden.

En film att ta upp på din stora TV och njuta av! Den är gammal. men då det begav sig så kunde man inte ladda upp så här stora filer, tack vare dig kom jag på tanken att försöka igen, Tack :)

#145 - 13 januari 2018 17:51
Hej Maths !

Tack för råden, jag har hört just detta om små discusar nu flera gånger så det är värt att tänka om. Jag har haft akvarium länge och brukar alltid köpa all fisk som små, inbillar mig att det är lättare att acklimatisera och vänja fisken vid mina förhållanden, men har ingen erfarenhet gällande just discus. Har förstått att det är mycket matning och vattenbyten mm, och nu tänker jag ju lyssna på råden jag får..... 6-7 cm är alltså för litet, 10-12 räknas fortfarande som unga, 18- 20 är väl vuxen..... skall man köpa dem så stor. Jag inbillade mig att de var känsligare då än när de var mindre för förändringar .

Superskönt film, är väldigt svag för de bruna discusarna. Tusen tack.
#146 - 13 januari 2018 18:24
Undrar bara, måste man dra upp små diskus likt man drar upp en broiler? Kan man inte mata dem som vanliga unga fiskar och även ha dem i inredda kar...
#147 - 13 januari 2018 19:16
Ska försöka svara på bägge frågorna ovan.
Jag är ingen expert utifrån egen erfarenhet, men jag läste på ordentligt innan jag skaffade Discus och även därefter.

När det gäller mindre Discus och "mata dem som vanliga ungfiskar" så verkar det inte fungera tyvärr. Orsaken är att de behöva väldigt mycket protein för att växa till sig, i naturen lever de på insekter och har man tillgång till ett konstant flöde på levande foder, så är det kanske möjligt. Men ersätter man detta proteinbehov med typ oxhjärta, då blir det svårt att hålla vattenkvalitén i ett inrett kar.

Sen tonåringar 10 - 12, problemet är att du blandar hanar och honor och då börjar de tänka på annat än tillväxt. De börjar leka, jag var helt fascinerad första gången mina Discus lekte, sen blev det bara jobbigt eftersom det hände alltför regelbundet och då tänker de inte på mat i första hand.

Odlarna håller hannar och honor åtskilda för att de ska växa till sig, i naturen bildar de stim och äter upp sig innan de parar ut sig.
#148 - 13 januari 2018 19:27
Tycker åhiems fråga var bra, och även ditt svar Maths. Men bara för att leka med tanken, om man köper ung fisk, 6-8 cm i ett litet stim, ja eller grupp på 10-12 individer, sedan har man dem i inrett kar fast kanske sparsamt så att man fortfarande kan hålla botten ren , matar ofta och kör vattenbyten tätt, då borde ju dessa discusar få en bättre uppväxt än de som föds upp i tomma kar med bara lika kön.... hm......vad är bäst för fisken?
#149 - 13 januari 2018 19:43
Jag har inget facit.

Antar att det personliga tyckandet bestämmer, jag ser inga problem med att man köper mindre fiskar och jobbar med en fin uppväxt.

Alternativet att köpa vuxna fiskar är en genväg för att få det där fina karet med fina fiskar, vilket kan kännas som lite fusk.

Så svaret är att bara du kan bestämma vad som är rätt för dig.

Mitt första svar att köpa fullvuxna fiskar är baserat utifrån mina preferenser baserat på andras erfarenheter.
#150 - 13 januari 2018 19:52
Om du läser på forumet så kommer du att se att jag har ägnat mycket tid och energi på Apistogramma. Även här kan jag konstatera att detta med att blanda hannar och honor för tidigt gör att fiskarna stannar i växten. Kommer ihåg när min lokala akvarieaffär hade fått hem ett antal AP som var vildfångade bifångster, har aldrig sett så stora och magnifika fiskar. Mina planer jag hade innan jag la ner mina kar var att köpa in AP och sätta upp kar för hannar och honor för uppväxt och bara låta dem träffas i lek kar.
#151 - 13 januari 2018 20:29
Det låter nog logiskt , och alla säger ju som du....så naturligtvis vore det ju självklart att följa råden jag får...och det var ju lite det jag tänkte, men sedan har jag ju fött upp Malawi i 30 år, fast det är säkert inte att jämföra med discus, med Malawi är det ju bara vattenbyten och mat.... men på något sätt tilltalar mig tanken att mina discusar växer upp hos mig...så som alla andra fiskar jag har. Men inget är bestämt. Jag fortsätter att lyssna på er alla.
Sitter nu här med en konjak, alla vatten byten är gjorda, fiskarna simmar lyckligt omkring och jag läsar så mycket jag bara hinner. Imorgon skall karet hämtas, när jag fyllt det med vatten har jag 2,1 kubik vatten i mitt lilla radhus....
#152 - 13 januari 2018 20:31
Det låter härligt!
#153 - 13 januari 2018 20:46
Vill du läsa om diverse äventyr där även Discus ingår så kan du plöja igenom den här gamla tråden,

https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-10-projekt/91109-akvarierum-hos-c90368

Kan tillägga att även jag var en förre detta akvarist som startade om 2005.
#154 - 13 januari 2018 21:27
:rolleyes:Kanon, det är en tråd jag inte läst ännu, får bli söndagens läsning. Tusen tack
#155 - 13 januari 2018 21:31
Japp, nog om framtiden,nu lite bilder från vardagsrummets akvarium..... bildbomb

AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#156 - 13 januari 2018 22:42
Nu en fråga till......efter att ha läst din tråd Maths, finns det någon här på forumet som har haft discus under en längre tid, ja jag menar då samma individer under flera år. När jag hade mina VF tog det nog ett drygt år innan jag insåg att det var för svårt för mig. Jag känner att jag behöver läsa lite om någon som lyckats hålla sitt kar igång i kanske fem eller sex år, och fått njuta av det. Min äldsta fisk idag är en pappigojciklid som är snart tio, tyvärr gick hennes man bort för ett år sedan, men hon försöker tappert få någon annan hane att befrukta hennes rom, oftast min åttaårige fryei Ahli eller min sexårige placidochromis sp. Electric blue. Nästan alla de fiskar jag har har jag haft sedan de var mycket små, och de flesta är ju runt sex år. Ja om jag inte räknar de hundratalet yngel och ungfiskar som fortfarande går kvar på tillväxt. När jag startar mitt discuskar är ju förhoppningen att de skall följa mig de nästkommande tio åren. Jag har för mig att jag läst någonstans att discusar blir gamla. Men finns det någon här som har erfarenhet av det. Kanske jag är dum som tror att jag skall ge mig på något sådant som discus.....frågan är om Malawi inte är vad jag skall syssla med....

snälla någon, övertyga mig om valet att ha discus är rätt:(
#157 - 13 januari 2018 22:53
Kunde inte låta bli, några bilder på kelgrisen här hemma...

#158 - 14 januari 2018 09:48
Så härliga bilder! Jag har aldrig provat malawi själv, är lite "rädd" för aggressiviteten. Och s älskar jag ju växter. Men faktum är att jag antagligen har perfekt vatten direkt ur kran numera men jag har så mycket annat att prova före. Eller prova och prova, många har jag haft förr, som danio margaritatus, dvärgkardinaler, räkor, blåögon, olika tetror.. Men alla asiatiska, nästan, är nya för mig nu. Men jag har fler som jag vill ha och det enda tomma karet ska få bli nya hemmet åt dom i 60liters i sovrummet och några nya. 60liters ska sen säljas, gillar inte det karet.
Sen får jag nog ta det lite lugnt med fler kar för gubben här hemma. Han är inte så positiv just nu... :p

Men om jag senare, kanske efter sommaren, kan ha ett till i hyfsad storlek kanske det blir malawi.
Jag ska nog lägga ner mina tankar om SA ciklider som jag funderat på. Jag har ju egentligen inte rätt förutsättningar för dom och jag vill väldigt gärna att dom fiskarna jag väljer att ha ska få det som passar dom bäst. Inte försöka få dom att överleva med värden som inte finns naturligt i deras habitat. Men det är svårt, för man får ju så hemska habegär och vill testa ALLT! haha :D

Jag är själv min största påhejare för att skaffa fler kar med mer fisk och så vidare. Jag får ta mig i kragen och sätta stopp innan jag bor i vatten själv... :p [:-160]
[:-128]
#159 - 14 januari 2018 19:16
Det är sant, man vill ju bara pröva fler......jag får nästan lite vånda nu, jag kan Malawi och allt funkar....mitt kar i hallen har jag lite problem med bråk just nu, de är två delfin hanar som är på varandra lite, försöker bestämma rangordning samt en golden hane som gärna vill bestämma i hela karet. Men oftast är det lugnt. Alla mina kar är det rätt mycket fisk i och det motverkar att någon blir utmobbad. Har du bra vatten redan som det är tycker jag absolut du skall pröva Malawi , det finns flera väldigt lugna sorter som inte bråkar. Har man inte bra Malawi vatten är det ju lätt att ordna med salt och kalk, nu gäller det ju att se om jag kan klara discusvatten.....det blir spännande att se. Har hämtat MIT nya akvarium idag, precis kommit hem faktiskt....fy sjutton vad tungt det är...

nu blir det bara att ta det lugnt resten av kvällen....men först en kvällspromenad .
#160 - 15 januari 2018 20:25
Så kom då äntligen vintern till Göteborg , snön är här, kunde ju vara skönt om den låg kvar någon vecka.....
Tänk inatt drömde jag mardröm om sjuka discusar i alla mina akvarium, kändes som jag sprang och bytte vatten hela natten.....men nu är det lite lugnare igen

Efter jobbet åkte jag och tittade på jättefina discusar, det var nog tur att jag inte hade något kar färdigt hemma för då hade det nog blivit handlat också. Fick tillfälle att prata med uppfödaren också, mycket skönt. Har bokat in ett möte med en annan uppfödare på onsdag och en på lördag, sedan är planen att även besöka Trollhättan och Varberg . Denna gång skall det göras ordentligt....

annars har det varit en sådan där skön måndag då alla akvarium har klarnat efter helgens vattenbyte och fiskarna är glada och lyckliga. Jag har tillochmed tyckt det varit roligt att tvätta allt filtermatrial i till det nya akvariumet, ja, jag kom bara halvvägs men är iallafall på gång igen, målet är att få igång det så att jag eventuellt kan börja handla lite växter i kommande helg. Det skall bli jättekul att börja med ett discuskar .....
#161 - 16 januari 2018 16:56
AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
Attachment Och nu regnar vintern bort......ja, ja, det är som det brukar med Göteborg och snö.....

Tänk, jag har inte änns börjat med discusar, så kommer sjukdomarna .....har precis varit hos min närmaste zoohandlare och köpt medesin mot svampangrepp. Det är första gången på trettio år som jag har sjukdom, och då har jag ju inte ens tagit hem discusar.......

trodde faktiskt det var omöjligt att få sjukdom på Malawi men jag hade fel..... i det akvarium jag köpte i söndags följde det ju med fisk, en grupp Labidochromis sp. Hongi, IT-chef för sig en trevlig fisk men jag har en fin grupp på en hane och två honor och behövde inte tjugo till. Talade om det för säljaren redan i förra veckan. Tyvärr hade han ju inte gjort sig av med dessa så det var ju inget annat att göra ån fånga in och ta med...

När jag kom hem i söndags kväll var jag trött och funderade på om jag helt enkelt skulle släppa ut den nya fisken i mina kar utan att ha den i karantän först. Men någonstans ringde än liten varningsklocka, när jag frågade säljaren hur mycket salt han hade i vattnet för fiskarna var han helt oförstående, jag har drygt en deciliter per 100liter vatten och när jag frågade vilken temperatur de var vana vid sa han att han hade på lite värme när det blev kallt.....så jag la dem i ett separat kar trotts att det blev lite extra meck.....

Tittade till dem lite och alla verkade ok. Hade lagt märke till att flera var vita om nosen men tänkt att de kanske bråkat eller skadat sig på lavastenarna .... så först idag satte jag mig ner för att kolla igenom fiskarna lite mer noga......flera är sjuka, någon form av svampangrepp på nosen, så det var bara att köpa medicin. Vad jag är glad att de fick ett eget kar.....
#162 - 16 januari 2018 17:15
Idag har jag just varit och köpt medicin till fiskar för första gången på trettio år......och då har jag ju inga discusar än....

Jag fick med en grupp Labidochromis sp. Hongi i det kar jag köpte. Ville ju inte ha dem då jag redan har en liten fungerande grupp bestående av en hane och två honor. Så tjugo till av en i och för sig trevlig fisk behövde jag inte.... men vad gör man , han hade inte gjort sig av med dem så det var bara att ta med, tyckte dock att de var lite vita om nosen och frågade om han lagt märke till detta. Nä de var nog bara att några hanar bråkat..... frågade också om vilken salthalt de var van vid, och vilken tepratur.....det visste han inte...

Trotts att Jag var trött när jag kom hem Gjorde jag iordning ett eget kar till de nya fiskarn, vilket var riktigt tur. När jag satt och tittade på dem lite noga idag ser jag ju att det är svampangrepp på nosarna på sex stycken, så det var bara att köpa medicin.....vad glad jag är att jag inte släpet ner dem till mina andra fiskar..
Så visst går det att få sjuka malawisar också om man inte kan grunderna till att hålla fisk, rätt vatten, rätt temperatur, rätt mat....
#163 - 16 januari 2018 17:24
AttachmentAttachment
#164 - 17 januari 2018 15:25
Japp, medicinering av mina 20 hungi har påbörjats, alla fiskar uppför sig dock som friska och jag ser inte att någon är påverkad mer än den vita nosen, noväl bäst att vara på den säkra sidan. I mina andra tre malawikar är det egentligen inget nytt att rapportera , allt flyter på som säg bör. Så jag kommer att låta den här tråden ligga kvar och bara skriva här när jag har något nytt på gång gällande dessa tre kar. Startar en ny projektredovisning gällande det nya projektet, då jag känner att det blir för uppblandat att jobba med olika saker i en och samma tråd.

Hoppas ju på all er hjälp med mitt nya projekt.

simma lugnt....
#165 - 21 januari 2018 12:42
[QUOTE=Ekenberg;n2377453]Hängde ni med på min tankelop......knappt att jag själv gör det....

för att sammanfatta min plan.....

projekt 1
funderat, tänka och planera vad jag skall göra med mitt tomma 70 liters, växter rötter grenar och löv är tanken. Men sedan gäller ju vad som skall leva i detta kar och här tar jag gärna emot alla råd jag kan få. Vill gärna höra om era erfarenheter och vad ni tror är bäst för en nybörjare som mig.

projekt 2
ja, lite då beroende på hur projekt 1 lyckades och vad jag då tycker om det är ju tanken att de två andra 70 liters skall ha någon liknande inredning och levande varelser. Jag känner mig lockad av dvärgciklider men vem vet det kanske är något helt annat jag skall ha, tetror, barber, malar.... planen är att låta alla vägar ligga öppna tills jag bestämmer mig för vad det skall bli, parallellt med dessa kar är tanken att jag skall lösa möbeln för dessa kar.

projekt 3
nära alla yngel är klara att säljas, kanske två månader till, så har jag ju 140 liter att fylla med något..... snäcklekare kanske ja eller något annat... det får liksom värka fram...

projekt 4
ett discus kar igen.....

Då har vi ju tidsramen för dessa projekt, ja det är väl det bästa av allt....jag har all tid i världen, denna gången får det ta tid och jag skall njuta av tiden för planering och drömmar , samtidigt som jag kan njuta av karen jag har.

Simma lugnt...[/QUOTE]
Låter som en riktigt bra plan som andas lugn och en öppenhet för hur saker och ting utvecklar sig. Följer gärna och ser hur det går.
#166 - 21 januari 2018 15:03
Det hedrar mig om du följer med på min resa....men som alltid när det gäller mig följer jag inte planen......jag började ju på projekt fyra....
mitt tomma 70 liters har jag fyllt med yngel som är på tillväxt, köparen till alla dessa är min Zoo handlare, men de måste växa lite till, så projekt 1 och 2 och 3 kommer när mina nuvarande yngel är sålda.....så projekt fyra är det som gäller....håller på att tvätta och fundera på filterlösning till mitt nya 550 liters kar, förhoppningen är att få det vattenfyllt under de närmaste veckorna. Ja sedan får vi se när jag hittar rätt discus som får flytta in.

Fast frågan är ju om jag tagit mig vatten över huvudet...... håller fortfarande på med dagens vattenbyten i akvariumen som är igång, när skall jag hinna med ännu ett.....
#167 - 21 januari 2018 15:28
Det är bra att få lite kalla fötter eller vad man nu ska kalla det. Eftertanke med andra ord.En bra process är lite som med efterstygn. Du tar ett par steg framåt med hjälp av en dröm eller längtan. Sedan tar du ett steg tillbaka och utvärderar. Nu tror jag väl, om jag får gissa lite, att din tidigare smärtsamma upplevelse av Diskus gör att det också "sköljer runt" lite rädsla inombords som söker fäste på nåt problem eller så. Så om jag får ge dig ett råd (vi känner ju varandra har vi ju kommit fram till) så låt den där osäkerheten få finnas. Slit inte för att få bort den. Båda känslorna är ju du, så det leder bara till ett slags inbördeskrig där man bekämpar sig själv. Men om jag nu släpper det där psykologiserandet av allt här i forumet en stund.
Varför inte ha några av dina kar efterhand i ett slags coolt slow-flow-läge med få men intressanta fiskar men med få vattenbyten. Eller t o m lite Wahlstadstänk där du bara fyller några kar då det har dunstat? Du behöver inte köra så hårt med alla kar?
Sedan är iofs vattenbytestid (som pågår just nu) min mysstund på veckan. Sitter och chillar vid karen med en mugg te med Lapsang Chousong eller kanske ett Oolong-te i muggen om det inte nu är på helgen då det blir en IPA eller DIPA i glaset. Så vad beror pressen på som du känner?
#168 - 21 januari 2018 15:49
Du känner mig så väl.......
först, du har helt rätt rädslan finns där, samtidigt som en längtan, men så sent som i morse funderade jag på om det inte skulle bli ett Malawi kar till istället. Något som jag kan och som alltid fungerat problemfritt......fast under dagen bytte jag tillbaka till discus igen, längtan......
Pressen, stressen.......ja du, där tror jag din visdom slår min med hästlängder....bara det här du skrev om balans i livet och att det kunde vara olika saker vid olika tider i ens liv fick mig att reflektera lite, lager på en lök som skalas av...... Jag vill så mycket hela tiden, har alltid massor med saker jag vill ta tag i, det är därför det är så viktigt för mig med mindfullness , att liksom ge mig tid att vara. Även akvariumen har varit ett sätt att varva ner och koppla av..... det är nog därför jag börjar oroa mig för om denna avkoppling inte snart blir ett stressmoment i stället......kan jag klara fyra stora akvarium och fyra små på den tid jag har eller kommer det bli ett nytt projekt som istället för att ge mig lugn och harmoni stressar mig.....
#169 - 21 januari 2018 16:09
[QUOTE=Ekenberg;n2378414]Du känner mig så väl.......
först, du har helt rätt rädslan finns där, samtidigt som en längtan, men så sent som i morse funderade jag på om det inte skulle bli ett Malawi kar till istället. Något som jag kan och som alltid fungerat problemfritt......fast under dagen bytte jag tillbaka till discus igen, längtan......
Pressen, stressen.......ja du, där tror jag din visdom slår min med hästlängder....bara det här du skrev om balans i livet och att det kunde vara olika saker vid olika tider i ens liv fick mig att reflektera lite, lager på en lök som skalas av...... Jag vill så mycket hela tiden, har alltid massor med saker jag vill ta tag i, det är därför det är så viktigt för mig med mindfullness , att liksom ge mig tid att vara. Även akvariumen har varit ett sätt att varva ner och koppla av..... det är nog därför jag börjar oroa mig för om denna avkoppling inte snart blir ett stressmoment i stället......kan jag klara fyra stora akvarium och fyra små på den tid jag har eller kommer det bli ett nytt projekt som istället för att ge mig lugn och harmoni stressar mig.....[/QUOTE]
Det riktigt känns att din hjärna testar att varva upp sig lite. Inget i det som händer nu är du tvungen att göra. Så pressen är ju i sig en slags illusion där vi förvränger verkligheten faktiskt. Nu är ju de flesta nuförtiden som du nu beskriver dig själv. Man söker något som man kanske tror man inte har? Lugn och harmoni t.ex. Men hjärnan är så förunderligt konstruerad så vi är egentligen alltid lugna och harmoniska. Är det inte så vi känner oss så är vi just då inte i den delen av hjärnan. Du kan tänka dig ditt lugn som en blå himmel och molnen som täcker himlen som oroliga tankar eller känslor. Bara vetskapen om att någonstans inom mig är det alltid blå himmel kan kännas ganska lugnande. Stressen vi känner är oftast skapade av hur vi tänker. Så knepet är mera att inte försöka tänka sig ur tanketrassel eftersom det är tankarna själv som skapar trasslet. Nåväl är du nyfiken på hur du ska hitta din blå himmel så säg till bara.
Vill du smygläsa så har jag en annan avsomnad tråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-3-allmänna-frågor/-07-off-topic/128967-mindfulness-och-akvaristik-en-bra-kombo
Men som sagt... du kommer inte att kunna köra Diskus utan att samtidigt möta den rädsla dina minnen lämnat efter sig. Vi är konstruerade så att hjärnan tittar bakåt när den förbereder sig för framtiden. Kan du möta rädslan och släppa den så kommer du att växa en meter. Men gör du inte det kommer du att vara lika accepterad här och omtyckt ändå medans du sitter hemma med dina Malawi och ångrar dig för att du inte prövade :p
#170 - 21 januari 2018 18:21
Alla vattenbyten är gjorda, söndagsmiddagen avnjuten...... nu kommer favoritstunden att bara sitta framför karen och njuta...
karen har kanske inte riktigt klarnat, mycket luftbubblor ännu, men fiskarna är så glada, så även om jag fortfarande inte kan ta kort kan jag inte låta bli att lägga ut några foton...
140 med "hungi", 375 med Aulonocara , 450 med lite happar och mbuna, 375 med mbuna ( och min "papegoja" )

AttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#171 - 21 januari 2018 18:42
Så snygga fiskar!!!!
#172 - 21 januari 2018 18:43
Så fina bilder och vackra färger :)

//Inger
#173 - 21 januari 2018 18:54
Har du kört med Malawi någon gång Inger?
#174 - 21 januari 2018 18:54
Och tänk så enkla....;) bara de får vattenbyten, salt och mat så är de lyckliga...

men som sagt, lite växter och lugna ciklider.....grymt sugen på att få ordning på discuskaret.
#175 - 21 januari 2018 18:57
Inlägg 84 finns ett fota på Ingers fantastiska Malawi kar...
#176 - 21 januari 2018 19:07
[QUOTE=Ekenberg;n2378475]Inlägg 84 finns ett fota på Ingers fantastiska Malawi kar...[/QUOTE]

Tack Thomas. Ska kolla på det.

Så där. Nu har jag sett det. Då är min nyfikenhet stillad :cool:
#177 - 22 januari 2018 07:48
[QUOTE=Bluewing;n2378481]

Tack Thomas. Ska kolla på det.

Så där. Nu har jag sett det. Då är min nyfikenhet stillad :cool:[/QUOTE]

Det här missade jag igår, nu var du inte snäll Ekenberg "Ingers fantastiska malawikar", jo jag tackar jag - hemskt! [8D], sätter på mig glasögonen jag med :D. Det där var en kort tid i min akvarievärld.

//Inger
#178 - 22 januari 2018 09:59
Men Inger.....nu var jag tvungen att gå tillbaka igen och titta på ditt Malawi kar, jag tycker verkligen det är fint , det känns kristallklart,lagom med fisk och sten dessutom lite växter.....något jag tänker ta efter i mina kar som bara är stenhögar...... så jag håller fast vid min åsikt, fantastiskt malawikar för det tycker jag.

sitter på jobbet och drömmer lite om mitt discuskar, och där tänker jag hämta insperation från ditt som jag också tycker är helt fantastiskt.....så det så;)
#179 - 22 januari 2018 11:09
[QUOTE=Ekenberg;n2378504]Men Inger.....nu var jag tvungen att gå tillbaka igen och titta på ditt Malawi kar, jag tycker verkligen det är fint , det känns kristallklart,lagom med fisk och sten dessutom lite växter.....något jag tänker ta efter i mina kar som bara är stenhögar...... så jag håller fast vid min åsikt, fantastiskt malawikar för det tycker jag.

sitter på jobbet och drömmer lite om mitt discuskar, och där tänker jag hämta insperation från ditt som jag också tycker är helt fantastiskt.....så det så;)[/QUOTE]

Okey okey, men vi är inte av samma åsikt, men andras åsikter respekteras självklart ;)

//Inger
#180 - 22 januari 2018 11:31
[QUOTE=Ekenberg;2378504]Men Inger.....nu var jag tvungen att gå tillbaka igen och titta på ditt Malawi kar, jag tycker verkligen det är fint , det känns kristallklart,lagom med fisk och sten dessutom lite växter.....något jag tänker ta efter i mina kar som bara är stenhögar...... så jag håller fast vid min åsikt, fantastiskt malawikar för det tycker jag.

sitter på jobbet och drömmer lite om mitt discuskar, och där tänker jag hämta insperation från ditt som jag också tycker är helt fantastiskt.....så det så;)[/QUOTE]
Nu är vi ju några som gett komplimanger genom åren precis som du Thomas. Jag ler lite när jag ser ordväxlingen. Det har inte gått bättre för mig. Min tuffa mamma mjuknade en hel del efter det att hon fyllt 80. Så vi får hålla ut. Tids nog så.....
#181 - 22 januari 2018 11:55
[QUOTE=Bluewing;n2378510]
Nu är vi ju några som gett komplimanger genom åren precis som du Thomas. Jag ler lite när jag ser ordväxlingen. Det har inte gått bättre för mig. Min tuffa mamma mjuknade en hel del efter det att hon fyllt 80. Så vi får hålla ut. Tids nog så.....[/QUOTE]

Japp det är bara att hålla ut [:-38]

//Inger
#182 - 22 januari 2018 14:09
Hahahaha....
Vi ger inte upp, Johnny , vem vet till slut kanske komplimangerna biter..... Inger jag tycker du är jätteduktig på att få en miljö som känns verklig.
#183 - 22 januari 2018 17:20
[QUOTE=Ekenberg;n2378515]Hahahaha....
Vi ger inte upp, Johnny , vem vet till slut kanske komplimangerna biter..... Inger jag tycker du är jätteduktig på att få en miljö som känns verklig.[/QUOTE]

Tack Thomas, bara så du vet tycker jag det är väldigt smickrande när någon gillar mina kar :) Jag försöker så gott det nu går att få till miljöer så fiskarna ska trivas beroende på vilken art.

//Inger
#184 - 26 januari 2018 12:11
Så....nu har jag ju nästan slukats av diskus tankarna, men Malawisarna är ju inte helt bortglömda. Igår fick mitt 140 liters akvarium med fisk och allt flytta upp till biblioteket. Det är i detta kar mina nyaste familjemedlemmar huserar....ett gäng Hungi. De hade någon tråkig svampinfektion bär jag fick dem, men efter medicinering och lite extra salt ser det ut som den gett med sig. Alla är friska och krya, de får dock fortsätta att bo för sig själv ett tag till..

imorgon är planen att flytta ett 375 liters....allt för att få plats för diskuskaret.... har man inte något att göra när man är ledig är det ju bara att flytta om några akvarium ;)

Attachment
#185 - 26 januari 2018 19:52
AttachmentAttachment
AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment Fredagslugnet har lagt sig...middagen är avklarad, sönerna sitter där uppe och spelar tv-spel. Jag har hamnat i hallen framför akvariet där, har lite rödvin kvar i glaset och Nikki ligger vid mina fötter.....
ha en riktigt skön kväll vänner.

AttachmentAttachment
#186 - 26 januari 2018 20:04
Det är ju faktiskt så att det finns fler fiskar än diskus......det är spännande med fiskar som lever lite som familjer , i hall akvariet har jag sju blå delfin, dessa lever i två grupper, ett par och en liten familj på fem individer. Det är den största hanen med de andra fyra, sedan har den näst största hanen och den näst största honan bildat en egen grupp, de håller sig i olika delar av karet men bråkar sällan. Det är samma med frontosorna, de har också bildat två olika grupper och lever lite parallellt utan att störa varandra, sedan är de alla golden som har spridit ut sig i grottorna, och leker med varandra ohämmat , här lyckas jag aldrig få ihop några par men vem har sagt att de är mindre lyckliga för det........
#187 - 27 januari 2018 09:00
Ja det gör det! [;)] Många vackra och intressanta dessutom som gör väljandet svårt och risken stor att man till slut har en stor samling.
#188 - 27 januari 2018 10:04
Så rätt Annicka .......jag har alldeles för många.... går runt här med min kaffekopp, efter en skön morgonpromenad, sätter mig framför vart och ett av mina akvarium och funderar på om det är något jag kan ändra..... jag kommer alltid fram till samma sak, de är lite för många, ja inte enligt vad man brukar räkna liter per fisk, men arter...ja även individ antalet skulle kunna minskas ner.....men det är svårt att ta beslutet. Jag borde egentligen göra mig av med ett helt akvarium eftersom jag skaffade ett nytt, det är ju en hobby, men snart tar den ju all ledig tid..... fast efter att fyllt på kaffet och flyttat mig till nästa kar.....brukar jag ju komma fram till att jag borde ha mer ledig tid och inte färre akvarium ;)
#189 - 27 januari 2018 10:12
Vilka fina blåa fiskar :)

//Inger
#190 - 27 januari 2018 10:20
Tycker jag också Inger. Men jag klarar inte det här med att lägga upp foton, de fina skarpa jag tar är alltid för stora för att kunna läggas upp....så de med dålig skärpa och dålig upplösning funkar.....älskar fiskar och akvarium, men tycker varken om fotografering eller datorer.....och det känns lite som det är något man måste ha ett hum om ......så tills jag lär mig får det bli foton av sämre kvalitet....
#191 - 27 januari 2018 10:26
[QUOTE=Ekenberg;n2378962]Tycker jag också Inger. Men jag klarar inte det här med att lägga upp foton, de fina skarpa jag tar är alltid för stora för att kunna läggas upp....så de med dålig skärpa och dålig upplösning funkar.....älskar fiskar och akvarium, men tycker varken om fotografering eller datorer.....och det känns lite som det är något man måste ha ett hum om ......så tills jag lär mig får det bli foton av sämre kvalitet....[/QUOTE]

Dina foton duger hur långt som helst, det är ingen fototävling det handlar om :). Antar att du fotar med mobilen, går det inte att minska storleken på fotona i den? Eller så kan du ju ju göra det i datorn. Själv fotar jag aldrig med mobilen så jag har ingen aning.

//Inger
#192 - 27 januari 2018 11:07
Helt rätt, fotar med telefonen men har inte hittat något sätt att ändra storlek på kort....men i ärlighetens namn har jag ju inte gjort så stora försök ännu. Det är som sagt det som intresserar mig minst, men tycker alltid det är lika tråkigt när jag skall lägga upp ett foto....blir nog tvungen att lära mig....
#193 - 27 januari 2018 11:20
[QUOTE=Ekenberg;n2378959]Så rätt Annicka .......jag har alldeles för många.... går runt här med min kaffekopp, efter en skön morgonpromenad, sätter mig framför vart och ett av mina akvarium och funderar på om det är något jag kan ändra..... jag kommer alltid fram till samma sak, de är lite för många, ja inte enligt vad man brukar räkna liter per fisk, men arter...ja även individ antalet skulle kunna minskas ner.....men det är svårt att ta beslutet. Jag borde egentligen göra mig av med ett helt akvarium eftersom jag skaffade ett nytt, det är ju en hobby, men snart tar den ju all ledig tid..... fast efter att fyllt på kaffet och flyttat mig till nästa kar.....brukar jag ju komma fram till att jag borde ha mer ledig tid och inte färre akvarium ;)[/QUOTE]

Hållet med om den slutsatsen till fullo! Mer tid till (akvarie) folket! Håller själv på att dona med mina två, ibland måste man ju göra en lite större insats och detta är en sådan dag.

#194 - 27 januari 2018 11:28
Jag kommer inte riktigt igång idag.....sitter fortfarande med kaffet..... jag skall flytta ett 375 idag och det tar emot. Tror det har blivit väldigt mycket akvarium för mig sedan november....och innan dess i princip inget mer än puttrande akvarium i sex år, då jag flyttade hit. Nu har det varit flyttande eller bytande av akvarium hela tiden......hm, har nog vaknat på fel sida idag.... Får nog sätta igång nu....
#195 - 27 januari 2018 11:37
Ja det är så ibland, du skulle behöva en akvariekompis hos dig idag, som pepp. Ingen av familjen som går att ”lura” igång?
Jag får lämna allt i en lite blöt röra för att åka på annat en stund.
#196 - 27 januari 2018 12:02
Tyvärr..... jag har inte lyckats föra över många av mina intressen till barnen, men de hjälper till med musklelstyrkan när det behövs.... eller ja, egentligen har jag lyckats föra över många av mina intressen....hm....det är bara intresset för akvarium jag inte lyckats med när jag tänker efter.... alla andra intressen delar vi faktiskt, så jag är ju nöjd egentligen. Rätt skönt att ha något som är mitt eget också.

#197 - 27 januari 2018 14:56
Hur går det? '*Kom du loss från kaffet till slut, eller är det e sån där dag då inget blir gjort?

Jag fick en smärre chock när jag loggade in på csn och kollade vad jag skulle betala. Det satte liksom stopp för alla glada känslor idag. Blä!
Hade tänkt åka å spana på regnbågar men så blev det inte. Allt handlar inte om pengar, men när jag väl har börjat fundera på kronorna blir jag alltid så uppgiven.

Satt en stund med min katt framför 240t och mös istället. Å nu får det bli lite Blue planet på Netflix. Älskar naturfilmer!
#198 - 27 januari 2018 16:02
Nä...får inte mycket gjort idag..... fick ny kyl och frys levererat igår eftermiddag, så nu inreder jag dem istället....
Tror nästan jag behövde en akvariefri ledig dag idag. Men däremot pratade jag akvarium med Mats i säkert en timme i telefon, mycket trevligt.

Det här med pengar är aldrig roligt....min frys pajade ju i måndags och det är ju lite en sådan pryl man inte riktigt kan vara utan....kylskåp har också gått på halvfart det sista , någon fläkt som är trasig så det luktar lite ofräscht när man öppnar , så på lunchen i måndags åkte jag för att hitta en ny uppsättning, säljarna rekommenderade ju maskiner som var jättebra och gav mig otroligt förmånliga priser.....jag sa att jag skulle se mig om lite själv, och hittade faktiskt ett par maskiner som var betydligt billigare än de rekommendera , ja de kostade faktiskt exakt så mycket mindre som mina discusar kostade, så när jag lyckats övertala säljaren att sälja dessa lite billigare apparater , utan ismaskin kallvatten kran och digitala mätare på dörren....så åkte jag och köpte discusarna för pengarna jag "sparat" ;)
#199 - 27 januari 2018 18:25
:D[:-106]:p
#200 - 28 januari 2018 06:58
Tänka sig! Då blev firrarna gratis! Somliga har verkligen tur! Det är så att man blir avis...:p[;)]
#201 - 28 januari 2018 11:32
Men du menar på fullt allvar att du klarar dig utan en ismaskin men inte diskus? Ha ha! :D Klokt val ,Thomas.
#202 - 28 januari 2018 13:34
Ojojoj.....hela dagen går och jag gör ingenting.....fastnade helt i tråden " mitt första diskusakvarium " började läsa igår och var bara tvungen att fortsätta idag... precis den bos jag behövde, en tråd där allt flyter på utan problem och fina foton och filmer, samt massor av trevlig informationsöverföring....så även om jag inte fått något gjort har det varit en otroligt trevlig söndag...

Ja, Annicka och Johnny......jag har ju alltid kört min hobby på en minimal budget, alltid köpt alla kar begagnat, nästan alla pumpar och värmare också, sålt mina yngel hos zoohandlare mot fiskmat, eller bytt yngel mot andra yngel... det var ju därför jag tänkte köpa små diskusar också. Men så blev det ju inte, köpte ju rätt stora och gick inte på pris utan på de jag ville ha, därför är jag faktiskt överlycklig över att ha lyckats välja de billigaste vitvarorna... det var faktiskt just prisskillnade som gjorde att jag åkte och köpte fiskarna, utan den där känslan att jag la alldeles för mycket pengar på mitt intresse... annars får jag alltid en släng av dåligt samvete när jag lägger pengar på mig istället för familjen. Men nu slapp jag den känslan helt. Så jag får försöka leva utan ismaskin ;)
#203 - 28 januari 2018 14:10
[QUOTE=Ekenberg;n2378962]Tycker jag också Inger. Men jag klarar inte det här med att lägga upp foton, de fina skarpa jag tar är alltid för stora för att kunna läggas upp....så de med dålig skärpa och dålig upplösning funkar.....älskar fiskar och akvarium, men tycker varken om fotografering eller datorer.....och det känns lite som det är något man måste ha ett hum om ......så tills jag lär mig får det bli foton av sämre kvalitet....[/QUOTE]

Nervärdera inte dina inlägg! :) såväl inlägg som fiskar är härliga att få ta del av! Mums för exempelvis dina frontosor och framför allt moori. Moorina kommer att bli ännu finare när hanarna utvecklar sin puckel. För mig en av akvaristikens mest givande arter under de år jag haft förmånen att ha firrar.
#204 - 28 januari 2018 14:22
Tack Camenius, blir bara lite frustrerad när jag inte klarar lägga upp de bästa fotografierna....men de halvtaskiga funkar....

Håller med, både Frontosa och cyrtocara moorii är otroliga fiskar, mycket personlighet och ett intressant familjeliv , nästan att jämföra med Diskus. Storleken gör ju också att de blir rätt majestätiska när de långsamt glider fram.

Så, tills jag lär mig hur jag gör med bildhanteringen kommer foton fortsätta att läggas ut av lite sämre kvalitet....
#205 - 28 januari 2018 14:25
När du kommer på hur man lägger in från mobilen så kan du gärna säga det, jag har visst glömt hur man gör..kan inte minska ner storleken på bilden.
#206 - 28 januari 2018 14:31
Vi har nog samma problem Annicka, tyvärr är jag en sådan där anti tekninker som tycker det är jättesvårt....nu tar jag foto med mobil, mailar dem till mig själv, då kan man ju ändra MB sedan lägger jag ut dem, tyvärr med mycket sämre kvalitet än det ursprungliga kortet hade.....så detta måste vara helt fel väg att gå, misstänker att ett fotoredigerings program i datorn löser det, men då blir allt så mycket jobbigare.....men när jag sätter igång diskuskaret måste jag lära mig ;)
#207 - 28 januari 2018 14:41
[QUOTE=Ekenberg;n2379063]Tack Camenius, blir bara lite frustrerad när jag inte klarar lägga upp de bästa fotografierna....men de halvtaskiga funkar....

Håller med, både Frontosa och cyrtocara moorii är otroliga fiskar, mycket personlighet och ett intressant familjeliv , nästan att jämföra med Diskus. Storleken gör ju också att de blir rätt majestätiska när de långsamt glider fram.

Så, tills jag lär mig hur jag gör med bildhanteringen kommer foton fortsätta att läggas ut av lite sämre kvalitet....[/QUOTE]

För mig som inte alls delar det stora diskus-intresset, är moori och frontosa så enormt fina och spännandé. Moorina har en extra fördel jämfört med frontosorna, de gräver inte! Ändå är det Västafrika jag ska satsa på i mitt kar som nu snart är på G. Fattar inte varför va-intresset är så lågt. Kanske för att det verkar vara en svår region att exportera fisk från, vem vet?

Trots mitt låga intresse för diskus, är de aktiva trådarna i detta forum,d mycket givande och kompetenshöjande.
#208 - 28 januari 2018 17:52
[QUOTE=Ekenberg;n2379066]Vi har nog samma problem Annicka, tyvärr är jag en sådan där anti tekninker som tycker det är jättesvårt....nu tar jag foto med mobil, mailar dem till mig själv, då kan man ju ändra MB sedan lägger jag ut dem, tyvärr med mycket sämre kvalitet än det ursprungliga kortet hade.....så detta måste vara helt fel väg att gå, misstänker att ett fotoredigerings program i datorn löser det, men då blir allt så mycket jobbigare.....men när jag sätter igång diskuskaret måste jag lära mig ;)[/QUOTE]

Ja jag är en lugn person, känd som sådan, men tekniskt strul gör mig vansinnig. Dock väl medveten om att problemet är en halvmeter från datorn/iphonen/plattan..
Jag tar datorn sen när bredbandet är igång igen. Tror det var så jag gjort innan.
#209 - 28 januari 2018 21:04
Attachment
#210 - 28 januari 2018 21:09
Äntligen....ja, jag menar ju inte att förra bilden var toppen....men nu har jag äntligen lärt mig hur man skall få rätt storlek på sina kort. Och svaret fanns ju här på zoopet hela tiden, det var bara att läsa lite. Har installerat pixlr på telefon och platta så nu kan jag redigera fotografi så att de blir rätt....nu gäller det bara att lära sig fota ;)
#211 - 28 januari 2018 21:50
Attachment
#212 - 28 januari 2018 21:55
Hm....nu skall jag sluta....men det var så skönt att få det här med bilder att funka..... så jag var tvungen att pröva en gång till.
Dax för en kvällspromenad sedan är tyvärr helgen slut. Men vi hörs igen under veckan, god natt....
#213 - 29 januari 2018 19:30
Himla läcker bild med en störtskön färgton. MVG på den!
#214 - 29 januari 2018 19:35
Tackar, äntligen så, nu hoppas jag på att kunna få till många diskusfoton framigenom.....skall bara hinna med allt....
#215 - 29 januari 2018 19:45
Nu ta vi ett djuuuupt andetag Thomas. Finns ingen press. Ingen förväntan. Så glöm inte att hitta det där sköna lugnet i alla moment. Även karflytt och fotande och redigering. Så att alla moment ger ett skönt chillande flow som skapar ett jolmigt leende och en vilopuls av hittills oanat låga nivåer. Akvarium har ju egentligen en lugnande effekt. Så du inte lägger ditt fokus på det som ska ske sedan, och sedan, och sedan....sedan ska du koppla av. Lugnet är något som du alltid har någonstans inom dig. Det gäller bara att hitta dit.
#216 - 29 januari 2018 19:55
Hahahaha, Johnny du har lugnet och en mycket behagligt lugn röst dessutom.....jag jobbar ständigt med att hitta mitt...
#217 - 3 februari 2018 22:08
Så där ja....ja då har jag äntligen flyttat ett Malawi kar igen.....det sista på ett tag hoppas jag. Det är ju för att lämna plats för mitt nya discuskar. Jag tycker att det är svårt att möblera med akvarium. Jag villat mitt hem skall kännas väl inrett och att varje akvarium liksom känns naturligt på sin plats. Men när rummen är små och akvariumen stora blir det lätt problem. Så där jag tänkt ha mitt ny 550 liters gjorde att rummet känndes helt i obalans....nu försökte jag med 375 där istället....men det blev inte heller bra....så det blev att leka snickare och bygga lite vägg istället....ja det var vad gårdagen användes till, så idag fick 375 flyttas igen....stakars fiskar, de undrar nog vad jag håller på med. Så utan att varken spackla eller tapetsera har nu 375 hittat rätt plats i vårt vardagsrum och lämnat plats för det nya 550...... men den flytten får bli imorgon....

Attachment
#218 - 4 februari 2018 10:47
Oftast pratar man ju om den där fantastiska fredagskänslan, när man kommer hem från jobbet och har hela helgen framför sig.....fast vettisjutton om inte söndagskänslan slår det, alla måsten är gjorda, man har tagit en lång söndagspromenad i det friska vintervädret..... en kopp nybryggt förmiddagskaffe och man slår sig ner framför ett av akvariumen och bara njuter.....kan det bli bättre?

#219 - 4 februari 2018 21:46
Det får bli lite mer Malawi innan sängdags....

#220 - 5 februari 2018 08:02
Rara firrar. Förstår att du njuter! Är dom lika intressanta som dom är snygga så fattar jag absolut varför du snöat in på dessa så länge. :D

Kul med flytten och inspirationen. Läste det där om söndagsförmiddagen, promenaden och det gav liksom lite nostalgikänsla. Lite som att så var det förr i livet. Energi, tillfredsställelse, frisk krispig luft och härligt snöknarr under fossingarna. Fast har ni snö där nere? Minns vintrarna som liten då var det minsann snö i Götet. Numera tycker jag mest att det verkar regna bort även om jag verkligen inte har direktupplevelse av det utan bara ser via fbvänner i Gbg. Fbvänner ja. Riktiga vänner före men numera ses vi bara på FB. Tänk att 50 mil är så långt ibland och så kort ibland...

Själv fick jag sköljt den vita cilkidsanden, inte alls korallkrus(?) som jag beskrev det som i mn tråd. Eller ÄR det korallsand, den vita cilkidsanden som sälj? Vet du, Thomas? Det ser ut som att du har grövre i ditt kar på bilden ovan?
I alla fall silades hundratals sandsnäckor bort. Detta eftersom sanden blev liggande ute och var en isklump i påse innan silning. Med andra ord som gjort för äckelruttnande snäcklik. Plus att jag faktiskt hittade ett litet fisklik!! Zebraciklid sannolikt. Så söt, men ack så död.
Så karen längst ner fick sköljd sand och lite vatten. Å ljus på ena karet. Får skriva mer i min egen tråd. Men blev lite inspirerad av att läsa om allt du gjort!!
#221 - 5 februari 2018 10:05
Ja du vet ju hur det är med snö här......det är många år sedan vi hade en vit vinter.....så när jag säger snö är det väl snarare frost jämfört med övriga platser. Men lite kallt och lite vitt har vi det iallafall....

Attachment
så till korallgrus eller ciklidsand. Jag har ciklidsand i mina yngelkar och mitt 140 liters och det är som ett lite grövre sand och lite vitare. Men i mitt 450 har jag korallgrus och det är väldigt lätt i konsistensen , jag kan tänka mig att detta dyrare korallgrus är avsedd för saltvatten. Annats har jag den finkorniga engelska sjöstenen som favorit, lätt att hålla ren och jag tycker personligen inte om att ha ljus botten....

AttachmentAttachment
korallgrus....
#222 - 5 februari 2018 10:26
Så här ser det billigare ciklidsanden ut som jag använder......

AttachmentAttachment
så till sist, du frågar om malwicikliderna är intressanta fiskar... Ja det tycker jag, mbuna har jag ju ett flertal individer av av varje art så dör lär man inte känna varje individ men väl beteende mellan individer och mellan arterna. Kan sitta i timmar framför detta akvarium och hela tiden hitta något att titta på. När vi sedan kommer till mina Happar ( haplochromis
-gruppen) har jag min blå delfin familj som är väldigt spännande att följa. Mina fovoriter är Aulonocara där man verkligen lär känna de olika individerna och deras roll i akvariumet . Kommer discusarna kunna ge mig samma utbyte som mina Malawi gör är jag rädd för arr jag kommer fastna helt framför glasrutan. Jag tror nog att alla olika fiskar är intressanta på sitt sätt bara man ger sig själv tiden att upptäcka dess särdrag.
#223 - 5 februari 2018 22:21
Lite avslappning innan sängdags .....

AttachmentAttachment
#224 - 12 februari 2018 19:56
[QUOTE=Ekenberg;n2379651]Lite avslappning innan sängdags .....

AttachmentAttachment[/QUOTE]
så himla fina kar med vackra fiskar.
#225 - 9 mars 2018 14:59
AttachmentAttachment Jag skäms ju lite över hur lite tid jag lägger på mina Malawi ciklider nuförtiden .....de får ju sina vattenbyten och mat, men oftast när jag får en stund över hamnar jag framför diskuskaret..... nå väl, jag har ju märkt att en av mina äldsta fiskar tacklat av på sistone , Ali, som jag haft i drygt nio år nu började äta sämre för någon vecka sedan. Han lämnade också ifrån sig platsen mitt i akvariumet och flyttade bort till vänstra hörnet och nere vid botten istället för högre upp där han brukade stå. Han har under alla år varit kungen i akvariumet, alltid bestämt men snarare avbrutit bråk än bråkat och ingen gav sig på honom.

Idag var Ali död..... han var en bra ledare i hans rike. Ali var en Sciaenochromis fyeri, eller handelshamnen jag som jag köpte honom under Haplochromis Ahli, därav hans namn. Redan nu tycker jag det blivit oroligare och bråkigare i detta kar, jag antar att det snart får en ny härskare. Alis hona lever kvar, men hon får nog ingen ny hane nu utan får leva ett lugnare liv, hon har gett mig otaligt med ungar genom åren. Den senaste kullen var i höstas och de har jag fortfarande kvar så det får bli att välja ut några stycken ur denna kull som får stanna här.

så en bildkavalkad av Ali, tyvärr många sämre kvalitet men det får bli så ändå.

AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment Ja, Det är den blåa som är Ahli.
#226 - 9 mars 2018 15:15
En sista bild på Ali, vila i frid [|)]

Attachment
#227 - 9 mars 2018 16:02
Tack för både trevliga bilder och text. Tråkigt med läckage men intressant hur du tänker kring malawi. Håller på att börja starta upp ett 600l som planen är ska bli Malawi. inte kommit fram till vilka sorter än men är väldigt förtjust i blåa firrar och gula så antingen röd zebra eller gul... Har du något förslag?
#228 - 10 mars 2018 14:38
[QUOTE=LoveOfBels;n2381441]Tack för både trevliga bilder och text. Tråkigt med läckage men intressant hur du tänker kring malawi. Håller på att börja starta upp ett 600l som planen är ska bli Malawi. inte kommit fram till vilka sorter än men är väldigt förtjust i blåa firrar och gula så antingen röd zebra eller gul... Har du något förslag?[/QUOTE]

Hej.

Vad kul med någon till Malawi vän här, hoppas verkligen du startar en projekt tråd när du kommit så lång. Även om jag har hållit på med Malawi under mer än trettio år hittar man alltid någon ny spännande fisk, det är ju så otroligt färgstarka fiskar både rent utseende mässigt men även också till karaktären. Man tröttnar aldrig påtat studera allt som hela tiden händer i ett Malawi kar.

sedan finns det ju så vansinnigt många olika arter i Malawi sjön så mitt råd är ju först att du funderar på vilken fisk du har som favorit och sedan bygger upp karets andra invånare på sorter som passar att ha med just denna art. Försök också begränsa dig till att inte ha för många olika arter. Tre , kanske fyra olika arter är lagom om du vill kunna få behållning av varje arts särdrag. Att ha fler arter fungerar men det blit lätt rörigt tycker jag, fast det har också med smaken att göra. Visst kan det vara jättevackert att gå förbi ett kar med massor av olika arter i alla regnbågens färger, så man får nog bestämma säg för vad man är för typ och vad man vill med sit akvarium

så till antalet, man brukar ju prata om cirka 15 liter vatten per normalstor malawiciklid, jag skulle öka på detta tillsatt räkna runt 20 liter och då ha en grupp av ciklider som är lite större......men det är ju också lite av smak, men det är väldigt lätt att köpa på sig lite fler av fiskar när de är små för att sedan märka att de som fullvuxna blir rätt stora. Så mitt råd är att även om du har ett stort kar kanske ligga närmare 30 individer än 40. Tänk nu bara på att detta är vad jag tycker , du skall naturligtvis göra som du tycker.

Etta av mina förslag skulle vara, och detta då för att jag älskar just denna kombination av gult och blått, samt dessa fiskarter. Först en grupp Cyrtocara moorii, blå delfinciklid som den ofta kallas. Hanarna blir ofta runt 20 cm och honorna runt 15, med åren får ju hannen också den där stora puckeln i pannan. Detta är absolut en av mina favorit Malawi. Det är svårt att skilja hane från hona när det är små så att börja med kanske sju och sedan när man märker vad som är hanar plocka bort en eller två, om man inte har tur att de blit två olika grupper som tar olika revir och funkar tillsammans , jag har nu sju stycken där jag ser att två är hanar men ännu så länge funkar det bra, de har delat karet mellan sig..... till gruppen med Cyrtocara moorii skulle jag ha ett gäng Labidochromis caeruleus, golden, visst blir det lite stridigheter mellan hanarna men ser man bara till att ha grottor nog är det ju en sort som kommer att trivas och yngla av sig i massor, även om jag nu slutat att ta hand om yngel i mitt kar så överlever alltid tre fyra stycken från varje kull. En trevlig gul färg klick som älskar sina grottor.
Till detta ett gäng Pseudotropheus sp. acei, Mari gold, en i mitt tycke underbar stim fisk som hos mig inte är så intresserad av grottorna utan oftast simmar i en grupp. Men tänk på att även dessa blir rätt stora...det står ofta att de blir runt tio centimeter men hos mig är hanarna över 15 centimeter och honorna runt 12 . Vill man ha ennu en art tycker jag att Labidochromis sp. Perlmutt är jättefin tillsammans med dessa arter. Hos mig simmar ofta Mari gold tillsammans med perlmutt i ett stort stim, delfinerna glider runt i sina familjer och golden ut och in i grottorna. Hos mig har denna kombination fungerat otroligt bra och ger ett rätt fridfullt kar för att vara Malawi.....

Vill man ha lite mer fart i karet och lite kraftigare färger så rekommenderar jag en stor grupp Pseudotropheus demasoni, en liten rätt tuff Malawi ciklid med mycket fart, vill ha mycket fart på vattnet i karet också, tillsammans med Metriaclima estherae, röd zebra och tillexempel Labidochromis sp. Hongi vill man ha en art till tycker jag labeotropheus trewawasae passar bra till dessa lite tuffare Malawisar eller kanske Melanochromis cyraneorhabdos, Maningano som också är en vacker och tuff Malawi som älskar grottor och vatten med fart i.....

Du, jag kan fortsätta hur länge som helst....det finns ju alla möjliga kombinationer , just nu är jag vansinnigt förtjust i mitt kar med olika Aulonocara varianter så det är ju också en möjlig väg att gå..... det absolut bästa tipset är att lägga några dagar på att åka och titta på alla varianter som finns, ser att du bor i Västergötland , så har du möjlighet att åka till Göteborg och en sväng till Nol så finns det tropakvarifisk import, herkules zoo och Nol ciklidhobby som har massor med malawiciklider och otroligt bra kunskap...... efter det har du garanterat hittad dina favoriter. lycka till, och du en projekttråd här önskas.......
#229 - 17 mars 2018 19:20
Ja, nu är det ju sådär lugnt och fridfullt i Malawi karen så det är ju inte direkt något att rapportera. Allt går fridfullt , ja så fridfullt det nu kan gå i ett malawikar, full fart nästan jämt.....vad jag menar är nog att det inte hänt något särskilt direkt. Massor av honor som tuggar dock, känns lita ovant att inte ta till vara på ynglen utan låta moder natur ha sin gång. Men det är ju alltid några små som överlever. De yngel jag har är fortfarande kvar hemma, jag kan ju visa lite foton på dem....men att fota yngel är inte lätt. Någonstans runt hundra yngel går här hemma.

Alla går i de tre 70 liters jag har i ställningen i biblioteket .

Attachment

Överst går Sciaenochromis fryeri födda 12 oktober 2017 och Protomelas taeniolatus födda 23 september 2017..... det svåra med nästan alla ciklider men framförallt Malawi är ju att man aldrig vet namnen på dem eftersom de ändras så ofta.....föräldrarna till dessa yngel har jag haft i massor med år och när jag köpte dem hette de Haplochromis Ahli, ja pappan till dessa yngel är min gamla Ali som dog nyss så några yngel i just denna kull kommer jag behålla. Den andra arten hette då jag köpte dem Haplochromis Hinderi....

Attachment
Dessa yngel är nu mellan fem och sex centimeter och Hinderi hanarna börjar färga ut, så nästa vecka kan de nog säljas. Ahli får nog vänta någon månad till kan jag tro.

Attachment
#230 - 17 mars 2018 19:29
Ja, i karet under går nog ett sextio tal yngel....lite mycket men så snart de andra är solda blir det lite mer plats.... dessa är ungefär 2 centimeter nu, födda i slutet av december och är golden, röd zebra och tewavasae . Dessa brukar jag kunna sälja när de är cirka fyra centimeter eftersom de redan från början har sina färger.

Attachment

Ja, dessa kar är kanske inte de mest välstädade....jag satsar på vattenbyten och matning men låter nog karen vara ifred för övrigt under ynglens uppväxt, skrapar bara hjälpligt alger....

Attachment
#231 - 17 mars 2018 19:41
så var det de understa....där är det Ahli och Hinderi, samma kull som översta, jag brukar ju inte ha det så här, men det var en snabb lösning när jag köpte diskuskaret och fick med 20 sjuka Hongi . Jag var tvungen att då flytta över de yngel som gick i 160 liter för att de Hongi skulle få ett karantän kar...... ibland blir det rörigt. Hongi är friska men jag har inte bestämt om jag skall behålla dem eller sälja dem ännu....
ja sedan går de ett gäng socolofi här också, som någ kan ses som vuxna snart, 5 centimeter är de, hm också några som jag kanske behåller....

AttachmentAttachment
Så det var mina yngel det, ja eller ungfiskar... cirka, det är för jobbigt att räkna exakt 25 av varje sort utan tewavasae som det bara är tio av, vet inte varför de blev så få.. och socolofi som också bara är tio.....

#232 - 17 mars 2018 20:49
Visst är det så att när allt bara funkar av sig själv funderar man lite på vad man skall hitta på du, sätta sig på händerna och bar låta allt gå, eller har man plats för ett nytt projekt och tid. För mig är det ju så att jag har haft Malawi hur länge som helst och nyss började med diskus.....så nu funderar jag ju på om jag skall minska ner med Malawi och öka p med sydamerikanskt, finns ju massor av spännande ciklider där också.

Ja så går tankarna här när jag sitter i soffan smuttande på ett glas rött och sneglande på de tre akvarium jag ser från min favoritplats. Förutom mina cirka hundra yngel så har jag ju hundra vuxna..... i fyra olika kar.... jag leker lite med tanken att minska ner detta antal med trettio stycken. Då skulle jag helt plötsligt fått ett 450 liters akvarium tomt.......och tänk vad mycket kul man kunde gjort med det...

lite lördagstankar under rödvinets inflyttande.....
#233 - 15 april 2018 12:26
Efter en fantastisk ciklidhelg i Kungälv där det var många Malawi vänner och flera spännande föredrag om dessa fiskar.....ja då väcktes mitt intresse lite till liv igen. Blev riktigt sugen att fortsätta med uppfödningen av dessa färgklickar....men efter att igår eftermiddag (kunde ju inte köra igång vattenbyten när det var sommar ute) och idag kört vattenbyten på alla kar. ( riktigt tur att det är mulet idag) Kom jag fram till att mitt beslut att trappa ner antalet Malawi är rätt. Så nu försöker jag komma fram till vilka individer jag skall behålla och vilka som skall säljas. Men det är inte lätt. Idag har jag cirka hundra vuxna Malawi och målet är att minska med minst trettio.....helst fler. Men det får ta lite tid, man vill ju inte ångra sig när man sålt......
#234 - 9 juni 2018 14:00
Ja, det är ju sällan jag är inne i den här tråden och skriver nuförtiden ......allt tuffar på, mina kar går lite av sig själv, får de bara sina vattenbyten och salt, mat och lite algskrapning så är det fortfarande kar jag är grymt nöjda med, men har jag tröttnat på Malawi ....efter att varit det mest spännande som fanns sitter jag ju mest framför diskuskaret .... Idag gick iallafall en leverans med ett trettiotal ungmalawi iväg , ett gäng Hinderi och ett gäng soccolofi har fått nytt hem. Imorgon är det yttterligare ett trettiotal som skall lämna mig, min fina grupp rödzebra och alla demasoni . Förhoppningen sedan är att min stora grupp hungi och mina tewavasae också skall hitta nya hem. Sedan är det nog ett sextiotal yngel kvar som får gå på tillväxt fram till september då de är klara för att flytta hemifrån. Om allt funkar som jag tänkt har jag därefter bara ett kar med Malawi ciklider kvar.

Gissar på att denna tråd då så småningom får dö ut.....eller ännu mer sällsynt få inlägg....lite tråkigt känns det, lite som jag sviker malawi cikliderna, de har varit en stor del av min hobby de senaste 30 åren. Nåväl det blir ju ett 450 liters kvar med mina favoritindivider så alldeles ensamma blir ju inte diskusarna.
#235 - 9 juni 2018 21:36
Fast sviker dem gör du ju inte eftersom du sett till att ordna bra hem åt dem och försökt att inte splittra grupperna. 30 år är en lång tid och att du nu blivit tillfälligt, eller permanent, mer intresserad av en annan art är inte konstigt alls tycker jag. Det är kul att hobbyn kan utvecklas!
#236 - 10 juni 2018 13:37
[QUOTE=Nando;n2386923]Fast sviker dem gör du ju inte eftersom du sett till att ordna bra hem åt dem och försökt att inte splittra grupperna. 30 år är en lång tid och att du nu blivit tillfälligt, eller permanent, mer intresserad av en annan art är inte konstigt alls tycker jag. Det är kul att hobbyn kan utvecklas![/QUOTE]

Kan inte tillägga så mycket mer än vad Nando skrev.
#237 - 10 juni 2018 14:10
Så rätt, men på något sätt har det varit en stor del av mitt liv, idag har jag blivit av ytterligare 40 stycken. Detta har medfört att jag nu har ett tomt 375 att sätta igång att inreda på nytt. Ja nytt och nytt, det blir ett Malawi kar för de Malawi som jag vill behålla Men denna gång skall jag nog ha med några växter och försöka lägga lite tid på inredning. Och fortfarande är det ett hundratal Malawi som skall hitta nytt hem.
#238 - 10 juni 2018 15:43
Ska bli roligt att se inredningen sedan!
#239 - 10 juli 2018 18:01
Kanske en sista uppdatering i denna tråden. Jag har ju fått sålt rätt mycket av mina Malawi , till ett bättre pris än jag vågade hoppas på, imorgon skall ytterligare ett trettiotal lämna mig. Men det känns rätt ok, Malawi ciklider har funnit här i trettio år, nu är det dags för diskus......så nu är tanken att ha tre 540 liters och 125 kuberna om det behövs..... men det är väl ytterligare ett 70 tal Malawi som skall ha nytt hem. Men det är ju ungfisken och den blir jag ju av med snart...... Så denna epok är slut för nu, men det kan väl hända att Malawi kommer tillbaka i framtiden ;)
#240 - 11 juli 2018 10:10
Gick upp sju i morse, började tömma akvarium och fånga fisk....
en annons på blocket mitt i sommaren och jag blev av med allt, fick ta bort annonsen så att folk skulle sluta ringa....

så nu är jag flera akvarier fattigare och mycket fisk, men fick vad jag ville i pris, ingen prutade och de som kom och hämtade var snarare förvånade över hur stor och vilka fina färger fisken hade. Så pengarna jag fått in kommer oavkortat gå till två nya akvarium 540 liter helglas. ( räcker precis)

Och nu kommer denna tråd gå i graven då malawicikliderna har nya hem och flera av dessa akvarier är sålda....

Men jag fortsätter med nya äventyr, sydamerikanskt med betoning på diskus:)
#241 - 11 juli 2018 12:38
Gôtt att höra!
Om du känner dig lite pysslig och händig kan du få ett Jagefeldt 540 av mig. Bottenglaset behöver bytas då det finns en spricka i detta, men i toppskick för övrigt.
Bara att hämta.
#242 - 11 juli 2018 12:51
[QUOTE=Ekenberg;n2386937]Så rätt, men på något sätt har det varit en stor del av mitt liv, idag har jag blivit av ytterligare 40 stycken. Detta har medfört att jag nu har ett tomt 375 att sätta igång att inreda på nytt. Ja nytt och nytt, det blir ett Malawi kar för de Malawi som jag vill behålla Men denna gång skall jag nog ha med några växter och försöka lägga lite tid på inredning. Och fortfarande är det ett hundratal Malawi som skall hitta nytt hem. [/QUOTE]

Hoppas du inte begraver tråden helt innan du lagt upp bilder på de nyinreda malawiakvariet. Specielt som du ska lägga lite extra tid på inredningen. :)

Vilka malawi är det som du behåller?
#243 - 11 juli 2018 13:47
[QUOTE=Mats Bryzell;n2388240]Gôtt att höra!
Om du känner dig lite pysslig och händig kan du få ett Jagefeldt 540 av mig. Bottenglaset behöver bytas då det finns en spricka i detta, men i toppskick för övrigt.
Bara att hämta.
:)[/QUOTE]

Jag tillhör de pyssliga typerna dock ej händig.......har försökt byta glas förr men det gör jag inte om, hela frontrutan lossade när jag fyllt på, men tack och lov gjorde jag kollen i tvättstugan innan inredning och fisk, en glasmästare anlitades sedan. så jag tackar tusenfalt för ditt erbjudande men tackar ändå nej.
Nu har jag ställt in mig på två helt nya akvarium, första gången i mitt 53 åriga liv som jag köper nytt. Det kommer att bli grymt spännande[:)]
#244 - 11 juli 2018 13:53
[QUOTE=Stahl;n2388241]

Hoppas du inte begraver tråden helt innan du lagt upp bilder på de nyinreda malawiakvariet. Specielt som du ska lägga lite extra tid på inredningen. :)

Vilka malawi är det som du behåller?[/QUOTE]

Du har så rätt, men nu är jag inte riktigt säker. De jag hade tänkt behålla blev jag erbjuden alldeles för mycket pengar idag för att behålla.... de som finns kvar nu är min fina grupp Hungi, fattar inte att ingen ville ha den, samt ungfiskar av golden, rödzebra, tewavasae och Ahli ....... så jisken är stor att jag släpper Malawi karet helt för en period. Men när det blir aktuellt och vad det då blir i, det kommer nog som en helt egen tråd tror jag.
#245 - 11 juli 2018 14:02
Ja förstår. Men kul ändå att ha så eftertraktade firrar. :)

Också bra med lite extra pengar när du ska starta upp två helt nya akvarium. Ska bli spännande att se hur de artar sig istället då. Är det bara diskusar du tänkt dig där eller blandat sydamerikanskt?
#246 - 11 juli 2018 14:21
[QUOTE=Stahl;n2388245]Ja förstår. Men kul ändå att ha så eftertraktade firrar. :)

Också bra med lite extra pengar när du ska starta upp två helt nya akvarium. Ska bli spännande att se hur de artar sig istället då. Är det bara diskusar du tänkt dig där eller blandat sydamerikanskt?[/QUOTE]

Jag har tänkt att ha minst ett med lite blandade, men det får liksom växa fram. Sedan får även Malawi ligga till sig lite tills hösten.....
#247 - 11 juli 2018 16:23
[QUOTE=Ekenberg;n2388242]

Jag tillhör de pyssliga typerna dock ej händig.......har försökt byta glas förr men det gör jag inte om, hela frontrutan lossade när jag fyllt på, men tack och lov gjorde jag kollen i tvättstugan innan inredning och fisk, en glasmästare anlitades sedan. så jag tackar tusenfalt för ditt erbjudande men tackar ändå nej.
Nu har jag ställt in mig på två helt nya akvarium, första gången i mitt 53 åriga liv som jag köper nytt. Det kommer att bli grymt spännande[:)][/QUOTE]

Förstår precis. :)
Någon annan vill säkert ha baljan.
Lycka till nu, Thomas!
#248 - 30 augusti 2018 16:58
Nå, här kommer en liten uppdatering . Nu sedan igår är det mesta av mina Malawi ciklider sålda, fick bra betalt för vissa och mindre bra för andra. Hungi gruppen som jag var så stolt över var svårast att bli av med, underligt. Men nu har den hittat nytt hem också, ja åtta i ett 720 kar i Kungsbacka och tolv stycken i ett 540 här i Partille . Känns väldigt bra, har både fått foto och filmer från deras nya hem. Det som jag beslöt mig för att behålla är en grupp på tjugo rödzebra, sex blåa hanar och fjorton röda honor. De är av den gamla stammen där hanar var blå och honor röda......sedan fick två ob zebrahonor stanna, samt ett par golden och en lite Mari gold , ett litet yngel som fanns kvar när jag trodde jag sålt alla .

Attachment

Attachment

Attachment
#249 - 30 augusti 2018 17:44
Idag fick diskus akvarierna klara sig själva, medans jag startade upp ett Malawi kar. Rätt skönt att göra något utan att behöva grunna på hur, det satt liksom i ryggmärgen. Men sedan när det kom till att ta kort inser man hur snabba dessa små rackare är i jämförelse med diskusar. Nu har jag suttit här framför karet i någon timme och fascinerats över hur mycket som händer precis hela tiden..... ja försökt fota också naturligtvis....

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

#250 - 30 augusti 2018 18:47
Vad fina de är!
#251 - 30 augusti 2018 18:54
[QUOTE=Nando;n2391011]Vad fina de är![/QUOTE]

Något speciellt är det ju med Malawi ....och rödzebra var min första Malawi ciklid och det är ju samma släkt så det känns rätt att de får stanna.
#252 - 30 augusti 2018 19:24
Vilket fint akvarium! Förstår att du bestämde dig för att låta dem stanna.
#253 - 30 augusti 2018 19:34
[QUOTE=LindaAlgo;n2391025]Vilket fint akvarium! Förstår att du bestämde dig för att låta dem stanna.[/QUOTE]

Kändes helt rätt faktiskt. Är ganska nöjd nu när jag sitter framför detta kar istället.
#254 - 3 september 2018 20:11
Hur funkar det i malawikaret? Saknar du de du sålt?
#255 - 3 september 2018 20:52
[QUOTE=Nando;n2391273]Hur funkar det i malawikaret? Saknar du de du sålt?[/QUOTE]

Det funkar bara bra, men jag saknar inte Malawi . Jag tror att jag var färdig med Malawi för nu. Nu brinner jag för diskus framför allt, men även annan sydamerikansk fisk. Tanken är ju att när lugnet har lagt sig och jag fått diskuskaren att funka kunna tillföra lite andra sydamerikaner . Men det känns ändå skönt att avsluta dagen framför Malawi fiskarna som är kvar.
#256 - 4 september 2018 18:51
Jag förstår! Bra då att du har lite av det gamla kvar samtidigt som du har gjort plats för nytt!

Annons