Nya Palettciklider - HJÄLP!

#1 - 3 februari 2004 18:42
Ok mitt förra inlägg försvann... någon som inte gillade det tydligen...

Jag har precis köpt 3 styckern palettciklider, men nu när jag har släppt i dem i mitt akvarium så har de vikt ihop sina stjärtfenor!
Är detta normalt för ciklider!? KOmmer de att fälla ut dem igen när dom har kommit till ro? Jag vet att när mina guppysar viker ihop sina fenor är det ett tecken på att de är döende...

Snälla hjälp, de här är mina första ciklider och jag vet inte så jättemycket om dem och deras beteenden.

(Jag vet inte om Palettcikliden är en Afrikansk Ciklid men ja hoppas det, antar att mitt förra inlägg blev raderat pga att jag satte det under fel kategori, men ja tyckte övrigt passade in...)
#2 - 3 februari 2004 19:33
ja dom brukar ju kunna fälla in fenorna:)
Och det e som du säger paletterna e Afrikanska ciklider!
Tobbe
#3 - 3 februari 2004 19:45
Okey? Men vad betyder det att dom gör det då? att dom är lessna? Ja matade dom lite o då vek dom ut fenorna o blev röda på magarna, men sen blev hannen färglös o ser allmänt lessen ut bara.
Ska man har 1 hannar o 2 honor eller ska dom vara i par?
#4 - 3 februari 2004 19:51
Dom ska va i par men det e bra me en extra hona så får dom para ut sig!
Att dom har indragna fenor beror säkerligen på att dom inte hunnit aklimattisera sig;)
#5 - 3 februari 2004 19:55
hehe mmm får hoppas att don aklimatierar sig snart... Blir orolig annars :)
#6 - 3 februari 2004 20:27
Ha gott om gömställen och ganska gott om växter, så kommer de att visa upp sig som de ska när de acklimatiserat(!) sig i akvariet. Den honan som blir över kommer att få mycket stryk sen bara....
#7 - 3 februari 2004 20:38
Hmm Okej, ja la ner en "mugg" (stor) upponer så att dom skulle få en "grotta", men dom bryr sig inte alls... :S Får väl köpa en kompis till den andra honan om de blir bråk, eller dela på dem.
#8 - 3 februari 2004 20:54
De vill nog gärna ha ett par olika grottor att välja bostad mellan. Slå sönder en gammal lerkruka och lägg ner passande buktiga bitar (botten på krukan brukar bli en del som passar) i akvariet, om du inte har rötter och annat som passar. Fila gärna ner kanterna lite på lerskärvorna så fiskarna inte skär sig. De börjar inte leta grotta förrän de bestämt sig för partner. Grottorna behöver inte vara jättestora, de gräver ut dem så de passar till dem.
#9 - 4 februari 2004 12:04
Du bör bara ha 1 hona och 1 hane. När 2 har bildat ett par så är det risk att dom kommer att mobba/jaga den överflödiga till döds.
#10 - 4 februari 2004 12:36
Testa med att lägga ngr skifferplattor eller liknande mot botten, nästan platt mot sanden/gruset.
Mina gillar att gräva sina egna hålor. Dom vill nog iaf ha 3 valbara ställen att gömma sig på.

Om det inte hjälper med det så testa med att ha helt nersläckt i akvariumet ett par dagar. Det brukar funkar fint på nya nervösa fiskar.
#11 - 4 februari 2004 12:50
hmm ok, men ja har en rot, en "kruka" o lite växter... Får se hur de går.
#12 - 4 februari 2004 16:50
Dom är fortfarande "lessna"!!! =(
Har haft dom i karet i ett dygn nu... Men dom har fortfarande sina svansar ihop fällda och hannen bara gömmer sig i växten. Han har nästan ingen färg heller, bara dom 2 svarta rändernda. Matar man dom blir de pigga och får lite färg, men när dom ätit klart blir dom "lessna" igen =(
Vad gör jag för fel!? Dom andra fiskarna mår hur bra som helst...

Gud kanske inte vill att jag ska ha ciklider...?

//En lessen och orolig Karro
#13 - 4 februari 2004 17:01
hej hopas det blir bra
#14 - 4 februari 2004 17:06
Jo det hoppas jag åxå...

Har fixat lite bilder på dem när de e "lessna"

http://www.zdyb.net/fisk/lessen1.jpg

http://www.zdyb.net/fisk/lessen2.jpg

Hoppas någon vet vad man ska/kan göra...
#15 - 10 februari 2004 18:07
Dom som är röda på magen är honor!!!1[:-133]
#16 - 13 februari 2004 11:24
Den som är på bild är en hanne, jag har bara hannar.
#17 - 13 februari 2004 12:07
Hej

Ja, det är en hane på bilden. Men bara hanar? Har honan dött? Blev den aldrig bra?

MVH Micke
#18 - 13 februari 2004 12:09
http://217.215.186.113/~karro/fisk/guppy.jpg

Tycker det ser ut som om din ena guppyhane - har lite väl utfälda fjäll, i synnerhet vid ryggfenan, men även på andra ställen.

Kan det vara något, ex bukvattensot, som gör att paletterna blev hängiga på en gång.

Föreslår ett ordentligt vattenbyte att börja med.
#19 - 13 februari 2004 12:16
Micke A:
Ja honan har dött, hann inte köpa fler honor efter det att jag köpt hannarna, men jag ska fixa lite honor till dem när ja får råd.

Matt.is:
Ja guppyn hade typ bukvattensot... Fick avliva den.
Dock hade jag inte guppyn och paletterna i samma kar, så det beror nog inte på det, men iallafall, Paletterna mår nu bra. Dom var väl anagligen lite rädda för den nya miljön.
#20 - 13 februari 2004 12:59
fenorna brukar vara små när dom inte är vuxna för fenorna utväcklas väldigt sakta på palett ciklideer
#21 - 13 februari 2004 14:27
Hej

Ok, det var synd. Men det var bra att hanarna är bra nu.
Kan som sagt ha varit nå´n bakterie som gjorde att de tryckte ihop fenorna.

MVH Micke

Annons