Nya och gamla oscars?

#1 - 8 augusti 2009 23:45
Jag efterfrågar lite erfarenheter. Det händer väldigt mycket hemma hos mig nu på akvariefronten och det ser ut som att jag kan låta mina två påffar flytta till ett kar 700liters-storleken.

Jag funderar på hur klokt eller urkorkat det skulle vara att utöka gruppen, eller snarare göra paret till en grupp. Så som de håller på nu är att de är i storleken ca 25cm båda två, uppväxta hos mig sedan de var yngel. De simmar tillsammans i stort sett hela tiden, de äter tillsammans (under tävlningsliknande former så klart). Ibland kaxar de sig lite med varann men de skadar aldrig sig på detta och några gånger har de bestämt sig för att gräva upp en särskild del av akvariet tillsammans. Då och då låter de även veta att den stora plecon ska passa sig. Med andra ord, de är helt normala välmående påffar. Glömde, jag har ägt dem i 8 månader, de var ca 6cm stora när jag skaffade dem, de har inte flyttat runt utan jag var beredd på deras storlek.

Frågorna jag har är lite så här:

1. Kommer de överhuvudtaget att acceptera att bo ihop med fler av sin egen ras?
2. Ska man i sådana fall tillsätta ungfisk som är för stor för att räkna som mat eller ska man försöka hitta välmående exemplar i 20cm klassen?
3. Ett konfirmerat vuxet lekpar är antagligen en dålig ide med tanke på hur aggro de blir vid lek?
4, Finns det knep att knyta ihop nya och gamla oscars på det här sättet?
#2 - 22 augusti 2009 08:18
Jag skall prova att tillsätta mindre individer (kanske 10cm) fast albino versionen tillsammans med ett par på 20 cm i mitt 720-liters, resultatet kan ses imin projekttråd (se signatur) men det vore nyttigt att veta andras erfarenheter av detta innan...

Annons