Kanske var jag lite naiv när jag införskaffade de nio neontetrorna i början av februari. Hade sedan innan sju åldringar (sex år gamla är helt belagt, troligtvis ännu äldre..) vilka jag då ville ge lite mer sällskap, plus att det skulle bli snyggt med det blå mot alla röda fiskar jag har. (Platy) Att scalarer kan ge sig på neontetror visste jag, men eftersom de redan bodde tillsammans med sju så bortsåg jag från det.

Dumt.

Det visade sig att de nya neontetrorna försvann en efter en helt spårlöst vilket senare visade sig bero på att en av scalarerna fått aptit på dem. De äldre är ju fullstora så dessa har fått vara i fred men dessa nya var ju bara hälften så stora och gick hädan som levandefoder m a o. Kändes inte alls roligt. Dels vill jag inte gärna låta "naturen ha sin gång" när det handlar om fiskar som är speciellt inköpta för att vara del av akvariet, dels känns det ju onödigt eftersom jag visste om att scalarer kan äta neontetror och lät dessa små gå i samma kar.

Nu har jag dock fått 20 stycken nya små neontetror av sambon. TACK :-) Dessa har fått flytta in i ett alldeles eget litet kar där de ska få växa upp och blir tillräckligt stora för att komma ner till stora scalareflocken och sina sju åldringar. Håll nu tummarna för att det här blir bra!