Nya Malawi

#1 - 6 september 2004 13:20
Jag har ett akvarium med sydamerikanska ciklider och nu är jag sugen på att skaffa ett malawiakvarium. har ni några tips om hur stort det skall vara (det skall helst inte ta upp alltför mycket tid för en 13årig fotbollsspelare) och vilka fiskar man bör börja med.

+ en fråga till. vi bor i ett radhus och har ingen egen trädgård, så jag kan inte ösa ut en massa vatten. Fungerar metoden att låta vattnet avdunsta en aning och seda fylla på med nytt, rent vatten?

MVH Björn
#2 - 6 september 2004 13:27
Fungerar metoden att låta vattnet avdunsta en aning och seda fylla på med nytt, rent vatten?

Nej....

vi bor i ett radhus och har ingen egen trädgård, så jag kan inte ösa ut en massa vatten.

...vad konstigt, ett radhus utan toa och golvbrunn...
#3 - 7 september 2004 07:09
(det skall helst inte ta upp alltför mycket tid för en 13årig fotbollsspelare) och vilka fiskar man bör börja med.

Vill inte verka negg men är det inte bättre att du koncentrerar dig på hobbys åt gången. Du verkar ju ha ett kar redan och du vill inte att det ska ta mycket tid. Inte för att nu ett Malawikar skulle ta speciellt mycket tid, men jag förstår faktiskt inte varför du vill ha ett kar till om du inte är villig att lägga ner tid på det. Är inte meningen med att ha fiskar att de är roliga att titta på etc? Du verkar ju inte ha tid med det så mitt råd är att du väntar tills du vet vad du ska prioritera.
#4 - 7 september 2004 11:17

Ett akvarium som man inte har tid med är ofta inget roligta akvarie varken att ha eller attt titta på.

Under ett tillfälle när jag hade massor att göra blev mitt ena kar lite misskött en 2 månader absolut inget skadligt för fiskarna eller så men det var fan inget vackert att titta på.

Nej strunta i ett akvarie till om du inte ill lägga tid på det. sen om du är 13 år så har du väll hur mycket tid som hällst över.

När det gjälde iden om att dunsta vatten och bara fylla på så är det som mest olämpligt för just malawi och tanganyika ciklider vilka kräver ett väldigt bra syrerikt vatten så vatten byte varje vecka eller minst varannan skall man göra.

Sen fixa en slang in till badrummet så löser det sig dom flesta här bor nog i lägenhet så även jag så det kan du nog lösa med lite uppfinnihet.

#5 - 7 september 2004 19:03
Tack så mycket för svaren, men jag är rädd att jag inte var tillräckligt "tydlig", men jag har tid till åtminstone till varannan vecka, och jag tycker att det är kul med akvarium och allt som hör till. Det jag var rädd för vad att jag, som min morbror, behöva byta vatten i princip varje dag,
men jag ÄR villig att lägga ner en del tid iallafall.
Jag bor ju varannan vecka hos mamma och varannan hos pappa, och jag hinner ju med akvariet hos pappa, så ett "normalt" tidskrävande akvarium kan jag klara, men tack för svaren iallafall.

MVH Björn
#6 - 10 september 2004 17:00
Byta vatten varje dag?? Vad har han för firrar? Minimum 200-l,ju större desto bättre! Byt en tredjedel vatten var tionde dag,håller själv på med mbunas , det finns mängder med varianter du kan välja på men vanliga nybörjar ciklider är Labidochromis caeruleus (golden), Pseudotropheus socolofi samt Metriaclima estherae (rödzebra)!

Mvh Peppe!

Annons