Nya lysrör

#1 - 9 oktober 2005 19:19
För en tid sen satte jag in ett Flora Glo baktill i mitt 110 l. Igår satte jag in det främre, ett Sun Glo.
Men det blev så fult, alldeles gult sken. Så jag skiftade. Nu sitter Flora Glo fram och Sun Glo baktill.

Men jag tycker inte det blev bra i alla fall. Finns det nån bättre kombination?
Flora Glo är väl ett bra rör för växter, kan jag kombinera det med ett dagsljus-rör framtill?

Tidgare hade jag 2 st dagsljus i det akvariet, tänkte förbättra för växterna och valde denhär kombinationen, ett dumt val kanske.
Tips någon?
Svea
#2 - 9 oktober 2005 19:21
Hej

Jag skulle satsa på 2 st aquarelle.Köpte själv igår.Dom ger ett mycket "mjukt" sken.Ska tydligen vara riktigt bra växtrör också.
Fredrik
Bilagor:
#3 - 9 oktober 2005 20:56
föreslår Life Glo II + Power Glo. Körde Power + Marine-Glo några dagar, men tyckte det blå ljuset var lite dunkelt...
#4 - 9 oktober 2005 21:04
Ska du satsa på växter så prova Aquarelle.
#5 - 9 oktober 2005 21:07
Flora-glo baktill och power-glo framtill
#6 - 10 oktober 2005 02:56
Flora-glo baktill och aquarelle framtill, tills ditt floraglo är slut, sedan kan du sätta in ditt sunglo där, och sedan när det é slut ett aquarelle till.
#7 - 10 oktober 2005 06:34
Ni tycker alltså att man ska köra med bara Aquarelle lysrör?
Jag är påväg att köpa 4x36W lysrör till mitt 540l kar. I Philips katalog står det "Aquarelle kombineras lämpligen med lysrör ur Philips TLD 80 eller 90-serie om du vill påverka ljuset efter personlig smak." Någon som har testat detta?
Vet inte om jag ska köra 4xAquarelle eller 2X aquarelle och 2x av någon annan typ.
#8 - 10 oktober 2005 06:51
Jag kör med Aquarelle i alla mina kar allt från 64litet enkelt rör 100liter enkelt rör 150liter dubbel rör och 310liter har jag dubblaramper dvs då 4rör fiskar får mjuka fina färger och växter trivs bra i det ljuset.
#9 - 10 oktober 2005 07:31
Kolla http://saurama.aqua-web.org/index.htm för att se hur ljuset blir från bla Aquarelle.
Vissa tycker att Aquarelle blir lite för "kallt", andra, om mig själv tex, tycker det är sk*t snyggt.
Skadar ju inte heller att Aquarelle är riktigt bra för växterna.
Kolla http://www.defblog.se/permalink/1402.html för att se hur bra rören är för växterna.
#10 - 10 oktober 2005 07:42
Sen "håller" ju Aquarelle rören ända tills dom lägger av, man behöver inte byta efter ett antal timmar som man kan få göra med vissa sorters rör... Om man nu ska vara petig med ljuset för växternas skull.

Annons