Nya lösrör i juwel kar,18 watt org!

#1 - 22 december 2007 09:46
startar la en egen tråd igen...
Lysrör till ett Juwel kar där det idag sitter 1 rör "warmlite 18 w 590 mm" o ett som är "daylite 18w 590 mm"
finn de nått som är skarpare o gynnar mina växter mer änn de som sitter där idag?
Är de en fördel att sätta i ett uv rör? ljuset är jag nöjd med men ni som kan säger säkert att de går att få ännu bättre?
så vad ska man sätta i för rör? lr ska jag nöjja mig med de jag har?
#2 - 22 december 2007 10:09
UV rör är inte att rekomendera i akvarier. UV filter är en annan sak, och det är bra att ha om man har problem med grumligt vatten som beror på levande organismer.
Vad det finns för rör beror ganska mycket på hur gammalt akvariet är. Men eftersom du har 18w så lär det vara T8:or du har, och då finns en del. Själv använder jag Philips aquarelle som har ett ljus som är bra för växter och snyggt i mina ögon. Ett annat rekomenderat lysrör för växter är Aquastar.
#3 - 22 december 2007 10:45
okej,räcker det att byta ett utav rören o isf vilket rekomenderas att byta ut?
Hur många watt ska jag gå upp till? är helt ny på detta så berätta gärna lite.
ska jag gå ifrån juwels lysrör då?
#4 - 22 december 2007 11:45
Den längden av T8 rör finns bara som 18w, så det är inte mycket att göra åt styrkan. De rören som följer med i de äldre juwel armaturerna har ganska kass spectra, är i princip vanliga lysrör som man har i sina taklampor. Främst tycker jag att du ska byta ut det gula varmvita röret. Det kallvita är inte så illa, men det varma brukar vara smått grönaktigt och vara allt för gult för att vara snyggt. Men det är samtidigt mest min åsikt iofs :P Har du inga växter att tänka på så är det bara vad du själv tycker är snyggt som spelar roll igentligen. Har du växter tar man ju självklart hänsyn till vad som är snyggt, men man vill ändå ha ljus med spectra som är anpassat till växterna. Och där är Aquarell och Aquastar rör som är väldigt populära.
#5 - 22 december 2007 13:06
de bakre röret är daylite o de är blått medans de främre lyser vitt.
har du någon sida som du rekomenderar att beställa ifrån?
karet är bara 1 år gammalt så de bör vara en nyare armatur.
men vilket byter jag då,de blå/grå (som jag trodde va uv) :D lr de främre?
#6 - 23 december 2007 14:09
Shagrat skrev:
Den längden av T8 rör finns bara som 18w, så det är inte mycket att göra åt styrkan. De rören som följer med i de äldre juwel armaturerna har ganska kass spectra, är i princip vanliga lysrör som man har i sina taklampor. Främst tycker jag att du ska byta ut det gula varmvita röret. Det kallvita är inte så illa, men det varma brukar vara smått grönaktigt och vara allt för gult för att vara snyggt. Men det är samtidigt mest min åsikt iofs :P Har du inga växter att tänka på så är det bara vad du själv tycker är snyggt som spelar roll igentligen. Har du växter tar man ju självklart hänsyn till vad som är snyggt, men man vill ändå ha ljus med spectra som är anpassat till växterna. Och där är Aquarell och Aquastar rör som är väldigt populära.

Det där är inte riktigt sant, hagens rör i den längden är på 20watt. Håller däremot med om att sikta in sig på att byta ut det varmvita först och främst :)
#7 - 23 december 2007 15:10
Varmvita röret är definitivt det som ska bort först.
Byt ut det mot ett Life Glo, så får du bra fjong på växterna.
På de flesta lysrör finns färgspektrat angivet i kelvin (K).
Varmvitt är ca 2700K som standard, och väldigt gult.
Solljus håller 6500K, och det finns många rör däromkring som ger bra ljus, både som ser snyggt ut för oss, och som ger växterna precis vad dom behöver.

Skaffa inget av de rödvioletta rören som är så kallade "växtrör", dom är mer eller mindre kass, och ger ett rätt så fult ljus.. (FloraGlo m fl)
#8 - 23 december 2007 15:18
tackar för svaren,så då är det de vita som åker då.
kalas! hittar jag dessa rör i min lokala djuraffär tro lr är de bara på nätet?
#9 - 23 december 2007 23:35
Hittade detta http://www.akvariumbutiken.se/kaapor_belysning_13/lysroer_1310/aqua-glo_20_w_lysroer_laengd_372.html
Är det ett sådant du menar trollsvans? är de så billiga o bättre änn de som sitter i idag?
#10 - 23 december 2007 23:39
Jag skulle byta till aquarelle ger mycket fina färger och är bra för växtligheten också eller sylvania aquastar.
#11 - 24 december 2007 09:18
ok,lite olika förslag då alltså :)
men frågan är var jag hittar dem? ringde till min djuraffär igår innan de stängde o han hade inga av dessa märken som ni har skrivit,även svårt att ta hem rör som är 59 cm långa.
så de enklaste för mig kanske är att beställa via nätet?
#12 - 24 december 2007 09:23
B0bban skrev:
ok,lite olika förslag då alltså :)

men frågan är var jag hittar dem? ringde till min djuraffär igår innan de stängde o han hade inga av dessa märken som ni har skrivit,även svårt att ta hem rör som är 59 cm långa.

så de enklaste för mig kanske är att beställa via nätet?
Pröva www.pwss.se de har de flesta märken.
#13 - 24 december 2007 11:26
tackar för detta,hittade lite ljusrör så jag la en beställning.
Måste ju testa lite :)

fråga,får man i ett 600mm rör i en ramp som är gjord för 590 mm?
#14 - 24 december 2007 12:30
B0bban skrev:
tackar för detta,hittade lite ljusrör så jag la en beställning.

Måste ju testa lite :)

fråga,får man i ett 600mm rör i en ramp som är gjord för 590 mm?
Det är nog inga problem skulle jag tro.
#15 - 25 december 2007 11:19
Om den nu är gjord för 590 mm, är du helt säker på att det är en T8-ramp?
Eller att det verkligen ska vara 590 mm?
#16 - 25 december 2007 13:38
tackar för de svaren,beställde dock 590 mm.
bör inte vara sämre änn de jag har idag.
jag tror de är en T5 ramp,karet är ju relativt nytt o rör med en längd på 590 mm verkar gå under T5.
#17 - 25 december 2007 14:06
T5 rören med den länden som hänger med är 28w...

Edit: De längder som ofta anges på T8or är inte direkt exakta, 18w som brukar anges som 60cm är 590mm. Likadant är det med 105cm som igentligen är 1047mm. Är bara 120cm som stämmer på millimetern.

Likadant är det ibland när det gäller effekten på vissa lysrör. Kan nästan lova att 20w hagen är 18w lika mycket som jag vet att min gamla hagen drosel som kallas "40w" är 38w.
#18 - 25 december 2007 15:18
o ett t5 rör av samma läng som t8 passar väll? köper jag ett rör med ex 8000 k o 28w bör de vara ljusare(starkare?) änn mitt nuvarande 18w me kanske 2500 kelvin? de bör bli ett ljusare akvarium,o kör man med höga kelvin trivs växterna bättre eller? är newbie men vill veta allt :)
#19 - 25 december 2007 19:11
Det funkar inte med T5 rör i en T8 armatur. Behöver ett HF-don för att de ska fungera. Hur många kelvin röret ligger på har inget med ljusstyrkan att göra utan med färgen på ljuset. 2500 innebär att ljuset är ganska gult, medans 8000 är vitt, lite åt blått. 8000-10000k ungefär tycker jag brukar vara snyggast, iaf till växtakvarier.
#20 - 25 december 2007 20:59
ok men hur vet jag då om jag har t5 lr t8? måste ju veta de isf så jag inte beställer fel rör nu :( lr kan jag gå efter längden 590 mm?
#21 - 25 december 2007 22:27
mät bredden på röret så kan du få svar om det är T5 eller T8, annars om det står 18watt på ditt nuvarande lysrör är det ett T8.

Annons