Nya Lagar om vitfångst?

#1 - 27 oktober 2008 13:48
Gubben i den lokala akvarieaffären berättade att det efter nyår eventuellt kommer bli väldigt dyrt med fisk som är svår eller omöjlig att odla eftersom det kanske kommer nya lagar om att det inte får fångas mera fisk. Vet inte vart det gäller men på en del ställen har man ju hört att fisken håller på att ta slut så det är ju bra att agera innan det är för sent kanske.

Kanske någon som kan berätta mer?
#2 - 27 oktober 2008 13:50
Vet inte om det är importstoppet på karpfiskar och en del andra fiskar från sydostasien han tänker på. Detta pga att en smittsam fisksjukdom sprids via fiskodlingar där.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 27 oktober 2008 13:55
Gubben i den lokala akvarieaffären berättade att det efter nyår eventuellt kommer bli väldigt dyrt med fisk som är svår eller omöjlig att odla eftersom det kanske kommer nya lagar om att det inte får fångas mera fisk. Vet inte vart det gäller men på en del ställen har man ju hört att fisken håller på att ta slut så det är ju bra att agera innan det är för sent kanske.

Kanske någon som kan berätta mer?

Det kommer säkert att dyka upp många lagar framöver som kommer att påverka såväl akvariehobbyn som miljön negativt.
Dock så stämmer ovanstående inte alls - det kommer inga nya lagar vid årskiftet.
Däremot så kommer det färre och färre fiskar in från Braslien eftersom just det landet har exportförbud på många arter - t.ex. är det inte tillåtet att exportera en enda Hypancistrus-art från Brasilen. Dessa regler har dock funnits i flera år och de skärps kontinuerligt - men har alltså inget specifikt med kommande nyår att göra.

De flesta miljöskyddsorganisationer jobbar för övrigt aktivt med att export av vildfångad fisk skall öka efterom det är bra för miljön.
Så om du är miljövän - köp vildfångat;)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 oktober 2008 13:57
Azur skrev:
Vet inte om det är importstoppet på karpfiskar och en del andra fiskar från sydostasien han tänker på. Detta pga att en smittsam fisksjukdom sprids via fiskodlingar där.

Den skulle ha införts nu i höst men är uppskjuten till slutet av 2010. Den har ju inget heller något att göra med om fisken är vildfångad eller odlad.
#5 - 27 oktober 2008 15:41
okej, han kanske var mest intresserad av att sälja fisk bara..

det var mest malar vi pratade om, framförallt den svindyra zebratecknade som forumet här har som logga och som jag inte kommer ihog namnet på just nu..

tur att du finns här och rätar ut mina frågetecken kjell <3
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 oktober 2008 15:51
okej, han kanske var mest intresserad av att sälja fisk bara..

det var mest malar vi pratade om, framförallt den svindyra zebratecknade som forumet här har som logga och som jag inte kommer ihog namnet på just nu..

tur att du finns här och rätar ut mina frågetecken kjell <3

Hypancistrus zebra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=321&SOK=1 finns enbart på ett ställe i Brasilien (där det dessutom är på gång att byggas en damm - så den kommer sannolikt att helt utrotas i naturen).
Det har redan varit exportförbud från Brasilien på denna art i flera år så man skall definitivt bojkotta affärer som säljer vildfångade sådana eftersom det i så fall rör sig om smuggelgods.
Däremot odlas den i idag i mindre skala och små yngel kan man därför sporadiskt hitta i handeln från en tusenlapp och uppåt i pris.
#7 - 28 oktober 2008 09:10
okej, högst intressant!! troligvis rent jävla skitsnack från gubben i affären då =/

men malarna är helt sjukt fina
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 28 oktober 2008 09:44
okej, högst intressant!! troligvis rent jävla skitsnack från gubben i affären då =/

men malarna är helt sjukt fina

Jag vet inte riktigt om man skall kalla det för skitsnack - det handlar väl säkert mest om misssuppfattningar och sammanblandningar av olika saker: Han hade hört det av en annan affärsinnehavare eller kund, som i sin tur hade hört det av någon annan, som i sin tur......
Och för varje steg så missuppfattas något. Det som stämde var ju att just denna art har blivit mycket dyrare pga exportstoppet, att det framöver kommer att bli fler art som drabbas av samma sak, att det framöver kommer att komma fler och fler lagar vilket innebär begränsningar.
#9 - 28 oktober 2008 09:56
Jag vet inte riktigt om man skall kalla det för skitsnack - det handlar väl säkert mest om misssuppfattningar och sammanblandningar av olika saker: Han hade hört det av en annan affärsinnehavare eller kund, som i sin tur hade hört det av någon annan, som i sin tur......

Och för varje steg så missuppfattas något. Det som stämde var ju att just denna art har blivit mycket dyrare pga exportstoppet, att det framöver kommer att bli fler art som drabbas av samma sak, att det framöver kommer att komma fler och fler lagar vilket innebär begränsningar.

jo att historien inte blir "exakt" den samma från person till person har man änna varit med om någon gång, men jag tycker ändå det låter lite lurigt när i princip alla hans fiskar är viltfångade och han var den första som tog in dom flesta av dom till Sverige på 70-talet =) aja spelar ingen roll han är riktigt schysst rolig i vilket fall så lite "bullshit" har jag överseende med, ändå roligt att handla av honom.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 28 oktober 2008 10:06
jo att historien inte blir "exakt" den samma från person till person har man änna varit med om någon gång, men jag tycker ändå det låter lite lurigt när i princip alla hans fiskar är viltfångade och han var den första som tog in dom flesta av dom till Sverige på 70-talet =) aja spelar ingen roll han är riktigt schysst rolig i vilket fall så lite "bullshit" har jag överseende med, ändå roligt att handla av honom.

Nja, jag tycker nog att även historierna ovan snarare tyder på en bra berättarkonst;)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 28 oktober 2008 10:14
Apropå missförstånd - se din egen rubrik;)
#12 - 28 oktober 2008 22:21
Det kommer säkert att dyka upp många lagar framöver som De flesta miljöskyddsorganisationer jobbar för övrigt aktivt med att export av vildfångad fisk skall öka efterom det är bra för miljön.

Så om du är miljövän - köp vildfångat;)

-------------------------------------------------

Så då är det bra att köpa vildfångat alltså??

Jag har alltid trott att det inte är så bra ifall fisken utrotas helt, i och för sig så skapar det väl jobb åt lokalbefolkningen och de får större kunskap om sina djurarter...å det är ju bra...men visst ska man väl ändå stödja dem som odlar?

Båda eller bara en, vilken är bäst?

Kjell, du får gärna utveckla ditt svar angående att det är mer miljövänligt/ bra för miljön att köpa vildfångat :)
#13 - 29 oktober 2008 00:49
1) Vad som hänt är att Brasilien bytt från en spärrlista (dvs en lista på arter som inte fick exporteras) till en vitlista (dvs en lista på arter som får exporteras). Eftersom bara arter på vitlistan får exporteras får t.ex. inga obeskrivna arter längre exporteras, och massor av tidigare exporterade arter är nu förbjudna. Varför Brasilien gjort så här kan man ju fundera på. Den välvilliga tolkningen är att de gjort det för att skydda sin natur, den mindre välvilliga tolkningen är att de gjort det för att hindra omvärlden att få reda på vilka arter som finns, och därmed kanske kräva att Brasilien skyddar dem.

2) Insamling för akvariehandel har aldrig utrotat en enda art. Det som utrotar arter är i första hand miljöförstöring (dammar, kalhuggning, utdikning, utsläpp), i andra hand fiske för mat, i tredje hand konkurrens med införda arter.
Däremot ger insamling för akvariehandeln pengar till lokalbefolkningen. Ren rovdrift är förstås inte bra, men ingenting akvariehandeln lyckats ställa till med hitintills är ens i närheten av effekten av en enda damm.
Ur miljösynpunkt är vildfångat bättre än odlat, eftersom det ger ett värde mätbart i dollar till djurarter som annars skulle anses som värdelösa.
#14 - 29 oktober 2008 08:09
[QUOTE="Azur"]1) Vad som hänt är att Brasilien bytt från en spärrlista (dvs en lista på arter som inte fick exporteras) till en vitlista (dvs en lista på arter som får exporteras). Eftersom bara arter på vitlistan får exporteras får t.ex. inga obeskrivna arter längre exporteras, och massor av tidigare exporterade arter är nu förbjudna. Varför Brasilien gjort så här kan man ju fundera på. Den välvilliga tolkningen är att de gjort det för att skydda sin natur, den mindre välvilliga tolkningen är att de gjort det för att hindra omvärlden att få reda på vilka arter som finns, och därmed kanske kräva att Brasilien skyddar dem.
[/QUOTE]
Inte riktigt riktigt.
Brasilien har under många år använt sig utav en Positiv Lista där den senaste är från 2004 listar 180 arter inklusive några släkten tex. Peckoltia sp. vilket betyder att alla arter inom släktet Peckoltia oavsett om de är artbeskrivna eller inte är tillåtna att exporteras. Varför Brasilien använder sig utav en positiv lista är för att kunna ha en viss kontroll på de arter som beskattas i naturen och att inga arter som är hotade, eller arter som klassificeras som matfisk exporteras inom akvariehandeln.
Tidigare år har IBAMA varit "snälla" och inte följt den positiva listan så strikt, men från och med i år så skall listan följas mer eller mindre exakt.
Det beror inte på någon illvilja att för omvärlden dölja något utan det beror endast på att de följer de lagar och regler som en gång satts upp för exporten utav akvariefisk.

Hypancistrus zebra plockades bort från den positiva listan till 2004 pga. att fångsten utav denna vackra mal hade sjunkit drastiskt sedan den upptäcktes 1988, IBAMA tog det som ett tecken på överfiske och att arten nu hotades utav utrotning. H. zebra placerades på Brasiliens egna röda lista över hotade arter med speciell skyddsstatus.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 29 oktober 2008 09:09
saltbiff skrev:
-------------------------------------------------

Så då är det bra att köpa vildfångat alltså??

Jag har alltid trott att det inte är så bra ifall fisken utrotas helt, i och för sig så skapar det väl jobb åt lokalbefolkningen och de får större kunskap om sina djurarter...å det är ju bra...men visst ska man väl ändå stödja dem som odlar?

Båda eller bara en, vilken är bäst?

Kjell, du får gärna utveckla ditt svar angående att det är mer miljövänligt/ bra för miljön att köpa vildfångat :)

Jag skrev denna artikel i ämnet för ca. 6-7 år sedan och den är fortfarande aktuell.
Kan väl också nämna att FN för några år sedan initierade en utredning om möjligheten att förbjuda odling av akvariefisk i andra länder än ursprungslandet. Deras tankegång var att de rika länderna "rånade" de fattiga länderna från deras naturtillgångar utan att det kom dom till godo.
Nu tror jag att det inte blev något av denna utredning - kanske kom de på att det skulle vara praktiskt ogenomförbart - jag vet inte.

Som azur skriver har ännu inte en enda fiskart utrotats pga akvariehandeln - däremot så har många räddats.
#16 - 29 oktober 2008 12:09
Apropå missförstånd - se din egen rubrik;)

hoppsan =)

*Viltfångst
#17 - 29 oktober 2008 14:24
Janne E skrev:

Hypancistrus zebra plockades bort från den positiva listan till 2004

Och i maj 2005 kuppades beslutet igenom att bygga damm precis där H. zebra bor.

Det rör sig om projekt för ett tiotal miljarder dollar - jag har inga bevis, men min inre konspirationsteoretiker tror att brasilien följer en uttänkt plan för att se till att inga löjliga miljöhänsyn kommer i vägen för bygget.
#18 - 29 oktober 2008 18:38
[QUOTE="Azur"]Och i maj 2005 kuppades beslutet igenom att bygga damm precis där H. zebra bor.
Det rör sig om projekt för ett tiotal miljarder dollar - jag har inga bevis, men min inre konspirationsteoretiker tror att brasilien följer en uttänkt plan för att se till att inga löjliga miljöhänsyn kommer i vägen för bygget. [/QUOTE]
Nja, du får nog sluta med dina konspirationsteorier, jag kan förstå att man tänker i de banorna men i så fall har konspirationen pågått betydligt längre än sedan 2005...beslutet att bygga dammen i Rio xingu påbörjades redan för 15-20 år sedan och något slutgiltigt beslut har ännu inte fastställts.
Det finns betydligt mer ekonomiskt viktiga arter fiskar i Rio xingu än vad Hypancistrus zebra är.

IBAMA går inte hand i hand med Brasiliens regering, och det är dom som beslutar vilka arter fiskar som är tillåtna för export.

Här är Brasiliens nya positiva lista med ca 475 arter.
http://www.ibama.gov.br/recursos-pesqueiros/lista-especies-continental/

Mvh Janne
#19 - 29 oktober 2008 19:11
Janne E skrev:

IBAMA går inte hand i hand med Brasiliens regering

Jaså? Som jag förstått det hade regeringent tagit ifrån IBAMA all makt att säga nej till exploatering av regnskogen just för att skydda det här projektet?
#20 - 29 oktober 2008 19:32
[QUOTE="Azur"]Jaså? Som jag förstått det hade regeringen tagit ifrån IBAMA all makt att säga nej till exploatering av regnskogen just för att skydda det här projektet? [/QUOTE]
Du ser, IBAMA vill inte gå i regeringens ledband så den Brasilianska regeringen blev tvingade att införa ett nytt departement efter nästan 20 års motstånd från IBAMA mot exploateringen utav Amazonas. Men IBAMA har fortfarande makten när det gäller exploateringen och skyddet utav arter, de förlorade makten när det gäller utbyggnad utav kraftverk, gruvdrift osv. De har fortfarande ansvar för utredningar och som rådgivande organ till det nya departementet men kan inte längre själva fatta avgörande beslut i den typ av frågor. Du ska veta att Brasilien har en himla massa departement...nästan lika många som Sverige ;)

Mvh Janne
#21 - 31 oktober 2008 17:50
Janne E skrev:

Här är Brasiliens nya positiva lista med ca 475 arter.

http://www.ibama.gov.br/recursos-pesqueiros/lista-especies-continental/

Min inre konspirationsteoretiker är långt ifrån lugnad. Såvitt jag kan se saknas alla arter ur alla grupper som förekommer i Xingu och de andra floderna som skall dämmas.
Janne E skrev:
Du ser, IBAMA vill inte gå i regeringens ledband så den Brasilianska regeringen blev tvingade att införa ett nytt departement efter nästan 20 års motstånd från IBAMA mot exploateringen utav Amazonas. Men IBAMA har fortfarande makten när det gäller exploateringen och skyddet utav arter, de förlorade makten när det gäller utbyggnad utav kraftverk, gruvdrift osv.

Dvs IBAMA är nu helt ovidkommande för att skydda amazonas eller arterna som lever där.
#22 - 31 oktober 2008 19:27
[QUOTE="Azur"]Min inre konspirationsteoretiker är långt ifrån lugnad. Såvitt jag kan se saknas alla arter ur alla grupper som förekommer i Xingu och de andra floderna som skall dämmas.
[/QUOTE]
När det gäller Rio xingu så stämmer det delvis, väldigt få arter är med på den positiva listan från den floden jämfört mot tidigare. Det finns ett bra skäl till det, under de senaste månaderna och ett par månader framåt pågår en ganska stor inventering utav arterna i Rio xingu och IBAMA avvaktar tills den är klar innan de kan godkänna några fler arter från xingu. Den positiva listan kommer kompletteras under nästa år med fler arter, från början hade IBAMA 1300 arter att ta ställning till men då många av dem saknar studier och man inte vet hur stora populationerna är så godkänns ingen utav dem förrän en studie gjorts.

Några arter har flyttats till Brasiliens lista över hotade fiskarter och den hittar du här http://www.ibama.gov.br/recursos-pesqueiros/listas-de-especies-ameacadas/

Från övriga flodsystem saknas endast ett fåtal arter i den positiva listan, jämfört med den tidigare listan så har det istället blivit fler arter från övriga floder.

Den flod som idag är mest hotad är ju Rio madeira, en flod som det inte kommer så många arter ifrån som dyker upp i handeln...däremot är det en av det artrikaste flodsystemen i världen när det gäller fiskarter.

[QUOTE="Azur"]Dvs IBAMA är nu helt ovidkommande för att skydda amazonas eller arterna som lever där. [/QUOTE]
När det gäller infrastrukturen och utvecklingen utav Amazonas så kan nog inte IBAMA längre stoppa sådana beslut, däremot skulle exploateringen utav Amazonas ha fritt fram om IBAMA inte fanns.

Mvh Janne

Annons