[QUOTE=admin;n2347399]Jag hade investerat i en dunk typ denna från Imazo:
https://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=142.0106&parent=&itemcount=0
Köper du storpack blir det hyffsat okey pris per liter. Det står i beskrivningen
[/QUOTE]
Fast enbart Aqua Safe räcker definitivt inte för att neutralisera all koppar som det blir i helt nya rör.
Jag hade en gång en odlingslokal med ca. 200 akvarier i en stor hyresfastighet där de bytte både beredare (med kopparbehållare) och alla rör samtidigt och det löstes då ut så mycket koppar att det var omöjligt att hålla fisk där. Inga medel hjälpte och jag kunde bara byta med kallvatten (då blev elen svindyr) och jag var tvungen att skölja spola ur rören väldigt länge innan vattenet gick att använda.
Frugan har också en stor koppargryta som jag har vatten och lite växter i på sommaren och i den är det helt omöjligt att hålla fisk (även koppartåliga fiskar). Gör jag ett 100% vattenbyte där och lägger i fiskar så börjar de dö efter några timmar - så snabbt löser tydligen kopparn ut i vattnet.
Men som sagt gör man som jag skrivit ovan och samtidigt använder ett vattenberedningsmedel som Christian skriver så går det säkert bra.