Jag har en marmorerad guramihanne som börjar bli lite till åren. Jag har just startat upp ett nytt akvarium, och han är en given inneboende. Dock kommer akvariumet att bli relativt tomt ifall min gurami är den ende som kommer att bo där. P.g.a. detta hade jag tänkt att skaffa honom två nya vänner, även de guramis.
När min marmorerade gurami var ung levde han tillsammans med en hona av samma ras, en hona som han snabbt lyckades ta av daga. Tyvärr han jag inte reagera innan hon var förlorad.
Därför undrar jag ifall jag kan skaffa två nya guramis att sällskapa med honom i mitt 105l akvarium. Ifall detta är fallet, ska jag införskaffa två hanar eller två honor?
Ifall jag skaffar honom två nya honor, finns det en överhängande risk för att han ger sig på även dem trots att han är en väldigt fredlig fisk i övrigt?
Jag är väldigt tacksam för svar eftersom jag själv inte har möjlighet att prova mig fram...
Tack på förhand,
Josy
Notering: Läs gärna nedanstående inlägg för att se ifall några nya frågor kommit upp.
Notering 2: Kan man introducera två hannar till min befintliga utan att det blir bråk?