Nya kompisar till gammal gurami?

#1 - 30 juni 2005 22:15
Jag har en marmorerad guramihanne som börjar bli lite till åren. Jag har just startat upp ett nytt akvarium, och han är en given inneboende. Dock kommer akvariumet att bli relativt tomt ifall min gurami är den ende som kommer att bo där. P.g.a. detta hade jag tänkt att skaffa honom två nya vänner, även de guramis.

När min marmorerade gurami var ung levde han tillsammans med en hona av samma ras, en hona som han snabbt lyckades ta av daga. Tyvärr han jag inte reagera innan hon var förlorad.

Därför undrar jag ifall jag kan skaffa två nya guramis att sällskapa med honom i mitt 105l akvarium. Ifall detta är fallet, ska jag införskaffa två hanar eller två honor?

Ifall jag skaffar honom två nya honor, finns det en överhängande risk för att han ger sig på även dem trots att han är en väldigt fredlig fisk i övrigt?

Jag är väldigt tacksam för svar eftersom jag själv inte har möjlighet att prova mig fram...

Tack på förhand,
Josy

Notering: Läs gärna nedanstående inlägg för att se ifall några nya frågor kommit upp.
Notering 2: Kan man introducera två hannar till min befintliga utan att det blir bråk?
#2 - 30 juni 2005 23:49
De kan vara lite luriga guramisar. Min erfarenhet är att när de är många, ett stim, så försvinner aggressionerna. Ju fler desto mindre ilska. Det är min erfarenhet med de guramisar jag haft och absolut inte någon sanning. Guramisar är individer som kan ha lite olika personligheter det vet jag också. Jag har en gång haft ett blått guramipar som var så ilskna så de inte gick att behålla. De lämnade jag tillbaka till affären. Sån ilska har jag aldrig upplevt efter eller före.

Jag tror nog du får skaffa minst två-tre honor för att han skall kunna fördela sina aggressioner på dem alla. Ibland brukar det dock vara så att nån av fruarna deltar och jagar runt för de gör upp om nån inbördes rangordning så det är i och för sig inte heller nån garanti.
#3 - 1 juli 2005 05:09
Tack så mycket för rådet. Jag ska lägga det på minnet och åtminstone försöka.
Tack n_n
#4 - 1 juli 2005 06:03
Jag kan bara instämma i Lenmars resonemang. Jag hade en ensam guldguramihane. Jag skaffade en hona till honom, men då jagade han nästan ihjäl henne. Så jag skaffade en hona till. Då gaddade hanen och den nya honan ihop sig och jagade ihjäl den gamla honan. Sen dog hanen (av andra skäl), vilket lämnade mig med en ensam hona kvar.

Flera månader senare köpte jag en marmorguramihona för att ha en blå och en gul gurami. Men den honan som redan gick i karet började då jaga den nya blå honan och var otroligt aggressiv. Så jag fick lämna bort henne och har nu återigen bara en guramihona i karet, den här gången en blå.
#5 - 1 juli 2005 06:50
Så Ni rekommenderar inte att jag försöker introducera nya artfränder till min befintliga hanne?

Fungerar det bättre att införskaffa två nya hannar, eller får det ännu mer ödesdigra resultat?

Strax efter att hans tidigare hona hade dött skaffade jag honom en guldgurami som sällskap. Det kom jag på först nu...
Det fungerade utmärkt ända tills den dog under en flytt vi genomförde för c:a. ett år sedan.
Tyvärr så kan jag inte i dagsläget komma på vad det var för kön på den, men jag skulle chansa på att det var en hanne.
#6 - 1 juli 2005 07:54
Jag kan för lite om detta för att kunna rekommendera något, men du kan ju alltid testa med några nya fiskar. Funkar det inte så kan du ju alltid lämna tillbaka dom till affären igen.
#7 - 1 juli 2005 10:27
Guramisar är jättefina så det är klart att du ska ha fler än en! Vad jag är lite fundersam på är bara om ditt 105 liters kar egentligen är stort nog på lång sikt. Har man sina guramisar länge så blir de rätt "biffiga". Man ser sällan fullvuxna guramisar i akvarieaffärerna så det kan vara svårt att uppskatta deras storlek. Frågan är ju vad för sällskap du skall ha till guramisarna. Det blir ju inte mycket plats över om du skulle fylla med t ex fyra guramisar. De blir ca 12-15 cm stora och då fordrar de ju 25 liter vatten per fisk. Jag skulle nog skaffa tre honor om han bitit ifrån på det viset tidigare.

Jag hade nog hellre satsat på nån mindre sort, typ dvärggurami eller läppgurami i ett 105-litersakvarium. Dvärggurami och läppgurami behöver 10 liter vatten per fisk och då kan man ju fler fiskar än bara guramisar?? Du kanske kan få byta guramisen mot en mindre guramisort i din akvarieaffär?

Lycka till!
#8 - 1 juli 2005 11:15
Eller mina favvisar, Honungsgurami. Jag har (av misstag) 4 hannar och 1 hona i ett välplanterat 250 liters och det fungerar fint. All kom dock samtidigt.

Jag tycker att de är kanonfina, och sen är de ju inte så stora heller.
#9 - 1 juli 2005 16:34
Lenmar, du har förmodligen rätt rörande deras storlek, men min gurami, som jag vet är fullvuxen, är ca. 10 cm lång. Kortväxt kanske, men det ser väldigt ödsligt ut i akvariumet.

Fungerar det att ha ett antal hannar i akvariet istället för honor, eller är risken att de ryker ihop även den stor?
#10 - 1 juli 2005 17:49
Du får chansa när det gäller ditt val av fiskar. Om du bara har hanar borde det ju inte finnas några honor att strida om så kanske blir det fredligt? Sånt kan man ju inte veta. De kan lika gärna göra upp om en inbördes rangordning.... Skaffa olika färger på dem så kanske de inte förstår att de är samma sort??

Förstår den ödsliga känslan och att du vill ha nåt mer att vila ögonen på än en ensam gurami. Förstår också att du har fastnat för gurami. Jag har vart där, gjort det, så jag vet... Ändå tycker jag att du ska prova dvärggurami, läppgurami eller honungsgurami som mohlin rekommenderar. Det är vackrare med små fiskar i ett litet kar än stora fiskar och det är dessutom bättre miljö för fiskarna.

Lycka till, vad du än väljer!
#11 - 1 juli 2005 19:37
Tack för all hjälp, och faktum är att jag hade tänkt skaffa olika färger. Det har fungerat tidigare, så jag hoppas att det gör det igen.

Ifall det skulle visa sig att de blir för stora, så har jag ett annat akvarium att flytta över dem till, så jag tror att det kommer att fungera.

Tack igen :)
#12 - 1 juli 2005 19:49
Litet tips till.... NÄR du skaffar de nya, ta upp den gamle först och möblera gärna om i karet så han inte känner igen sig. Koppa sedan in de nya och släpp sist i din gamle hane, det kan oxå minska aggressionerna lite grand.
#13 - 1 juli 2005 20:01
Tack återigen n_n

Som ett extra tillägg- Jag gillar verkligen bilderna på dina akvarium. De är väldigt vackra och visar stor kreativitet n_n
#14 - 1 juli 2005 20:12
Guramis är som Lenmar nämt tidigt i dinna diskussion väldigt personliga. Har min favorit, dvärgguramihanen Gunnar. Han blev snabbt hela familjens favorit. Nu är han därimot sjuk *fiskturbekulos :/* och jag är på semester! Känner mig förtvivlad! *kanske inte ett svar på din fråga men som en antydan*

Min hane har aldrig varit direkt aggresiv mot mina 2 honor. Han har snarare jagat dom inför lek och dyl. men annars är han snäll. Skulle chansa på en guramihona i samma storlek som din hane och hoppas på det bäste. Ha MYCKET gömställen. Då menar jag inte en sten eller två och en växt utan mkt rötter, stenar och växter. För även om det kan tros så är inte fiskar DUMMA!
#15 - 1 juli 2005 20:53
Tack för tipset n_n
Jag ska lägga det på minnet och försöka med att göra mitt bästa.

*håller tummarna för Gunnars skull*
#16 - 1 juli 2005 21:08
tack, för du håller tummarna!
#17 - 2 juli 2005 18:26
Dvärggurami och stora gurami skiljer sig ganska mycket från varandra och jag skulle aldrig köpt bara en hona för här är det verkligen frågan om JAKT!! Den jagade slutar äta och magrar av ganska snabbt eftersom den får så mycket pisk... Dvärggurami har jag aldrig sett vara så ilskna...

Var ju tvungen att lägga mig i igen...

Håller tummarna för din Gunnar gladherta. Har oxå en dvärggurami som heter Gunnar, frugan hans heter Liv (för hon har överlevt "böldsjukan")
#18 - 2 juli 2005 19:27
Tack du lenmar också. Gunnars fruar heter Gunnel och Malin. Hans förra fru, Gun dog.

Jovisst, det är en enorm skillnad mellan små guramis å stora.
#19 - 6 juli 2005 20:12
Jag bara uppskattar att du "lägger dig i" igen, eftersom jag har så olika erfarenheter inom området.
Personligen har jag aldrig haft dvärgguramis, men baserat på dina och andras erfarenheter verkar de vara väldigt trevliga fiskar n_n

Tack för alla dina inlägg!

Annons