I dag har jag efter lååååång tids fundering valt att köpa ett par fjärilsciklider. Har varit i stadens två akvariebutiker ett antal gånger och studerat olika fiskar, läst på, gått dit igen och tittat. Det är ju ganska stor skillnad att se en fisk irl mot att läsa om den och se några fotografier. Men som sagt, nu hade jag bestämt mig och sagt och gjort. In till Djurshopen i stan och peka ut en hanne och en hona. Hade då först stått länge och studerat fiskarna för att se om några tycktes ha bildat par och de jag valde följdes åt större delen av tiden så förhoppningsvis blir det "rätt" direkt. Sen inser jag också att det knappast är troligt att det hinner bli riktiga par i butiken i o m att fiskarna kommer dit och sen säljs rätt fort. Det troligaste är att jag får köpa några till så att de själva kan välja partner.

Tittade också efter kampfiskhonor då jag fått för mig att min hanne skulle behöva lite kvinnlig fägring och sällskap. Nu vill de flesta köpa väldigt unga fiskar vilket också innebär att de ska vara ganska små. Eftersom hannen är fullstor vill jag dock inte plocka in två tre honor som är en tredjedel i storlek. Tänkte istället se om det gick att byta bort ett gäng platy (för det har jag gott om!) mot två lite äldre honor den privata vägen. Nu är det inte akut. Hannen har fiskkompisar omkring sig även om det är av annan art tills vidare.

Något som stör mig ganska mycket är istället att min tidigare så enormt välvuxna jättevallisneria totalt rasat samman efter omplanteringen. Tvingades göra rejäl storrengöring i karet, tömma rubbet och starta om faktiskt. Det gillade inte vallisnerian som annars tycks tåla det mesta. Gissar att den blev av med den tidigare så goda gödning som fått den att svälla ut och bli riktigt praktfull. Nu är den verkligen en hemsk syn.. Fast mina levandefödare gillar att vara där och beta sönder den ännu mer, - kanske något positivt för dem även om det stör mitt estetiska sinne..

/Anne