Nya häftiga clowner till salu

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 25 juni 2013 10:44
Intresssant artikel om spräckliga clowner http://blog.aquabluedistribution.com.au/?p=222
#2 - 25 juni 2013 11:38
För den som vill se fler clown varianter så kan man googla Picasso-, Snowflake- och Onyx clownfish. Men jag tycker som vanligt att naturfärgerna är finast.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 25 juni 2013 11:55
Fast denna är väl en naturform - om än extremt ovanlig
#4 - 25 juni 2013 14:21
Och vad är en naturform? Är skillnaden egentligen väsentlig på om man hittar ett djur med en ovanlig färgvariant som händelsevis överlevt i naturen jämfört med om man plockar in ett par djur som visar sig ha anlag för nåt udda? Det är ju rakt inte ovanligt med att vissa djur råkar få avvikande färg, på närhåll har jag t ex leucistiska älgar. Vilket man tycker det är naturligt eller inte har i hög grad visat sig vara en smaksak.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 juni 2013 14:44
[QUOTE=Bygert;1653909]Och vad är en naturform? Är skillnaden egentligen väsentlig på om man hittar ett djur med en ovanlig färgvariant som händelsevis överlevt i naturen jämfört med om man plockar in ett par djur som visar sig ha anlag för nåt udda? Det är ju rakt inte ovanligt med att vissa djur råkar få avvikande färg, på närhåll har jag t ex leucistiska älgar. Vilket man tycker det är naturligt eller inte har i hög grad visat sig vara en smaksak.[/QUOTE]
Det kan man ju alltid fundera över. När jag dök i malawisjön så såg jag en zebra som hade samma teckning som en T.duboisi - dvs också det en naturlig mutation.
Dock så lär väl generna hos denna clown ändå ha varit rätt starka eftersom uppenbarligen dess avkomma till stora delar ser likadana ut
#6 - 25 juni 2013 14:50
Jag har inte så stora problem med lite avel där man väljer färgformer att avla på så länge fisken är i sig frisk.
Naturen i sig är inte som McDonalds så variationer förekommer ;)

//NiXoN
#7 - 25 juni 2013 19:14
Personligen tycker jag nog den naturfärgade är snyggare, men det odlas fram massor av varianter på clownfisk. Det är och förblir dock en riktigt elak jäkel till fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 september 2013 17:02
Fler häftiga clowner till salu - är ni beredda att betala mer än 6000 kr för en fisk!!!!!
#9 - 13 september 2013 20:25
Nya häftiga clowner till salu

[QUOTE=Kjell Fohrman;1664839]Fler häftiga clowner till salu - är ni beredda att betala mer än 6000 kr för en fisk!!!!![/QUOTE]

6000 är väl inte så farligt om man nu är sugen. Kolla på Ettfettbranamn's fesk, det är nog dyrare än man kan tänka, eller Mikael Ahlins Leopoldi-samling, eller kanske Andreas Gunnarsson's samling med Tigerfisk och Asiatiska arowanor.

Allt är relativt :)
#10 - 14 september 2013 05:44
Jo men per kilo räknat ett helt annat pris. Så ha-tokig lär jag aldrig bli...
#11 - 26 september 2013 09:53
Det finns flera fiskar i den prisklassen och värre även om man räknar per gram, så köpare verkar det finnas fast inte så många.
Jag känner en som har haft lite olika fina varianter med liknande prislapp, det känns dock som om det är mer priset än själva fisken man blir imponerad av.
Brukar låta lite såhär... "Du gav vad? ...för dendär?!"

Själv är jag inte en sån fisk människa att jag skulle hosta upp dom summorna för en fisk, men jag har nog en och annan korall som kan matcha dom i gram för gram klassen i inköp(men dom är ack så små).
Så jag skall nog inte plocka upp den första stenen ;)

//NiXoN
#12 - 10 oktober 2013 14:35
http://reefbuilders.com/2013/10/09/longfin-ocellaris-definitively-clinches-title-guppy-marine-aquarium/
Nytt på gång, snart kommer dom väl med krökt rygg o bubbelögon...

//NiXoN
#13 - 10 oktober 2013 14:38
[QUOTE=NiXoN;1668578]http://reefbuilders.com/2013/10/09/longfin-ocellaris-definitively-clinches-title-guppy-marine-aquarium/

//NiXoN[/QUOTE]

Och dubbla stjärtfenor :p
#14 - 10 oktober 2013 14:44
[QUOTE=NiXoN;1668578]http://reefbuilders.com/2013/10/09/longfin-ocellaris-definitively-clinches-title-guppy-marine-aquarium/

//NiXoN[/QUOTE]
[:-105]
#15 - 10 oktober 2013 16:48
Man blir bara trött när man läser kommentarerna, det är alltid samma visa gällande missbildade djur på Amerikanska sidor. Majoriteten av Svenskar tycker det är omoraliskt att medvetet odla fram missbildade djur, efter som vi människor vet att djuren blir handikapade. Majoriteten Amerikaner däremot tycker det är helt ok, eftersom djuren inte vet att dom är handikappade.
#16 - 25 februari 2014 19:12

Annons