Nya fototävlingar

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 17 november 2005 14:24
Zoopet har tänkt att introducera 3 st nya fototävlingar
1/ Växtakvarier. Som namnet säger så skall växterna vara en viktig del av akvariets inredning.
Varje tävlingsbidrag måste dels visa akvariet i fullformat och dessutom ur några andra vinklar.
2/ Biotopakvarier. Detta är ju ett vitt begrepp men akvariet skall i huvudsak vara inrett biotopriktigt och innehålla växter (om sådana finns) samt fiskar som kommer från samma typ av biotop.
Varje tävlingsbidrag måste dels visa akvariet i fullformat och dessutom ur några andra vinklar
3/ Konstnärliga foton. Fotot måste ha akvaristisk anknytning (även om det kanske inte direkt behöver kunna ses) - men det är i stort sett den enda begränsningen. Det kan röra sig om ett naturligt foto på en liten del av en växt, det kan röra sig om ett foto som är "photoshoppat" - endast fantasin utgör begränsningen.

Vad gäller 1 och 2 kommer sannolikt bedömningen att ske både av en proffsjury samt av en omröstning bland goldisar. Här kommer också själva akvariets utseende att ha minst lika stor betydelse som själva fotots kvalité.
För 3 kommer det enbart att ske en omröstning bland goldisar.

Skicka in bidrag till tävlingarna kommer enbart Goldmedlemmar att kunna göra.
Priserna kommer som vanligt att bli väldigt fina (första priser till ett värde av ca. 2.500 i varje kategori).
Exakta tävlingregler kommer så småningom att publiceras. Tävlingen kommer att köra igång under december månad men ni kommer att ha ha ganska lång tid på er att skicka in bidrag (exakt hur lång är ännu inte bestämt) - men har ni tänkt delta kan det vara hög tid att redan nu börja tänka på detta.
#2 - 17 november 2005 15:36
Det låter intressant. Skall dessa tävlingar ersätta eller gå parallellt med månadstävlingarna?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 november 2005 16:05
[QUOTE=petnym]Det låter intressant. Skall dessa tävlingar ersätta eller gå parallellt med månadstävlingarna?[/QUOTE]
Dom kommer att gå parallellt.
Men vi vill på detta sätt slå ett slag för en typ av foton som dels inte har så mycket att hämta i fototävlingen (fotografiskt mycket svårare att fota hela akvarier resp. är skapade) och dels ger mer ur akvaristisk synpunkt (inspiration)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 november 2005 08:42
Hur lång tid tycker ni att man skall ha på sig att skicka in foton till resp. tävling?
#5 - 18 november 2005 08:50
Om man vill starta från noll och inreda ett växt- eller biotopakvarium behövs nog ett par månader för att få till ett fungerande akvarium. Jag tror att tre månader är rimligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 november 2005 08:59
Hade väl själv tänkt mig något ditåt. Fler synpunkter?
#7 - 18 november 2005 09:16
[QUOTE=Guy Palm]Om man vill starta från noll och inreda ett växt- eller biotopakvarium behövs nog ett par månader för att få till ett fungerande akvarium. Jag tror att tre månader är rimligt.[/QUOTE]
Jag kan ju ha fel, men... eftersom detta är ett akvarieforum så ligger det nära till hands att tro att medlemmerana redan har uppstartade akvarier att fotografera... :-p

Jag tycker också två-tre månader verkar bra... Annars väntar bara folk med att skicka in.
#8 - 18 november 2005 09:19
eftersom detta är ett akvarieforum så ligger det nära till hands att tro att medlemmerana redan har uppstartade akvarier att fotografera... :-p

Ja det stämmer, men man kanske vill förändra ett befintligt akvarium eller starta upp ett nytt enbart för tävlingen. Det var så jag menade
#9 - 18 november 2005 14:22
Hej!

jag jobbar som fotograf, och ibland känns det lite kul att ställa upp i sånna här tävlingar. Men "foto" tävling kanske man inte ska kalla det? utan vem som har snyggast akvarium?
Jag har inte speciellt snyggt akvarie, med tanke på avsaknaden på btn och så vidare. Så min fråga är väl kanske följande, Är det någon idé att ställa upp på denna tävling om man inte har 5000kr att lägga ut på en btn ?

Adam
#10 - 18 november 2005 14:31
[QUOTE=Adamzon]Är det någon idé att ställa upp på denna tävling om man inte har 5000kr att lägga ut på en btn ?[/QUOTE]
Absolut! Titta på resultatet från en liknande tävling hos zoopet's danska motsvarighet:

http://www.akvariesiden.dk/konkurrence_billeder/top20_nummer2.php

Inte många BTN bland topplaceringarna där...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 18 november 2005 14:34
[QUOTE=Adamzon]Hej!

jag jobbar som fotograf, och ibland känns det lite kul att ställa upp i sånna här tävlingar. Men "foto" tävling kanske man inte ska kalla det? utan vem som har snyggast akvarium?
Jag har inte speciellt snyggt akvarie, med tanke på avsaknaden på btn och så vidare. Så min fråga är väl kanske följande, Är det någon idé att ställa upp på denna tävling om man inte har 5000kr att lägga ut på en btn ?

Adam[/QUOTE]
Att man lägger 5.000 på en BTN är ju definitivt inget garanti för att akvariet skall bli snyggt (har sett många BTN-akvarier som har "förstörts" av oestetisk inredning i övrigt) - på samma sätt som den kunnige mycket väl kan få ihop ett snyggt akvarie utan BTN-bakgrund.
Men du skriver ju att ditt akvarie inte är snyggt och då är ju chansen minimal oavsett om du har BTN eller inte;)

Då har du ju i så fall betydligt större chans i vår vanliga fototävling eller i konstnärliga foto-tävlingen eftersom själva fotot där väger oerhört mycket tyngre än akvariets utseende.
#12 - 18 november 2005 14:51
Det här låter som riktigt bra ideér. Jag ska absolut tota ihop något till 3an :D. Några månader låter rimligt tycker jag.
#13 - 18 november 2005 17:49
Jag tycker 3 månader låter rimligt till att börja med, sen kan man kanske ha tätare intervall på de tävlingar som det efter första omgången verkar vara större intresse för och längre interfall för de som intresset verkar vara mindre kring.

Jag tror att risken med biotop och växtakvarie tävlingen är att det kanske är ganska få kandidater som har akvarier som uppfyller kraven, så det gäller de att dessa verkligen tar fram kameran och fotar. Men jag tycker det är intressant med nya tävlingar så jag hoppas verkligen att intresset skall bli stort. Så ni som har biotop och växtakvarier som uppfyller kraven se nu till att skicka in foton till dessa tävlingar så det blir lite bidrag att välja bland.
#14 - 18 november 2005 17:55
[QUOTE=Kjell Fohrman]1/ Växtakvarier.
2/ Biotopakvarier.
3/ Konstnärliga foton. [/QUOTE]

en fjärde som täcker upp sällskapsakvarier ?? eller ingår det i 3:an ?
alla är ju inte helkörda på växter och sen finns det dom som inte följer biotoper heller utan blandar hejvilt.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 18 november 2005 18:02
[QUOTE=Raven][QUOTE=Kjell Fohrman]1/ Växtakvarier.
2/ Biotopakvarier.
3/ Konstnärliga foton. [/QUOTE]

en fjärde som täcker upp sällskapsakvarier ?? eller ingår det i 3:an ?
alla är ju inte helkörda på växter och sen finns det dom som inte följer biotoper heller utan blandar hejvilt.[/QUOTE]
Kanske så så småningom - men nog innehåller i och för sig de flesta akvarier växter och i alla fall så passar de flesta vanliga sällskapsakvarier in under växtakvarier. Kör man helt utan växter brukar det ofta vara ett biotopakvarie.
#16 - 18 november 2005 19:03
Tackar för svarena :)

Tror jag ska va me å tävla lite ändå

/Adam
(riggar studioblixtarna)
#17 - 18 november 2005 19:26
[QUOTE=Adamzon]Tror jag ska va me å tävla lite ändå [/QUOTE]

dags å ansöka om "gold" medlemskap då
admin
Christian Alfredsson
#18 - 18 november 2005 20:57
Får jag vara med utom tävlan? FY bubblan vad jag är avundsjuk att ni får vara med och tävla. Det är hur kul som helst.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 18 november 2005 21:30
[QUOTE=Raven][QUOTE=Adamzon]Tror jag ska va me å tävla lite ändå [/QUOTE]

dags å ansöka om "gold" medlemskap då[/QUOTE]

Låter som en bra idé - vi har redan flera mycket duktiga fotografer som deltar i våra tävlingar, men vi vill gärna ha ännu fler.

Får jag vara med utom tävlan? FY bubblan vad jag är avundsjuk att ni får vara med och tävla. Det är hur kul som helst.

Blir det en jurybedömning borde väl du kunna få vara med
admin
Christian Alfredsson
#20 - 19 november 2005 07:50
Självklart att jag inte kan delta. Jag får maila in till engelska sidor och tävla för äran. Vilket inte är så dumt heller.
#21 - 19 november 2005 08:59
Ettan och trean kan jag gå med på att det tillhör en fototävling, men tvåan tycker jag går utanför gränserna. När man bestämmer hur en bild skall tas "akvariet i fullformat" så handlar det mer om vem som har bäst kamera.
#22 - 19 november 2005 09:15
Hur kan du då gå med på 1-an och inte 2-an. Båda skall ha med akvariet i fullformat ?
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 19 november 2005 09:34
[QUOTE=admin]Självklart att jag inte kan delta. Jag får maila in till engelska sidor och tävla för äran. Vilket inte är så dumt heller.[/QUOTE]
Visst ställ du upp i B-tävlingar:p

Ettan och trean kan jag gå med på att det tillhör en fototävling, men tvåan tycker jag går utanför gränserna. När man bestämmer hur en bild skall tas "akvariet i fullformat" så handlar det mer om vem som har bäst kamera.

Som Guy skrev så gäller ju samma regler för 1 och 2.
Sedan är det ju ganska ofrånkomligt att såväl kamerans kvalitet som fotografens kunnande spelar in på bedömningen, men faktum är att i 1 och 2 så kommer det att tas betydligt större hänsyn till akvariets utseende satt i relationen till fotots tekniska kvalite än vad det görs i Zoopets övriga "fototävlingar".
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 20 november 2005 20:37
Några fler som har synpunkter? Startskottet för tävlingarna är tänkt att bli i mitten av december och sedan är det för sent att komma med synpunkter.
#25 - 21 november 2005 18:02
Finns det någon tanke bakom att ni valt ut just "växtakvarier" och "biotopakvarier" men inte har någon mer allmän kategori för "helbilder på akvarier" ?

Anledningen är att jag funderar är att jag misstänker att det kan finnas en del som har snygga akvarier ute i landet som inte är biotopriktiga och inte heller innhåller tillräckligt mycket växter för att vara värda att kallas växtakvarier.
En mer allmän kategori på helbilder på akvarier tror jag skulle kunna få större intresse hos fotografer då det förmodligen finns fler som har akvarier som uppfyller kraven.

Men det kanske finns någon tanke bakom att ni just valt ut växt och biotopakvarier som gör att mer allmänna akvarier inte är intressanta ?
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 21 november 2005 18:17
Anledningen är väl tudelad - dels så har det ju tidigare efterfrågats fototävlingar i specialämnen och dels så kommer tävlingar som dessa också att vara utvecklande för akvariehobbyn.

Sen skall man nog inte se det hela så där superstrikt. T.ex. så behöver ju inte ett växtakvarium vara av typ holländskt eller typ amano utan det räcker ju att växterna är en vikltig del av inredningen och det är de ju i de flesta akvarier.
#27 - 21 november 2005 20:17
[QUOTE=Kjell Fohrman]Sen skall man nog inte se det hela så där superstrikt. T.ex. så behöver ju inte ett växtakvarium vara av typ holländskt eller typ amano utan det räcker ju att växterna är en vikltig del av inredningen och det är de ju i de flesta akvarier.[/QUOTE]

http://photobucket.com/albums/v218/Raven1234/?action=view&current=P9290x893.jpg
skulle detta duga tll exempel ?
mitt som det såg ut för 1-2 månader sen.
#28 - 21 november 2005 20:26
ser ut att bli ett litet kar till jul kanske. får se hur det blir :).
ställer nog upp på biotop kar på det då.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 21 november 2005 22:17
[QUOTE=Raven][QUOTE=Kjell Fohrman]Sen skall man nog inte se det hela så där superstrikt. T.ex. så behöver ju inte ett växtakvarium vara av typ holländskt eller typ amano utan det räcker ju att växterna är en vikltig del av inredningen och det är de ju i de flesta akvarier.[/QUOTE]

http://photobucket.com/albums/v218/Raven1234/?action=view&current=P9290x893.jpg
skulle detta duga tll exempel ?
mitt som det såg ut för 1-2 månader sen.[/QUOTE]
Visst kan det klassificeras som ett växtakvarium - sedan är det ju en annan fråga hur högt det skulle placera sig.
#30 - 21 november 2005 22:29
[QUOTE=Kjell Fohrman]sedan är det ju en annan fråga hur högt det skulle placera sig.[/QUOTE]

skulle nog inte komma högt ser inte så bra ut på de fotot ;)
sen en halvdöd javaormbunke mitt i gör inte saken bättre :rolleyes:

Annons