Nya fiskar, vad har jag köpt? haha

#1 - 1 oktober 2004 13:26
2 nya malar idag...... givetvis vet jag inte vad jag köpt denna gång heller.
På affärn säger dom att det var samma sort men jag tvivlar.
http://w1.910.telia.com/~u91019255/vad.JPG
#2 - 1 oktober 2004 15:23
Nä, det ser iaf inte ut som samma sort! Ränder går åt olika håll på nosen (jaja, jag vet, det heter inte nos!).

Skulle gissa på att den ena är en Humlemal (tror det hette så).
#3 - 1 oktober 2004 15:50
Jag tycker det ser ut som Panaque Maccus, L-162. Men det finns kunnigare folk än mig här.

Hur stora är dom och var köpte du dem?
#4 - 1 oktober 2004 15:58
Dom är väll 5-6cm kanske. Men det är ju knappast samma sort?
Är 95:-/st ett bra pris?
#5 - 1 oktober 2004 16:18
tycker 95kr st låter dyrt för en fisk men jag vet inte kanske är en ovanlig mal och VF men vet inte den var väldigt fin och tror inte det är samma sort som varandra
#6 - 1 oktober 2004 16:41
Jag tycker det liknar en clownpleco.
men det är det säkert inte.
#7 - 1 oktober 2004 17:02
Jag håller med föreg."talare".F.ö. brukar de ligga på 90-100:-/st.
#8 - 1 oktober 2004 17:23
jag skulle glatt ge 100 kronor för så fina malar;P

Mvh Malawi´n
#9 - 1 oktober 2004 18:15
Kanske någon slags pekoltior? Dom ska väl ha hög kropp och dom där ser ut att ha samma kroppsform. Men knappast samma sort.
#10 - 1 oktober 2004 18:21
Tycker det ser ut som mina L-134 iaf den till höger, jag har 2 st som skiftar starkt i färgerna, den ena är i stort sett vit/svart medans den andra är mera röd/brun, men teckningen är den samma
#11 - 1 oktober 2004 18:29
Den vänstra är en Panaque maccus och den högra är en Peckoltia och kanske en vittata men en ny bild på den från sidan behövs...det är inte L-134.

Mvh Janne
#12 - 1 oktober 2004 18:45
Tack JE !!! Visste väll att du skulle veta :)
Ska försöka ordna en bild från sidan på den andra, dom är lite skygga just nu eftersom jag köpte dom idag.
Har dom i ett 60l kar nu ett tag så jag ser att dom får i sig mat.

Edit:Kollade på bilder på Peckoltia vittata och den ser ut som dom.
#13 - 1 oktober 2004 18:51
Bara för nyfikenhetens skull...

Vart har du köpt fiskarna där de har så dålig information om vad de säljer?

Det verkar ha blivit poppis med trådar där man "lyckats" få tag på fiskar man inte har en susning om vad det är...lustigt.
#14 - 1 oktober 2004 19:08
Det stod nått på rutan på karet kommer ej ihåg, men hur ofta har dom rätt i butiken? hehe
L-malar finns det ju en uppsjö av så det är inte lätt med dom.
Finns så mycke kunnigt folk här kanske därför folk frågar!? :)

Tror mycke är grossisternas fel faktiskt, butikerna har inte så himla bra koll på L-malarna och när sen en grossist påstår att dessa 2 är samma art ja då kan man undra.
#15 - 1 oktober 2004 19:13
I de butiker som jag handlar i brukar de ha rätt namn till 95 procent. Det är mycket lätt att be att få låna en penna och skriva upp namnen.

Guy
#16 - 1 oktober 2004 19:15
Självklart är det bra att fråga här, men butiken borde ändå innesitta det rätta namnet mer än vad personer kan gissa sig till av ett foto.

Det är bra att fråga folk här då det finns många kunniga och jag undrade bara för det verkar lite mysko med att köpa först och fråga sen...[;)]

Hoppas du får reda på vad det är för L-malar...snygga var dom iallafall.

Min lilla hjälp...den till höger i påsen verkar vara en Peckoltia, men jag skulle inte sätta alla pengarna på "Vittata". Kanske en L-202?

http://www.transfish.de/LCode/L202.jpg
#17 - 1 oktober 2004 19:26
Butiken säger ju namnet dom fick av grossisten och detta stämmer ju ej verkar det som.
Klandrar inte alls butiken, dom är inte så insatta i L-malar och tar därför inte hem så mycke av dom.
Tycker det är mycke grossisternas fel, dom borde väll ha mer koll på vad dom säljer till butikerna????

Den där 202 verkar grymt lik faktiskt :)
#18 - 2 oktober 2004 08:36
Lyckades fånga dom på bild, dock inga bra bilder men man ser dom kanske lite bättre.
http://w1.910.telia.com/~u91019255/nya/
#19 - 2 oktober 2004 09:43

Fasen åxå , de hade den högra på akvarielagret igår och jag har glömt namnet :( Vill minnas att de tog liiite med än 100:- åxå !

Det är iallafall en Peckoltia men inte en Clown. Denna är rödare i färgen.

Undrar när Nancy vaknar :)
#20 - 2 oktober 2004 19:45
Finns flera Peckoltia arter som kan se ut som din så bättre bilder behövs, men om man vet att den kommit tillsammans med P.maccus vid import så lutar det åt L-202 eftersom de kommer från samma region...övre Orinoco och exporteras från Colombia.

Mvh Janne
#21 - 2 oktober 2004 19:52
Tjena
Jag var på Djurmagasinet i norrköping idag och köpte mej en lika dan mal som på bilderna med den var oxå utan märkning så jag fick ge 80 kr men jag undrar förstås vilken art det är ? Ancistrus , sa dom i affären men jag litar inte så mycket på Djurmagasinet i den frågan.
Hur är dina malar i lynnet ? Min ligger helt öppet , den gömmer sej ingeting som min andra malar.
Kanske lite off sedan den inte har varit mer änn 6 timmar i akvariet.
Men den har redan ätit alger.
Har kanon bilder på den men ingen stans att lägga upp dom på. :-(
Apråpå dyra malar åk då till "<font color="red">aquariumafrica</font id="red">" där finns det massa dyra mallar. I Norrköping.
300 - flera tusen.
Men bra sevice som f**n.Men dyr.
#22 - 3 oktober 2004 08:44
Kastade ner en bit zuccini igår och nån av dom 2 har då gnagt på den.
Såg på den ena att han inte hade så mycke mat i magen så jag hoppas han käkar massor nu när jag matar.

Båda 2 ligger gärna under pumpen eller bakom nån sten, inte alls så öppet med andra ord.
#23 - 3 oktober 2004 18:53
Kanske L-211 Peckoltia sp http://www.corydorasworld.com/gallery3/albums/album174/L_211_Peckoltia_sp_1.sized.jpg
http://www.corydorasworld.com/gallery3/albums/album174/L_211_Peckoltia_sp.sized.jpg

Mvh Janne

Annons